Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Khamis, 29 Disember 2011

SOALAN UNTUK DIFIKIRKAN




SATU PERTANYAAN?





DARI FACEBOOK PYANHABIB RAHMAN


SUKAKAH anda diroboh madrasah untuk dibina kompleks beli-belah?

26 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

alah, madrasah ada pon korang bukannya pegi semayang kat situ.. hahaha... bising la lu

Salihamidzic berkata...

Untuk penjelasan lanjut sila lawat: http://www.kedahlanie.info/2011/12/isu-azizan-nak-roboh-surau-di-kedah-nak.html

Tanpa Nama berkata...

Kepala bana la,
tanah melayu nie dulu milik org melayu, sekarang org melayu nak beli umah pung tak mampu lu tak pulak melalak.

Nota: setakat ada madrasah tapi perangai tak mencerminkan nur islam tu sendiri baik pi sontot pungkuq sendiri la oii

Tanpa Nama berkata...

suatu pertanyaan..
Sukakah anda jika bangunan madrasah ditukakan kepada bangunan baru yang lebih selesa... ?????

Tanpa Nama berkata...

tengok photo nyaa,
kompius plak.
tu madrasah kaa,
opis insurans takaful nye nii?? :P

Tanpa Nama berkata...

... aku copy paste balik ulasan aku kat N3 sebelum nie...

ya, memang surau tu berusia 100 tahun tetapi orang tak kan tahu suaru tu setua itu melihat pada senibina dia... macam senibina bangunan baru je... lainlah kalau surau tu mempunyai senibina seperti masjid kg hulu di melaka...

tapi tang kat mekah tu, saya setuju... sekarang nie, sape yang dapat duduk hotel yang dekat dengan Kaabah... dia semestinya kaya... sekalai naik haji, mesti habis berpuluh-puluh riban...

bercakap pasal menara jam pulak... ada satu menara jam kat Malaysia nie... kat simpang jalan tun razak dengan jalan ampang... nak kata menara jam pun tak boleh jugak sebab dia kontot je... oklah, alasan supaya orang dalam kereta boleh tengok jam tu tapi kalau difikirkan... masing-masing ada jam tangan, dalam kereta ada jam, kat hp pun ada jam... ada ke orang kisah pasal jam tu... membazir...

Tanpa Nama berkata...

madrasah tu umpama sekolah.. bukan masjid.. faham?

Tanpa Nama berkata...

lepas roboh buat dlm bangunan siap aircond lg...

Tanpa Nama berkata...

lepas roboh buat dlm bangunan siap aircond lg...

Tanpa Nama berkata...

salam,

bro..wa bukan solat kat masjid atau madrasah aje..kalau dah xde tmpt lain kalau gereja aje yg bg laluan utk was solat kat situ pun wa solat gak! untuk pyanhabib..yang lu tanya cam tuh..lu sendrik x ikut nabi x brp nak percaya sunah nabi..x jaga perangai baguzz sgt ke lu nih?? org sokong pembangkang utk menegakkan yang hak dan menjatuhkan yang batil..lu untuk apa lak??

-kranken_kopf-

Tanpa Nama berkata...

Jangan sempitkan agama islam,islam.ni mudah,rujuk kpd majlis fatwa kedah,kalau ilmu agama tu kurang jgn buat pandai,rujuk kpd yg alim,apasalahnyer org nak buat surau baru yg lebih besar dan selesa utk umat islam,siasat dulu sebelum berbicara,

northerner berkata...

nak tanya...
kalau diluluskan buat surau dalam kompleks tu... speaker nak letak kat mana untuk AZAN... kecuali waktu subuh.. tak ada orang...lain2 waktu.. riuh rendah dgn manusia ..

Azan kat masjid pun ada org dah complain... ini dlm komplek membeli belah... lagi la kacau..

Bayangkan med-valley... bila waktu azan zohor... satu complek dengar azan... huh... ntah la...

Tu yg org suruh fikir banyak kali..
Sekarang azan boleh dilaungkan bila tiba waktu solat...
Tak ada sapa yg kacau...

Otak ada... tapi akal elek...

Tanpa Nama berkata...

cukong dah upah pekerja khusus utk serang org yg perjuangkan madrasah ni di web. cukong kapitalis memang berduit guna undang2 makbapak dia dan majlis fatwa. jika biar pas dgn lulusan azhar perintah negara nescaya musnah semua harta wakaf kita. dia alih tajuk nak pasang aircond la yg kutuk tak sembahyang la yg kutuk tu kapir la walhal dia seleweng hukum hakam islam utk makan rasuah. ulama pun makan rasuah mcm cerita musang berjanggut.

Tanpa Nama berkata...

cukong dah upah pekerja khusus utk serang org yg perjuangkan madrasah ni di web. cukong kapitalis memang berduit guna undang2 makbapak dia dan majlis fatwa. jika biar pas dgn lulusan azhar perintah negara nescaya musnah semua harta wakaf kita. dia alih tajuk nak pasang aircond la yg kutuk tak sembahyang la yg kutuk tu kapir la walhal dia seleweng hukum hakam islam utk makan rasuah. ulama pun makan rasuah mcm cerita musang berjanggut.

anti ulama pelak berkata...

rujuk pada majlis fatwa? rujuk pada yg alim? kalau yg alim tu makan rasuah macamana? ajk fatwa pun makan rasuah beb jdi talibarut kapitalis. kalau betul nak tegak islam bina surau dlm kompleks bina la tiada yg larang tapi buat apa nak rembat yg srkangkang kera tu? pelak punya ulama.

Selamatkan Madrasah Umat berkata...

Puak ni kata Islam tu mudah rujuk fatwa. Memang la mudah nak merembat tanah utk kapitalis. rujuk fatwa buat apa ajk fatwa dah makan rasuah. buat lebih selesa ke ada aircond ke tu suka hati hangpa la tapi jgn roboh dan rembat wakaf utk beri pada kapitalis. itu khianat namanya saudara. istibdal utk membedal. cekap cekap.

MadeyBersiong berkata...

aduuuu ramai pulak tak faham soalan, gua ingtkan baca TT ni ramai yg jadi pandai, gua tengok ramai yg jadi pandi ada laa

Tanpa Nama berkata...

semenjak bila TT ni....prihatin tentang surau????hahahahahah

gabot berkata...

jawapan lengkap di sini

http://madrasahsalihiah.blogspot.com/

Tanpa Nama berkata...

Surau bernilai 100 tahun, ada
nilai sejarah mesti
dipertahankan tetapi
Sebenarnya bangunan surau
yang kononnya bernilai 100
tahun di atas tapak itu sudah
diroboh tahun 2007 dan dibina
sebuah bangunan yang baharu
(yang ada kini). Sebahagian
besar bangunan itu adalah ruang
pejabat yang disewakan kepada
sebuah syarikat insuran, hanya
satu ruang digunakan untuk
bersolat. Bangunan itu baru
berusia 4 tahun dan pampasan
yang diberikan dengan menilai
keseluruhan tanah

Tanpa Nama berkata...

Salaam Isham yang disayangai,

Ini saya kutip daripada blog Kedahlanie. Semoga ia membantu kita memahami isu ini.

ISU MADRASAH SALIHIAH - DEPA TANYA KERAJAAN NEGERI JAWAB
Latarbelakang:


PKNK dengan kerjasama sebuah syarikat swasta ingin memulih dan memajukan Kompeks Tunku Yaakob yang terbengkalai lebih 30 tahun. Projek yang dinamakan Aman Central bukan sahaja memulihkan bangunan terbengkalai tetapi keseluruhan kawasan di sekitar itu. Pelaburan besar itu bakal memberi peluang ekonomi serta peluang pekerjaan kepada beribu rakyat negeri ini. Isu yang timbul ialah dalam kawasan yang mahu dibangunkan itu terdapat tanah wakaf berkeluasan 0.08 hektar dan di atas tanah itu ada bangunan yang dinamakan Madrasah Salihiah. Pemegang amanah harta wakaf itu adalah Majlis Agama Islam Negeri Kedah (MAIK). Kerana harta wakaf itu terbabit dalam pelan pembangunan maka ia dicadang untuk dirobohkan sementara dan dibangunkan sebuah surau baru di tempat yang sama.

Dakwaan yang timbul dan penjelasannya:

1. Perobohan surau adalah tindakan zalim

Kerajaan negeri tidak lakukan dengan sewenang-wenangnya terhadap tanah wakaf yang libatkan kepentingan Islam. Ia dirujuk kepada Majlis Fatwa Negeri Kedah yang diketuai oleh Dato' Sheikh Badaruddin Hj Ahmad. Majlis Fatwa bermuzakarah dan memutuskan bahawa surau tersebut boleh diroboh berdasarkan kaedah Istibdal iaitu berlaku pindah wakaf kepada manfaat yang lebih besar. Pampasan RM1.48 juta diberi kepada MAIK selaku pemegang amanah surau untuk mendapatkan wakaf yang baharu. Di lokasi yang dirobohkan akan dibina surau baru yang lebih luas boleh mengisi 400 jemaah dalam satu masa berbanding 200 jemaah dalam surau lama. Surau baru dibina dan pampasan untuk adakan wakaf yang baharu diberi lagi. Roboh satu dapat dua dan lebih manfaat!

2. Mufti Kedah dipaksa turut kehendak kerajaan negeri

Yang Berbahagia Dato' Mufti dan Majlis Fatwa Negeri Kedah berada di bawah KDYMM Tuanku Sultan Kedah yang kini adalah Yang DiPertuan Agong, bukannya lantikan oleh Menteri Besar. Justeru tuduhan tersebut adalah fitnah dan tidak berasas. Mufti juga tidak membuat keputusan berseorangan, mereka bermuzakarah secara mendalam dalam Majlis Fatwa Negeri Kedah yang terdiri dari Dato' Mursyid Diraja Dato' Paduka (Dr) Syeikh Abd. Majid Bin Mohd. Noor (Universiti Al-Azhar Mesir, Universiti Ain As-Syam, Mesir), Dato' Wira Syeikh Yahya Bin Hj Jusoh (Universiti Al-Azhar Mesir (Ijazah Sarjana Muda (BA) Syariah), Universiti Islam Antarabangsa (Diploma Undang-undang Pentadbiran dan Kehakiman), Dato' Syeikh Abdul Razak Bin Haji Mohd Yusof (Universiti Ain Syam, Kaherah, Mesir (Diploma Pendidikan), Dato' Syeikh Abd. Hamid Bin Md. Tahir (Universiti Al-Azhar Mesir (Ijazah BA Syariah Dan Undang-undang) Jayyid (Diploma Pendidikan), Tuan Syeikh Abdul Rahman Bin Abu Bakar (Universiti Ein Syams, Mesir (Diploma Pendidikan) Universiti Al-Malik Saud, Riyadh, Universiti Kebangsaan Malaysia (Sarjana Pendidikan (M.Ed)), Prof. Madya Dr. Haji Abdul Aziz Bin Hj Hanafi (Universiti Al-Azhar Mesir, Ijazah sarjana (MA) Syariah, Doktor Falsafah (Ph.D) dalam Jurusan Syariah Politik Islam/Ekonomi Islam, Tuan Syeikh Marwazi Bin Dziyauddin, Universiti Al-Azhar Mesir - Ijazah Sarjana Muda (Syariah), Universiti Malaya - Ijazah Sarjana (Syariah) Fiqh dan Usul Fiqh dan Tuan Syeikh Aminudin Bin Hj Abd Rahim (Universiti Al-Azhar Mesir - Sarjana Muda (BA) Syariah). Kehebatan ilmu mereka dalam membuat keputusan berkaitan kepentingan Islam tidak boleh dipertikaikan.

Tanpa Nama berkata...

3. Surau baru berada dalam kompleks membeli belah, sukar dimasuki

Surau baru yang akan dibina berada di aras bawah kompleks dan boleh dimasuki dari luar pada bila-bila masa walaupun kompleks beli belah ditutup. Ia menampakkan syiar sebuah surau dari luar, ada kubah dan boleh melaungkan azan setiap kali masuk waktu solat. Sedangkan Madrasah Salihiah yang ada sekarang hanya di buka waktu Zohor dan Asar. Pada waktu lain surau dikunci dari luar dan tidak dimakmurkan sepanjang lima waktu.

4. Surau bernilai 100 tahun, ada nilai sejarah mesti dipertahankan

Sebenarnya bangunan surau yang kononnya bernilai 100 tahun di atas tapak itu sudah diroboh tahun 2007 dan dibina sebuah bangunan yang baharu (yang ada kini). Sebahagian besar bangunan itu adalah ruang pejabat yang disewakan kepada sebuah syarikat insuran, hanya satu ruang digunakan untuk bersolat. Bangunan itu baru berusia 4 tahun dan pampasan yang diberikan dengan menilai keseluruhan tanah dan bangunan tersebut.

5. Seluruh bangunan Madrasah Salihiah yang berusia 4 tahun itu adalah surau atau Rumah Allah

Rumah Allah adalah gelaran untuk bangunan surau atau masjid yang menepati syarat. Antara syaratnya ialah tandas mesti terpisah dari bangunan utama musolla seperti mana hampir kesemua masjid yang terdapat di dunia ini. Madrasah Salihiah tidak boleh dipanggil Rumah Allah kerana tandas, pejabat perniagaan dan surau berada dalam satu bangunan. Hanya satu ruang diguna untuk surau macam surau yang terdapat di mana-mana bangunan lain juga.

Tanpa Nama berkata...

6. Surau itu dimakmurkan oleh kira-kira 200 jamaah pada setiap waktu solat

Tidak benar. Hanya ada beberapa buah rumah orang Islam berhampiran surau itu kerana ramai yang sudah berpindah. Orang Islam yang masih tinggal, lebih selesa berjemaah di Masjid Zahir. Solat berjemaah di surau itu biasanya hanya waktu Zohor dan Asar, dihadiri beberapa orang yang bekerja di situ. Waktu Maghrib, Isya dan Subuh, pagar pun berkunci. Jika benar surau itu mempunyai 200 anak khariah, mengapa tiada seorang pun yang datang bersolat Subuh di surau? Ramai yang berdemonstrasi membantah bangunan itu dirobohkan tempohari mengaku ahli khariah tetapi sebenarnya mereka adalah penduduk Taman Wira Mergong, bukannya ahli khariah di situ. Bangunan itu lebih berfungsi sebagai pejabat syarikat insuran dari sebuah madrasah atau surau.

7. Sepatutnya ganti wakaf (RM1.48 juta) dibuat di sekitar lokasi tersebut juga

Cadangan itu mungkin baik tetapi persoalannya bagaimana hendak memenuhkan surau ganti wakaf yang dicadangkan itu sedangkan kawasan tersebut bukan perkampungan yang ramai orang Islam. Bukankah lebih baik memikirkan untuk memenuhkan surau baru di kompleks perniagaan yang dibina itu. Dan lebih baik juga RM1.48 juga diguna untuk membina surau di mana-mana kawasan ramai penduduk. Bukan setakat untuk solat tetapi juga untuk pelbagai kegiatan umat Islam yang lain. Pahala yang mengalir kepada pihak yang mewakaf tentulah lebih besar.

8. Di sekitar itu juga terdapat gereja, mengapa gereja tidak dirobohkan sekali

Gereja tidak termasuk dalam lokasi strategik yang mahu dimajukan. Andainya gereja sengaja mahu dimasukkan, maka ganti gereja juga terpaksa dibuat di kompleks membeli belah itu. Adakah umat Islam negeri ini bersedia melihat sebuah gereja di kompleks membeli belah?

9. Pemaju Aman Central adalah orang kafir, mengapa beri peluang orang kafir majukan ekonomi mereka?

Aman Central adalah usahasama antara PKNK dan pemaju tersebut. PKNK adalah milik kerajaan negeri justeru tidak semuanya kafir. Ia akan memberi manfaat kepada kerajaan negeri dan rakyat Kedah (peluang pekerjaan) yang majoritinya terdiri dari orang Islam. Realiti dunia hari ini, akibat kelemahan orang Islam, tidak ada satu aspek yang umat Islam dapat membangunkan iktisad sendiri tanpa orang bukan Islam. Kita tidak boleh bersikap ‘biar orang Islam mundur asal bukan Islam jangan kaya.’ Jika begitu, orang Islam tidak boleh pergi menunaikan haji untuk elak orang kafir yang buat kapal terbang dapat untung.

10. Tidak pernah berlaku dalam sejarah negeri Kedah, Rumah Allah (masjid atau surau) diroboh untuk sebuah shopping complex

Tidak benar. Masjid Alor Malai pernah diroboh untuk pembangunan menyeluruh Kompleks Al-Bukhari yang juga dibangunkan kompleks perniagaan di situ (antaranya Pasaraya Giant). Sebuah masjid baru dibina, bukan di atas tapak masjid lama tetapi dilokasi lain menggunakan kaedah Istibdal, sama seperti kaedah yang digunakan terhadap tanah wakaf Madrasah Salihiah. Ia tidak menjadi isu kerana pihak pembangkang pada masa itu (PAS) tahu hukum hakam, menghormati institusi ulamak dan tidak membantah membuta tuli. Sekarang isu Salihiah menjadi ‘panas’ kerana pihak pembangkang kini merasa ‘terlebih pandai’ dari para ulamak yang ada dalam Majlis Fatwa Negeri Kedah.


Bro Isham,

Kalau minta maaf jika terlanjur tak kan memalukan saudara. Semoga Allah SWT membantu tuan dalam mencapai jalan yang lurus.

Your brother in the same faith

Anti ulama songsang berkata...

Kan aku dah cakap org Azhar memang bawa ajaran sesat. guna alasan istibdal utk membedal. tak kira la tok mufti ka to raja gopala ka semua kaki bedal. rembat selagi bernyawa itulah motto kapitalis durjana berselindung dibalik jubah agama. berengset semua tok durjana. akan dikenang hingga kiamat nama nama agen kapitalis yg disebut diatas penuh dgn title datu tiang seri toon puki.

Tanpa Nama berkata...

tak yah dok gaduh2..
org yg duk cakap nih..
dngan pakai rantai siap..
ape benda?
kalu dia alim ulamak ada jugak faedah kite nak gaduh2..
tahi btoiii..

Bacalah berkata...

Sila baca sinar harian 1/1/2012 muka 50. Semoga pencerahan.