Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Jumaat, 16 Julai 2010

SELARAS LAGI





SATU PROJEK MENIPU SELURUH MALAYSIA






KENYATAAN AKHBAR
16 Julai 2010












KENAIKAN HARGA: TIDAK PRIHATIN DAN TIDAK BERTANGGUNGJAWAB


Walaupun Dewan Rakyat telah bersidang sejak 7 Jun 2010, pengumuman kenaikan harga petrol, diesel, LPG dan gula langsung tidak dibincangkan di Dewan yang mulia itu. Pengumuman ini membuktikan Perdana Menteri dan kabinetnya tidak menghormati kedudukan Dewan Rakyat sebagai sidang tertinggi yang mewakili rakyat Malaysia.

Najib sedar ahli parlimen baik dari Pakatan Rakyat mahupun dari Barisan Nasional tidak akan menyokong beliau kerana tindakan menaikkan harga tanpa menyediakan bantuan lain kepada rakyat adalah kebijakan yang tidak prihatin terhadap rakyat keseluruhannya.

Hakikatnya, kenaikan harga petrol, diesel, LPG dan gula ini adalah tidak bertanggungjawab kerana tidak ada tindakan proaktif untuk menyediakan mekanisme bantuan kepada golongan yang paling terkesan dengan kenaikan ini, sebelum pengumuman dibuat. Kerajaan Persekutuan telah mengumumkan rancangan pemotongan subsidi ini sejak tahun 2008 lagi atas alasan untuk menstrukturkan semula pemberian subsidi agar ia lebih memihak kepada golongan yang memerlukan. Sehingga kini, rakyat masih tertunggu-tunggu mekanisme bantuan tersebut. Pada masa yang sama, kenaikan demi kenaikan diumumkan.

Kenaikan harga gula sebanyak 28% sejak awal tahun ini (kenaikan 20 sen pada 1 Januari 2010, diikuti kenaikan 20 sen berikutnya pada 16 Julai 2010) sudah tentu akan mempunyai kesan kepada harga makanan. Kesan berganda daripada kenaikan harga petrol, diesel, LPG dan gula ini akan memberi tekanan kepada golongan berpendapatan rendah di bawah RM2,000 sebulan, yang mana 75% adalah Bumiputra yang kononnya dibela oleh Barisan Nasional.

Sasaran penjimatan sebanyak RM750 juta yang diumumkan Pejabat Perdana Menteri adalah sedikit berbanding dengan keborosan dan pembaziran yang berlaku akibat kelalaian Barisan Nasional. Semalam, Dewan Rakyat dimaklumkan bahawa perbelanjaan Jabatan Perdana Menteri telah mencecah RM3.8 billion pada tahun 2009 dan dijangka mengatasi peruntukan RM3.9 billion bagi tahun 2010. Ini termasuklah perbelanjaan Sekretariat Mantan Perdana Menteri dan Sekretariat Permata yang dinaungi oleh isteri Perdana Menteri.

Malah, penjimatan RM750 juta itu tidak setanding dengan kerugian yang ditanggung rakyat apabila konglomerat milik rakyat iaitu Sime Darby mengalami kerugian sebanyak RM946 juta dan menerima pula pampasan dari kerajaan berjumlah RM700 juta.

Membebankan rakyat atas alasan mengurangkan defisit dan menggunakan penjimatan untuk menampung keborosan kerajaan seperti ini perlu dihentikan segera. Di mana letaknya maruah seorang Perdana Menteri yang mengambil wang rakyat atas nama penstrukturan subsidi dan digunakan untuk membayar perunding asing seperti APCO sehingga mencecah RM77 juta setahun semata-mata untuk menaikkan imej beliau, sedangkan bayaran kepada APCO itu hampir sama jumlahnya dengan anggaran penjimatan subsidi gula sebanyak RM126 juta (seperti diumumkan PEMANDU).

Pun begitu, saya tidak menolak bulat-bulat kaedah penstrukturan semula subsidi untuk memastikan lebih banyak bantuan sampai terus kepada golongan 75% di bawah pendapatan isi rumah RM2,000 sebulan. Penjimatan dari pengurangan subsidi sepatutnya disalurkan terus kepada golongan ini melalui mekanisme-mekanisme yang perlu diumumkan serentak dengan kenaikan harga.

Saya menuntut supaya Perdana Menteri mengumumkan secepat mungkin bagaimanakah penjimatan RM750 juta ini akan dibelanjakan untuk rakyat. Nasihat saya supaya penjimatan ini disalurkan dalam bentuk kenaikan peruntukan untuk institusi pengajian tinggi, pelaburan baru dalam bidang pendidikan dan bantuan kebajikan terus kepada golongan berpendapatan di bawah RM2,000 agar penjimatan itu sampai terus kepada rakyat.

Sebelum ini pun, kerajaan telah menggunakan alasan mengurangkan defisit apabila menaikkan harga minyak dan keperluan asas. Tindakan ini sedikit pun tidak membantu menyelesaikan masalah defisit negara, malah ia makin meningkat. Bagi tahun 2008, di kemuncak kenaikan harga minyak, defisit negara melonjak kepada 4.8% berbanding 3.2% bagi tahun sebelum itu. Keadaan ini berlaku kerana kerajaan tidak berdisiplin dan tidak ada iltizam politik untuk menyalurkan penjimatan dari pemotongan subsidi ke sektor-sektor yang benar-benar memerlukan, sedangkan pembaziran dan kerugian terus berlaku.

Sebab itu, saya telah menegaskan berkali-kali bahawa ubat yang paling mujarab untuk memulihkan ekonomi negara adalah reformasi ekonomi yang menyeluruh, bukannya tertumpu kepada golongan lemah semata-mata.

Perdana Menteri tidak boleh meminta rakyat mengubah cara hidup, sedangkan kroni-kroni, ahli politik, golongan elit dan berkepentingan terus menikmati subsidi korporat seperti subsidi gas kepada penjana bebas yang menelan belanja RM18.9 billion setiap tahun, 25 kali ganda lebih besar dari penjimatan akibat potongan subsidi yang diumumkan semalam.

Oleh itu, saya menggariskan empat langkah segera yang perlu diambil oleh Perdana Menteri untuk meyakinkan rakyat bahawa pengorbanan mereka menanggung harga yang lebih tinggi untuk mengekang defisit adalah berbaloi:
1. Mengumumkan penambahbaikan drastik kepada kaedah dan sistem perolehan yang diamalkan kerajaan agar lebih telus dan mendapatkan nilai terbaik untuk rakyat;

2. Menstrukturkan semula pemberian subsidi gas kepada IPP agar penjimatan ini dapat disalurkan kepada rakyat;

3. Mengawalselia prestasi syarikat berkaitan kerajaan dan agensi yang dipertanggungjawabkan menjaga dana awam bagi mengelakkan kerugian berbillion ringgit yang ditanggung rakyat; dan yang terpenting

4. Membuktikan keikhlasan dalam perang menentang rasuah dengan menghentikan campur tangan politik di dalam SPRM dan Jabatan Peguam Negara.

Rakyat akan ternanti-nanti tindakan susulan Perdana Menteri jika benar Barisan Nasional ikhlas dalam menangani kekusutan ekonomi negara. Jika tidak, pengumuman kenaikan harga petrol, diesel, LPG dan gula semalam hanyalah sambungan kepada rentetan penindasan rakyat berpendapatan rendah demi golongan elit dan kroni.

ANWAR IBRAHIM
Ketua Pembangkang Malaysia



21 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Wooi tt..ko pergi sembhyg jumaat x update blog ini. Waktu 12.58. Azan jumaat jam 1.15..sempat ke?

Tolg jwb tt..ramai dh kata ko ni free thinker..x solat punya org..

woii...jawab..wooi..jgn jd mcm najib..diam mmbisu walaupun bdn pnuh dgn najis..

Tanpa Nama berkata...

IKLAN BEBAS
SYARIKAT TENAGA BATIN SENDIRIAN BERHAD.
KALAU BARANG NAIK SOKONG PR.
KALAU BARANG TAK NAIK SOKONG BN,
ADAKAH BARANG ANDA NAIK?.
hubungi syarikat kami di :
http://tenagabatin.blogspot.com

jari tengah memaki... berkata...

Aku sumpah & aku haramkan duit aku kpd kerejaan BN/UMNO/APCO.Najib..!!..kau mmg pukimak..sial..anak haram.kau sedar tak yg org melayu sekarang nie banyak yg merempat?kau mmg ANAK HARAMMM LAAAA.!!.BABI BETULL.!!

Tanpa Nama berkata...

Terima kaseh PM kerana menaikan harga barang keperluan asas rakyat tapi kenapa sikit sangat.Kenapa tak ikut harga seperti di Singapura barulah nanti dikata kan duduk sama rendah berdiri sama tinggi.
Rakyat Malaysia kalau dah nak kebulor baru sdar APNO itu baik atau tidak.Kepada yang mengundi APNO dan BN padan muka.....

umar al khattab berkata...

sungguh pantas otak DSAI menerobos liku-liku penipuan dan simpang-siur najib untuk menipu rakyat

syaabbass dato' seri

ini baru la dikatakan "orang yang layak menjadi PM" bak kata TG Nik Aziz

tahu ekonomi. mainan kapitalis. turun naik matawang. kesan kepada hidup rakyat

dan yang penting berjiwa rakat. najib???? ada najib tau susah???? pernah najib kena humban dalam penjara???? pernah naijb isi minyak kereta dengan duit sendiri???? ha ha ha ha

haluankiri berkata...

Kenapa Melayu UMNO masih.. BUTA !

teganu kite berkata...

dari seberang takir kuale trengganu. aku nok cakap teganu...

hoi hisamuding tukor tiub,

aku nok kabor ke mung, aku ni kerje nelayang oghang misking, pendapatang cukop makang. bile kera-jaang naikkang rega minyok & gule aku sedeh sangat.
jenih kera-jaang MENATANG BEWOK - kabor bising ba'ngor rate-rite - rakyat diutamakang. Pelawok nnipu kohong. Buat keputusang dok biccang pong dalang parlimeng. Kalu biccang dalam parlimeng, ssoh mappuh kerah, Pakatang Rakyat akang lawang habih. nok haghap wakel rakyat Barisang Sonal memang senyap ttipah macang menatang lembu kenyang.
Dulu kat teganung ada Derih Natang, doh Najid bini Rosmoh aku nok panggil menatang ape? Aku dok tunggu bila oghang nok wat tunjok perasaang kat kuale lupor. Aku akang gi, biar pong naik lori tidor kaki lime. Barisang Sonal jenih dok serek, dulu debat dengan Anwar hinggakang keluor air lior ssepoh Shaberi budok kemamang tu. buat malu oghang teganu je. Kali ni mintok2 Anwar berlawang debat dengan Najeb, biar Najeb keluor air atah air bawoh, atau pong Anwar lawang dengang Mohideng, biar kohor bengkok muke sembab tu.
Aku harap puok2 Barisang Sonal dalang pilihangraye 13 nih, biar mappuh bahang tanoh jilat cok. Mappuuuh barisang !!!

Tanpa Nama berkata...

Persoalan ini aku setuju dgn DSAI, walupun aku langsung tidak meyokong dia.

Kenapa zaman Tun M, Malaysia tidak macam ni, semua rancangan ekonomi negara dapat dilaksanakan dengan begitu baik sekali. Pembangunan & activiti ekonomi dapat dinikmati bersama. Walaupun dituduh macam2, Tun M membuktikan yg dia buat untuk negara & masa depan generasi akan dtg.

Hari ni JB tempat tinggal aku tak lebih dari projek membesarkan jalan, tambak pantai Lido, dan pembangunan Iskandar Malaysia yg makin lama makin ... entah apa2.

Dulu zaman Islam Hadari kata subsidi nak pakai untuk pengangkutan awam. JB ... HANCUR !!!!! sistem bus .... berterabur ... dekat depan JB Sentral berdepan dgn City Square, bus awam DAH MACAM PREBET SAPU.. nak tahu lebih lanjut ... jemput datang JB .... Sultan aku mintak buka tambak Johor ... dia buat muka BLUR !!!!!!!!!

Zaman 1 Negara ni .... lagi sekali buat hal ... aku pernah bagi komen kat TT ni, org tuduh aku org UMNO ..... aku bukan org UMNO, aku anak Johor yg sygkan agama, bangsa,Negeri & Negaranya. Aku lahir, besar, sekolah, masuk U, keje .. semua kat JB ... DAN AKU BUKAN ORG GOMEN.

Naik brg .. kurang subsidi aku tak kisah ... tapi jgn BODOH kan rakyat .... ALASAN terlalu BODOH, cakap terus terang sudah. Rakyat boleh faham.

Dan aku mintak, buka tambak JOHOR, berapa kali ... Sultan aku perlu bertitah ... cubalah dengar ... jgn buat muka BLUR mcm org dulu. Aku dah tak larat tengok projek terbengkalai kat bandaraya JB ni, Lot 1 jd tempat sunyi, tiang2 bercerak tanam dalam selat depan Pos Office .... ni penglipur zapin puya hal..


Aku suara kecil yg mampu bagi kesan pd pilihanraya akan dtg.

Tanpa Nama berkata...

TAK HABIS2 MENIPU..

Aku paling nak ketawa jika caicaibeend pusing pasal pasir di selangor ... nape tidaknya ...

kroni@cai be end menggelepar kerana selama ini korek pasir kat selangor dah berpuluh-puluh tahun tanpa membayar royalti secukupnya, mereka curi tapi tak dikenakan tindakan, mereka tanya pulak TS Khalid kenapa tak ambik tindakan? Apa TS Khalid boleh bertindak dengan pistol air ke?

Hantar surat ke TPM, KPN, KDN pun buat tak tau aje ... maklum le pencuri-pencuri pasir itu dari kalangan cai@kroni mereka!

Hmm kata pencacai UMNGOK dan PERKOSA, pasir-pasir yang dicuri itu di hantar ke Singapura ... rupa-rupanya mereka tau kemana perginya pasir-pasir itu ... mestila tau kerana itu kerja mereka, hahaha ....

MahadeyBersiong berkata...

Aku pun nak lepas geram ni : Puki punya anak Razak, keturunan sial menyusahkan rakyat!

opisboi berkata...

apala lu ini bro anwar asyik bangkang jer aku ini ngan melayu2 lain yg totok umno banggkang ulasan lu..kita org tak kisah kalau najib naik lagi 50sen pun kami tetap sokong sebab dekat pru 13 nanti kami akan dapat habuan i air kotak, basikal sekolah, beras 10 kilo, kain batik & pelikat..pembangkang apa barang bolih kasi, kasi bangkang bolihlah...salam 1 meleysia dari felda

Tanpa Nama berkata...

anon 15:53

jangan harap la korang akan dapat jambatan bengkok tu selagi punai najib dipegang oleh lee kuan yew..

Tanpa Nama berkata...

nak buat camne..

Kos pembinaan istana negara yang baru tinggi sangat..

Haihhhhhhhhh..

Tanpa Nama berkata...

Tahniah & syabas BN@UMno… kerana membuat keputusan bijak menurut kehendak rakyat!
BN=BarangNaik memang senonim. Sudah terlalu banyak duit diboroskan tanpa pengiraan yang rapi sehinggakan terpaksa “menyelaraskan” atau dengan ertikata lain “merompak” bantuan untuk rakyat demi mengumpul semula dana bagi tujuan kepentingan survival politik BN@UMno... Dengan hasil “rompakan” yang terkumpul ini BN@UMno akan menjelajah keseluruh pelusuk Negara membawa bantuan kepada rakyat bersama slogan BN juara rakyat & KERAjaan prihatin! Dan juga tidak mustahil juga jika dalam masa terdekat KERAjaan akan mengumumkan 2 bulan bonus kepada kakitangan KERAjaan! Ini semua hasil “rompakan” & kepayahan kebanyakan rakyat!
Begitulah dengan mudahnya rakyat ditipu!
Bantuan dihulurkan kepada segelintir rakyat sahaja, manakala mejoriti rakyat akan menanggung kesan kenaikan kos sara hidup yang semakin menyukarkan hasil darpada tindakan “bijak” BN@UMno ini! Jika dilihat daripada reaksi rakyat, mereka kebanyakannya sudah lali & kebal, seakan2 tiada reaksi keatas segala tindak-tanduk BN@UMno kebelakangan ini! Yakinlah bahawa kita semua memang menyimpan tekad & tujuan yang satu, mahu BN@UMno disingkirkan & memberikan peluang kepada kerajaan baru memerintah!
Tekad & bulat kan semangat semoga KERAjaan zalim BN@UMno dapat digulingkan pada PRU13 yang akan datang!

Teruskan perjuangan… lawan tetap lawan… TAKBIR!

kingkonglee69@gmail.com berkata...

hai hicyam,
'teganu kite berkata' 15.49

tulung gua hicyam, gua tatak paham itu dialect terengganu. dia marah sama gua ka? tulung translate

umar al khattab berkata...

aku sangat suka membaca

komen dari teganu kite

ha ha ha syaabbbasss!!!

suis-media berkata...

Sial punya pm.subsidi yang perlu di-kurangkan atau di hapuskan ialah subsidi kepada syarikat sebab mereka mengaut keuntungan di bawa balik kenegara mereka.kami rakyat malaysia marhaen akan memastikan pemerintah BN lingkup pada pru akan datang.

ha ha ha berkata...

Ha ha ha..

Orghang Terenganu..well dang..well dang..tapi Sebelum gi demo kat Key Ell. Kempen-kempen lah kat Sedara UMNO kat Terengganu tu...terutama yang pegang jawatang JKKK....Kempen kesedaran Seharusnya bermula dari sedara-sedara kita yang terdekat...

Nape Najib tak tarik Subsidi 100% sebab kalau masih macam ni Najib memerintah 9 tahun lagi tentu Malaysia Bengkrap.....ha ha ha...tarik 100% garenti Malaysia Tak bengkrap..ha ha ha.

Sebut pasal Bengkrap ..patut PRU 13 (2012) tak usah pangkah BN..sebab kalau bagi BN garenti Bengkrap tak percaya tanya Idris Jala...ha ha ha...ini bukan aku kata tapi Menteri BN yang kata..ha ha ha.

Lepas ni apa lagi yang rakyat kena ikat perut...tunggguuuuuuuuuuuuuuuuu.

Mintak-mintak ada YB UMNO mampus ..ada pilihanraya baru boleh test undi ..ha ha ha.

Tanpa Nama berkata...

salam,
aku setuju 70% dengan kenyataan sdr anwar.

yg 30% aku SANGAT tak setuju ialah:
a)anwar cuma tekankan berulang2 bahwa yg terkesan ialah rakyat dari golongan pendaptan rendah
b)anwar tekankan berulang2 bahwa golongan yg terkesan ialah yg pendapatan 2ribu ke bawah

ketahuilah sdr anwar,
sebenarnya yg paling terkesan ialah samada:
a)golongan pendapatan menengah iaitu sekitar 2-3ribu di bandar2 kecil, dan sekitar 3-5ribu di kota2raya!
atau
b)golongan berpendapatan menengah seperti (a) di atas, DAN golongan pendapatan rendah (mungkin 2ribu ke bawah di mana2 jua terutamanya di bandar)

