Khamis, 30 November 2023

TERUSKAN PERANG ?


Hamas bebaskan lebih ramai tebusan 

LEBIH banyak tebusan dibebaskan dari Gaza pada Rabu, ketika rundingan lanjutan gencatan senjata antara Israel dan Hamas berlangsung beberapa jam sebelum ia tamat.

Menjelaskan keperluan mendesak, Setiausaha Negara AS Antony Blinken tiba di Israel untuk rundingan mengenai bantuan ke Gaza dan gencatan senjata, yang dijadualkan berakhir awal Khamis selepas penghentian pertempuran selama enam hari.

Namun sumber Hamas berkata kumpulan itu  tidak berpuas hati dengan cadangan Israel untuk lanjutan.

“Apa yang dicadangkan dalam perbincangan untuk melanjutkan gencatan senjata bukanlah yang terbaik,” kata sumber itu kepada AFP, sambil menambah bahawa perbincangan itu tertumpu untuk melanjutkan jeda kemanusiaan selama “dua hari atau lebih”.

Kabinet perang Israel bermesyuarat lewat Rabu mengenai cadangan untuk melanjutkan gencatan senjata, kata laporan media.

Ketika perbincangan diteruskan, 10 tebusan Israel dibebaskan, antaranya lima wanita, tiga kanak-kanak dan dua lelaki berusia 18 tahun, kata pejabat perdana menteri.

Sebagai balasan, menurut kementerian luar Qatar, Israel membebaskan 30 rakyat Palestin, 14 wanita dan 16 remaja dan kanak-kanak.

Ia adalah kumpulan keenam warga Israel, dan warganegara asing lain, yang dibebaskan di bawah perjanjian gencatan senjata yang diurus oleh Qatar, Mesir dan Amerika Syarikat.

Empat lagi tebusan Thai turut dibebaskan bersama dua wanita yang memegang dua kewarganegaraan Rusia dan Israel, di luar syarat perjanjian.

Pembebasan dua wanita itu disifatkan oleh Hamas sebagai mengiktiraf “usaha” Presiden Rusia Vladimir Putin.

Perjanjian gencatan senjata itu telah menghentikan sementara pertempuran yang bermula pada 7 Oktober apabila Hamas menyerbu sempadan ke Israel, membunuh 1,200 orang, kebanyakannya orang awam, dan menculik kira-kira 240, menurut pihak berkuasa Israel.

Kempen serangan udara dan darat Israel di Gaza telah membunuh hampir 15,000 orang, yang kebanyakannya orang awam, menurut pegawai Hamas, dan menjadikan sebahagian besar utara wilayah itu kepada runtuhan. – AFP, 30 November, 2023.



JIKA NETANYAHU

TERUSKAN PERANG

HAMAS DAH SEDIA

KHALAS

MALAH LEBIH BAIK

PERANG TENTUKAN

KALAH MENANG

AMIN

KETIKA INI HAMAS

DIATAS DAN

ZIONIS MERUDUM

AMIN

PERANG SEKALI

GUS HAPUSKAN

ZIONIS ISRAEL

AMIN

ALANG ALANG

JADI DEBU

BIAR SAMA HANGUS

AMIN

KHALAS

Tiada ulasan: