Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Sabtu, 19 November 2011

LEMBU SHAHRIZAT LEMBU





SKANDAL NFC:
SOAL PERTANGGUNGJAWABAN DAN AMANAH ADALAH ISU POKOK


Saya mengucapkan terima kasih kepada pengurusan NFC yang akhirnya tampil memberi penerangan setelah KEADILAN membuat pendedahan mengenai penyelewengan dan kegagalan Projek Fidlot Kebangsaan. Saya kira akhirnya pengurusan NFC akur dengan saranan yang dibuat oleh mantan Perdana Menteri, Tun Abdullah Badawi dan Timbalan Perdana Menteri, YAB Tan Sri Muhyiddin Yassin kerana skandal ini benar-benar menggoncang keyakinan rakyat kepada pimpinan politik kerajaan.

Saya juga ingin menegaskan di sini bahawa kesemua kenyataan yang dibuat oleh Datuk Seri Dr Mohamad Salleh Ismail, Pengerusi Eksekutif NFC dan suami Dato’ Seri Shahrizat Jalil di media perdana semalam tidak sekali-kali menafikan pendedahan-pendedahan yang dibuat KEADILAN, seperti berikut:

1. Dana RM250 juta telah dimasukkan ke dalam akaun NFC

2. Kos seekor lembu yang diternak NFC dalam tahun 2009 berjumlah RM4,481 setiap ekor

3. Diskaun berjumlah RM2.9 juta diberikan dalam tahun 2009 termasuk kepada Restoran Meatworks milik keluarga Dato’ Seri Shahrizat Jalil

4. NFC mencatat kerugian sejumlah RM7 juta (2008) dan RM11 juta (2009)

5. Dana dari NFC disalurkan kepada NMLC dan RFC yang dimiliki sepenuhnya oleh keluarga Dato’ Seri Shahrizat Jalil

6. Penyalahgunaan wang dari dana untuk membeli unit-unit kondominium di One Menerung, Bangsar

7. NFC mendapat pinjaman mudah sejumlah RM250 juta

8. NFC membelanjakan sejumlah RM827,579 bagi lawatan-lawatan ke luar negara dan elaun keraian

9. Projek Pusat Fidlot Kebangsaan mendapat bantahan dari pegawai-pegawai kementerian

Kenyataan NFC semalam hanya memberi alasan kenapa penyelewengan-penyelewengan seperti yang didedahkan KEADILAN berlaku.

Malah, tiga pengakuan Datuk Seri Dr Mohamad Salleh Ismail mengesahkan keresahan rakyat bahawa anugerah projek ini kepada sebuah syarikat milik keluarga menteri kanan mempunyai unsur-unsur penyelewengan.

Beliau mengakui[1] bahawa NFC tiada kepakaran dan pengalaman untuk mengendalikan projek ini sehingga menyebabkan syarikat menghadapi masalah operasi dan kewangan. Perbandingan rekod operasi NFC seperti di bawah jelas menunjukkan bahawa NFC bukanlah syarikat yang berkelayakan untuk mengendalikan projek berimpak tinggi dan mendapat pembiayaan RM250 juta:

2008(tahun pertama) 2009
Jumlah lembu dibeli dari Australia dan dibawa masuk
4,141 ekor
-
Diberikan kepada Jabatan Perkhidmatan Veterinar
245 ekor
-
Lembu mati atas kapal sebelum sampai ke Malaysia
8 ekor
-
Lembu mati dalam perjalanan ke Pusat Fidlot
15 ekor
-
Lembu yang terpaksa disembelih akibat bermasalah
45 ekor
56 ekor
Lembu yang mati di Pusat Fidlot 42 ekor 78 ekor
Lembu yang dihadiahkan kepada pihak lain
11 ekor
3 ekor
Lembu yang disembelih untuk dijual 113 ekor 1,562 ekor
Jumlah lembu yang mati/rugi berbanding lembu yang dijual 121 ekor
(nisbah 1:1) 137 ekor
(nisbah 1:11)
Anggaran kerugian akibat lembu mati/dicuri RM542,201 RM613,897

Dalam temuramah dengan Berita Harian pula, beliau mengakui bahawa perjanjian pinjaman RM250 juta “tidak menyatakan jadual pembayaran balik”. Ini mengesahkan pendedahan KEADILAN sebelum ini bahawa walaupun dana RM250 juta disebut sebagai pinjaman, ia lebih berupa geran kerana NFC tidak dikenakan sebarang jadual pembayaran atau caj faedah seperti pinjaman biasa.

Saya juga kesal dengan kenyataan Datuk Seri Dr Mohamad Salleh Ismail yang bukan sahaja tidak menyangkal pendedahan KEADILAN mengenai pembelian kondominium mewah menggunakan dana rakyat, malah mengesahkan bahawa dana yang diselewengkan adalah lebih tinggi dari yang didedahkan minggu lepas. Pembelian dua unit kondominium mewah di unit B1-1 dan B1-2 di Tingkat 1, Blok B One Merenung sebenarnya membabitkan perbelanjaan RM13.8 juta.

Ketiga-tiga pengakuan NFC ini mengingatkan rakyat bahawa isu pokoknya adalah soal kebertanggungjawaban menteri dan kerajaan menjaga wang rakyat. Ketiga-tiga pengakuan tersebut mendedahkan:

1. Bagaimana projek negara diberikan kepada keluarga menteri yang langsung tidak mempunyai latar belakang dan kepakaran di dalam bidang penternakan komersil;

2. Dana RM250 juta diberikan begitu sahaja tanpa ada syarat-syarat ketat dan pemantauan walaupun ia dipanggil pinjaman; dan

3. Sejumlah RM13.8 juta diselewengkan sewenang-wenangnya untuk membeli hartanah yang akhirnya menjadi milik keluarga menteri kerana NMLC milik keluarga Dato’ Seri Shahrizat Jalil sepenuhnya.

Oleh itu, KEADILAN menggesa supaya Perdana Menteri bertindak segera menjawab sama ada berlaku penyelewengan semasa penganugerahan projek ini kepada NFC dan menerangkan penglibatan Dato’ Seri Shahrizat Jalil dalam proses membuat keputusan kerajaan bersabit projek ini.

Kesemua keterangan lain yang dibuat NFC semalam akan dihuraikan dalam satu sidang media khas di lobi Parlimen hari Isnin ini jam 1130 pagi melibatkan YB Saifuddin Nasution Ismail, YB Zuraida Kamaruddin dan saya sendiri, untuk membolehkan kami meneliti semua maklumat dan dokumen yang kami ada setakat ini.


MOHD RAFIZI RAMLI
PENGARAH STRATEGI


18 NOVEMBER 2011



5 ulasan:

Lang berkata...

hmmm... takan kak ijat sorang je kot?... takkan yg lain takde share... juta2 tu beb... bukan kena pulang semula... juta2 kena lencong, tak kan nak bagi kat ijat makan sorang... yg share tu takkan hanya cakap2 jek... kena sama2 jawaplah...

hehehe.... sapa pulak yg akan terjun bangunan lepas ni yek?

Tanpa Nama berkata...

Pra 0308,

Pak Lah - PM dn Menteri Kewangan approved loan
KJ - Penasihat Pak Lah sokong
Muhiddin - Menteri Pertanian approved project
kak ijat - Menteri (Dalam kabinet yang rubber stamp the deal} - ada conflict of interest too.

Selain atas - KSU2 kementerian pertanian dan kewangan masing2 buat criminal neglect kalau tak halang atau bantah.

Semua... patut masuk jail..

Tanpa Nama berkata...

aku kalau brcakap pasal gerombolan ni buat kering air liur je.takde faedahnya.dedahlah berapa bnyk pun.bukti berapa bnyk pun mangkuk mangkuk ni tetap nafi.sprm tak boleh siasat serah kat polis.polis pulak boleh kita ramal..samada bergerak lambat atau tak gerak langsung.bukti takdak.samseng gerombolan ni tetiba jadi bodoh mcm lembu lembu tu jugak.tapi kalau kes ini berkaitan dgn geng geng pakatan wow tetiba saja samseng dapat ilham.tiba tiba maklumat sampai.tak payah tunggu siang subuh subuh depa sampai buat tangkapan.masa tu bukan setakat polis dan sprm malah bomba,jps,jabatan ukur dan jabatan kesihatan pun ada kuasa siasat dan tangkap.tetiba depa ada kuasa dlm perlembagaan.boleh land.apa nak buat.

I love BTN berkata...

Jangan soal hak Melayu untuk rompak negara ini sampai muflis...sampai pompuan melayu jadi bibik di indonesia...sampai pompuan melayu jual diri kat chow kit...ini sudah termaktub dalam artikel 153 dlm perlembagaan...Kontral soSIAL...kalau tak pandai bab bab ni pi kursus BTN anjuran Jabatan Perdana Menteri...Hidup Penyamun Melayu!!

LEMBU SHAHREEEZAT DIGUNA UTK BERDEMO berkata...

MOHD RAFIZI RAMLI PENGARAH STRATEGI TERLUPA LEMBU-LEMBU YANG DISEMBELIH UNTUK GEROMBOLAN BERDEMO MENENTANG PEMBINAAN KUIL HINDU.

Lembu ShahrEEEEEzat juga diguna semasa Gerombolan berdemo mengheret kepala lembu ditepi jalan untuk menentang pembinaan kuil Hindu di Selangor.

ShahrEEEEzat mengalami masalah yang boleh dianggap malapetaka yang memalukan sekarang disebabkan oleh lembun-lembunya yang digunakan untuk menentang pembinaan Kuil Hindu.

Kita semua tahu orang Hindu menganggap lembu itu suci. Jadi SharEEzat telah kena Dewa Dewi Hindu sumpah. Orang Hindu kata hukum Karma.

Shareeeeezat buat perusahaan lembu tak menjadi disebabkan lembu-lembunya diguna untuk berdemo menentang pembinaan kuil Hindu.

Jadi Dewa Lembu agama Hindu menyuruh lembu-lembu berdemo, mogok, buat kacau bagi masalah kepada Shahreeeezat. Ada yang mati & banyak yang mandul. Padan muka ShahrEEEEEEzat. Lembu yang mati disembelih untuk berdemo telah membalas dendam kat Shahreeeezat.

KAHAKAHAKAHAKAHAKAHAH


KAHKAHAKAHKAHKAH