Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Sabtu, 19 November 2011

KOTA BAHRU TAK HUJAN HARI INI



DARI KOTA BAHRU


kelmarin hampeh – kapalterbang lewat
ada member kata syarikat ini macam bus ha haa ha
tapi ok lepas jam 7 baru sampai
dalam peswat ramai cik mek molek mungkin
mahasiswi yang pulang bercuti -memang cun
tapi balak balak semuanya pecah pecah kah kah kah

menginap tepi sungai – dah pernah duduk di hotel yang
sama satu masa dulu dg adman adam – masa jalan jalan
cari makan tapi dulu bila buka tingkap belakang
ada bising bunyi suara dan nyanyian burung walit
kali ini dah TUTUP

makan makan : gagal –ini kerana ada orang yang ajak
tuan yang jemput bawa tempat chick/style milo tapi
aku tak minat masakan aji no moto tom yam siam
aku nak cari masakan mek Kelantan – gagal

PAGI INI
Wow! minum pagi terbaik – untuk pertama kali
aku dapt menikmati kopi yang hampir setaraf
dengan kopi dapor aku – ini kedai kopi tiam kita
ini kedai makan MESTI DATANG – kerana kalau tak
ada masa panjang semua masakan pagi – nasi kerabu
nasi belauk – nasi dagang – nasi lemak yang terbaik di keliling kota bahru
semua terkumpul dlm kedai ini –
hanya nasi kang kang tak ada
kopi tiam ini pust makanan pagi – cukup popular – penuh
aku makan nasi berlauk ikan dari pasir mas – nak hormat
pada braheng – aku tambah dengan makan nasi tumpang - dua dua
ikan tongkol – orang sini panggil ikan ayooo
tapi aku tak makan sangat nasi takut membadak – kemudian
minta telor setengah masak.
telor dicapur kuah ikan – jawabnya : hahah… cubalaa

PASAR KHADIJAH

siapa sampai ke kota bahru wajib masuk ke pasar ini
yang aku cari kulat kering – cendawan kukur cakap orang n9
aku beli budu terbaik dari ketereh –daging lembu : batang pinag
pan peha - bukan daging epok – ini daging ori –
beras hitam ,rempah rampai kampong – dan satu kilo daging
kambing kampong – setiap kali aku datang aku beli pada mek ini
dia cun – hinggakan dia ingat dulu aku dtaang pakai topi seluar pendek
dan ada jaket kah kah kah

kali ini aku tak beli ikan – aku tanya harga sekilo ikan patin
agak mahal dari pasar chow kit – di chowkit 5- 7 ringgit
di temerloh 14RM
di sini 12 RM - di miri ikan patin lebih mahal hamper sama
dg harga di termerloh

KUEH MUEH
aku juga melintasi kedai kueh mueh
wow! manis manis bukan lalat yg berterbang
tetapi lebah

aku melintasi juga warong makan
wow! udang besar – aku tanya
1 udang25 RM
1 sotong 12 RM
1 ketam 10 RM
aku juga ampak banyak gulai
untuk makan tengah hari
paling menarik lala yang kecil nak beli
tapi takut lala ini mati

NOTA:
daging lembu dan kambing
yang kau beli sedang berehat di dapr hotel

NOTA:
untuk semua jantan yang tak tahu masak
mula la belajar memasak
kalau di eropah sesiapa tahu memasak
dia kan punan
sesiapa pandai memasak
maka katilnya tidak pernah kosong kah kah kah


15 ulasan:

mek berkata...

tt, daging batang pinang org kelate panggil daging musir.

enjoy your stay in kb.

Tanpa Nama berkata...

katil x penah kosong? apa maknya tu? kurang fhm

Tanpa Nama berkata...

Oo...negeriku aku rindu....

Tanpa Nama berkata...

tanpa nama 19 November 2011 1:07 PTG,
aiiyaa... lu ni slow la.
baru belajar baca blog tt ke?
katil tak pernah kosong tu maknanya hari2 ada awek tido katil dia la lepas dia jamu awek makan best2.

kah kah kah

Ana_Abdullah berkata...

Tuan Pendekar Tukar Tuib,
Tolong tanya pada Tok Menteri, apa dah jadi dengan RM52 bilion saham bumiputera yang lesap tu....

IndukYati berkata...

Tanpa Nama(1:07ptg)
selalu didatangi tetamu..maknanyer

Tanpa Nama berkata...

Pak Long TT Bila Nak Mai Danok/HatYai

Beruk boleh tunggu

Selepas Makan Boleh Kita Tibai Badak dan Bang Hj Menipu...kah kah kah

Tanpa Nama berkata...

Pak Long TT Bila Nak Mai Danok/HatYai

Beruk boleh tunggu

Selepas Makan Boleh Kita Tibai Badak dan Bang Hj Menipu...kah kah kah

Tanpa Nama berkata...

mulai ari ni aku nk elajar memasak!!!

cafe' lorong berkata...

Ohhh sudah sampai east coast. Seronoknya!

Pasar khatijah ada ambience dia sendiri. Hahaha mana orang tak kenal, Isham. Orang camla. You know why. Lainla pakai kain pelikat atau baju batik...macam tu blend in la pulak...

So, rendang la nanti dengan batang pinang tu? Sedapnyaaaaaa. NAK. Bawak ke Penang nanti. Penang dok tunggu ni.......

Di Eropah, mamat yang tak pandai melayan bagi dinner yang best2, jawabnya tidor sorang2 atau mainla PS2 sampai pagi.

Dinner mesti superb, wine, candle, good food. Kakakakkaa muka2 pecah di Malaysia mana reti. Pandai paksa bini masak lagi adala. Kena ganti Mak diorang! Oh tidakkkkkk

Tanpa Nama berkata...

"untuk semua jantan yang tak tahu masak
mula la belajar memasak
kalau di eropah sesiapa tahu memasak
dia kan punan
sesiapa pandai memasak
maka katilnya tidak pernah kosong kah kah kah"

betul isham, teringat aku kat edinburgh (sebut je edinbera/re, aku pun tatau pasal apa, borough kot..lantak la) dulu.. aku masak macam sial pun, member2 kelas aku asyik datang lepak rumah aku. Time aku sambung aberystwyth pun sama, sini minah Welsh pun suka masakan aku yang macam sial ntahapahapantah tu. Paling dia orang suka bila aku buat masak asam (bawak sendiri la asam keping dan asam jawa, aku apa pedulik, sedap siot, aruah mak aku rajin bungkus baek punyer taruk dalam tin nespray yang paling besar tu, balut la suratkaba, malu siot orang nampak tin nespray nanti) ikan fresh salmon dlm ~GBP10 dgn bawang putih + bawang besar.. taruk banyak2 bawang sampai penuh belanga..haha.. sampai la ni, aku masih beli salmon sekor kat sini, TESCO pow RM170, hantam sajala.... janji dapat makan 2 minggu salmon la bhai..

huhu.. waktu malam la paling best.. gerenti dapat bertogel punyer.. syok jalan2 marine bay dia heheh.. tapi nak beromen pun susah.. tak pasal2 kene skodeng sbb deretan kedai kat sini dekat sangat.. silap haribulan, kene penampar dengan orang ramai tak pasal2.. tempat aku rajin dulu ialah kedai beskal summitcycles.. tokey kedai ni rasanya sudah mampos, mungkin anak dia yang jadi tokey atau dah kene jual daa..

tapi time aku malas, mcdogel ngan pizzahut la jugak.. sori kalo ko tak suka.. time student, aku tak amik peduli sangat.. dalam kepala pelir aku cuma satu yang aku pikir "pegi mampos la itu sumer!!!" la ni aku tok leh la buat gini, kamon la brader, aku sudah berubah..betul.. aku sudah tobat!!!

- euginicist

Tanpa Nama berkata...

kah kah kah
bro, aku terer masak, tapi awek melayu ni paham la bro
tak dapek laa kan
hahahahaha

Zabri Mokhtar berkata...

salam waghis,
kenapo ekau tak ajak den ? den nak yo poi tengok cek mek cek mek molek tu.
lain kali ajak yo? :o)

Peminat Tapai(melaka) berkata...

pegi kelantan test la kerabu kaki ayam kat kedai yati ayam percik..baru le exotic....
tgh mlm cari le pulut gaul nyior+ikan kering..

Atan berkata...

harga ikan patin kalau kat Temerloh takleh buat ape abg hisham. harga dia naik atas beberapa sebab. yang utama pasal inflasi la. permintaan lebih tinggi dari bekalan yang ada. yang kedua sebab harga makanan ikan yang dah naik. subsidi untuk makanan ikan dah dikurangkan/ditarikbalik. jadi kos untuk membiakkan ikan patin dah semakin naik. untuk menampung kos tu terpaksa la peniaga naikkan harga.