Isnin, 9 Mac 2020

SENIN - 9 MARCH 2020 - COVID19






PASARAN GLOBAL MERUDUM 

HARGA MINYAK JATUH MENDADAK

Pasaran saham disandarkan kepada kejatuhan terbesar mereka sejak krisis kewangan global selepas minggu perdagangan bermula dengan panik yang menjual di tengah-tengah ancaman ganda kemelesetan yang didorong coronavirus dan perang harga minyak yang dipicu oleh Saudi. Terdapat unjuran awal untuk FTSE100 untuk terjun lebih daripada 6% di tempat terbuka, sementara Dow Jones akan menurunkan 4.9% di New York kemudian pada hari itu.

BRITAIN
Menjauhkan diri dari pasaran seketika: Boris Johnson akan mengadakan sidang kecemasan pertamanya di Cobra pada coronavirus dalam seminggu untuk mempertimbangkan apakah langkah-langkah yang lebih sukar diperlukan. Bilangan kes British meningkat sebanyak satu pertiga kepada 278 manakala bilangan kematian telah meningkat kepada tiga. Amal sedang melaksanakan rancangan untuk memberi makan kepada 3 juta pelajar kurang bernasib baik yang bergantung kepada makanan sekolah percuma dan mungkin dibiarkan lapar jika terdapat penutupan sekolah. Sementara itu sebuah unit cross-Whitehall telah ditubuhkan untuk mengatasi maklumat yang berkaitan dengan coronavirus, termasuk dari Rusia dan China, dengan penjawat awam bekerja rapat dengan syarikat media sosial untuk menangkis dakwaan palsu dan tidak tepat.

ITALI
Lebih jauh lagi, Itali telah jatuh ke dalam keadaan huru-hara apabila kematian meningkat lebih daripada 50% kepada 366 dan rancangan kerajaan untuk mengunci bahagian besar utara negara itu, yang memegang kira-kira 25% penduduk, telah bocor ke media. Kapal pesiaran terkandas Grand Princess dijangka akhirnya berlabuh di Oakland, California hari ini. Arab Saudi telah mengepung kawasan kaya minyak Shia Qatif, perjalanan udara dan laut yang digantung ke sembilan negara dan sekolah dan universiti tertutup.

ASIA
Gelombang jualan di pasaran saham di Asia Pasifik adalah yang paling teruk sejak kejatuhan Lehman Brothers pada tahun 2008, dengan Australia kehilangan 7.33%, Nikkei turun hampir 6% dan Hong Kong turun 3.5%. Yen Jepun dan emas telah melonjak apabila pelabur mencari tempat perlindungan yang selamat. 
--------

Tiada ulasan: