Rabu, 25 Oktober 2017

TOK PEK TAK BASOH BERAK




TOK PEK TAK

BASUH BERAK
Baru baru ini Viral seorang ustaz  memperkatakan orang China tak berseh dan suchi ..malas nak sebut  dan ulang tapi antaranya  dia kata tak basoh berak.

Masa saya maseh budak, ustaz saya lembut sikit bahasa nya...dia kata Beristinja dan semua paham dan maklom  akan istilah  Arab itu.

Namun sebagai budak2 di luar kelas  terutamanya kelas Agama kita bebas dengan kata2 atau pertutoran yang berunsor luchah ,rasis dan nakal.  Itu semua ada lah sebahagian dari  chiri 2 pembesaran  atau Growing Up.Balek saja ke rumah pertutoran kembali sopan kerana Mak akan sumbat mulot dengan lada burong atau chili padi jika kata 2 tidak wajar di ungkap. 

Salah satu hobi kanak2 sekolah di Kelantan di zaman 1960an ada BERGELAR....kita menggelar seseorang itu dengan Gelaran yang  dia tidak suka...Chontohnya Mazlan tu berbadan besar...Kita semua panggil dia Lan Gajah...sampai berpukul pukul.

Kalau seseorang itu berkulit gelap..kita panggil dia Keling...Din Keling! Tapi nanti duluu...Din Keling ni balas balek dengan lagu :


LING! LING!
BASIKAL TEPOH ROKK!
MU KATA KAT KU KELING! 
MU TOK PEK TAK BASOH BERAK! 

(basikal langgar belukar)
(kamu kata aku Keling )
(kamu Apek..................)

Lagu dari Din Keling ini memang di ketahui ramai di Kelantan.Bahasa kasar tak jadi masalah. Namun jika seorang Ustaz  dalam perbendaharaan kata2 nya menyebut  basoh berak dan bukan  BERISTNJA....mungkin ada pehak yang terguris.

Sama telah bukan sahaja unsor Ibadat yang perlu di chontohi para Ambia tapi juga Qaulan dan Fi'lan...pertutoran dan tingkahlaku.

BERGELARLAH KAMU SEBELOM KAMU DI GELARKAN ANOK GAJOH ATAU MOK BADOK!!!!
















--------------------------

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Kebersihan itu tidak ken mengena Bangsar. Itu adalah kena dengan kelas.

Tanpa Nama berkata...

Kalau ulamak boleh panggil orang lain sebagai barua, biawak dan binatang lain tak boleh ke kita panggil ulamak sebagai tua kutuk kaki sondol hadi babi al khinzir.?