Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Rabu, 8 Februari 2012

MEMBACA LEMBU DENGAN SEMIOTIK




SAEKOR LEMBU BERNAMA SHAHRIZAT




MIS EN SCENE DALAM SEMIOTIK


lihat klip ini sekali lagi
lihat baju lembu ini hitam
menandakan lembu baru pulang dari umrah
perhatikan juga beberapa kali lembu ini
cuba memasukan rambut rambut degil ke bawah tudung
semua ini adalah percubaan untuk membuktikan
betapa warak dan tawduknya lembu ini yang baru pulang dari menjadi tamu allah

tapi yang paling penting apabila menggunakan semiotik
untuk membaca imej begerak kita wajib tahu mis-en-scene
jangan risau perkataan ini dalam bahasa peranchis
ianya bermakna : apa dalam bingkai

ertinya mata kita wajib diarifkan untuk melihat semua yang
dalam bingkai bukan sahaja imej induk
dalam klip ini imej induk ialah saekor lembu bernama shahrizat

perhatikan betul betul bila lembu ini keluar dari pintu
lembu ini mengucap salam
ini tanda kesucian yang lembu ini telah merekrut alllah
salam ini kepada wartawan yang telah berkumpul disana
walau pun tidak ada imej ini
tetapi dalam ilmu semiotik
mis-en-scene ini juga wajib kita baca

persoalan akan timbul:
mana wartawan tahu lembu akan sampai dari mekah?
ini kerja budak budak lembu yang kelihatan berkeliaran dibelakang ibu lembu
lihat betul betul awalnya ada : ada datuk suhaimi
ini setiausha politik kepada lembu

apabila lembu shahrizat bercakap
suhaimi kelihatan tunduk
apa makna nya tunduk ini
lihat bahasa badan datuk suhaimai ini
lihat mukanya betul betul
semuanya membawa seribu bahasa

untuk beberapa ketika suhaimai ada dalam bingkai
kemudian dia keluar dari bingkai

kenapa suhaimi hilang dari bingkai?

dari ilmu semiotik ini bermakna
suhaimi ini juga sedar bahawa dia tidak mahu
dilihat terlalu rapat dengan lambu yang bernama shahrizat ini
dia masih muda
dia tidak mahu terus diingat sebagai setiausha politik kepada lembu

malah ramai orang tidak sedar dalam kes lembu ini
nama datuk suhaimi tidak muncul dlam kes lembu ini
tetapi mustahil lembu yang bernama suhaimai
ini tidak tahu kes ini
justeru datuk suhaimi tak masuk ke dalam bingkai

kalau terus dilihat dalam bingkai
maka dia juga akan dibaca terlibat sama

dari ilmu semiotik dan bahawa badan datuk suhaimi
membawa makna : tikus sudah lari
bila tahu kapal sudah bocor

kemudian:
kita nampak anak anak lumbu di belakang ibu lembu
inilah adalah para pembodek
ini adalah kaki angkat beg lembu
ini adalah anak anak lembu yang ingin masuk kedlam bingaki
atau lebih pop : nak masuk frame
untuk apa?
dengan harapan dapat projek lembu
atau sedang membina politik lembu

perhatikan betul betul?

anak anak lumbu ini berbisik sesama sendiri
mereka berbual bual sesama sendiri
mereka ketawa sesama sendiri

untuk memahami ilmu semiotik kita wajib bertanya
apa makna perbuatan budak budak lembu ini?
maknanya : mereka pun TAK PERCAYA DENGAN APA YANG
DI TUTURKAN OLEH LEMBU SHAHRIZAT

walhal shahrizat adalag menteri lembu

gerak badan budak budak lembu ini
jelas yang mereka tidak ambil pot
sepatutnya mereka hormat dengan lembu sharizat
yang seharusnya dianggap suci
kerana lembu ini baru menjadi tamu allah

kemudian:
perhatikan betul betul budak lembu yang gemok itu
budak lembu gemok ini membisikkan sesuatu
dari ilmu semiotik dengan membaca bahasa badannya
kita tahu apa yang sedang dibisikan:

" kepala butuh laaa... dah dengar ini semua
jangan nak kelentonglaaa...mentang mentang balik dari mekah..."

kah kah kah

NOTA:
kalau datuk suhaimi
melihat kembali klip ini
dan sedar apa dia semiotik
dan sedar apa mis- ebn-scene
maka budak budak lembu ini
akan kena terajang
kah kah kah







12 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

dia mana mana butuh...dia ada biji le...lu tak pernah isap biji ke bro?....kalau tak pernah lu poyo lo...kah..kah...kah..

Tanpa Nama berkata...

Semiotics 101 :

1. Signs
As much as she thinks that her holy endeavours will favor her with God's blessings, how wrong will she be to portray herself in such a different light only after a scandal of this scale. Meaning: She could have done it earlier in the first place.

2. Signifiers
All eyes were on her and the people around her and you're right to say that they cannot be associated with her. Also the element of her dressing though back from her Umrah will be one to watch. If she remains so, it will mean she's trying to prove a point as compared to before. Insaf would be the right malay word for it. If she doesn't, she will be defiant to the end like a stern ox.

3. Signified.
Either or...she's royally screwed.

Misc En Scene of this interview tries to portray her towards camera right of frame to state that what ever she's saying is correct. Sympathetic to her, the cameraman was. But the tightness of the shot shows that she's on the spot and will not be let off from the eyes of the viewers.

Tanpa Nama berkata...

aku x sgup nak hbskan tgk vdeo ni...loya...

Aku Bukan Azizan berkata...

Tahukah anda?

Semasa Umar Ibn-Aziz menjadi khalifah, Baginda tidak membenarkan anak baginda menggunakan minyak tanah untuk menyalakan pelita. Alasannya, minyak itu adalah milik negara dan bukan milik baginda.

Kemudian, cuba anda bandingkan dengan kak Ijat.

Tanpa Nama berkata...

minit ke 1.20....dia sebut apa...rasulullah sw.t.... bodoh pnye orang

Tanpa Nama berkata...

tahap tertinggi seorang perempuan melayu cuba mensucikan diri

wahai org Islam, janganlah kita semua tertipu dengar sandiwara dunia perempuan ini.

kenapa tiba2 3 kali pergi Mekah? kalau nak insaf, di atas sejadah dalam bilik rumah sendiri pun boleh bertaubat, tidak perlu dibagitahu satu malaya.

hanya org bodoh dan tidak sukakan perubahan akan terus tertipu

Stupid University berkata...

Ayuh kawan-kawan semua, laporkan segala rasuah-rasuah lembu nie di semua negara yang dia pergi! Bila dia turun aje dari kapal terbang dia mungkin ditahan di negara tersebut untuk siasatan! Kah! Kah! Kah! Biar dia fobia untuk keluar negara! Kah! Kah! Kah!

Tanpa Nama berkata...

apabenda cabaran wanita yg dibilang tu? ni kisah tak tau malu le, kulit tebal 10 inci macam kerbau sawah!!

nasib terpulanglah pada presiden..terror betul..taichi terus pada pak najib! woit tunggu apa lagi?!!?

scootster berkata...

Kata baru balik dari Mekah, yang pi salam dengan lelaki masa nak keluar pintu apekehal? Ni yang orang panggil JAHIL MURAKKAB

Boomerang berkata...

jgn lupa kak ijat ni EEE muka pun macam Samy Vellu membelit macam ular sawa. anak didik EEE tun tahi babi. elok kak ijat tukar belaan dari kembu kpd babi utk pasaran eksport macam dibuat oleh Isa Samad tauke khinzir tersohor dunia yg sebabkan tragedi Bkt Pelanduk.

Tanpa Nama berkata...

,\,
,
,
salam tt

sekarang omno betul betul dah
transpom ke tahap baru

di dalam si transpomasi-

umno asli

umno baru [madey ]

umno songlap [dolah mat mata layu]


umno-apco [najib-rozie]

um-por-no [..]

last sekali, jeng jeng jeng

umno-lombu-N -fc [..]


jadi macam footbal club fc dibawah
mat sotan , yang komponennya
semua tercemar dengan korupsi

kalau mu fc kita pahamlah ada stail

tapikalau fc mat sotan- tertranspom macam fc 1 malaysia.


salam


kkk

Ustaz Don Corleone berkata...

jgn tuduh org jahil murakab.hang tu kena check blk dgn ust. shamsuri.betoi ka haram mutlak salam tgn laki pompuan? aku bkn nk backing ijat. aku cm nk kita check blk ilmu fiqh kita agr tak tersasar dr isu sebenar. ini bkn isu salam tp isu membongkar penyelewengan!