Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Selasa, 23 Jun 2009

AKHIR NYA TERBUKTI




TEACHING OF MATHS AND SCIENCE IN ENGLISH FLOP
- malaysianinsider


KUALA LUMPUR, June 23 — The teaching of maths and science in English the last six years has not improved the performance of students in those subjects, the education minister admitted today.

“There have been changes but the difference is nominal,” said i Muhyiddin Yassin.

He said there had only been a two to three per cent change since the policy was implemented in 2003.

KAH KAH KAH…

kah kah kah… BERAPA LAMA SATU MALYSIA DAH BAGI TAHU…kah kah kah..

kah kah kah…BARU SEKRANG NAK MENGAKU… kah kah kah…

kah kah kah…. SEMENJAK TAHUN 2003 … HANYA 2 KE 3 PERATUS PERUBAHAN… kah kah kah..

kah kah kah…. DASAR INI HAMPEH…kah kah kah…

kah kah kah….NAK AJAR BAHASA…. BUKAN DENGAN MATHS DAN SAINS..kah kah kah..

kah kah kah… KENA AJAR SASTERA… BARU BETUL… kah kah kah…

kah kah kah…. TAPI BERAPA BILION AGAKNYA KRONI DAPAT KONTREK CETAK BUKU SEKOLAH…. kah kah kah…



25 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

APO kata Madey?
Hantarkan the most competent English teachers at the Tadika/ Standard 1-6 in rural areas. Then in in one decade one could see the results that our students could speak, write well not only in English but also in bahasa.
Madey tak tau strategi dan terkeliru dengan kehebatan bahasa inggeris itu boleh ditangkap dengan mengajar bahasa inggeris pada mata pelajaran matematik dan sains.

Media Siber berkata...

patut la jadi cacat camni .. kesian ... patut mati cepat gak .. :P

Lee Copper berkata...

Aku tengok sidang dewan rakyat tadi, mat sembab tu koner baguih sebelum dia mengaku.

Dasar org umno bangsat, buat salah tak mengaku.

Tanpa Nama berkata...

kah kah kah kah...kih kih kih kih...

PPSMI = PENGAJARAN PUKIMAK SETAN MENGARUT IN EGLISH

kah kah kah kah...kah kah kah kih kih kih...kih kih kih

[IDI AMIN]

Fa-T berkata...

yahuuuuuuuuu

Tanpa Nama berkata...

Bro bukan setakat cetak buku sekolah. Itu ciput jer...yang berbillion-billionnya ialah pewujudan makmal komputer di seluruh sekolah di Malaysia. Yang kroni banyak dapat duitnya ialah edaran laptop untuk kegunaan guru-guru yang dah melalui enam fasa. Satu set notebook sampai RM6000/=, satu set lengkap komputer cap ayam sampai RM10,000/=. Satu makmal komputer RM1.5 juta! Pakai setahun, runtuh!

Hu! Hu! Hu! Yang kaya, anak beranak Hussein Onn...

Tanpa Nama berkata...

celaka punya pembuat dasar PPSMI-buang masa anak aku dah 7 tahun -semua matapelajaran k.o. sebab nak fokus Math & Sains dlm inggeris.-sape nak tanggunu jawab ? Madey ke?.anak dia takpa dah besar2..dah lepas..

Tanpa Nama berkata...

at least kerajaan mencuba membuat
sesuata dasar untuk meningkatkan
penguasaan bahasa Inggris kepada pelajar daripada engkau banyak komplen tapi tak berbuat apa-apa tindakan.ISHAM HAMPEH (MAT KONG-KANG0).....kah....kah..kah.....

Tanpa Nama berkata...

akhir-nya kj dgn gerumbulan pemuda juga telah mengaku kesilapan .tapi apa guna nya setelah anak2 kita di jadikan tikus ujian oleh madey dan menteri pelajaran yg tidak pernah jadi jantan,harap2 mereka bertaubat,jangan sewenang2 nya menjadikan rakyat hamba abdi mereka.,,,

Tanpa Nama berkata...

anak aku jumpa aku mintak maap sbb sains darjah 4 exam baru ni punya result dpt D.

aku tanye pasal ape dpt d..dia kata x paham bahasa inggeris walaupun tahu jawapannya dlm bahasa melayu.

Soalannya..SAPE YG PATUT AKU LEMPANG KEPALANYER?

1. Yg Amat Bodoh PM Melayu
2. Yg Amat Baghal TPM Melayu
3. Yg Amat Bebal ex M Pelajaran Lidah Kontot..Melayu gak
4. Yg Bingai MP kaki2 bodek, dr2 & prof2 kangkung..sumanya byk melayu.

