Selasa, 24 September 2024

NASIONALISMA DAYAK MAKIN AMPUH




Polis siasat video Jalur Gemilang diturunkan, diganti bendera Sabah dan Sarawak

KUALA LUMPUR: Polis Diraja Malaysia (PDRM) telah membuka kertas siasatan bawah Akta Hasutan 1948 serta Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 berhubung penularan video memaparkan Jalur Gemilang diturunkan sebelum diganti dengan bendera Sabah dan Sarawak.

Ketua Polis Negara, Razarudin Husain, berkata hasil siasatan awal mendapati insiden itu berlaku di Melbourne, Australia, 16 September lalu.

Beliau berkata, ia kononnya sebagai simbolik penamatan 'penjajahan' Malaysia ke atas kedua-dua negeri itu serta menjadikan Sabah dan Sarawak sebagai republik.

"Polis menerima 35 laporan berkait penyebaran video itu, dengan 34 daripadanya di Sabah dan satu lagi di Kuala Lumpur," katanya pada sidang media di Pusat Latihan Polis (PULAPOL), di sini, semalam.

Razarudin berkata, hasil siasatan juga mendapati video itu disyaki ditularkan oleh pemilik akaun media sosial beralamat di Sabah yang memiliki dua rekod jenayah membabitkan Seksyen 500 Kanun Keseksaan serta Seksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia 1998.

Beliau berkata, lelaki itu sedang dibicarakan di mahkamah Kota Kinabalu tetapi dibebaskan dengan ikat jamin sebanyak RM3,000 sementara menunggu sebutan semula kes pada November depan.

"Kita sedang menyiasat hubungan antara suspek dengan individu yang dirakam melakukan perbuatan berkenaan (menurunkan bendera)," katanya.

Video berdurasi lapan minit 13 saat itu memaparkan tindakan sekumpulan individu menurunkan Jalur Gemilang sebelum menaikkan bendera Sabah dan Sarawak pada paras separuh tiang di hadapan bangunan Parlimen di Victoria, Melbourne. – BERNAMA

WOIT

INI TANDA

NASIONALISMA

DAYAK MAKIN

MENGAMPOH

AMIN

APAKAH INI

GARIS MERDEKA?

JENG JENG JENG

KHALAS

Tiada ulasan: