Selasa, 11 Februari 2014

LARANG PANDANGAN ORANG LAIN





GENERASI  X Y Z
Memang banyak perkara dala agama Islam dipaksa untuk diikuti bukannya berasal dari Quran, tetapi ulama, mufti, ustaz, agensi agama yang sudah ada semacam 'authority' mendefinisikan mengikut tafsirannya dan orang lain tidak boleh memberi tafsiran yang berlainan walaupun mengikut rasionaliti dan ilmu pengetahuan moden. 

Itu sebab ada kononnya 73( mungkin lebih) puak agama dan setiap puak merasakan dialah yang paling betul, afdal dan muktamad tanpa toleran yang puak lain dan sesiapa saja boleh membuat tafsiran asalkan mengguna logik dan bukannya mitos dan fakta yang yang boleh dicurigai dan dipertikaikan.

Ayat Quran diturun 1400 tahun dahulu maka maksud pada zaman Nabi Mohamad dan masyarakat Badawinya mungkin kureng sesuai digunapakai bagi zaman digital, sains dan teknologi kini khasnya bagi generasi X, Y dan Z. on USTAZ COOL TELAH BERSUARA
Publish | Delete | Spam
Anonymous

on 2/9/14


---------

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Doktor, arkitek dan peguam antara profession yg memrlukan kepakaran bukan boleh dibeli sijilnya. Biarlah org yg faham dgn agama, yg ikhlas dan sabar menghuraikan agama. Kita yg iman kulit bawang jgn nak pandai2 komen. Nak tahu ulama yg ikhlas dijalan benar......kita boleh tahu wpun payah dicari zaman nie

Ahmades berkata...

Masalah utama adalah kita kita menjadikan AlQuran mengikut zaman, bukan zaman mengikut AlQuran. Kalau kata AlQuran tak sesuai utk zaman modem digital kenapa di dalam ayat Al Quran itu pada 1400 tahun yg lampau telah menerangkan apa yg BAKAL BERLAKU pada zaman ini?

AlQuran menyatakan kita bakal ikut perangai umat nabi luth, nah tengok, sungguh di zaman ini memang ramai berperangai macam umat nabi luth.

AlQuran cakap zaman kita ini akan banyak berlaku pertumpahan darah, nah tgk, tak nampak lagi ke perang perang yang sedang berlaku?

Yang kuno nya adalah kita sendiri yg tangan mengikut apa yang AlQuran suruh, AlQuran suruh kita berlaku adil, ada kita ikut?

Itu masalahnya...

Tanpa Nama berkata...

baru-baru ini aku dengar soalan kepada ustazah di rancangan tv tempatan..soalan dia berbunyi apa hukum bersedekah dengan tangan kiri dan apa hukum orang perempuan terbaca hadis qudsi..dari aku sekolah menengah agama dulu sampai aku dah ada anak satu aku anggap soalan-soalan begini adalah soalan sampah..aku terasa keseorangan dalam hal ini sampai la terjumpa blog TT..hehe..semoga tuhan panjangkan umur encik TT n the gang..