Jumaat, 20 Disember 2013

LINTAH DARAT UNTUNG LAGI





SIAPA KATA TNB TAK UNTUNG

BERDESING
jugak telinga aku berdesing , sebab aku yakin memori aku masih dipelihara oleh Tuhan dan memori aku berbisik yg memang ada laporan kata tnb untung. tapi keratan yg tt tunjuk tu cuma utk suku ke3, jadi aku google jugak la ni, dan voila! 

utusan meloya sendiri baru je hujung bulan lepas lapor: "KUALA LUMPUR 31 Okt. - (TNB) mencatatkan keuntungan bersih yang lebih tinggi berjumlah RM4.61 bilion bagi tahun kewangan (TK) berakhir 31 Ogos, 2013 daripada RM4.41 bilion tahun sebelumnya ekoran pengukuhan ringgit, permintaan yang lebih tinggi bagi elektrik dan harga arang batu yang lebih rendah." keseluruhan tahun 2013 untung bersih 4.6billion! malah keseluruhan tahun 2012 pun untung bersih tahap superbadak sebanyak 4.4billion! nama pun untung bersih, apa ke on BANGUN DAN LAWAN
Anonymous

on 12/20/13




-------------

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Itulah kesan dasar penswastaan yang diperkenalkan oleh madey semasa pemerintahannya. Dasar penswastaan hanya dapat mengatasi masalah dalam jangka masa pendek tapi dalam jangka masa panjang, rakyat terpaksa menanggung kesannya.

Kesan penswastaan yang lain ialah rakyat tidaqk mengetahui apakah sebenarnya butiran perjanjian yang dipersetujui oleh kerajaan dengan pihak swasta yang dipilih. Rakyat hanya dicanangkan kebaikannya tetapi keburukan yang bakal timbul tidak pernah disuarakan.

keuntungan 4 bilion lebih bukan satu jumlah yang 'kecik anak'. Pengusaha swasta sudah menafikan bahawa mereka menaikkan harga perkhidmatan. Jadi, kepada siapakah lebihan bayaran akibat kenaikan harga itu diperoleh kalau bukan kepada kerajaan??? Lebihan wang inilah yang mungkin akan digunakan untuk Br1m dan bantuan lain kepada rakyat.

Br1m walaupun baik namun kebaikannya juga hanya untuk jangka pendek. Dalam jangka panjang, kesannya sama juga dengan dasar penswastaan; menyusahkan rakyat. Ibarat kata orang, tangan kanan memberi sedikit; tangan kiri mengaut banyak.

Beyul kata TT, rasionalisasi (pengurangan) subsidi baik untuk ekonomi negara dan kata menteri ia baik untuk rakyat. Sayangnya, menteri tak boleh berfikir adakah baik untuk rakyat jika poket rakyat semakin licin dan kering?? Apa pula faedahnya jika ekonomi negara baik sedangkan rakyat semakin tidak berduit??? Adakah rakyat yang tidak berduit itu merupakan golongan rakyat yang dianggap baik???

Perlu juga diingat, peningkatan ekonomi bergantung pada daya permintaan rakyat. Kalau rakyat sudah tidak berduit, bagaimana mereka boleh menyediakan permintaan untuk produk ekonomi negara??? Tidakkah menteri faham bahawa jika tiada permintaan untuk produk yang dikeluarkan maka kilang akan rugi, ekonomi akan semaKIN parah???

Mendapatkan duit banyak secara cepat dengan menaikkan harga barang dan perkhidmatan bukanlah cara yang bijak. Apakah tiada cara lain yang mampu difikirkan o;leh pemerintah untuk mencari duit bagi membiayai br1m????

Tanpa Nama berkata...

Ini alasan macai parti pukimak:
1. kalu tak nak bayar kenaikan elektrik, pakai pelita.
2. kalu tak nak bayar elektrik tinggi, jangan pakai laptop, aircond dan telepon pintar.

begitulah bodonya pandangan macai parti pukimak itu......

kampong lad berkata...

itu lintah darat saja. hantu raya (ipp) berapa biliyon pulak tiap2 thn?
rakyat dah jadi pokok getan, kena toreh 7/24.