Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Rabu, 3 November 2010

ALI RUSTAM DAN LIM KIT SIANG




LAWAN JANGAN TAK LAWAN





DAKWAAN UMNO KAFIR: LIM SAMAN ALI RUSTAM, BH
– mkini

Ahli parlimen Ipoh Timur, Lim Kit Siang hari ini mengarahkan peguamnya mengemukakan saman terhadap laporan akhbar Berita Harian dan Ketua Menteri Melaka, Ali Rustam berhubung dakwaan beliau mengeluarkan kenyataan "Umno Kafir" dalam satu ceramah di dalam kempen pilihan raya kecil di sebuah ceramah di Sungai Terah, Gua Musang, semalam.

Malah kata Lim, beliau langsung tidak hadir pada cermah di Kampung Baru Hulu di kawasan Galas yang juga dihadiri oleh Mursyidul Am PAS, Nik Abdul Aziz Nik Mat dan Ketua Umum PKR, Anwar Ibrahim .

"Saya didakwa mengatakan Umno kafir dalam satu ceramah di Galas bersama Menteri Besar Kelantan, Nik Aziz Nik Mat dan Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim.

"Ini merupakan fitnah dan pembohongan oleh kerana saya tidak bercakap seperti yang didakwa oleh beliau.

"Saya juga tidak pernah menghadiri ceramah di tanah rancangan Kesedar seperti yang didakwa dan ini merupakan perbuatan jahat dan tidak bertanggungjawab yang cuba untuk menyebarkan kebencian kaum dan agama," kata Lim pada sidang media di lobi Parlimen, hari ini.

Berita Harian dalam laporannya semalam membidas Lim dan DAP yang didakwa semakin berani mencampuri urusan agama Islam dengan menuduh orang Umno kafir.

Akhbar itu memetik Ali Rustam sebagai berkata tindakan DAP mengkafirkan Umno itu adalah hasil ajaran pemimpin PAS yang menjual agama dan tidak menghalang apabila bukan Islam menuduh orangMelayu tidak menyokong PAS sebagai kafir.

“Yang kita sedihnya apabila Lim menuduh orang Melayu parti UMNO kafir disambut dengan laungan takbir 'Allahuakhbar' oleh pemimpin PAS bersama penyokongnya yang dianggap menjual agama Islam kepada kaum lain.”

“Inikah parti yang melaungkan perjuangan Islam yang patut kita sokong dan sudah jauh terpesong akidah sebenarnya,” Ali Rustam dipetik oleh Berita Harian.

Malah lebih mendukacitakan kata Lim, Pemuda Putrajaya Umno membuat laporan polis ke atasnya berhubung laporan palsu itu.

Sehubungan itu, Lim berkata satu laporan polis juga akan dibuat oleh DAP Gua Musang terhadap kedua-dua pihak, hari ini.

Ketika ditanya mengenai saman yang akan dikemukakan itu, Lim berkata saman itu bagi menuntut pihak terbabit menarik balik dakwaan serta meminta maaf di atas kenyataan disifatkan sebagai pembohongan.

Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng, yang juga hadir pada sidang media ini menuntut Berita Harian menarik balik artikel berkenaan dan memohon maaf.

“Tiada pemimpin DAP yang kata Umno kafir. Kita bukan Islam macam mana nak tuduh orang lain kafir?” soalnya.

Ditanya sama ada parti itu akan menuntut bayaran ganti rugi atau pampasan daripada akhbar berkenaan, Guan Eng berkata perkara itu membabitkan maruah dan bukannya kerana wang.

nota:
panas terik petang ini
hinggakan tak dapat
hendak mengeluarkan
pendapat terhadap
tuduhan tudihan ini
kah kah kah



16 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

http://malaysiakini.com/news/147224

yang ni bukan rasuah ke?

UMNO BODOH berkata...

Sebenarnya BH dan Ali Rustam itu tahu bahawa UMNO itu Kapir lakhanat..tapi tak berani nak kata sendiri...sebab tu mereka guna nama Lim Kit Siang....kahkahkahkah....

Kalau orang kapir boleh kata UMNO itu kapir memang hebat si kapir itu, gua salut...sebab si kapir itu tahu, mereka banyak persamaan...kahkahkahkah...

Tanpa Nama berkata...

Kerja lain tak ada siang malam nak menipu aje dan agak2 nya dah menjadi darah daging pemimpin2 UMNNO.
Bila menipu dah tak diterima oleh rakyat buat fitnah pulak.
Bila tembelang dah pecah mereka pun menafikan dan bila orang kata mereka kafir marah yang amat sangat.
Kalau dah mengaku orang Islam buat lah perangai macam orang Islam dan jadi Islam pada nama sahaja.

umno pelik berkata...

sebab lahir dari perut melayu islam.. islamle,tapi tentang tabiaat hidup dan perangai lebih teruk dari umat jahiliah kot.hairan kenapa melayu umno mendendami cina dap dan tidak cina mca....sebab cina dap tak kenal rasuah,tak tahu menipu, tak tahu nak buat maksiat, kot..tak jadi gengle..agak nya.

opisboi berkata...

alahai ALI KETAM anak lelaki melayukeling pariah pundek

Tanpa Nama berkata...

ha3..nk cover r 2..da kantoi menipu rakyat melaka..kalo aku jd pemimpin ameno aku da lama soh ali rustam balik melaka x payah berkempen..wat malu ja..da terang lg bersuluh kes ali rustam nie akn jd bahan kempen PR..amenoBN..pemimpin terdiri drp penipu..perasuah..pemantat..pembelit..penyamun..penyangak..penindas..da xde yg baik2 dlm ameno nie ke korang nk angkat sbg pemimpin..yg bermasalah jg korg angkat sbg pemimpin..hrmmm..

Tanpa Nama berkata...

Woit, jangan kutuk Ali Rustam sebab negeri dia maju.

Tanpa Nama berkata...

kalau disuruh buat pilihan, aku lebih rela berimamkan lks daripada ali rustam......... (bukan imam semayang la ngok) kalau lks tak kata amno tu kapir, aku sendiri yang akan kata amno tu kapir!!!! jadi, amno nak kata apa lagi??

wanpablo berkata...

QUOTE OF THE DAY....Kita bukan Islam macam mana nak tuduh orang lain kafir?”

Tanpa Nama berkata...

Ali Rustam tu nampak cam bodoh tapi bila bercakap komfom bodoh.
Negeri tak maju kata dah maju.
Orang tak kata apa dia kata kapir. Lahanat...lahabau taik kerbau.Nak jadi glamer la kunun..orang sapa tuuuu...ORANG AMENO

Mat Lendir Kg Lonek berkata...

BANGKAI PUNYA MB

Berapa banyak dia nak tipu kita nih!
Hari tu dia kata melaka sudah maju.
Skang ni dia kata lim cakap amno kapir.

APA JENIS MANGKUK MB NIH!

Pengkritik Cover Malaya berkata...

teruk ali ni... dua kali kantoi menipu dalam masa seminggu je... kalau jepun dah mati bunuh diri ni

Tanpa Nama berkata...

KAH..KAH...KAH...
Umno kapirkah? kah...kah...kah...
BH + Al-Ketam kata LKS kata Umno kapir. Pemuda Umno terus buat laporan polis, mereka kata BH + Al-Ketam kata LKS kata Umno Kapir.

Umno bikin rakyat pening sokmo... mereka tu bengong. Binawe. Cukong. Bikmama. Kongkalikong. Hantuya. sabsidi. lizard-shit...

C4

Janggoat berkata...

haurgkkakkakkaaaaaaaaaa
tak pernah aku dengar orang kapir mengkafirkan orang...
wargkkakkakaaaaaaa

so kalau mengikut sifir BN
kalau ada tu maknanya tak ada
kalu tak ada tu makannya ada

wargkkakkakaaaaaa

Tanpa Nama berkata...

salam sahabat,

hang tau kenapa ali ketam nie babi binatang? Pasal dia org melaka.
Org melaka mana ada raja, mana ada adat tu yg jadi lahabau tu.
Apa punya melayu, buat malu dgn org cina & keling pulau pinang je.

p/s - dia nie kalu mampos esok otak dia bole bikin baja kompos

Tanpa Nama berkata...

KAFIR TU MAKNANYA NON MUSLIM
SO BH LAPOR LKS KATA UMNO DGN LKS DARI SEGI PEGANGAN AGAMA SAMA...
BILA MENGUCAP 2 KALIMAH SYAHADAH JADI MUSLIMLAH KEDUA-DUANYA.