Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Selasa, 17 Januari 2012

RAKYAT SABAH DAN SERAWEAK KENA TIPU















NAJIB SAKSI TANDATANGAN PERJANJIAN MINYAK LUAR PESISIR TERBESAR DUNIA - mStar

Najib Razak pada Isnin menyaksikan majlis menandatangani projek memperoleh semula minyak dipertingkat (EOR) di luar pesisir terbesar di dunia berjumlah AS$12 bilion (RM37.7 bilion) dalam tempoh 30 tahun antara Petronas dan Shell Malaysia.

Di bawah projek kontrak perkongsian pengeluaran (PSC) bagi dua projek luar pesisir EOR di Sarawak dan Sabah, kedua-dua syarikat minyak itu akan membangunkan sembilan lapangan minyak di Delta Baram dan empat lapangan minyak di kawasan pembangunan Utara Sabah menggunakan EOR atau lain-lain teknologi berkaitan yang sesuai.

Najib berkata projek itu dijangka menyaksikan beberapa faedah utama kepentingan negara termasuk dalam membina keupayaan tempatan dalam bidang teknologi khusus serta meningkatkan faktor penemuan purata di Delta Baram dan lapangan Utara Sabah daripada kira-kira 36 peratus kepada 50 peratus.

"Jika direalisasikan, teknologi itu juga akan dapat memanjangkan hayat lapangan untuk melepasi 2040," kata beliau dalam ucapannya selepas majlis pemeteraian berkenaan.

Petronas Carigali (pengendali) mempunyai kepentingan 60 peratus dalam Baram Delta EOR PSC manakala Shell Malaysia, melalui Sarawak Shell, memegang baki 40 peratus.

KAH KAH KAH
KAH KAH KAH
KAH KAH KAH


woit...RAKYAT SABAH DAN SERAWAK BANGANG.... kah kah kah..

kah kah kah....RAKYAT SABAH DAN SARAWAK HANYA DAPAT 5%....kah kah kah..

woit...KALAU UNDI PAKATAN ...ROYALTI AKAN JADI 40%.... kah kah kah..

kah kah kah.... KENAPA BANGANG SANGAT?.... kah kah kah....

woit... ANAK MUDA SABAH DAN SARAWAK... TAK KAN TAK SEDAR.... kah kah kah




20 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

WOITTT...Cantiknya bahasa Bangang kamu..Inda tau ka kau , yang bahasa Bangang ko tu mencerminkan watak kamu.

Tanpa Nama berkata...

SARAWAK ok! please do consider other's feeling. kalau nak kutuk pun agak2 la. cakap mcm org x blaja. kata Malaysian, let it be la kalau dpt 5% pon, mslh sgt ke?

Tanpa Nama berkata...

tt
jgn cakap org sabah dan sarawak bangang
hakikat berlaku penipuan dlm pilihanraya semua org dah tau
kputusan di sabah dan sarawak amat mudah dimanipulasi oleh bnumno dek faktor geografi
org sabah sarawak bukan suka bnumno
kamipun sudah lama kena tipu
so stop saying kami bangang

Tanpa Nama berkata...

Penulis yang suka guna pengangkutan awam. Janji Pakatan yang sebenar untuk rakyat Bornei ialah satu lingkaran keretapi letrik laju menghubungkan Pontianak Kuching Brunei, KK, Sandakan, Balik Papan Banjarmasin dan guan sumber hidro 6 sungai utama Borneo.
Hentikan projek ekspot letrik Bakun ke Semenanjung!!!! Letrik Borneo untuk dinikmati rakyat Borneo bukan rentas lautan ke Semenanjung.
Kepada nak bagi pada Cina di Singapura???
Tak cukup bagi air Johor dan tanah Bantam dan Riau ker?
Dah lah lah Mahathri dan Daim jual Tg Pagar. Mana Brahim Katak? kenapa tak demo bawak lembing depang kedutaan Singapura atau panjat Tambak Johor?
Kepada PUKIDA kenapa tak bawak hulubalang bersama Mahaguru Mamak Din pergi halau kapal Singapura tambak laut di Selat Johor?
Apa ke jadah berarak pasal Anwar liwat saja?
Mana anak Melayu ITM yang sibuk berarak ke rumah MB pasal Cina nak masuk ITM.
Kenapa sekarang ni penuh Makcik Iran dan Tok Arab dan Gagak dalam kampus ITM Shah Alam ko orang tak berarak rumah Najib dan Khalid Nordin?
Apasal budak ITM dah macam Berahim Katak ker?
Atau Pengetua ITM Elvis Presley gelap tu tak der telur ker? Dulu bukan main lagi dengan Jason King. Secara samseng kampung.
Anak Sabah dan Sarawak bangun dan tuntut keretapi laju murah dari hasil letrik hidro sungai Borneo yang deras dan besar.
Jangan bagi lterik ko mengalir ke Semenanjung. Sebab yang nak letrik ko tu sebenarnya ialah Cina Singapura dan Mat Sembab yang dah jual tanah kubur dan kampung Melayu di Johor Baru.

Tanpa Nama berkata...

17 Januari 2012 6:48 PG
17 Januari 2012 7:14 PG

kata2 bangang TT tu supaya orang sabah dan sarawak bangkit, marah dan terus geram untuk serta merta berdemo.. bangun untuk membetulkan keadaan ini.. bangun untuk menguruskan sendiri harta kekayaan negeri yang ada... ini biarkan najib uruskan harta sarawak..

kalo tak turun ke jalan raya, itu bangang melantun2 namanya..

jadi buktikan orang sarawak itu cerdik.. turun berdemo.. itu duit rakyat sarawak patut untung, tapi kalo sudah menjadi adat sarawak dan sabah bangang.. tak ramai yang mau turun berdemo.. tak ke bangang melantun2 namanya tu..

bangang adalah bahasa paling cantik kepada orang yang sudah tahu dizalimi dan ditindas (tapi tak sedar2 walau mereka ditindas), kemudian tidak bertindak apa2.. pargi lanchow la bangang.. taib sudah kaya raya billionaire..hidupnya mengurut telor saja tiap2 hari.. sebab apa? sebab lu biar dia naik lemak dan lu jugak yang bangang..hahahaha..

Tanpa Nama berkata...

Borneo ni bangang sombong xleh kene cuit sikit..berambus la dari malaysia gabung dgn filipin indon.

Tanpa Nama berkata...

abaikan ajelah Sabah & Sarawak ni TT...mengabihkan boreh yo....bagi tuak 1 botol...terus pangkah dacing....camno?

Tanpa Nama berkata...

orang sarawak mane berani nak berdemo di tempat sendiri.silap-silap haribulan,tanah lot,tanah NCR,rumah pulak kena rembat oleh kerajaan negeri gara-gara berdemo..hakkk ptuiihhh!!!

Tanpa Nama berkata...

gaji staff petronas cuma 1/4 dari staff shell.
kah kah kah...
takut staff lari, petronas larang semua competitor untuk ambik ex staff petronas.
jadi terpaksa la orang malaysia carik makan kat middle east...
kesian.
orang shell buat ot 12 jam dapat 600 elaun makan dapat 75 ringgit. orang petronas ot sama maksimum 300, elaun makan 20 ringgit.
sekarang PSC ni berapa?? 60/40.
kah kah kah
penjanaan wang untuk PM

Tanpa Nama berkata...

Buat para pembaca TT,

Orang Sabah bukanlah bangang. Pada PRU Negeri tahun 1976, majoriti rakyat Sabah telah memilih parti Berjaya untuk memerintah Sabah kerana tidak berpuashati dengan parti USNO yang memerintah Sabah sebelum itu.

Manakala pada PRU Negeri tahun 1985 pula, majoriti rakyat Sabah memilih Parti Bersatu Sabah untuk memerintah Sabah kerana parti Berjaya (proksi UMNO)telah menyerahkan Pulau Labuan kepada Kerajaan Federal dan beberapa isu lain.

Malangnya, selepas itu BN telah main kotor. Diantaranya ialah memberikan kad pengenalan kepada ramai pendatang asing dan mendaftarkan mereka sebagai pengundi. Hasilnya, BN telah menang PRU Negeri tahun 1994 dan memerintah negeri Sabah.

Mengatakan orang Sabah bangang adalah terlalu kasar. Jika tersalah langkah, orang Sabah origin bukan saja tidak akan menyokong UMNO/BN, bahkan tidak juga akan mengundi PR dan tidak lagi sudi Sabah berada dalam Malaysia!

orang di bawah bayu

dukun melayu berkata...

u noe what is so wrong with east people?lembut,lembik.weiii,mana ngayau kami west nak tgk.melayu jalan tunduk tundun,pegang perut dah tak ada lagi.buat apa lembik tengkuk pada penyamun.banagang.

Tanpa Nama berkata...

puiiiii orang semenanjung baru tahun 1999 kenal pembangkang kami di borneo dari 1965 lagi dah membangkang kerajaan bn cuma tidak dilapor dalam news paper umno yang kao orang baca selama itu sekarang bila anwar pecah tembelang pasal bn baru kau orng kecoh,dulu dulu bukan main lagi bangga sama bn, pundek lu......
-lu bulak-

Tanpa Nama berkata...

Mamak kutty dah lama dah perabis tak sedar lagi ke, lepas Mamak Kutty,Pak Lelah and son in law,lepas tu yang sekarang,so rakyat Sabah,Serawak dan Terngganu tunggu apa lagi, semua kuasa ditangan anda para menteri ni bagi RM500.00 riuh sekampung padankah dah memerenrah 55 tahun,PKR baru 3 tahun.
VOTE FOR FREE -PRU13 nanti

Tanpa Nama berkata...

Oit anjing kurap ko...sedar sikit kalau borneo blah..semenanjing bankrup looo...korang harap minyak n balak sabah dari dulu...syed kecik pencuri balak wariskan harta ma al bukary...siapa sombong?semenanjing mmg anjing...

