Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Ahad, 8 Februari 2009

NIZAR TETAP DERHAKA KEPADA RAJA - melayau


IPOH 7 Feb. – Mufti Perak, Datuk Seri Harussani Zakaria tetap mempertahankan kenyataannya semalam bahawa sesiapa sahaja yang tidak taat kepada pemerintah ataupun raja tetap dianggap derhaka.

Katanya, perkara itu sudah jelas disebut di dalam Al-Quran kerana raja dan rakyat adalah berbeza dari segi kedudukan dan darjatnya.

‘‘Kita hendaklah menunjukkan taat setia kepada raja pemerintah sesebuah negeri itu.

‘‘Kalau dah tidak tunjuk taat, maka itu adalah derhaka,” katanya kepada Mingguan Malaysia di sini hari ini.



kah kah kah …. kah kah kah … kah kah kah…. kah kah kah… kah kah kah...

kah kah kah...kah kah kah....kah kah kah...kah kah kah...kah kah kah...




36 ulasan:

Tun Gangsa berkata...

o!!!! tOK,

gET reallah!!!

zack berkata...

aku bukan mufti berkata........
Demi mempertahankan gelaran dato seri.,tiang seri,nak sentiasa berseri2 ...gila pangkat...takut gelaran ditarik balik...maka diakhir zaman ini tidak ada lagi mufti dr negara BE..END yg dapat mengeluarkan fatwa yg menurut hukum Islam yg boleh menjadi panduan umat sejagat (malu pada bukan Islam)

Khun Pana aka johanssm berkata...

Taat kepada pemerintah?
Aku tak taat.
Walaupun kalau PR itu kerejaan aku dan kita ni tetap balun jugak kalau tak adil.

Kalau Anwar jadi PM, aku balun dia lagi 'Kaw-Kaw" punya.Asal kan dia tak slacking.

isteri Rosmah pakai C4, kita balun dia , Pak HeLAH tidur dalam mesyurat, kita balun dia.
Anwar mahu katak , kita balun dia.
Dulu Nik Aziz kata tuhan ialah samseng, kita balun dia.
Rajah buat keputusan tak adil dan tak fair and square, kita balun jugak.
Uztaz perak cakap macham mahu berak, kita balun jugak.
TT tulis tak tentu arah, kita tetap balun jugak..
Baru lah Adil.
Tak kan nya kita makan nasi, rajah tak makan nasi.Dia orang rajah makan maggi mee ke?
Rajah pun main Playstesen , anak saya pun main Playstesen jugak.

celaru punya uztas.
nasib baik saya nescafe.

Mat berkata...

Pak Lah mengajar uamat Malaysia agar tidak mempedulikan kata Mufti.
dahulu Pak Lah kata pendapat mufti hanya pendapat peribadi dia .. jadi sekrang dah ramai la buat tak reti ja..
Tapi secara jujur aku, respek kat Mufti perak .. aku mendengar penuh kata-kata dia .. dia lebih neutral .. hujah yang dikeluarkan pun jelas. cuma media pro BN telah memutarbelitkan ucapan itu agar boleh meng'ia'kan tindakan mereka.
Siapa lah aku nak mencabar mufti, tapi kita berjuang kerana taat pada Illahi.

Tanpa Nama berkata...

Tuan Mufti, apa hal ni? Apa kelayakan tuan selain daripada menghafal al-Quran dan Hadis untuk mengulas krisis Perak ni. Hang tahukah konsep keadilan? Tahukah tuan makan gaji dan tidak boleh berpihak kepada tuntutan rakyat berkaitan dengan isu perlembagaan. Tuan bolehlah fokus pada isu khalwat, tarikh puasa/raya,poligami, aurat, konsert rock, halal-haram makanan. Tahukan taun isu sebenar atau makna derhaka itu? Ingat ya orang dah kurang respect dengan peranan Mufti.

perfectwater75 berkata...

