Rabu, 5 Oktober 2011

JEMPUTAN FORUM JUMAAT INI




DI SHAH ALAM JUMAAT INI




“MALAYSIA DAN SEJARAH YANG BELUM SELESAI”

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

Dengan segala hormatnya pihak Akademi Pak Sako ingin menjemput saudara/saudari untuk menghadiri program forum dengan tema “Malaysia Dan Sejarah Yang Belum Selesai”.

Tujuan forum ini diadakan adalah bagi memupuk budaya diskusi secara sihat dan beretika di kalangan masyarakat khususnya anak-anak muda serta menggalakkan perbincangan isu-isu yang dilihat penting dalam konteks negara kita dengan merentasi latar bangsa, agama dan fahaman politik.

Selain itu, forum ini akan turut membincang dan mengupas pelbagai persoalan sejarah yang selama ini menjadi subjek perbualan dan perdebatan harian rakyat Malaysia.

Butiran program adalah seperti berikut:

Tajuk: "Malaysia Dan Sejarah Yang Belum Selesai"

Tarikh: 7 Oktober 2011 (Jumaat)
Masa: 8.00 malam
Tempat: Hotel Quality, Shah Alam


Pembicara:
1- YB Azmin Ali
2- YB Khalid Samad
3- Hishamuddin Rais
4- Hasmi Hashim
5- Dr. Abu Hassan Hasbullah


Kehadiran saudara/saudari adalah sangat dialu-alukan dan semoga jemputan ini dapat dipanjangkan kepada semua teman-teman yang lain.

Sekian, terima kaseh.

ANJURAN AKADEMI PAK SAKO



3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

saya datang. kui kui.

Tanpa Nama berkata...

Intipati isu yang dilontarkan harus dimuatkan dan diserlahkan dalam TT kerana bukan semua boleh turun ke Shah Alam. Lepas tu kena buat forum membincang pemikiran politik sosok besar pejuang kemerdekaan kita iaitu Dr. Burhannudin al-Helmi, Ahmad Boestamam dan Ishak Muhammad kerana mereka sebenarnya harus digelar pejuang merdeka tulen.Kena jemput Ramlah Adam dan Khoo Kay Kim baru ada kontras dan kontra dan bergegar nanti persoalan dari audiens.

Tanpa Nama berkata...

akhirnya TPM kita (yang juga Menteri Penidikan) mengesahkan bahawa negara kita memang pernah dijajah bagi memadamkan kenyataan Prof Kangkung Al Kel*ng yang menafikan Malaysia pernah dijajah ... punya laknat sejarah pun nak ditipu... dan dengan itu kenyataan Abg Mat Sabu bahawa penentangan terhadap Polis di Bukit Kepong adalah penentangan kepada penjajah serta yang menjadi benteng penjajah dan sesiapa yang menentang penjajah serta benteng penjajah adalah hero atau wira negara ... dan saya turut setuju ngan Abg Mat Sabu dengan kenyataan pejuang islam bukan komunis . Tohmahan dan lebel 'Komunis ' diberikan oleh Penjajah bagi mendapat sokongan orang awam agar bersama-sama mereka menghapuskan para penentang penjajahan dan sekaligus untuk mengekalkan penjajajahan mereka di tanah melayu (ketika itu). Sekiranya penentang penjajah dan ideologi mereka dianggap sebagai penderhaka maka penentang Malayan Union itu sendiri adalah yang pertama perlu dilabelkan sebagai penderhaka kerana gagasan Malayan Union adalah ideologi British untuk meneruskan cengkaman ke atas tanah melayu ... Sejarah juga telah mendokumenkan kenyataan dan pendirian Dato'Onn Jaafar (yang pernah menyebut dalam nada sinis bila tanah melayu inginkan kemerdekaan dengan mengatakan orang kita membuat sebilah jarum pun tak mampu inikan pula nak merdeka) dan Panglima Bukit Gantang Wahab (yang dilantik menjadi Ketua Menteri Sementara negeri Perak sebelum Pilihanraya yang pertama tahun 1959; di penghujung perkhidmatannya dilantik menjadi Orang Besar Jajahan Tapah) beliau telah mengambil gambar orang asli yang tinggal dipondok atas pokok (ran) dan menghantar ke England bagi menunjukkan kepada kerajaan british betapa mundurnya orang-orang ditanah melayu ketika itu.. tapi kenapa mereka berdua ini tak pernah di isytihar sebagai penderhaka ? sebaliknya mereka mereka inilah yang disanjung dan membuat rakyat terfikir sebenarnya orang-orang UMNO penyokong atau penentang kemerdekaan ?