Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Khamis, 26 Ogos 2010

MELAYU GEROMBOLAN TIPU MELAYU MISKIN




JANGAN MENIPU - JANGAN KELENTONG - HABIS DUIT PENEROKA DI BALON





MUKTAMAD : FELDA DIARAH BAYAR PENEROKA 11 JUTA RINGGIT
- mkini

Selepas lebih sepuluh tahun, akhirnya 354 peneroka Felda Kemahang 3 dari Kelantan mendapat khabar gembira apabila Mahkamah Persekutuan hari ini mengarahkan Felda membayar RM11 juta kerana menipu peneroka tersebut berhubung gred buah kelapa sawit mereka.

Ia berikutan keputusan mahkamah itu yang menolak permohonan Felda yang mencabar keputusan yang dibuat oleh panel lain yang sebelum ini mengketepikan rayuan berkenaan.

Lebih 150 peneroka hadir pada perbicaraan yang penuh sesak ini manakala ratusan lagi berhimpun di luar menantikan penghakiman. Kebanyakan mereka mengagahi perjalanan lebih sembilan jam dari Kelantan untuk mencari keadilan.

Dengan penghakiman hari ini, setiap peneroka itu dijangka menerima RM25,000 hingga RM30,000 setiap seorang

nota:

berapa banyak lagi felda di tempat lain
yang telah kena tipu

tipu ni senang saje
beli buah sawit di bubuh grade rendah
paksa peneroka jual pada felda
paksa peneroka beli benih pada felda
paksa peneroka beli baja pada felda

lalu peneroka jandi hamba felda

nasib baik ada ngo dan pakatan rakyat
masuk menolong

inilah namanya melayu gerombolan tipu melayu miskin
yang peliknya ada lagi melayu
yang suka kena tipu kah kah kah


13 ulasan:

Ikan besar berkata...

nampaknya lepas ni makin banayk la kes-kes felda cilok peneroka didedahkan. harap2 mereka dapat pembelaan yang sewajarnya.

tiba masanya mereka dah buka mata dan sedar.

Tanpa Nama berkata...

bukak mata la orang felda...

sby berkata...

felda penipu besar haram jadah

Tanpa Nama berkata...

Gagal dapat semakan: Felda perlu bayar ganti rugi RM11j

26/08/2010 12:19pm

PUTRAJAYA 26 Ogos – Lembaga Kemajuan Tanah Persekutuan (Felda) diperintah membayar ganti rugi berjumlah RM11 juta kepada 354 peneroka Felda Kemahang Tiga, Tanah Merah di Kelantan selepas agensi itu gagal dalam permohonan semakan di Mahkamah Persekutuan di sini hari ini. – Utusan
-------------------------------

gagal semakan???...wakakaka..x abis2 mau tipu org kampung utusan pitnah nih

Tanpa Nama berkata...

Kepada Pakcik Makcik Felda yg 'die hard fan' UMNgOk.. apa bukti lagi nak bgtau berpuluh tahun Pakcik Makcik kena tipu.. Jgn lah hanya krn motto 'Dulu, Kini dan Selamanya' atau 'Hidup Melayu', keturunan Pakcik Makcik dikata sbg org dungu dan bodoh..

Tanpa Nama berkata...

kalo dah kepala hotak dia gerombolan, gerombolan jugak la.. mereka memang dicipta Allah jenis yang suka ditipu orang...

paklong aku kat felda lubuk merbau pun, memang janis suka ditipu... cakaplah apa hal pasal gerombolan, dia tetap akan sokong gerombolan lagi.. malah kecintaan kepada gerombolan makin bercambah2...

kalau takdir dia memang jenis bodoh dan senang dibodohkan... nak buat camana, bodoh bukan jenayah... malah bodoh adalah mulia, orang lain tak boleh kacau!

hah, lu nak cakap apa?

Tanpa Nama berkata...

Melayu FELDA yang masih

kemaruk dengan UMNGOK

adalah bangsa yang paling

BODOH dan BANGANG dalam dunia ni..

Mengalahkan MAT HITAM AFRIKA

Mengalahkan MAMAT ARAB!

hassan bp berkata...

kebanyakan yang dikatakan badan berkanun tu telah menubuhkan anak syarikat yang menjalankan perniagaan berasaskan keuntungan.setiap tahun unjuran keuntungan mesti bertambah.jadi para pengurus pun buat le keuntungan dgn cara mana pun dan mereka berbangga kerana untung banyak diatas keringat pekebun.

Tanpa Nama berkata...

Sekali Lagi Rakyat Kelantan Cipta Sejarah

HARI ini Mahkamah Persekutuan telah mengekalkan keputusan Mahkamah Tinggi Kota Bharu mengarah supaya Felda membayar ganti rungi sebanyak RM11 juta kepada 554 orang peneroka Felda Kemahang, Tanah Merah Kelantan.

Arahan itu muktamad dan ini bermakna Felda tidak ada ruang lagi untuk mengelak bagi tidak membayar ganti rugi berkenaan. Dengan arahan mahkamah itu ini bermakna sah bahawa Felda telah menipu dan menganiaya 554 orang peneroka berkenaan.

Setiap orang peneroka akan menerima bayaran sebanyak RM25,000 hingga RM35,000. (Banyak tu?) Mereka terpaksa tunggu selama lebih 10 tahun bagi mendapat hak mereka yang disonglap oleh Felda.

Mungkin peneroka berkenaan tidak lagi berhajat kepada wang berkenaan, dan ada setengahnya sudah meninggal dunia. (Abang sepupu saya yang juga peneroka awal di situ telah meninggal dunia dua tahun lepas. Selain beliau saya ada tiga lagi sepupu dan empat bapa tiga pupu).

Keputusan Mahkamah Persekutuan itu memalukan Felda berkenaan. Sebuah agensi kerajaan yang disanjung dan dipuja untuk membangun dan merubah nasib orang mikisn, tetapi didapati menipu para peneroka. Felda secara rakus telah memakan harga titik peluh peneroka.

Sepatutnya para pegawai Felad Kemahang memohon kemaafan kepada para peneroka atas kejadian itu. Kalau pengurusnya sudah meninggal dunia tetapi pengurus yang masih hidup harus menjadi galang ganti. Kalau boleh menteri bertanggunjawab terhadap Felda, Mat Maslan juga perlu memohon maaf atas apa yang berlaku sebagai mewakili anak pencetus idea menuduhkan lembaga berkenaan. Kalau Tun Razak masih hidup tentunya dia merasa malu dengan apa yang berlaku itu.

Apa yang berlaku itu satu pengajaran kepada Felda. Sudah tentu ia akan menjadi percedent kepada peneroka lain untuk mengambil tindakan yang sama. Baru-baru peneroka Felda Serting, Negeri Sembilan mengemukakan saman di mahkamah di Seremban. Rasanya selepas ini akan banyak lagi peneroka di tanah-tanah rancangan di seluruh negara akan mengambil tindakan yang sama. Ha... jaga Mat... jaga.

Bukan itu saja agensi kerajaan lain juga akan mengambil tindakan sama. Era kini eza agensi kerajaan mengambil tindakan ke atas kerajaan. Semua ini kerana penyelewengan, salah guna kuasa sudah tidak terbendung lagi.

Kemenangan dan kejayaan peneroka Felda Kemahang ini juga satu sejarah dan kemenangan kepada rakyat Kelantan. Ia sekali lagi membuktikan kehebatan dan keberanian orang Kelantan. Inilah kes pertama membabitkan peneroka dengan pengurus Felda. Hanya orang Kelantan saja yang berani menyaman Felda.

Syabas kepada peneroka Felda Kemahang Kelantan dan tahniah juga kepada dua orang peguamnya, Wan Rohimi Wan Daud dan Yusfarizal Yusuff atas kejayaan itu. Mungkin sudah lama peneroka ingin menyaman Felda tetapi tidak ada peguam yang berani dan sanggup berdepan dengan Felda yang dikawal oleh kerajaan. Sekali lagi syabas kepada semua pihak terlibat dalam kes saman berkenaan. Arhh... macam mana Mat Maslan...

suis-media berkata...

Ada satu kumpulan melayu felda yang dah jadi binatang ternakkan iaitu generasi pertama peneroka felda johor.Dah tak boleh buat apa apa,cakap anak pun tak nak dengar,.tak caya tanya Mawi world.

Tanpa Nama berkata...

kesah sedih bapaku yang ditipu oleh FELDA...

pada tahun 1977 bapaku masuk ke felda jegka masa itu aku berumur 1 tahun belum kemal ape2 pun hanya tahu menangis mungin kerana sedih tahu bapa ku akan di perah dan ditipu

Tiap bulan bapaku dipotomg gajinya untuk tujuan membayar tanah yang diduduki dan untuk tanaman semula bila kelapa sawitnya tidak lagi produktif...selepas 25 tahun menuai kelapa sawit tiba masanya untuk ditanam semula setelah sekian lama ditipu gred belian sawitnya...

Namun bapaku bukanlah peneroka tegar yang hanya menharapkan jualan sawitnya untuk menyara keluarga...otak bisnes...mampu berlari sendiri setelah sekian lama

Bapaku tidak mengharapkan FELDA untuk menanam semula kerana bapaku tidak mahu lagi berhutang dengan FELDA untuk tujuan tanaman semula

walaupun ada modal terkumpul sebanyak RM17K itu telah ada dalam kantung FELDA setalh potongan gaji dibuat 25 tahun dulu namun dia nekad untuk menanam sendiri...tidak mahu lagi berhutang dengan felda.

Bapaku berjaya menanam semula...namun dibenaknya ingin mendapatkan kembali haknya dalam kantung felda sebanyak RM17K...haknya...haknya...haknya...sebelum mati haknya mesti dituntut...(Sedih Siut)...Celaka F......

Hasil tanam semula telah pun berhasil 2-5tan senag2 dapat tiap bulan...tapi haknya belum di kembalikan...kini bapaku dilabel Peneroka Bukan Bersama Felda....sial...Duit raya RM150...Peneroka Bersama Felda RM300...Diskriminasi yang dibawa oleh Pemimpin Negara....sedangkan hasil sawitnya hanya dibenarkan dijual di Kilang Felda....Sial...dtipu lagi grednya....

Bpaku dan rakanya cuba membawa ke mahkamah namun dimomokan sehingga berpecah belah rakannya...sial...

Setelah hasil sawitnya hanya dibenarkan dijual di kilang felda...bayaran pula hanya melalui pejabat felda...hasil peneroka tidak bersama felda ini berlipat ganda dari peneroka bersama felda...kerana baja dibeli dari luar...ditabur sendiri atau dipantau sendiri...hasil dikait sendiri...dipunggah sendiri ke kilang...peneroka bersama felda...goyang kaki di kedai kopi kerana telah menerima RM1500 sebulan....hasil di kutip oleh bangla...baja dari felda yang sering dijual oleh mandor kepada peneroka tidak bersama felda...baja ditabur tidak sekata...hasil keluar sedikit saja...

Celaka.... bila bapaku kini menerima berita yang hasil jualannya ke pada felda itu akan di potong untuk Tanaman semula untuk 25thn akan datang...polisi celaka apa ini....Potongan untuk 25tahun lepaspun masih belum dipulangkan...mahu potong lagi....celaka...cukup celaka...

bantahan aman dibuat sehingga keluar surat khabar...Siapa tak marah dahlah duit dahulu yang dipotong tidak dipulangkan...kini hendak dipotong lagi....sudahla Dilabel Peneroka Tidak Bersama Felda...tapi masih menharapkan ehsan jualan sawit bapaku...dahlah gred ditipu...malah insentif jualan terbanyak untuk mrnghargai jualan terpaksa kepada kilang felda pun tiada....Dirayu dipujuk untuk bersama Felda...tidak berpaling bapaku....cukuplah yang lepas2...

Terkini mereka berjanji kepada bapaku untuk memulangkan kembali duit tanaman semula yang terkumpul dulu...jika dihitung secara kasar ada RM17k....janji diterima...namun janji lain menjelma....RM8k sahaja yang lain tu akan dibayar dalam bentuk baja untuk pokok yang diusahakan sendiri oleh bapaku...benihya dibeli sendiri oleh bapaku....baja dibeli bergered tinggi oleh bapaku....racun rumpai di beli untuk tahan lebih lama oleh bapaku....peneroka gila aje yang tak marah...peneroka buta sahaja yang berdiam...peneroka dungu aje yang selamber....tp bapaku bukan gila dan buta dan bodoh....yang pasti sering ditipu....

Sebelum bapaku jasatnya disemadikan...sebelum terkubur dimamah cacing....sebelum tinggal rangka ...sebelum...sebelum...dan dan sebelum...Dia merayu agar Felda memulangkan kembali haknya...

harap jagan ditipulagi untuk kesekian kalinya

Anak Peneroka Tidak Bersama Felda...

MeriamBuluh berkata...

Kalau geng Felda pun dah angkat kaki kena harap kat geng PEKIDA pulak lah..
kahkahakkah...buat kacau bilau untung2 dapat perintah sepenggal lagi..
Aku yakin 150% AMNO akan main taktik paling kotor dalam PRU13 nanti....
Lembu korban kalau hujung nyawa akan menendang buat penghabisan....siapa tersilap langkah alamatnya masuk hospital lah...

tobinami berkata...

"yang peliknya ada lagi melayu
yang suka kena tipu kah kah kah"

betul tu tuan TT, masih ramai lagi yg suka kena tipu, terutama di Perlis, Terengganu, N. Sembilan, Pahang dan pastinya Johor. Sabah Sarawak lagi la...

Sudah sudah la diperbodohkan mcm lembu selama 52 tahun! sedarlah oii!