Korang ni suma macam HARAM....menyusahkan anak bangsa jek..

Tanpa Nama berkata...

Mana Mamak Mahadir celaka dari Kerala, India tu?

Mamak ini patut digantung hidup-hidup kerana memusnahkan generasi anak-anak muda dengan PPSMI.

Mamak celaka ini dulu belajar agama dalam Bahasa Arab waktu kecil dulu, sebab itu dia buta agama, jahil sama juga budak-budak jahil Maths/Sains dengan PPSMI.

CELAKA MAHADIR!

-kuda hitam-

azhar berkata...

amek buku tu..hempuk dia punya kepala..

Tanpa Nama berkata...

Jangan lupa kerja menteri UMNO mencipta perojek baru untuk diri dan kroni.Kalau dulu Hisapmudin habiskan 2-3 bilion tanpa hasil kini giliran Mat Sembab pula.
Itulah kerja menteri2 UMNO duit negara macam bapak dia punya.

Tanpa Nama berkata...

Eh makcik aku dulu belajar sains dgn matematik dlm BM, jadi jugak doctor..
jahanam kau mahadead.... akan ku kencing di pusaramu suatu hari nanti.. UMNO= Kafir

Tanpa Nama berkata...

Patutla anak aku susah nak paham sains ..berbuih2 mulut aku ajar sampai naik tensen ...aku pun naik gila mengajar ..dengar kerja lagi ..sara hidup naik lagi ... org UMNO kaya sedap lah ...tak payah pk banyak ....


Hoi TanpaNama 1805 ....kita komplen sebab dasar tu fail la ...kalau nak improve bahasa Inggeris bukannya melalui Math and sains ..itu yg kita marah ... sepatutnya peruntukan itu kena curahkan dalam pembelajaran kelas b/inggeris ...itu masalah utama

Tanpa Nama berkata...

apa kata kita salahkan diri kita sendiri...

sbb ex-PM cuba untuk mningkatkan taraf kehidupan bangsa malaysia...

mmg silap dia mgunakn dasar tu
dalam sains n matematik, tp pkara dh blaku...

bila pkara dh blaku, apa yg kta prlu lakukan hanyalah cuba sedaya upaya utk kecapi dasar nie n dlm pada masa yg sama, kita tingkatkn diri kita sendiri.

sampai bila rakyat mlaysia nk bdiri di takuk lama, masih blajar math n sains dlm bhs mlayu.

Sbnarnya x ada mslh pun, kalau pelajar cuba belajar. nama pun pelajar, kan? so, belajar lah. To be honest, ada negara jiran, wlupun dh maju, tapi rakyat dia brapa pcent ce yg pandai ckp bhs inggeris, bley kira tau.

Kita patut bsyukur sbb adanya dasar nie, bkn je student, seluruh warga m'sia kebanyakannya dh boleh bbhsa inggeris, baik golongan kaya mahupun golongn sederhana.

Dalam sedar x sedar, saya rasa Allah dah tunjukkan jalan untuk kita mengubah minda rakyat msia mjadi rakyt yg berminda kelas pertama. Walaupun susah mana sekali pun, jgnlah kita cuba bubarkan PPSMI, sebaliknya kita harus cuba menjadikan ia sbg sesuatu yang positif.

Setiap perkara yg berlaku, pasti ada hikmahnya. Kita mesti ingat, sbg org yg beragama Islam, kita mesti tau perkara nie. jgn asyik nak membantah sahaja. sedangkan Nabi Muhammad s.a.w dahulu tidak tahu membaca dan menulis, tetapi beliau ikut apa yg Allah suruh a.k.a Surah Al-Halaq (Bacalah). Yg mengajarnya pun Malaikat Jibril. Apa lah salahnya kalau kita mengikut cara Nabi Muhammad s.a.w, kerana dia juga adalah 'pelajar' kepada Malaikat Jibril yang menjadi 'gurunya' ketika itu.
Ingat tue...

p/s: betul pepatah yg saya pernah dgr dulu, "melayu takut kepada perubahan..."

Saya cuma menyuarakan sebagai seorang pelajar melayu yg telah harungi mslh ini. saya juga bukan lah datangnya dari keluarga yang berada, cuma sederhana sahaja. Alhamdulillah, berkat usaha saya cuba belajar menggunakan PPSMI, prestasi saya semakin meningkat. jadi,JANGANLAH BUBARKAN PPSMI!!!!

musangjebat berkata...

He said there had only been a two to three per cent change since the policy was implemented in 2003.
---

wat change? bad to worse?! kahkahkah

musangjebat berkata...

He said there had only been a two to three per cent change since the policy was implemented in 2003.
---

wat change? bad to worse?! kahkahkah

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama 2009 Jun 24 12:00>Musang jebat answered:

At least there's some change than there are no change at all. It means that it change to better percent, not worse. Think!!! That's why I tell you, we have to follow the PPSMI policy in order to improve our live to be better in the future. Stop saying that we can't do because WE CAN MAKE IT BETTER. Apa gunanya otak kalau anda tidak boleh menggunakannya ke arah yang lebih baik. Kita sebagai manusia harus belajar kerana setiap hari adalah hari yang baru.
Tak kisahlah kalau dorg tak mengajar sastera dlm bhs inggeris instead of PPSMI, but we are learning. STOP MAKING EXCUSES! STOP SAY NO!WE HAVE TO MOVE FORWARD! IF WE STOP PPSMI, then WE JUST MAKE THINGS WORSE!!!! Believe me...

Tanpa Nama berkata...

Kepada Tanpa Nama 2009 Jun 24 12:00,

Tak payah membawa hujah bodoh berpandukan pemahaman sesat anda tentang agama untuk mengabsahkan PPSMI.

Apa bahasa medium penyampaian Jibrail pada Nabi Muhammad SAW? BAHASA ARAB! BAHASA IBUNDA BELIAU!

Bahasa moden, sains . teknologi ketika iti bahasa Rom, Parsi dan Ibrani. Kenapa Jibrail tak guna bahasa itu?

Contoh diri sendiri, bukan maksudnya PPSMI berjaya. Bagaimana beratus ribu yang kantoi?

Itulah belajar Maths/Sains dalam BI. LOGIK semudah ini pun tak faham. Sama BANGANG macam Bangla, Filipina, Pak Hitam dari Afrika yang fasih BI. Otak nol, sifar, ziltch, kosong!

-kuda hitam-

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama 2009 Jun 24 12:00>Kuda hitam:

ni la dia... org yg x faham bahasa.
mmg la Nabi Muhammad belajar perkara yg diajar oleh malaikat jibril dalam bahasa arab, tetapi, the main point yang saya nak nyatakan ialah: KITA NI MANUSIA N KITA PERLU BELAJAR. BELAJAR, diulang BELAJAR!x kira la bahasa melayu ke, bahasa inggeris ke, bahasa arab ke, bahasa jepun ke, bahasa tamil ke, bahasa cina ke, bahasa latin ke,ape2 hal pun, the main point is, KITA BELAJAR. bukan maksud saya nak membidas, tetapi inilah dia perkara yang sebenarnya berlaku terhadap masyarakat kita zaman sekarang, iaitu tidak mahu menerima perubahan. Diulangi, the main point yang saya nak sampaikan ialah KITA MANUSIA DAN KITA HARUS BELAJAR. Diulangi, BELAJAR. Maaf jikalau saya terkasar bahasa, tetapi, saya cuma ingin sampaikan pendapat saya sahaja.

Tanpa Nama berkata...

tanpa nama,

Dah jadi pelajar gunalah kepala untuk berfikir, jangan guna kepala lutut.

Belajar kena caranya, janganlah sembrono ikut negara-negara Afrika, Bangla, Filipina buat PPSMI. Mereka pun belajar jugak, apa pasal negara mereka BANGSAT JUGA?

Cuba bagi satu negara yang maju dengan PPSMI?

Guna kepala otak sikit, boleh?

-kuda hitam-

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama 2009 Jun 24 12:00>Kuda hitam:

Secara jujur saya nak katakan, saya tidak tahu negara mana yahg menggunakan PPSMI, tetapi, apa yang pasti, negara kita telah menggunakan dasar itu. Semuanya terletak pada pendirian masing2. Jika pendirian mereka membuatkan mereka menjadi seperti bangsat, kita x boleh berbuat apa2. Kalau nak diikutkan, negara Afrika, Bangla, Filipina adalah negara yang boleh dikategorikan sebagai negara yang susah dan miskin, terutamanya negara Afrika. Jadi itu terpulang kepada corak pemerintahan dan pendidikan negara mereka. Kalau mereka bangsat sebegitu, janganlah kita ikut jejak mereka. Kita ambil saja yang positif.

Kita jangan tengok negara lain. Kalau negara mereka susah, itu negara mereka. Kita tengok negara kita sendiri. Apa yang penting sekarang, kita harus belajar dan pandai membawa diri, tidak kiralah belajar tentang apa2 sekalipun. Kenapa menggunakan dasar PPSMI adalah perkara yang en.kuda hitam anggap sembrono? Sebab bagi saya, PPSMI adalah satu cabaran buat para pelajar yang masih belajar di sekolah2 rendah mahupun sekolah2 menengah untuk mereka maju kehadapan. Kalau kita nak pandai, kita akan berbuat apa2 sahaja, asalkan kita dapat maju kehadapan tidak kira dengan apa cara sekalipun. Untuk pengetahuan en.kuda hitam, saya baru saja 19 tahun dan sekarang masih belajar di tingkatan 6. saya masih lagi terasa kehangatan isu PPSMI kerana rakan2 junior saya masih bersekolahan. Mereka juga pada awalnya memang menyatakan bahawa PPSMI agak rumit untuk diikuti, tetapi dengan berkat usaha mereka,
Alhamdulillah mereka berjaya mengikuti PPSMI.

Bak kata pepatah:

Berakit-rakit ke hulu,
Berenang-renang ke tepian;
Besakit-sakit dahulu,
bersenang-senang kemudian.

Jika hati kita kata susah, maka susahlah ia. Jika hati kita kata senang, maka senangkah ia.

Usaha dan doa tangga kejayaan dalam kehidupan, en.kuda hitam.

Tanpa Nama berkata...

Tanpa nama,

Nampak, anda tidak mampu berfikir untuk memneri contah satu negara pun yang maju dengan PPSMI.

PERSOALANNYA...MENGAPA?

Kerana dasar ini adalah songsang, dungu, bahlul dan jahil. Maka semua negara melaksanakan PPSMI adalah negara berstatus BANGSAT.

PERSOALANNYA, MENGAPA MEREKA BANGSAT?

Bila ilmu dimiliki cuma untuk segolongan rakyat yang minioriti dan menafikan hak majoriti atas halangan bahasa jadilah ramai rakyat penduduk yang bodoh, dungu seperti negara bangsat tersebut.

Bandingkan pula negara yang menggunakan bahasa ibunda, semuanya maju.

MENGAPA??

Kerana ilmu merakyat. Semua mempunyai peluang menuntut ilmu sama rata tanpa sebarang halangan.

Baca sejarah. Tak ada tamadun dibina dengan bahasa asing.

PERUBAHAN, ya PPSMI perubahan ke belakang seperti Bangla, Fiipina, Zimbabwe.

Simpan pantun awak tu. Bangla, Fiipina, Zimbabwe berakit-rakit dengan PPSMI beratus/berpuluh tahun tak pernah sampai ke mana-mana.

-kuda hitam-

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama 2009 Jun 24 12:00>Kuda hitam:

Tak apalah en.kuda hitam. saya cuma memberi pendapat sahaja. Kalau nak membubarkan PPSMI sekalipun, biarlah ianya cuma untuk sementara waktu. Pagi tadi, saya cuba merujuk kepada guru sejarah saya, beliau pun berkata begitu. Saya faham, dahulu, bahasa melayu sememangnya pernah menjadi bahasa lingua-franca di seluruh dunia.

Jadi, saya faham, kita harus tingkatkan bahasa melayu untuk menjadi bahasa lingua-franca semula. Memang betul, bahasa jiwa bangsa, cuma saya ingin nyatakan bahawa kita tidak perlu membubarkan PPSMI secara berterusan. Setiap bahasa juga penting untuk dipelajari, cuma jangan terlalu obses sangat untuk membubarkan PPSMI. Terpulanglah, kalau hendak membubarkan PPSMI juga, saya tidak boleh berbuat apa2, cuma apa yang saya mampu lakukan hanyalah memberi pendapat saja. Sebab apa yang saya tahu, zaman sekarang, bahasa inggeris telah menjadi bahasa antarabangsa, jadi, bagi saya, x rugi kalau kita ikut PPSMI, sebab kita belajar. PPSMI juga adalah ilmu. Seperti mana yang en.kuda hitam katakan, "Kerana ilmu merakyat. Semua mempunyai peluang menuntut ilmu sama rata tanpa sebarang halangan."

Kadang2, saya terfikir juga, dasar ni, kalau dibuat, salah, x dibuat pun salah. Kalau kita x belajar / x faham bahasa luar, dorang kata kita bodoh sebab kita x faham bahasa dorang; tapi bila kita belajar bahasa luar, orang kita kata bahasa kita telah dijajah oleh bahasa luar... entahlah...

Sekali lagi saya memohon maaf jika saya terkasar bahasa atau membuat en.kuda hitam rasa terkilan terhadap apa yang saya tulis, tetapi ini hanyalah sekadar pendapat.

Apa2 hal pun, budi bahasa budaya kita.