Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Ahad, 8 Februari 2009

MELIHAT KEMBALI NILAI KUASA


Pada bulan Jun 1975 dahulu – ini sejarah – Muhammad Ali Clay dan Joe Bugner telah bertumbuk di Stadium Merdeka Kuala Lumpur. Mereka bertumbuk untuk merebut kuasa – untuk menentukan siapakah penumbuk terbaik dalam dunia. Di akhir pertarungan Muhammad Ali Clay mendapat 2 juta dolar dan Joe Bugner dapat kurang dari 2 juta dolar.

Apa yang berlaku di belakang tirai ialah PERGADUHAN MEREBUT KUASA yang di dalangi oleh dolar.

Lihatlah betapa Kuasa cukup berkuasa. Kuasa adalah adalah besi berani yang dapat menghimpunkan segala jenis manusia dari pelbagai pelusuk. Kuasa adalah Tongkat Ali yang akan menjerut semua wanita dan gadis-gadis yang cun dan bergetah.

Sesiapa yang memiliki Kuasa maka dia akan berkuasa untuk mengumpul dolar, ringgit, dinar, harta dan kekayaan. Harta dan kekayaan adalah gula madu yang juga akan menjemput pelbagai bentuk jenis manusia untuk berkumpul dan sekali lagi tunduk di bawah kuasa.

Justeru apa yang sedang berlaku di Perak minggu ini adalah perebutan kuasa. Meloncat ke hulu meloncat ke hilir. Hilang ke hadapan dan hilang ke belakang. Kejap kata – saya tidak. Kejap kata – ya saya. Semua ini adalah manifestasi perebutan kuasa

Ini bukan perebutan kuasa diantara Muhammad Ali Clay dengan Joe Bugner. Ini perebutan diantara Kuasa Rakyat dengan Kuasa Lama yang telah hilang kuasa.

Kuasa yang di rebut di Perak ialah Kuasa Rakyat. Kuasa Rakyat ini telah terbentuk semenjak 8 March 2008 yang lalu. Rakyat Perak telah memberikan keyakinan mereka kepada kerajaan baru. Apabila Kuasa Rakyat wujud ini bermakna Kuasa Lama wajib di ketepikan.

Siapa dia Kuasa Lama ini ?

Kuasa Lama ini telah lama berkuasa – 50 tahun. Selama 50 tahun melalui kuasa yang dimiliki, Kuasa Lama telah mengumpulkan harta kekayaan. Awalnya dengan menjualkan tanah-tanah untuk di gali segala bijeh timahnya. Kering kontang sawah yang landai. Runtuh rantah bumi yang permai.

Selama 50 tahun Kuasa Lama telah juga mengagih-agihkan hutan hutan dara yang telah wujud berjuta-juta tahun untuk di balaki. Kayu kayan menjadi hasil mashul Kuasa Lama. Berpestalah sesiapa sahaja yang bernaung di bawah Kuasa Lama.

Melalui bijeh dan balak Kuasa Lama telah mengumpul berkoyan-koyan harta dan kekayaan. Dengan harta kekayaan ini maka ramailah ‘semut-semut kampong’ datang berkumpul dan berjoget untuk mendapat sepihan madu dan gula.

Pesta semut berkumpul memakan gula ini berlangsung selama 50 tahun.

Dalam masa yang sama - selama 50 tahun pesta-pestaan ini - banyaklah pula orang-orang kampong yang tidak bertanah. Ada yang telah dinyahkan dari kampong halaman kerana tanah ingin digali. Ada yang kehilangan tanah kerana ada orang kaya ingin membuat projek perumahan.

Hasilnya ramailah orang-orang kampong yang duduk di tanah tetapi mereka tidak memiliki geran tanah. Mereka beranak bercucu di atas tanah tetapi hati mereka selalu sangsi, gundah gulana dan berdebar-debar. Mereka sedar Kuasa Lama memiliki kuasa – bila-bila masa sahaja tanah kediaman mereka akan dirampas kembali. Tanah yang di duduki tanpa geran pastilah tidak membawa keselesaan dan ketenangan untuk anak bini dan keluarga.

Kuasa Rakyat telah mengubah semua ini. Rakyat Perak telah bosan diperlakukan sebagini. Lalu beramai-ramai mereka mendirikan sebuah kerajaan yang berpaksikan kesejahteraan dan kepentingan ramai. Kerajaan baru ini mementing dan mendahului kepentingan ramai dari kepentingan para towkay dan para cukung.

Langkah pertama kerajaan Kuasa Rakyat ini ialah memberi geran-geran kepada orang-orang kampong yang selama 50 tahun ini tidak di pedulikan. Betapalah sukanya hati rakyat Perak yang telah berpuluh puluh tahun menunggu geran.

Inilah bezaya kerajaan Kuasa Rakyat dari kerajaan Kuasa Lama. Kuasa Lama mementingkan dan memilihara para cukung dan kroni untuk mengumpul harta. Kerajaan Kuasa Rakyat untuk kesejahteraan ramai.

Langkah adil kerajaan Kuasa Rakyat ini tidak di senangi oleh Kuasa Lama. Mereka merasakan jika ini berterusan maka kuasa mereka bukan hanya akan lupus di Perak malah di seluruh Malaysia. Ini kerana masih banyak Pak Cik dan Mak Cik peneroka Felda yang telah berpuluh-puluh tahun menunggu tetapi geran tanah mereka masih belum di dalam tangan.

Kuasa Lama tidak mahu dasar tepat dan adil Kerajaan Rakyat di Perak ini akan mempengaruhi dan menjadi contoh untuk beratus ribu lagi rakyat di seluruh negara yang sedang menunggu-nunggu hak geran tanah mereka. Warga Perak akan di jadikan warga contoh - jika inginkan hak tanah maka orang ramai wajib memilih kerajaan Kuasa Rakyat.

Amat saheh Kuasa Lama tidak berpuas hati. Dendam kesumat berkobar-kobar. Lalu mereka memainkan rasa benci orang Melayu terhadap Orang Cina. Kuasa Lama berpropaganda bahawa geran tanah ini di beri kepada Orang Cina. Orang Cina dijadikan alasan untuk menunjukkan bahawa Kuasa Rakyat ini adalah Kuasa Cina. Para pemimpin politik Kuasa Rakyat di Perak di tuduh sebagai ‘hamba Cina’.

Ini TIDAK betul. Data-data dan angka-angka resmi dari Kerajaan Perak menunjukkan Orang Melayulah yang mendapat lebih banyak geran tanah dari Orang Cina. Dalam projek memperbaiki kampong tersusun jumlah Orang Melayu lebih ramai. Pekara ini sengaja di tutup lingkup. Ini kerana Kuasa Lama mahukan Orang Melayu membenci Kuasa Rakyat di Perak.


Prasangka dan sikap perkauman ini wujud. Bukan sahaja di Perak malah di mana sahaja dalam dunia ini. Ianya wujud kerana kita memiliki nilai prasangka. Nilai prasangka wujud kerena kita ‘dididik’ untuk memiliki ‘sikap benci’ terhadap orang lain. Sikap benci ini wujud kerana kita tidak pernah mengenal ‘orang lain ‘ itu.

Selama 50 tahun ini Kuasa Lama telah melahirkan tembok dan pagar agar kita tidak dapat berkenalan rapat antara satu dengan yang lain. Lembaga-lembaga di dirikan bukan untuk merapatkan kita tetapi untuk menjauhkan kita sesama kita. Justeru sikap prasangka semakin menebal. Ini di tambah pula dengan cerita-cerita ‘ bencikan Cina’ yang menjadi peluru berpandu Kuasa Lama untuk menewaskan Kuasa Rakyat.

Kuasa Lama tidak sedar Kuasa Rakyat bukan ‘hamba Cina atau hamba Melayu’. Kuasa Rakyat ialah hamba rakyat. Kuasa Rakyat ialah hamba keadilan dan ketelusan.

Ketika artikle ini di tulis Kerajaan Kuasa Rakyat sedang di asak. Tumbukan datang bertubi-tubi. Ini samalah seperti tumbukan yang di terima oleh Joe Bugner di Stadium Merdeka 30 tahun dahulu.

Tumbukan boleh datang bertalu-talu. Selama 50 tahun – bukan sepuluh pusingan - rakyat menerima tumbukan dari Kuasa Lama. Tumbukan-tumbukan Kuasa Lama telah menghancurkan mimpi, mengkeringkan bumi, memindahkan rumah, menggondolkan hutan dan merosakkan alam.

Rakyat masih lagi berdiri dalam gelanggang. Tidak ada satu kuasa – tidak juga tumbukan Muhammad Ali Clay – yang akan dapat menumbangkan Kuasa Rakyat. Rakyat Perak dan Rakyat Malaysia telah bangun berdiri tegak dalam dalam gelanggang untuk menggunakan kuasa menentukan masa depan anak bini mereka.

Untuk sementara waktu loceng munkin berbunyi. Dolar dan ringgit bertukar tangan. Emas dan Perak bertukar tangan. Hakim mungkin berat sebelah tetapi Rakyat Perak tetap dalam gelanggang. Merekalah yang akhirnya akan menentukan Kuasa Rakyat.(TT)

(Tulisan ini telah disiarkan dalam Harakah)







17 ulasan:

Mat berkata...

Renungan yang berguna untuk yang mahu berfikir. Menilai kuasa di jiwa rakyat marhaien.

Tanpa Nama berkata...

Kalau ditinjau secara teliti tiada sesiapa dalam Malaysia ini samada dari bangsa melayu, cina, india atau lain-lain kaum yang akan menghina raja melayu tanpa sebab.

Setiap peristiwa yang berlaku pasti ada punca kejadiannya. Sila siasat apa puncanya. Kenapa nak salahkan rakyat tidak menghormati raja...?

Semua orang boleh memberi komen yang hebat-hebat namun tidak seorang pun yang menghuraikan keadaan sebenar.

Segala kejadian yang berlaku dalam politik negeri perak adalah berpunca dari rasuah. Dan rasuah inilah yang membunuh demokrasi serta menjadikan negeri perak berkeadaan huru-hara.

UMNO menggunakan rasuah terhadap 3 ADUN PKR agar keluar parti untuk merampas kuasa dari Pakatan Rakyat. Tetapi dalam masa yang sama UMNO tidak mampu bertarung dalam pilihanraya untuk menang.

Oleh kerana itu UMNO terpaksa berlindung dibelakang sultan untuk mendapat kemenangan percuma.

Dalam pada itu Sultan Perak juga memerlukan UMNO untuk menyokong mengekalkan kuasa rajanya sehingga ketangan Raja Muda Nazrin.

UMNO dan Sultan Perak adalah dua lembaga sedang melakukan rasuah antara satu sama lain untuk menjaga kepentingan diri masing-masing. Rakyat yang menyokong Pakatan Rakyat dijadikan kambing hitam untuk dikorbankan !

Persoalannya siapa yang menghina raja melayu...?

Orang yang menghina raja melayu adalah
DR. MAHATHIR MOHAMAD (Bekas Perdana Menteri),
MUHYIDDIN YASSIN (Naib Presiden UMNO),
DR. AHMAD ZAHID HAMIDI (Menteri di Jabatan Perdana Menteri),
JAMALUDIN YUSOF (Presiden Pekida),
IBRAHIM ALI (Presiden Perkasa),
FERIZ OMAR (Presiden Prowaris),
Utusan.

umialia berkata...

kita boikot Milo keluaran Nestle.

Tanpa Nama berkata...

Orang MCKK sepatutnya tidak biadap pada Sultan kerana dengan ihsan Sultan Peraklah maka orang saperti bloger tukar tiub dapat belajar di MCKK-itu juga peranan BN-Umno. Jangan mudah lupa sdra....

lanterajiwa berkata...

DATO' SS MOHON MAAF

baca lanjut -> http://misabah.blogspot.com/2009/02/dato-ss-mohon-maaf.html

buat kajian rambang... berapa ramai rakyat perak yang kenal rupa dato SS selain pegawai gomen?

dato SS mintak maaf pasal orang ramai dah kenal dia... gambar dia dah merata dah sejak isu ni... dia takut diapa-apakan bila kuar nak beli bawang kat kedai... hehe...

PEMUDA PAS KEMAHANG 1 berkata...

mg betul la apa kata bro hisham, kuasa ibarat besi berani. sb tu bila Umno Bn hilang kuasa di perak, ramai pimpinan mereka yang sasau dan gila talak.

akhirnya Umno Bn secara gila kuasa telah bertindak merampas dan merompak kuasa dan mandat yang rakyat berikan kepada Pakatan Rakyat.

Perompak ni ibarat anjing, kalaupun tidak makan, tapi dihidu juga bangkainya.

www.pemudakemehe1.blogspot.com

Tanpa Nama berkata...

Melihat Kembali Nilai Kuasa,
Ada Kuasa Rakyat, Ada Kuasa Lama
Bro Hisham Lupa Tentang Kuasa Letrik, Kuasa Beteri
Utmost Kuasa Sekali... Ilahi....
Kah..Kah...Kah...
Takbir.......

Tanpa Nama berkata...

Di sana ada lagi satu kuasa. Kuasa yg menjadikan dan menghidupkan manusia serta mematikan manusia. Bila tiba ajal kita semua di matikan muda macam Raja Muda yg Tak Sah atau tua macam Sultan Perak.

Zulgoji, Shah Alam

Tanpa Nama berkata...

sultan dan korup.. ada orang orang kata sultan selalu betol.. pegi mati la!!! betol hapak.. dalam terang guna kuasa besetongkol dengan umno/b.n.. tukar la pikiran melayu yang yang takut nak berkata benar..hanya kerana dia seorang sultan!! sudahlah.. pengikut ketuanan melayu.. !!! pegi basuh hati tu..dah gelap sangat!! sampai tak tau mana satu betul.. perak tu pakatan rakyat punya..rompak siang-siang hari.. belindung disebalik nama sultan.. dengan sultan-sultan sekali jahanam..!!!

Awan Lahon berkata...

umatku umatku umatku.....suam suam kuku betul cik Zam...kekeke

fudzail berkata...

Tukar topik...arab-arab pabggil dua boxers pencen ke abu dhabi untuk ulangan pertarungan antara dua jaguh tua dan bayar juta-juta

Tanpa Nama berkata...

Orang MCKK sepatutnya tidak biadap pada Sultan kerana dengan ihsan Sultan Peraklah maka orang saperti bloger tukar tiub dapat belajar di MCKK-itu juga peranan BN-Umno. Jangan mudah lupa sdra....

2009 Februari 8 15:31

woit ! ape ke hal lu tetibe bekait ngn sekolah plak nie?? tongong!!

Tanpa Nama berkata...

Kalau nak taat kat sultan pun, berpada-padalah. Takkanlah benda yg salah pun nak kata betul. Itulah perangai org Melayu dari zaman kesultanan Melayu dulu sampai sekarang tetap tak berubah. Apa Sultan buat semuanya diterima bulat2 walaupun bercanggah dengan agama dan kemanusiaan. Konsep mcm ni mana ada dalam Islam. Islam mementingkan keadilan sehinggakan masa perlantikan Khalifah Umar sbg pengganti Say Abu Bakar pun, ada rakyat yg ke depan mencabarnya utk berlaku adil dan jika tidak, pedang yg akan mengajarnya (sambil menghunus pedangnya ke arah Say Umar).Inikan pulak Sultan..apa lebihnya dia dari Say Umar?

zack berkata...

Punca utama berlakunya huru-hara politik ketika ini menurut pandangan
saya ialah:(secara ringkas..masih boleh dikupas...)
1.Kegilaan umno untuk mengekalkan kuasa...setelah 52 thn berkuasa...takut /perubahan untuk menghadapi PRU13.
2.Umno ingin merampas semua ng supaya dpt melakukan perubahan serentak diMalaysia selepas MAC nanti..
3.Umno akan membuat apasaja untuk mengekalkan kuasa...menggunakan
seluruh jentera parti dari sultan
hingga ketua kampong...
4.Perak akan menjadi Module Perubahan Umno yg bakal ditunjukkan untk menarik semula undi Melayu, China dan India.
5.Paling penting Najib bijak menggunakan Sultan dan Raja..manakala DSAI berjuang melalui kuasa rakyat...
KITA LIHAT SIAPA YANG AKAN BERJAYA...PERMAINAN BARU BERMULA..!!!!!!!

kilimanjaro berkata...

Salam sejahtera sdr Hisham. saya amat terharu dengan artikel ini. ingin meminta kebenaran daripada sdr hisham untuk saya membuat penterjemahan artikel ini ke bahasa cina, untuk saya paparkan di blog saya dan juga paper cina, kalau dibenarkan. sila jawab. sekian terima kasih.

kilimanjaro

Kilimanjaro berkata...

ingin mendapat kebenaran daripada sdr hisham untuk menterjemah artikel ini ke bahasa cina, untuk dipaparkan dalam blog saya, http://blacorwhyte.blogspot.com.
harap mendapat jawapan daripada sdr hisham. Sekian

Tanpa Nama berkata...

Rakyat negeri Perak akan mengingati sejarah ini sampai bila-bila.Sepertimana kata Shakespeare dalam puisinya yang bertajuk 'Sonnet 18' - 'So long as men can breathe, or eyes can see'. Mudah-mudahan generasi berikutnya akan menjadikan persitiwa ini sebagai iktibar untuk memilih pemimpin pada masa hadapan.