Tanpa Nama berkata...

Menghina tu bro...cuba ingat sejarah 70an ramai semenbabianjing takut dtg borneo...jangan kerana penghinaan ni org semenbabianjing d borneo kena pancung pala..tak pun pala lancau lekat atas dahi..

Tanpa Nama berkata...

Bro tt yg banggang!!!
Rasanya baru saja tuan menyentuh perasaan kami tentang sabah sarawak melalui tulisan anda d suara keadilan...hemogami poligami sabah srwak kononya..akhirnya tuan sendiri menjolok sarang tebuan...
Anda memberi peluang sentimen 'aku orang malaya bijak,org borneo banggang duduk atas pokok'...
Ada pembaca suka sgt nak nyah borneo suruh gabung filipino n indon...ada dengan lancangnya menghina org borneo muka sepuluh sen ketagih tuak...lembik konon...
Wahai tt, sudah terang lagi nak pakai spotlite...semua orang tahu dsai orgnya membawa masuk umno ke sabah..dulunya kami ni pembangkang...tu la saya da kata tt patut baca buku politik sabah bukan baca buku revolusi france...tu pun kalau betul tt ni berjiwa sosialist...
Hakikatnya tt pun sama dengan politikus yg lain...tu la dari zman um hingga skang tt tetap mcm tu juga...revolusi tanpa evolusi...
Lembik mcm hishamuddin keris...perogol mcm rais anak yatim...satu kombinasi nama yg panazzzz...ahhahhaha...anyway,boleh lah lu buat pencerahan pembaca....nanti u nampak la betapa sombongnya harimau malaya...dan betapa kampungnya borneo...

Tanpa Nama berkata...

sedih bila ada rakyat malaysia yang masih beranggapan mcm ni. sarawak dan sabah tu pun orang Malaysia. ni bcakap2 ni da pernah sampai sana ke? kalau nak sgt S&S keluar Malaysia, jgn bising kalau MALAYSIA DGN SEMENANJUNG SEMATA-MATA JD MISKIN. berdemo la kamu siang malam. xde org nk kisah. kdg2 terfikir juga,memang betul la apa penceramah hari tu ckp,org smnanjung susah bersatu padu. ni la masalahny. kutuk mengutuk, caci mencaci. smpaikan smnnjg yg tdiri drpd 3 etnik utama susah sgt bersatu. sabah sarawak kaum pelbagai. dan kami boleh bersatu. sebab kami hargai keamanan negara kami.kami hormat sesama kami.malahan kamu yg semenanjung pun kami hormat. kenapa pertaruhkan keamanan yg sedia ada dgn politik membabi buta. jgn smpai org sana bgkit menentang anda.

Tanpa Nama berkata...

Org Borneo (Sabah& S'wak) memang bangang! Contohnya, pengomen2 bangang di atas yg rata2nya dari Borneo bangang. Semuanya tdk ngaku bangang wlu pun sebenarnya bangang. Org S'wak bijak sedikit dr org Sabah. Buktinya, di S'wak tiada parti Umno & PTI. Sabah dipenuhi olh org2 Umno bangang yg membangangkan lagi kebangangan org Sabah yg rata2nya bangang! Kah...kah...kah...! PTI? Kah...kah...kah...suku-sakat si Dato Najib dari Makassar ramai di Sabah. Tu blm campur lg dgn suku-sakat Datu Akjan dr Filipina. Uii, Sabahan bangang, si TT ni suruh kita buka mata la supaya kita tdk terlalu bangang. 5% itu sudah tidak relevan lagi dengan keadaan ekonomi semasa & kita patut tuntut lebih daripada itu. Hmmm...tp, btul la ckp TT...Sabahan memang bangang! Saya tambah lagi, bangang & palui!

Tanpa Nama berkata...

alahai asik gaduh aje..untuk pengetahuan tanpa borneo pun semenanjung blh berdiri ng kaki sendiri..pelaburan industri dan perkilangan byk disemjg..byk hasil semjg kerajaan pusat hantar utk membangunkan sabah dan sarawak..asil minyak tu berapalah sgt..petronas untung 30 bilion satu tahun..tapi hasil pelancong yg berbelanja terutama dari singapore ke jb berapa puluh bilion setahun..tu blm masuk hasil cukai perkilangan,pelabuhan dan lain2..sape lagi kaya skrg..semenjg pun kaya tanpa borneo.jadi apalah nak kecoh2 sgt.hasil negara bkn pada minyak aje,industri,pelancongan,tanaman dan mcm2 lagi sektor yg menyumbang pada negara,tapi semua disemjg.

iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii berkata...

utk org borneo.. x pyah pikir lebih2 pasal budak2 hingusan nie... just tengok and selami keadaan rakyat borneo di tanah sendiri..... tanya pada diri.. Is this what u want? aku suka dengar satu rangkap ayat dalam lagu negeri sarawak "kekal lah sarawak bertuah, teras perjuangan rakyat, berjaya berdaulat" just make it a country!! Merdeka.......