Salam,

Aku rasa Mufti Perak ni masuk kategori nyanyuk la bila buat kenyataan macam tu...manusia tiada beza yang membezakan hanya iman dan taqwa....Inna Akromakum 'Indal-Lahi atqookum.....

enche treq berkata...

masalah neh..
ayat quran tu ad lg kt blakang dia...
'taat kepada pemerintah yg ADIL'
suma pakat nk jd hang tuah payah arr..
xkan nk taat buta2 kot..

Oghang Talang, Kuale berkata...

KIH KIH KIH KIH (KAH KAH TT dah Ambik)
siapa tau blog Mufti nih? bak sini! kasi dia kaw kaw. Dalam Quran kata semua manusia sama disisi Allah!

shahrizalisme berkata...

Fatwa2 para mufti hanyalah pendapat peribadi semata2. Ianya dikeluarkan untuk menjelaskan hukum bagi permasalahan baru atau kontemporari.Fatwa sama sekali tidak mengikat umat islam.Maka, kita berhak untuk tidak bersetuju malah menolaknya pun biasa saja. Sesiapa nak ikut silakan dan yang tak mahu ambik pot pun silakan. Fatwa seheboh manapun ianya dikeluarkan tidaklah menjadi wahyu ilahi.

Pa Alif Lam Ya berkata...

Aku orang parit buntar,perak.

oi mufti cakap banyak boleh!!!
apa yang ang berani tegur soal aurat kat kerabat raja tu?bini2 raja,ada ang tegur?
ni mat! nak cakap pasal Al-Quran,bukankah Al-Quran tu menyuruh kita nasihat-menasihati,tegur sesama kita.
tak kan dapat kain sutera pemberian raja ang dh cair...

mp berkata...

nabi ibrahim tidak taat kepada RAJA NAMRUD.
Nabi Musa derhaka kepada RAJA FIRAUN.

rakyat wajib taat pemimpin, hanya apabila pemimpin taat Allah dan rasul-Nya.

kucingsiam berkata...

meow~

Rakyat dan raja berbeda darjatnya? Sampah apa ni?

setahu kucingsiam, darah raja pun warna merah macam darah kucingsiam. Kalau kucingsiam berak, raja pun kena berak. Bedanya cuma nenek moyang raja sekarang cukup garang sehingga mampu mengumpulkan pengikutnya untuk membina sebuah kerajaan. Itu saja.

Masih percaya raja ada kuasa sakti ke?

Tanpa Nama berkata...

Memang jelas ada ayat tu.. tp jangan menilai dengan hanya sepotong ayat di dalam al-Quran..

Jangan mengelirukan ummat Islam..

Tanpa Nama berkata...

ni cerita P.Ramlee ke?

fara ('',) berkata...

klu mufti tu seorang pendakwah yg beriman, die kena letakkan ayat Al-quran yg menyebut, membantah raja adalah derhaka. berserta dalil serta penerangan yg lengkap. bukan bercakap mengenai pendapat peribadi semata-mata. klu pendapat peribadi je, semua rakyat malaysia boleh jadi mufti la.

psssst : penah tgk seorang ustazah, jumpa bomoh utk bomohkan org. alim ulamak ape mcm ni?

lanterajiwa berkata...

mufti takde blog... tapi laman web pejabat mufti perak ada...

http://mufti.perak.gov.my/

yang bawah ni pulak buku pautan buku pelawat jabatan mufti perak...

http://users3.smartgb.com/g/g.php?a=s&i=g35-01449-64

Mat berkata...

Gelombang rakyat utk menentang kezaliman BN / UMNO di perak semakin hebat. Pendapat mufti tu, gagal menghalang dr rakyat perak bangun menuntut keadilan.
MARILAH SEMUA KITA TURUT BERDOA KEJAYAAN BAGI YANG BENAR, KAUM MELAYU CINA INDIA SEMUANYA MENOLAK UMNO BN NIE SECARA KOLEKTIF DGN CARA TERSENDIRI.

Mat berkata...

semakin semangat jadinya bila terasa ditindas dperlaku tidak adil.
mahu aku bersama kumpulan penentang kezaliman di negeri perak untuk pastikan kuasa rakyat dikembalikan.

Tanpa Nama berkata...

taat kepada pemerintah yang adil dan berlandaskan islam...Jangan kerana harta dunia hilang keimanan...

sani harun berkata...

ada sorang mufti luluskan duit zakat untuk rajah di sebuah negeri bukan-emas

Imam Samudera Mukhlas Amrozi berkata...

Bawa beristighfar. Berpolitik biar ada hak dan batasnya. Ada etika ada estetikanya. Jangan pakai hentam semuanya. Ini jahilisme namanya.

kutucyber berkata...

Tok Mufti,

Apa hukumnya menggunakan wang Baitulmal/zakat untuk kegunaan peribadi kerabat raja.

Kitab kuning, gelap, kelabu mana yang Tok Mufti ikut? Bila masa kerabat layak duit zakat?

TS Malaya berkata...

Kesian kat Tok Mufti kita.Kalau dia rujuk kat pakar perlembagaan barulah buat fatwa. Fatwa ini cukup simplistik.Kena kaji betul-betul.Sekarang orang sudah keji kat Tok Mufti.Berbincanglah dahulu dengan Sheikh Yusof Al-Qardawi misalnya.

Tanpa Nama berkata...

Salam semua
krisis yang berlaku di Perak amat menyedihkan walaupun saya bukan orang Perak. Menitis jugak airmata bila menonton berita tv-tv Malaysia yang seolah2 mempertontonkan kelemahan kerajaan PR, lbh2 lagi YB Ir.Nizar.

Semenjak alam persekolahan saya lagi saya slalu terfikir tentang daulah dan kuasa sultan2 dan raja2 di Malaysia. Sejak muda lagi saya mempersoalkan peranan mereka sebagai ketua negara dan ketua agama Islam di Malaysia. Bagi saya mereka hanya boneka, patung dan tidak berfungsi.

Keberuntungan mereka hanya kerana berketurunan darah kuning/royal blood. Itu saja. Mereka berada di takhta kerana datuk nenek mereka, walhal darjat mereka sebagai manusia dalah sama saja seperti kita. Menyembah dan taat hanya pada Ilahi. Kenapa kita perlu sembah mereka sedangkan dalam ajaran Islam jelas mengatakan yang kita patut sembah hanyalah Allah s.w.t.???

Bagi saya daulat dan tulah kepada raja/sultan hanyalah mitos sahaja. Tulah/derhaka kepada ibubapa barulah ada benarnya kerana itu kita mesti hormat dan taat pada ibubapa seperti yang diajarkan kepada kita oleh ajaran Islam.

Kalangan mereka sendiri ramai yang lebih tak betul dari rakyat biasa...malah dengan perangai tak senonoh sebilangan kerabat2 ni, saya rasa peminta sedekah lebih mulia dari mereka.

Secara ringkas, 'raja adil, raja disembah, raja zalim, raja disanggah'.

Tanpa Nama berkata...

nak derhaka ke jadi batu ker mufti bleh wat aper......keluar fatwa pun fatwa taik kucing....pegi dahhhh

gmusang7 berkata...

ehhh kena taat ke..abis tu kalu bini depa n kaum krabat telanjang bulat atas kepala tu ,kena taat jugak ke?dunia ahkir zaman camni la

Tanpa Nama berkata...

Kesian aku tengok Mufti Perak ni kena "luku" ngan Mamat Saiber seantero maya.Silap nya nak juga ulang feil Sultan Perak "tak sudi berkecuali".Bab dia tak tegur isteri dan menantu sultan tak bertudung susah nak komen.Pasai masa Mufti terima anugerah baru baru ni dlm bergambar ramai dgn famili,anak rambut isteri nya terjuntai keluar.Tak perasan kot. Anyway utk Waffi anak mufti yg PTD tu boleh slow talk dgn abi you kekallah berkecuali agar terus dihormati. Walid.