1.org pendapatan menengah ni maknanya kedudukan dia dalam syarikat pun adalah jawatan yg memerlukan dia banyak berurusan brdepan2 dgn pelanggan dll, maknanya mereka ni kerap kena keluar pergi mesyuarat, pergi melawat projek, pergi mengadap ejensi2 kerajaan, pergi mengadap pelanggan dsbnya. sekali keluar je dah tentu banyak ringgit terbang - duit petrol, duit tol, duit pet,
eh, duit parking, malah kadang2 kena gak duit belanja minum teh kat kedai makan bawah pejabat pelanggan tu (bukan rasuah, sekadar tanda mesra, kalau rasuah setakat air teh mana kelas beb!). bila harga petrol naik, harga tol naik, harga kucing pet dari farsi naik, harga pet tun tuya dari mongolia naik, harga gula dalam teh tarik naik, mereka ni lah yg mula2 rasa terkesan! sebagai ingatan, bukan semua yg di jawatan ini boleh buat 'mileage claim' dsbnya! ramai yg bergaji tahap ini sudah masuk kira elaun tetap untuk pengangkutan!

2.org pendapatan menengah ini juga yg sudah mula membeli rumah utk kediaman sendiri - supaya mengelak membazir duit bayar sewa selama2nya tanpa memiliki aset sendiri. oleh itu golongan ini juga yg baki gaji mereka tinggal tak seberapa setelah ditolak bayaran balik pinjaman perumahan. ingat, ramai yg bekerja swasta, jadi interest 6-8% tiada subsidi dalam pinjaman dari bank (tidak seperti pekerja awam yg dapat subsidi dan hanya perlu bayar 4% interest utk govt loan). berikutan ini juga, ramai pula dari golongan ini yg hanya mampu membeli kediaman jenis apartment, dan bukan rumah bertanah yg harga jauh lebih mahal kerana extra tanah. kalau duduk apartment, macamana nak tanam tebu sendiri, nak tanam padi, tanam sayur dll? jadi rata2 semua bahan mentah ni mereka kena beli. bila harga naik, maka mereka lah yg mula2 terkesan! (kalau pendapatan 2ribu tapi duduk di rumah kampung peninggalan ibubapa dengan tanah lebar, mungkin ada juga ruang utk kurangkan kesan dgn bercucuktanam sendiri dsbnya)

3.golongan ini mesti juga sudah memiliki kereta, apatah lagi seperti (1) di atas, mereka kena selalu ke sana ke mari dalam urusan pekerjaan. takkan naik teksi, lagi mampus lah belanjawan! nak harapkan bas? jawapnya asyik kena marah dengan pelanggan lah sebab setiap kali lewat temujanji mesyuarat dll, akhirnya projek pun tak dapat lagi, bertambah masalah! (bukan seperti pak menteri & 'org besar2' yg masing2 ada supir malah ada outrider suruh org lain ke tepi bagi laluan, jadi tak lah lambat nak hadir parti!) jadi kena jugak ada kereta sendiri. maknanya kena juga belanja servis dan maintenance kereta. harga petrol naik lagi. menyusul naik pulak harga alatganti. golongan ini jugak yg mula2 terkesan.

banyak sebenarnya jika hendak ditulis. tapi dari pengalaman sendiri dan kawan2 lain, wahai sdr anwar (dll), sila ambil perhatian cukup2 - ini pengajaran sejak dari kegawatan 1998 lagi!! - golongan pendapatan menengah ini terutama yg mambanting tulang di kota2raya yg serbaserbi mahal, ADALAH GOLONGAN PALING TERKESAN BILA HARGA BARANG2 KEPERLUAN DINAIKKAN OLEH KERA2 BoNgok YANG LANGSUNG TIDAK PRIHATIN DENGAN MASALAH HARIAN RAKYAT BIASA!

HARAP AMBIL PERHATIAN SEJELAS2NYA.
terima kasih. wassalaam.

-average joe-
klakka-la.blogspot
klickdefella(klakka-la)

Tanpa Nama berkata...

Aku amat berbangga dengan PM kita Najib bibir mekar merah ni.

Awat naik sikit sangat, naikkan gula RM50 sekilo ka... baru orang tak beli gula. Tak kena kencing manis lagi. Beras RM80 sekilo, petrol RM100 seliter. Ini baru rakyat akan berjimat-cermat. Takat naik sikit2 cenggini, nak cermat jimat kebendernyer? Kalo nak rembat, biar rakyat pokai habis2an macam Taib tibai balak kat sarawak nun. Rakyat dibiarkan pakai cawat, minda tak berkembang, tutup segala saluran untuk rakyat mengadu, polis sprm dan lain2 agensi gomen, dia senang2 jer balun balak.

Harga kereta dan rumah mesti sekurang2nya RM1 juta. Bayangkan kete kodok kancil pukimak tu, harga RM1 juta, ini baru kelas gitu. Baru setanding negara kita dengan London Paris Sweden. Aku langgan pelacur kat Jerman pun kene EUR500 separuh hari escort... Ini baru kelas meh... itu pun, nak pancut, dia cuma bagi pancut kat mulut jer.

Kerajaan PR cuma prihatin kat golongan pendapatan rendah saja. Apa jadi dengan golongan pendapatan sederhana? Yang antara 3k-15k sebulan, mereka2 ini tak sokong PR ka??? Jangan jadi bodoh Anwar! Golongan peminum arak, main judi, kaki burit pun sokong PR? Mana hak2 mereka sebagai rakyat?? Jangan ingat peminum arak, kaki burit tak perlu dibela? Woi woi woi, undi orang lu nak??? Rayu2 hisap batang pelir pun takper...Pukimak lu lah PR... BUAT PENAT JER GUA SOKONG... Takkan sibuk nak jaga orang yang suci murni bersih dosa saja... zul nordin pun boleh lari telanjang sekali lagi brader...

Ramai orang tarak tahu, banyak kemudahan disediakan untuk orang yang bekerja sendiri dengan tiada slip gaji. Cukong2 gi apply komputer TMNET free, bayar internet broadband 4Mb RM38 sebulan sbb gaji sebulan tak lebih 5k! Depa takdak slip gaji...padahal setiap bulan, bisnes dia dah lebih 30k rata2... Golongan Melayu bodoh di bandar, gabung gaji dah lebih 5k, so tak layak apply TM RM38 sebulan.

gua pening la nak pikir2 hal grey area nih... kalo cenggini punyer kenyataan dari PR, gua cuma ada satu ayat saja... PUKIMAK LU LA KALO CENGGINI CARA NAK BELA RAKYAT.

Tanpa Nama berkata...

halo kawan2
ini hal sulah belapa kali itu olang apa itu umno ka bn ka selupa saja bikin ini macammm, wa tengok ha lu olang ha pun sulah manyak kali kasi maki, tiaw sama lia olang tapi sikit jam saja, lepas itu ha abihh..lu olang pun tiam-tiam saja, itu umno ka bn ka kasi bukak hal lain ha mau cover tau ka..lu olang pun ikut bukak celita lain betul ka..tak mau itu macam la..kasi tiaw botot2 la..bikin itu pamplet ka apa ka kasi semua olang kg, olang tua mcm wa baca maa, kasi tau apa itu umno ka bn ka sulah tipu maa..kita olang talak baca komputer tau kaa..kita olang itu newspaper punya time..lu olang sikalang komputer punya time..mana ada sama maa. botot ka..abih itu newspaper mesti cakap itu balang tarak naik maa selupa wa punya balang..sulah tua maaa..botot ka..haiya..