Isnin, 3 Julai 2023

KAPITALIS PENGUTIP SEWA




Kami tak boleh bantu peniaga sewakan lesen, kata persatuan


PENJAJA dan peniaga tempatan telah diberi amaran supaya tidak menyewakan lesen perniagaan mereka kepada pihak ketiga, termasuk warga asing, kerana mereka boleh kehilangan lesen perniagaan.

Ketika membuat amaran itu, Persatuan Penjaja dan Peniaga Kecil Kuala Lumpur berkata ia tidak akan dapat membantu ahlinya yang ditangkap berbuat demikian.

Pengerusinya Ang Say Tee berkata persatuan itu telah berulang kali menasihati ahli supaya tidak menyewakan lesen mereka.

“Apabila ia dibatalkan, tiada cara untuk merayu bagi pihak mereka,” kata Ang.

Peringatan itu dibuat selepas Perdana Menteri Anwar Ibrahim, dalam lawatan baru-baru ini ke pusat penjaja Jalan Tuanku Abdul Rahman di Kuala Lumpur, memberi amaran kepada Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) akan membatalkan lesen peniaga kecil dan penjaja yang memajakkannya kepada pihak ketiga, termasuk warga asing.

“Ia adalah syarat yang dinyatakan pada lesen. Bagaimanapun, terdapat segelintir yang degil enggan mematuhi undang-undang,” kata Ang kepada The Malaysian Insight.

Beliau berkata tarikan untuk membuat wang mudah adalah terlalu menggoda.

Ang berkata, mereka yang degil biasanya mereka yang sudah terlalu tua untuk berniaga atau mereka yang tidak mempunyai bakat untuk itu.

Menyewakan lesen juga merupakan perniagaan yang menguntungkan, tambahnya.

Beliau berkata pemegang lesen boleh mengaut keuntungan 100% dengan menyewa lesen RM200 dengan bayaran RM400 sebulan.

“Dia mendapat RM200 sebulan daripada lesen RM200 itu. Itu wang mudah.”

Turut dilaporkan unit perniagaan yang disewa dengan harga RM1,000 sebulan, boleh disewakan dengan harga RM3,000 sebulan serta lesen perniagaan.

Ang menegaskan penyewaan lesen ini pernah menjadi “masalah lama” di Petaling Street, pasar jalanan yang popular di Kuala Lumpur.

Beliau menambah amalan itu telah berkurangan dan tidak lagi serius.

“Tidak mungkin persatuan itu boleh merayu bagi pihak mereka jika lesen mereka telah dibatalkan,” kata Ang.

“Kami menerima banyak permohonan bantuan daripada anggota yang ditangkap kerana menyewakan lesen mereka, mereka datang kepada kami.

“Apa yang boleh kita lakukan ialah mengingatkan mereka bahawa mereka mesti mematuhi undang-undang dan tidak tamak dengan keuntungan kecil.

“Malangnya, terdapat ramai orang seperti itu.”– 3 Julai, 2023.
.

INI NAMANYA

KAPITALIS

PENGUTIP SEWA

AMIN

LOBI DAPAT LESEN

SEWAKAN LESEN

AMIN

TIAP BULAN

KUTIP SEWA

AMIN

SENANG TAK

PERLU KERJA

AMIN

KALAU TUKANG

SEWA DILARANG

PASAR CHOW KIT

AKAN TUTUP

AMIN

KHALAS

Tiada ulasan: