Khamis, 5 Februari 2009

JOHOR: PENDUDUK KURANG FAHAM PROJEK ISKANDAR MALAYSIA – berita hairan


JOHOR BAHRU: Kerajaan negeri dan Pihak Berkuasa Wilayah Pembangunan Iskandar (Irda) perlu segera memberikan penerangan kepada penduduk setempat yang akan terbabit secara langsung dalam pemindahan untuk pembangunan Iskandar Malaysia bagi memastikan tidak berlaku sebarang salah faham.

Ahli Parlimen Pulai, Datuk Nur Jazlan Mohamed, berkata sejak Iskandar Malaysia dilancarkan tiga tahun lalu, masyarakat setempat kurang mendapat penerangan secara khusus daripada pihak berkuasa berkaitan mengenai apa yang akan berlaku terhadap pembangunan di kawasan mereka.

"Ini amat perlu, kerana dalam tempoh tiga tahun, pembangunan Iskandar Malaysia lebih tertumpu di kawasan Medini (Node 1) dan ia adalah kawasan yang tidak mempunyai penduduk tetapi, faktor geososial amat berbeza di Node 2 atau sekitar pusat bandar," katanya di sini, semalam.

Beliau berkata demikian ketika ditanya mengenai rasa tidak puas hati segelintir penduduk Kampung Pendas Laut, Gelang Patah berhubung rancangan pemindahan dan penempatan semula kampung berkenaan.

Ia berikutan pemaju, Iskandar Investment Bhd (IIB) yang juga cabang pelaburan Iskandar Malaysia akan membangunkan kawasan pesisir pantai berkenaan dan menempatkan kira-kira 100 keluarga di kawasan baru di Kampung Ladang, Gelang Patah.

Katanya, penduduk setinggan sudah pasti mahu mengetahui apa yang akan berlaku ke atas mereka, jika kerajaan mahu mengambil semula tanah mereka dan sebab itu, penerangan di peringkat sekarang perlu bagi membolehkan mereka bersedia.

"Sebagai contoh, kawasan pusat bandar yang kini, 'mati' akibat pembukaan Bangunan Sultan Iskandar yang menempatkan kompleks Kastam, Imigresen dan Kuarantin Disember lalu. Saya difahamkan peniaga sehingga kini, tiada satu agensi kerajaan yang memberikan taklimat kepada mereka mengenai rancangan masa depan di kawasan berkenaan.


kah kah kah…. NGOOOOOK…. APA SUSAH NAK FAHAM…. kah kah kah..

kah kah kah… NAK TERANG KAN APA?.... kah kah kah….

woit …. KES INI BUKAN ORANG TAK FAHAM…. JANGAN KELENTONG…kah kah kah…SEMUA ORANG TAHU…. kah kah kah

woit…. TOWKAY KAYA DARI SINGAPURA DAN LUAR NEGARA DATANG…. MEREKA SUMBAT PARA YB…. DENGAN DUIT… DENGAN BURIT… DENGAN CICIT… DENGAN AMOI…. kah kah kah

kah kah kah…. KEMUDIAN YB AKAN SUMBAT JKK … DENGAN DUIT… DENGAN BURIT… DENGAN CICIT… MINTA ORANG KAMPONG SAIN… JANJI AKAN BELI TANAH….. kah kah kah…

kah kah kah…. KALAU TAK SETUJU …RAMPAS… MACAM DI KERPAN… MACAM DI CHU BADAK…. MACAM DI PELENTONG…. MACAM DI TASIK UTARA…..kah kah kah…

kah kah kah... SUDAH SAIN ABISLAAA CERITA.... MEREMPATLAAH.... TENGOK TANAH AIR SENDIRI ORANG SUDAH DUDUK... kah kah kah... KULUM LIDAH LAH...kah kah kah

kah kah kah… APA SUSAH NAK FAHAM…DAH 50 TAHUN TAK KAN TAK FAHAM-FAHAM…. NGOOOOK SANGAT KE ORANG JOHOR NI…. kah kah kah



4 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

hahaha...

den kocik2 marin duk jhr,gelang patah.kg pendas laut tuh,..mmg kawasan org asli,org2 asal situ..

jazlan nih nk tau atau buek2 xtau?? Wilayah Iskandar dibangunkan oleh juak2 BN nih utk menjual tanah,harta negara kpd bangsa asing...tanpa mempedulikan nasib si anak2 orang asli nih,org2 asal yg dah lama menetap kek situu(termasuk org MELAYU)!!! sonang cerito,jual negaro pado singapore..apo la punyo bangang manusio nih yg kato eh utk meningkatkan taraf ekonomi setompek la,hapo laa..lancauu...banyakk laie leh kau buekk kek johor tuh selain agenda bodoh wilayahh iskandarr kau tuhh(jual negaro kt singapore)!!

den sampai skrg mmg x pueh haty ngn projek wilayah iskandar nih..bukan den jo,kebanyakan org2 melayu johor(termasuk ahlul2 gerombolan) yg pikir akan nasib anak bangso eh nanti...merempat kt negaro sendiri,melopong tgk org luar sapu harto negaro...!!

~t'ingat pulak kwn skolah kocik2 dl,PEAH anak org asli kek pendas laut tuh..ermm..

Tanpa Nama berkata...

meow~

melihat aksi PEKEMBAR di Perak kucingsiam yakin negara ini akan terjual kepada orang asing dari seluruh pelosok dunia jika PEKEMBAR terus berkuasa.

Maruah manusia pun sudah bisa diperdagangkan, 5 juta ... 50 juta ... maka apa yang susah sangat dengan tanah? Tauke asing kan banyak wang. Maka orang Melayu jangan menangis apabila dihalau oleh PEKEMBAR dari tanah sendiri jika merestui perbuatan keji mereka di Perak.

Tanpa Nama berkata...

Abang Isham,

Aku anak jati Johor, merantau ke negeri kini diperintah PR.

Aku malu, orang Johor terlampau totok dengan UMNO. Di sini UMNO lahir, kata mereka, takkan UMNO mati di bumi Johor.

Bodoh dan sentiasa diperbodohkan. UMNO mati pada tahun 1988, dibunuh oleh seorang kacukan India Melayu. Itu pun tak tahu ke?

Iskandar Malaysia wujud, kerana kerajaan negeri Johor sebenarnya muflis. Hutang berbillion tak mampu dibayar.

Ghani Othman berangan mahu wujudkan Putrajaya versi Johor, dinamakan Nusajaya. Tapi, duit tarak, Nusajaya pun menjadi nun jauh di sana. Impian yang belum pasti.

Jikalau tidak kerana Kentucky Fried Chicken, Pizza Hut, A&W, Ayamas, Hospital Ampang Puteri dan lain-lain anak syarikat Johor Corp., dah lama Johor ditadbir oleh bank peminjam.

Maka datanglah Pak Lah, disuruh jualkan tanah sekeliling NusaJaya kepada chukong dinamakan UEM (UMNO Enterprises, Malaysia).

Kerajaan pimpinan gerombolan selamat, tetapi seperti pepatah Melayu mengatakan, menang sorak kampung tergadai.

Dinamakan SJER, kemudian WPI, kemudian Iskandar sahaja. Walaupun Tuanku Sultan Johor tidak berkenan dengan nama baginda digunakan, tapi pedulik apa Pak Lah, peculik apa gerombolan.

Pasir di Kota Tinggi habis kering dijual pendatang Yemeni, tapi orang Johor buat tak tahu je. Bila bah menimpa, mulalah tuding jari. Padahal salah sendiri.

Bang Isham, mohon maaf ke atas kebodohan orang Johor. Sekali-sekala turn lah sini, counter-brainwash diorang ni balik.

OPiUM berkata...

terima kasih barisan nasional kerana menggadaikan tanah2 sepeninggalan yg ada utk kesejahteraan bersama rakyat marhaen dlm menyemarakkan lagi ekonomi satu-satunya negara yg tidak diancam inflasi, Malaysia... terima kasih sekali lagi barisan najis ooops! barisan nasional...