Tanpa Nama berkata...

Oi tok heran sat nai (Tok Mufti) kalau lawan raja hang kata derhaka du yang depa kurong orang tampa boicara (ISA) tu nak kata apa?.

siti berkata...

minta maaf, boleh tunjukkan ayat quran yg mana yg mengatakan rakyat dan raja darjatnya lain2? setahu saya, disisi Allah, hanya keimanan &ketakwaan yg membezakan darjat, bukannya pangkat semasa didunia.

Ini kalau tak betul,bukan ke sgt2 berdosa ke? Sesaja nak memutar belit kalam Allah mcm tu?

Tanpa Nama berkata...

hehe jangan ingat ustaz or ustazah tu dah cukup baik..kena kenali dulu hati nurani mereka..aku dh penah terkena dgn manusia jahat yg berselindung di sebalik gelaran 'ustazah' ni..walaupun x semua mcm tu..tp kene berhati2 sentiasa..

lihat saje Senator tu..tudung dah makin kecik,dulu tudung tutup dada..skang dah nampak bonjol sana-sini..hermmmm apa nak jadi??

semoga kita semua ditetapkan iman dan sentiasa di landasan yg benar..

nami o fish berkata...

Katanya, perkara itu sudah jelas disebut di dalam Al-Quran kerana raja dan rakyat adalah berbeza dari segi kedudukan dan darjatnya.

Woi Harusani,celah mana Al-Quran tulis ni?Kat celah mana??

Surah mana juzuk mana ni woit?

Hahahhaaa..eh Harusani,surah Al-Umno xde ke?keluarkan la ayat2 wahai ketua agama ketuanan Melayu woitt!

Farid Nazmi berkata...

Ini satu manipulasi kenyataan oleh sokkabar..seriously

Tanpa Nama berkata...

Untuk Syeikh Harussani, ana kasihan syeikh kena hentam. Syeikh silap baca ayat pada masa dan zaman. kalau zaman Melaka syeikh guna ayat mesti orang ikut tapi sekarang manusia dah sama taraf. Raja bukan dapat wahyu dan tak dilantik oleh rakyat. Raja pun sama cam kita kalau baik masuk syurga kalau maksiat masuk neraka.
Banyak beristighfar syeikh dan bertaubat dari duk mengelirukan rakyat marhain.

Tanpa Nama berkata...

Ha ha...kalau Profesor ada kangkung, Mufti pun ada yg kangkung ke?.

Taat pada pemerintah yg macamana tuan mufti ooiii...kalau pemerintah yg ada lebih teruk akhlak Islamnya macamana nak taat.

Jangan la nak cari makan kau cakap melalut camni...

Patutla hal ehwal Islam kat negara ni nampak kusut sebab Mufti yg ada semuanya loyar buruk.

Bila Dr Asri Mufti Perlis suara lain sikit dia kena kutuk dek mufti lain.

Dia cakap hentam semua...UMNO, PAS, PKR ke kalau salah tapi Mufti lain lak yg jaki...rupanya ada Mufti geng alif mim nun wau=sarkas.

Budak U berkata...

jangan dok hentam tok mufti teruk sangat. MEDIA MENIPU...ntah2 kenyataan dia diputar belit, sapa nak tau?

macam kenyataan MB kelantan la, banyak kena putar belit dengan media pengampu, kata sultan murka la, itu la, ini la. padahal hampeh tarak. so, cek dengan tok mufti dulu, betui ka dia ada kata gitu???

Tanpa Nama berkata...

MB Kelantan lain. Dia tidak ada sebarang kepentingan. Aku rasa elok Tok Mufti sekor ni letak jawatan dan masuk politik. Sebaik-baiknya masuklah ke dalam Pakatan Rakyat. Senang sikit nak melaksanakan amar makruf nahi mungkar. Kalau masuk sebelah sana, boleh setakat amar makruf ajelah. Nahi mungkar, nahi, nahi, nahi...