Isnin, 9 Mac 2020

WARGA ITALI GEMPAR



WARGA ITALI

GEMPAR

16 JUTA WARGA

ENGGAN 

DIKURUNG


Leaked coronavirus plan to quarantine 16m sparks chaos in Italy

Thousands tried to flee south after decree to confine people until 3 April was revealed
Itali mengalami kenaikan harian tertinggi dalam kematian akibat coronavirus pada hari Ahad dan terjatuh ke dalam keadaan huru-hara selepas butiran rancangan untuk mengosongkan lebih daripada 16 juta orang telah bocor ke akhbar, menghantar ribuan panik ketika mereka cuba melarikan diri.

Keseluruhan Lombardy, termasuk modal kewangannya Milan, dan 14 wilayah di wilayah utara yang paling teruk terjejas, telah ditutup sehingga 3 April ketika Italia bergulat untuk mengandung penyebaran virus ketika kematian meningkat dari 233 menjadi 366, peningkatan lebih daripada 50% dalam 24 jam, dengan jumlah kes setakat ini pada 7,375.

Beribu-ribu stesen keretapi atau melompat ke dalam kereta mereka selepas butiran dekri draf yang mengharamkan orang ramai daripada meninggalkan atau memasuki kawasan itu telah didedahkan oleh Corriere della Sera pada petang Sabtu.

Pada hari Ahad, berpuluh-puluh pegawai polis dan pakar perubatan memakai topeng dan hazmat suit menunggu di Salerno, Campania, bagi penumpang yang menaiki kereta api semalaman dari Lombardy kerana ketakutan menyebarkan potensi penyebaran virus ke selatan.

"Apa yang berlaku dengan kebocoran berita itu telah menyebabkan banyak orang cuba melarikan diri, menyebabkan kesan yang bertentangan dengan apa keputusan yang dicapainya," kata Roberto Burioni, profesor mikrobiologi dan virologi di Vita-Salute San Raffaele University di Milan . "Malangnya sesetengah orang yang melarikan diri akan dijangkiti penyakit ini."

Wilayah utara Lombardy, Emilia-Romagna dan Veneto menyumbang 85% daripada kes dan lebih daripada 90% kematian. Puglia di selatan mempunyai 26 kes, manakala wilayah Basilicata dan Calabria hanya mempunyai tiga dan empat kes.


RAMAI MULA

MERLARIKAN

DIRI

MEREBAKKAN

VIRUS CORONA


-----------

Tiada ulasan: