Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Rabu, 28 November 2012

AL-KESAH RIWAYAT BIK MAMA BERSAMBUNG LAGI












RIWAYAT ITU  SETAKAT INI

Mengikut tuan yang empunya ceritera ada pun  riwayat Bik Mama ini amatlah panjang berjela-jela. Kalau diukurkan ke bumi maka seluas bumilah ianya. Kalau diukurkan ke laut maka seluas lautlah ianya.  Kesah  Bik Mama  diturunkan  dari telinga ke telinga. Dari mulut ke mulut. Dari rumah ke rumah.  Maka riwayat Bik Mama semakin berpanjangan.

Sang Nelayan yang memasang tajur di Laut China Selatan telah bercerita.  Si Penoreh yang menunggu getah membeku telah membuka kesah Bik Mama.  Anak- anak dara yang menunggu padi dijemuran senyum luas bila mendengar kesah Bik Mama.  Dari  sawah naik ke ladang, dari denai masuk  ke kolam , dari darat belayar  ke laut, dari kampong masuk  ke pekan  - orang  ramai telah sambut menyambut menyambung cerita Bik Mama.

Menurut tuan yang empunya ceritera riwayat Bik Mama ini  merayau berligar  hingga pada satu  hari, pada satu ketika, dimalam bulan penuh berbintang, ketika angin sepoi-sepoi bahasa, ketika unggas nyenyak  tidur, ketika bara menjadi abu , saperti telah tertulis dalam kitab-kitab  yang terdahulu maka riwayat Bik Mama ini akhirnya  sampai juga  ke face book.

Riwayat dari face book inilah yang di ulang kesah disini. Riwayat Bik Mama  ini melanton dan dilanton dari pejabat ke pejabat dari opis kerajaan ke pejabat swasta. Dari PC ke lap top. Dari lap top ke ipod. Dari ipot ke ipad. Kesah Bik Mama telah menjadi virus pindah berpindah. Maka sampailah hari dan ketika bilamana  riwayat Bik Mama ini telah didengari dari budak pejabat hinggalah ke Ceo.

Santero negeri di Alam Melayu berkesahlah  mendengar riwayat Bik Mama ini.  Kecuali saekor mahlok yang bernama Najeeb anak lelaki Abdeel Razaq yang tidak tahu menahu tentang sejarah riwayat Bik Mama dari daluhu hingga sekarang.

Ada pun mengikut tuan yang empunya ceritera Najeeb anak lelaki Abdeel Razaq dilahirkan tidak cukup bulan. Maka perangainya  amatlah poyo lagi membosankan.  Tidak berani membuat apa apa keputusan. Telah juga luas disurahkan hinggakan kanak-kanak dalam buaian tahu dan sedar tentang kesah  Najeeb anak lelaki Abdeel Razaq ini  yang tidak  tamat belajar. Dua  kali Najeeb ditangkap meniru. Kemudian Si Najeeb ini lari dari sekolah kerana mencuri papa batu. Kesah ini sedang disimpan rapi. Hanya  face book  sahaja yang maha mengetahui.

Ada pun Si Najeeb anak lelaki Abdeel Razaq ini adalah laki kepada Bik Mama.   Si Najeeb  yang amat poyo ini tidaklah sedar,  tidaklah Najeeb ini sedar bahawa bini di rumah ialah  seorang betina gila glamor.   Si Najeeb ini tidaklah pula  tahu menahu kesah bininya   sebelum dijadikan bini telah ke hulu  ke  hilir dari Kota Melaka ke Kota Bahru menabur benih membuka lukah.  Bik Mama telah memasang perangkap untuk menjerat  Tambi anak  Cik  dan Musa anak Anuar.  

Mengikut riwayat face book ini  ada disebuah kampong yang lain adalah seorang Anak China pemain  guli yang maha perkasa. Dari seluruh kampong hingga ke kota Anak China ini  telah menjadi jaguh guli yang luar biasa. Perlawanan  demi perlawanan dikatakan  Si Anak China ini telah berjaya menjadi juara. Dari kampong ke kota, dari desa ke  desa Si Anak China telah berpindah randah bermain guli sekehendak rasa.  Tidaklah pernah Si Anak China ini menjadi kecewa kerana setiap kali dirinya bertarung setiap kali muncul  sebagai juara.

Maka tersebar luaslah kesah Anak China bijak berguli. Maka canang dipukul tabuh diketuk. Orang berkerumun untuk melihat Anak China bermain guli. Hebat sungguhlah Anak  China ini hingga menjadi iklan Samsung dan Ubat Tupai Jantan.

Maka kesah Anak China bermain guli ini akhirnya  sampailah juga ke telinga Bik Mama.  Kesah Anak China dikerumuni oleh orang ramai. Kesah Anak China mendapat laporan akhbar. Kesah Anak China mendapat laporan tv. Gambar Anak China menjadi hiasan majalah  santero benua. Dari Benua Keling hingga ke Benua China rakyat jelata bersorak menyambut si Anak China.  Semuanya menjadikan Bik Mama geram terjelir lidah. Cemburu nak glamour yang tak sudah-sudah.

Anak China ini  muncul di Bi Bi See. Kesah hidup Anak China ini muncul di Si Ant Ant.  Filem Anak China ini akan dibuat di Hong Kong. Semua surah ini  mengeramkan Bik Mama. Bila Bik Mama geram maka lakinya si Najeeb semakin kecut. Maka Bik Mama pun mengarahkan   Najeeb   menyediakan tandu untuk mengosong Bik Mama pergi berjumpa dengan Anak China.

Ketika tandu sedang dibuat maka  Bik Mama puln mulalah bersenam.  Sekali Bik Mama mengeliat  bergegar seluruh kampong.  Sekali Bik  Mama berjoging  sepuluh batang pokok kelapa tercabut umbut.  Sekali Bik Mama membongkok melepas angin sepuluh batang pokok getah tercabut akar. Sekali Bika Mama sedawa  tujuh   buah dulang  terbang melayang. Bagitulah gagah gempitanya tubuh badan Bik Mama mengikut labon face book.

Mengikut tuan yang empunya hikayat,  gemok Bik Mama ini tidak ada tolong bandingan. Bukan sahaja berbadan gemok  malah Bik Mama juga bermuka bulat dan berkaki pendek.  Mengikut kata sahibul hikayat  hentakan peha dan kaki Bik Mama sahaja boleh memecahkan Empangan Bakun. Adalah tidak menjadi rahsia lagi bahawa berat badan  Bik Mama ini tidak ada tolok bandingan. Tidak ada sesiapa dalam Alam Melayu yang dapat menandingi berat badan Bik Mama.

Tetapi awas ! Segemok gemok Bik Mama  tidak mungkin Bik Mama  dapat menandingi Rosmah Mansor. Mengikut Surat Akuan bersumpah Haji Desas bin Lebai Desus,  adalah seorang betina  lain  yang bernama Rosmah Mansor  yang lebih hebat dan lebih besar tubuh badannya dari Bik Mama. Cukuplah diriwayatkan sebagai bahan bukti bahawa hingga ke hari ini belum ada lagi dacing yang sanggup menimbang berat badan Rosmah Mansor. Bagitulah cerita setakat ini  yang disurahkan. Tidak lebih dan tidak kurang. Kalau kurang – face booklah yang kurang. Kalau lebih face booklah yang lebih.

Dipendekkan cerita  satelah tujuh hari dan tujuh malam maka tandu pun siap dibina.  Maka Najeeb pun mulalah mengosong Bik Mama untuk mencari Anak China pemain guli yang diberitakan telah dinobatkan sebagai pemain guli terulung untuk seluruh dunia.

Pusing punya punya pusing maka sampailah berita  rupa-rupanya Anak China pemain guli ini akan bernikah dengan seorang gadis cun lagi langsing  yang juga jaguh pemain  guli.  Sampailah ke pengetahuan Bik Mama bahawa  pesta berguli-guli ini akan berlangsung  dalam satu pesta selama tiga hari tiga malam. Maka Najeeb,  si laki  yang takutkan bini ini  terkesut-kesut  mengosong  Bik Mama dalam tandu  menuju ke  tapak pesta ini.

Mengikut kata  sahibul hikayat, mengikut surah face book,  pesta perkahwinan Anak China ini amatlah gah.  Tetapi kenduri kahwin  Chung Wei tidaklah dapat menandingi  gahnya  kenduri kahwin anak Ali Rustam.  Maka berpestalah kaum kerabat  Anak China ini dengan  kawan kawan dan tetamu jemputan.

Dipendekan cerita  maka  Bik Mama pun  sampai ke padang pesta ketika Anak China sedang bersanding.  Bik Mama tidak membenarkan lakinya   masuk ke padang pesta.  Bik Mama tidak mahu media tahu  bahawa  Bik Mama ini sudah banyak berlaki. Bik Mama mahu dilihat solo bersendirian agar orang ramai akan menganggap Bik Mama ini masih lagi anak dara sunti  bermata jeli  saperti Humi Hulfidah.

 Bik Mama tahu kenduri kahwin Chong Wei ini sedang disiarkan secara langsung oleh TV7. Maka Bik Mama tidak mahu kamera dan video diarahkan kepada Najib Razak. Bik Mama mahu semua glamor akan jatuh ke tubuh badannya saja.


Bik Mama pun mengheret badannya ke hadapan pelamin. Sesampai ke hadapan pelamin mengikut  kesah yang dikesahkan Bik Mama  pun melaung menjerit.  Kerana  yang duduk bersanding dengan Datuk Lee Chung Wei  bukan Wong Mew Choo  bakal interinya yang slim lagi  cun. Tetapi duduk membadak disebelah  Chung Wei ialah Rosmah Mansor.

Mengikut tuan empunya hikayat apabila Bik Mama ternampak muka  Rosmah Mansor sedang  duduk bersanding maka hatinya geram bukan kepalang.  Maka Bik Mama pun mula menonggeng  untuk melepaskan angin. Nasib punya nasib pada ketika dan saat itu adalah ada seorang  anak muda yang sedang mengambil gambar.  Maka dirakamlah gambar ini hingga menjadi viral dalam face book.  Maka gegak gempitaka seluruh alam Melayu. Maka hebohlah masyarakat China.

Maka bertambah bencilah  orang China kepada Rosmah Mansor. Mengikut  riwayat yang tersebar  di face book ramai tamu jemputan pada pesta itu terus pulang. Mereka  tidak sanggup  dan tidak berselera lagi untuk menjamah makanan.  Ramai tamu muntah terbahak-bahak  apabila melihat muka Rosmah Mansor.

Bagituklah kesahnya setakat ini yang tersebar di face book. Apa yang terjadi seterusanya  tidaklah hamba ketahui. Hamba disini hanya  tukang pembawa cerita. Hamba akhiri riwayat ini dengan satu pepatah  : kancil sama kacil duduk bersanding  tetiba gajah duduk ditengah tengah. (TT)


NOTA:
tulisan ini telah disiakan
dalam SUARA KEADILAN
sesiapa yang ingin melanggan
akbar mingguan ini sila pukul
talipon : 03-22-72-40-45


---

13 ulasan:

didi kota belud berkata...

sekali lepas angin sepuluh pokok getah tercabut umbud dan akar.....aduhhhhh......semakin rindu aku pada rosmah mansoor.......bik mama...bila ko nak mati.....rosmah mansoor tolonglah...tolonglah ambik alih tempat big mama...tolonglah...tolonglah...aku kangen....hahahahahaha????!!!

Tanpa Nama berkata...

waaah!!! very jhante hey!...

Tanpa Nama berkata...

kow magie2 sumandak hagu agi aik...woy pidox!!! jgan min2 sima zayaa aik...t hagu cuwri big mamah haku punyer pan t yg o siz...haku zarung kt muhka kow..bawu kow kesahduan nyar...barwu kow mengerti hakuz zuka samanya!!!!

Tanpa Nama berkata...

Cukuplah diriwayatkan sebagai bahan bukti bahawa hingga ke hari ini belum ada lagi dacing yang sanggup menimbang berat badan Rosmah Mansor
- kah kah kah perkataan "dacing" tajam maksud tu....

Tanpa Nama berkata...

tambahan....sekali bik mama terjun kedalam kolam sunway lagoon..bila bik mama naik ke tebing...habis kering air kolam tsb.. huhuhuhu..dashyat2

din kepala lutut berkata...

Maka dihikayatkan lagi oleh sang ampunya ceritera, adapun belakangan ini amat haruk pikuk si penjual karpet dari negeri atas angin berguling-guling sambil meracau-racau kerana telah dikenakan oleh seorang kakak. Hatta berkokoklah si penjual karpen bersenandung puisi sedey. "adapun hamba telah dikangkangkan. Hamba umpama menolong anjing tersepit. Hamba yang tidak tahu berenang telah membantu orang yang tak tau berenang yang hampir tenggelam. Tapi hamba sendiri ditenggelamkan. Kalau hamba tahu, dulu lagi hamba biarkan orang itu tenggelam langsung dan tidak timbul-timbul"

Diceriterakan lagi oleh sang ampunya ceritera, adapun si penjual karpet ini rupa-rupanya amat gundah gulana kerana kerugian akibat meniaga tanah. Adapun kerugian jual beli ini tidak diketahui punca dan maslahatnya tetapi menurut pandangan sang ampunya ceritera, kerugian berjuta2 darham (bukan dirham ye!) ini tidak lain dan tidak bukan ada juga kaitannya dengan sang ampunya bisnes tanduk lembu di negeri Kondo-mengondo.

Begitulah ceritera yang dikhabarkan. Satu kampung antah berantah kini sedang menunggu apakah BALA yang akan datang menjenguk. Masing-masing menongkat dagu umpama rakyat yang sedang ketakutan akan hantu Antuya datang menyerang negeri.

Adapun dikhabarkan lagi, maka terdiamlah segala peti-peti dan pembela ular dalam semak muda yang diketuai oleh peti terbesar Tun harus sana sini tetkala mendapat perkhabaran sedemikian adanya. Terasa pening-pening, muntah-muntah lalu terus tertidor panjang tanpa sempat mengeluarkan sepatahpun fatwa dan fuckwa!

Tanpa Nama berkata...

check video ni. ada dalam youtube. sambutan ari jadi ketua agama kat london kot.

http://www.youtube.com/watch?v=eYzqCInXVug

cek video ni

didi kota belud berkata...

woi 1.15 ptg........kasi jahit lah tu sumbing ko...baru kitaorang paham...tanya sikit...sumbing luar kah dalam ni.....angin angin...berapa kilometer sejam....hahahahaha....saya suka kau...hahahahahah

freemalaysiakini berkata...

Visit Freemalaysiakini2.com No subscription needed.

Tanpa Nama berkata...

WOOOITTT Tanpa nama 28 November 2012 2:49 PTG,

Hang jgn nak mengada2 ok!

Allah selamatkan Tuanku Pahang Ketua Ugama kami. Kpd yang menyalak2 pasal LYNAS tu, hangpa semua boleh pergi mampuslah!

Tuhanku sendiri tak bising, kamu semua apahal??? Poodah!!!

~ Daulat Tuanku! x3

Tanpa Nama berkata...

WOOITT! Tanpa nama 28 November 2012 2:49 PTG,

http://www.youtube.com/watch?v=eYzqCInXVug

Kamu jgn. mengada2 OK! Allah selamatkan Ketua Ugama kami. Kpd yg menyalak2 pasal LYNAS tu, korang bole pegi mampuslah!

Tuanku sendiri tak bising pasal LYNAS korang semua apahal? Poorahhh!

~ Daulat Tuhanku! x3

Tanpa Nama berkata...

wow 2.49...aku sudah tengok itu filem...manyak happy happy itu 81 punya olang...manyak happy......wa pun mau happi...TAPI TALAK WANG...TAK BLEY BUAT ITU MACAM....MANYAK SYOK CATFILEM ITU WA tengok....itu besday pakai sapa punya wang...bagi sini sikit maaaaaaaaaaa..........?????!

insafdoh67 berkata...

Ya ke power gtu. Mmang bigmama Gui nes but rekod. 1mlysia rr