Adalah satu harapan - harapan anak semua bangsa untuk melihat negara kita
ini membuka satu sejarah baru. Harapan ini amat besar sekali. Lebih besar dari
niat Sultan Mahmud meminang Puteri Gunung Ledang. Lebih besar dari niat Layla
ingin bertemu Kais. Lebih besar dari niat Uda datang meminang Dara. Besar sekali harapan ini sehingga tidak ada perkataan
yang dapat menerangkan betapa besarnya harapan ini.
Saat dan masanya
telah tiba untuk kita semua - anak semua bangsa - untuk membuka satu sejarah
baru untuk Malaysia.Saat dan masanya ialah sekarang. Saatnya ialah hari ini.
Saatnya ialah sesudah para pembaca selesai membaca tulisan ini.
Saya akui , kelahiran Malaysia Baru ini bukan satu yang
senang. Membuka sebuah naratif baru dan menutup naratif lama bukanlah semudah turun ke kedai membeli
kueh. Bukan semudah menuang kopi ke dalam cawan. Satu naratif baru untuk satu tamadun adalah satu
perjuangan. Perjuangan ini adalah satu naratif yang berliku-liku.
Disini saya ingin menerangkan apakah maknanya naratif.
Naratif ialah penceritaan. Naratif ialah cerita dan kesah-kesah yang kita
dengar. Semua kesah, semua cerita ada memiliki tanda dan makna. Kesah-kesah
yang kita dengar tidak bebas dari tanda dan makna. Ada yang jelas tersurat. Ada
yang jelas tersirat. Keupayaan kita ialah untuk memahami apa dibelakang naratif ini.
Naratif juga wajib dikongsi bersama. Cerita tidak akan menjadi cerita jika kita tidak berkongsi cerita itu.
Naratif tidak menjadi naratif jika tidak diketahui ramai. Kita wajib memiliki
naratif yang boleh dikongsi. Dengan
perkongsian naratif ini akan menjadi ingatan bersama - atau collective
memories. Ingatan bersama ini ama-amat penting untuk membuktikan wujudiah kita
sebagai kita. Perkongsian naratif yang menjadi ingatan bersama ini akan
mengikat kita untuk melahirkan kita sebagai kita.
Dua kekasih akan terus mengingati dimana kali pertama
mereka bertemu. Apa ucapan pertama yang dilafazkan. Dipipi sebelah mana
ciuman pertama diberikan. Apa janji-janji yang dibuat ketika bercengkerama.
Anak lelaki yang pertama siapa namanya. Anak perempuan yang pertama sekolahnya
dimana. Semua ini naratif orang berkasih. Semua ini akan menjadi ingatan.
Kolektif memori ini akan mengikat setiakaseh pasangan ini untuk menuju ke dunia
berumah tangga - satu dunia yang baru.
Negara bangsa juga memerlukan naratif. Ini untuk
mengikat dan memunculkan negara bangsa. Kita menjadi kita kerana kita memiliki
naratif. Tetapi pada hemat saya sebagai sebuah negara bangsa yang baru - kita
masih belum kukuh - belum padu dalam satu ikatan naratif yang kukuh. Kelahiran tamadun negara bangsa memerlukan
satu naratif yang kukuh.
Negara bangsa yang kita panggil Malaysia ini sebenarnya
hanya satu wilayah yang kita imajinasikan. Kita khayalkan bahawa kita ini Anak
Bangsa Malaysia.Kita berkhayal bahawa kita sedang berada dalam sebuah negara
yang dipanggil Malaysia. Tetapi ikatan ke Malaysian kita tidak kukuh. Kita
TIDAK memiliki satu naratif nasional yang mengikat kesemua kita untuk kelahiran
satu negara bangsa yang sopan, bertamadun dan berilmu.
Mari kita lihat negara jiran kita Indonesia. Mereka
memiliki satu naratif nasional walau pun
Indonesia dari Sabang sampai Marukee ada ribuan pulau-pulau yang
terpisah-pisah. Tetapi sebagai satu negara bangsa Indonesia terikat dalam satu ikatan yang amat
kukuh. Mereka memiliki naratif dan ingatan bersama yang jitu untuk memboleh kan
terdirinya negara bangsa yang dipanggil Indonesia.
Naratif nasional Indonesia ialah apabila orang Jawa,
orang Aceh, orang Sumatra, orang Banjar dan dan... bangun dengan bamboo runcing
menentang penjajah Belanda. Pertempuran menentang Belanda menjadi nararif nasional. Mereka bermandi darah menentang
penjajah.Inilah kolektif memori yang mengikat setia kawan semua suku bangsa untuk menjadi Banga Indonesia.
Perjuangan bersama menentang penjajah menjadikan mereka terkumpul dalam satu
ikatan kukuh.
Orang Asing - The Other - dalam konteks sejarah
Indonesia ialah Penjajah Belanda. Orang Asing ini dilihat sebagai penindas,
perampok dan penjarah tanah air mereka. Justeru kesepakatan menentang kezaliman
ini melahirkan naratif yang dikongsi bersama. Dari naratif berjuang melawan
Belanda inilah lahirnya negara bangsa yang dipanggil Indonesia. Tanpa naratif
'bamboo runcing' tidak mungkin kesatuan negara bangsa ini dapat didirikan.
Apatah lagi ada ribuan pulau, ratusan bahasa dan budaya yang berbeza-beza. Terikatnya
Indonesia itu adalah kerana setiakawan semua suku bangsa bangun menentang
Belanda.
Kedatangan penjajah dari Barat ke wilayah kita adalah hasil dari
perkembangan ekonomi kapitalis. British datang ke Tanah Melayu untuk mengambil
emas, besi, bijeh timah, getah dan kayu kayan. Ini hukum dunia kapitalis
yang mendirikan tanah tanah jajahan dan mencarai pasaran.
The Other - British - sebelumnya Portugis, Belanda -
semuanya mendapat tentangan dan serangan dari anak tempatan. Penentangan kaum feudal Melayu terhadap
penjajah British adalah petanda awal bahawa kedatangan penjajah di bumi Melayu
ini tidak akan diterima dengan hati terbuka. Keris dan tombak telah menunggu
Portugis dan Belanda. British yang
datang ke Tanah Melayau sesudah Portugis dan Belanda - sedang menjajah
India. British telah melihat kebangkitan warga India. Justeru
British telah mengumpulkan pengalaman
tentang cara terbaik untuk memerintah Tanah Melayu.
British sedar sebagai 'the other' mereka memerlukan tali
barut untuk mematahkan serangan dari anak tempatan. Maka peranan tali barut ini
telah diambil oleh United Malays National Organisation. Parti ini telah
didukung, dipilihara dan dipupuk oleh British. Peranan parti ini ialah memandulkan dan menumpaskan gerakan
bersenjata menentang British.
Peranan talibarut Britisah yang dimainkan oleh United
Malays National Organisation ini jelas dapat dilihat pada tarikh 31 Ogos. Saya
nobatkan tarikh ini sebagai Hari Malapetaka kepada Tanah Melayu. Kita melihat
bagaimana naratif nasional kita telah
menjadi tunggang terbalik. Hari
Kemerdekaan seharusnya tanda hari perjuangan anak tempatan bangun
menentang penjajah.Tetapi di Tanah Melayu agak lain. Pada 31Ogos - Hari Malapertaka - ialah hari dimana United Malays National
Organisation merayakan kemenangan bukan menentang penjajah tetapi
menentang Orang Yang Menentang Penjajah.
Talibarut 'the
other' kini menjadi penentangan terhadapa mereka yaang menentang 'the other'.
Justeru tidak saperti Indonesia. Tanah Melayu gagal melahirkan naratif nasional. Kegagalan
mewujudkan naratif nasional inilah yang kini melahirkan tajuk berita
akhbar - Apa Lagi Cina Mau.
Pada saat ini, amat
jelas United Malays National Organisation ini masih belum menerima
hakikat bahawa satu ombak baru sedang
mengampoh. Parti politik yang masih berselimutkan Ketuanan Melayu ini
gagal melihat bahawa selama 5 tahun ini
anak-anak muda kian rancak melakar kelahiran satu naratif baru.
Penipuan yang
berlaku dalam PRU13 wajib dilihat dari
segi sebagai positif. Memang betul
anak semua bangsa merasa kecewa kerana ditipu. Memang tepat ada yang
bersedih kerana ditipu. Tetapi dalam kekecewaan ini, dalam kesedihan ini kita semua wajib menunda buka satu naratif
baru. Dalam naratif baru ini - anak semua bangsa - wajib bersama-sama dalam
satu kancah. Jika ayah dan datuk
kita dahulu terikat dalam barisan
bersatu AMCAJA- PUTERA - kali ini kita
wajib bersatu dalam Angkatan Rakyat untuk mewujudkan satu naratif baru.
Kita telah melihat Perhimpunan Kemarahan Rakyat di
Kelana Jaya, di Pulau Pinang, di Kedah, di Johor, di Negeri Sembilan - ratusan
ribu anak semua bangsa telah turun ke jalan raya. Kehadiran mereka berhimpuan adalah tanda
bahawa satu naratif baru sedang dilakar.
Inilah tanda satu naratif
nasional sedang muncul. Naratif ini akan
memangkin kelahiran Malaysia Baru.
Di Kelana Jaya - saya memerhati dengan mata terbuka -
saya ternampak anak anak muda turun
berbondong-bondong. Saya bertanya kepada
diri saya sendiri apakah mereka ini PENGUNDI?
Dari amatan saya mereka kelihatan amat muda. Anak-anak muda ini adalah
Facebook Revolutionaries, Pejuang Siber
dan Pendekar IT. Ratusan ribu mereka turun , dikumpulkan oleh FaceBook.
Persoalan telah mengundi, telah mendaftar atau belum bukan persoalan. Yang wajib mereka lakukan
ialah mendobrak United Malays National
Organisation.
Untuk saya, pada
hemat saya Malam Kelana Jaya bukan hanya
permulaan terbukanya satu naratif nasional. Malam Kelana Jaya lebih dari
itu. Sejarah akan melihat Malam Kelana Jaya
menjadi mitos. Malam Kelana Jaya
akan menjadi mitos nasional saperti
mitos Mat Kilau, atau Datuk Bahaman,
atau Tok Janggut yang bangun melawan Sepoi British. Sama saperti lajenda Maharaja Lela membunuh J.W.W Birch. Inilah yang saya takrifan sebagai satu naratif
baru.
Jika Mat Kilau dan Tok Janggut bangun melawan British.
Jika Tentera Rakyat Malaya Melawan
Jepun, jika Tentera Rakyat Malaya
Melawan British - kali ini anak anak muda sedang mengampoh bangun menentang
United Malays National Organisation. Menentang parti Ketuanan Melayu ini adalah naratif baru. Turun ke jalan raya memberikan makna bahawa
anak semua bangsa kini berada dalam satu
kancah. Dalam satu kubu. Dalam satu barisan yang maha besar untuk menyambung
dan menyelesaikan perjuangan Ayah
dan Datuk kita yang telah digagalkan
pada tahun 1957.
Melahirkan
naratif nasional ini ialah langkah pertama untuk mendirikan satu negara bangsa.
Naratif berkongsi dan bersetiakawan. Naratif yang akan mengikat kesetiaan
kepada bumi yang kita pijak. Inilah
adalah tugas sejarah untuk anak-anak muda. Tugas sejarah yang wajib
diselesaikan oleh para revolusiner
facebook, pejuang tweeter, panglima siber dan pemilik talipon bijak. Ianya menjadi tugas anak muda kerana akhirnya
dunia ini adalah milik anak muda. (TT)
NOTA
tulisan ini telah
disiarkan dalam SUARA KEADILAN
akhbar mingguan yang bangun melawan
PILIHAN JALAN RAYA
------------
15 ulasan:
1.ko tu yang perlu bertobat bhaii!!hidup ko penuh dengan tandatanya terutama bab-bab agama!!kawan-kawan ko tu kebanyakkan kawan membawa rebah je bhaii!!!
2.dari penceritaan ko tentang bulan puasa ko "berpuasa" di bali!tentang isu kalimah Allah!!ko ni nampak nya dalam zun "merah" apatahlagi umur ko dah makin senja!!
2.lagi bahaya bila ko mempengaruhi budak-budak mentah macam siadam tu!!ko tu lainla!!ko tak dak tanggongjawab terhadap keluarga!!ko merempat sorang pun!!ada sapa-sapa kisah!!
3.dah sampai masanya ko pencen berpolitik bhaii!!pihak yang ko perjuangkan tu 2 X 5 jee!!yang penting tu ko akan kemana bila ko mati nanti!!
4.Oppppssss!!kubur masing-masing yeee bhaiiiii!!!kah!kah!kah!!siannnnnn!!didunia pun hidup susah!!di"sana" pun "susah" jugakla nampaknya bhaiiii!!
Terima kasih atas pencerahan .
Sangat tinggi ayat. idea dan jalinan pikiran dari awal hingga akhir saling bertaut membentuk wacana yang idealis, tuntas dan kemas.
bongsai tak membaca.
jika membaca pun tak faham.
maka itu bongsai terpaksalah pakai cotar, maki hamun, buat fitnah, tunjuk lagak samseng, boikot kedai cina, buat video lucah..
nak faham apa yg tt cakap tak boleh masuk otak.
yg masuk otak bongsai, kominis! ada juga yg pandai sebut karl marx tapi tak tau apa bende pun.
tt tulis ini pun harapkan mahasiswa yg benar-benar celik.
celik bahawa kita ini masih dijajah oleh Inggeris melalui gerombolan!
kesian siang malam kena tipu oleh kalipah sendiri bertopengkan Islam.
senjata mereka wang dan undang-undang omputih.
mangsanya melayu yang sedar mereka bukan bongsai walaupun sebelum merdeka.
jika tt kena tangkap apa nak hairan?
Naratif baru yang ingin dikentalkan harus terus berkesinambungan dengan erti ia pepejal dan menjadi waja mendobrak UMNO secara berkesan 'once and for all'.
Ikatan naratif yang kini memutik segar dan terbina memang suatu yang bersejarah buat pada senario masa ini kerana ia mengambil masa lebih setengah abad untuk terbit konkrit dan peranan aktivis seperti TT antaranya memang murni dan patriotik. Gerakan sosial ini yang terbina dari semua anak bangsa dari kalangan pembandaran adalah sangat murni dan mulus. Salut pada semua anak bangsa yang terlibat.
walaupun aku dah tak berapa muda, aku tetap bersama anak2 muda dijalan raya. aku bermula di zaman bujang, seawal hari pertama Anwar di buang dari kabinet, Anwar di sumbat dipenjara dan tiap2 sabtu aku turun berdemo di jalan TAR di depan Sogo, dihambat Fru sampai ke dalam kompleks pertama, di kejar di kg. baru sampai ke jalan chow kit, di terajang sampai ke dalam masjid negara.
sedar tak sedar dari tahun 98 sampai la ni 2013, anak dah masuk 2orang anak, saat teman2 lain tidak lagi turun ke jalan raya, aku masih menggagahkan diri berseorangan menghadiri setiap perhimpunan.
khabarkan saatnya untuk Bersih 4.0, insyAllah aku akan sampai.Agaknya, aku ketagih minum air asid dan mencium baur tear gas FRU...
oh Malaysia tanah air ku....
Jangan lupa juga...umno juga menaratifkan kita ....mereka menaratifkan kita dengan kasih sayang brim..trim...permata negara deb dan segalak......mereka meraratifkan kita dan meletak kan kita didalam sangkar dan kandang yang ditandai dengan nombor dan kod.....SUPAYA SENANG KITA DICARI APABILA DIPERLUKAN........MACAM DALAM GUDANG STOK SPAREPART KERETA.......HAHHAHAHA....BODOH SAMPAI MATI.......PUKIMAK BEE END NI...AYUH KITA TAMATKAN RIWAYAT MEREKA SEKARANG....TIADA LAGI NI KALILAH......SEKARANG JUGA...KITA TAMATKAN BY HOOK OR BY CROOK......
Terima kasih tuan. Mahu lebih banyak artikel Bahasa Melayu yang mempunyai nilai ilmiah seperti ini, bukan seperti Utusan Malaysia yang membantutkan akal, yang telah lari jauh daripada cita-cita Allahyarham Rahim Kajai.
hanya ada 3 perkataan indah untuk mu. .." KAU MMG TERBAIK" Bak kata Hang Tuah ~ ciptalah sejarah melalui jln cerita mu sendiri. . . . .
suatu pencerahan yang amat amat ditagih anak semua bangsa.
Narratif Melayu dan Malaysia yg ada skrg hanyalah berasal dari satu perkataan keramat iaitu "pa chu cheng"... sbb itu kita sibuk mencari satu perkataan yg ampuh untuk sama2 kaum mudah faham, tapi tak muncul2..
Narratif pa chu ceng inilah melahirkan melayu cina india yg haprak, lahir juga agama2 anutan yang haprak, langsung tak dinamik.. melahirkan ahli MP-MP pembangkang yang sayangkan elaun, gaji dan wang pencen..
Fikrah TGNA tiada tandingan dan terbaik sehingga kini.. gua sokong PAS bukan kerana perjuangan PAS, tetapi lebih kpd fikrah narratif TGNA sendiri.. sementara PAS buat masa skrg telah terbongeng dilihat sbg rakan menunggu untuk mencuri kesempatan kekuatan PR sambil menjadikan alasan "online bersama Allah Taala" sbg jalan mudah untuk escapism.. alasan2 online dan kisah2 nabi ini menjadi bahan lawak org ramai dan lebai2 di kedai kopi starbuck masakini..
Persoalannya, kita hanya ada narratif pachucheng jer... kalo safwan dan adam adli mati hancur badan dalam lokap sekalipun, polis sendiri edarkan video mereka dibelasah sampai hancur2 badan sekalipun.. sambil najib sendiri memegang kepala kedua2 wira rakyat ini dilambung2 depan media video sekalipun.. apakah narratif pachcheng ini akan hilang?
Hinggut sampai rebah...
Saya amat teruja dgn artikel ini Pak TT. Tinggi bahasa dan dlm maknanya di samping luhur hasratnya. Sehari tak menjenguk blog Pak TT rasa tak lengkap minda dan ibarat kosong. Teruskan perjuangan murni ini, syabas! -wasallam.
Tqvm tt utk artikel naratif..
UMGOK dan utusan meloya berpisah tiada..ibarat sudu dan garpu..
Media gila ni bagaikan alquran yang wajib di khatam bacaan nye hari2..berbagai fitnah, dendam, memutar belit fakta...semua secukup rasa...
Manusia yng bebal jiwanye akan kutip setiap inci ayat2 dari kitab Utusan ni utk dihadam tanpa rasa tercekik pun...
Fitnah bukan sekadar gossip kak kiah tepi tembok..tapi fitnah kitab utusan lebih hebat!!
Kadang-kala terasa spt sudah berputus-asa dgn keadaan & mainan politik di bumi anak bangsa ini tapi apabila dikenangkn kmbali perjuangan2 baby boomers & old school yg x pernah kenal erti putus-asa & penat lelah dlm perjuangan membebaskn bumi anak bangsa ini tetiba terasa malu pd diri sendiri pula... Lawan tetap lawan, lawan sampai menang!... Huhuhu
Kadang-kala terasa spt sudah berputus-asa dgn keadaan & mainan politik di bumi anak bangsa ini tapi apabila dikenangkn kmbali perjuangan2 baby boomers & old school yg x pernah kenal erti putus-asa & penat lelah dlm perjuangan membebaskn bumi anak bangsa ini tetiba terasa malu pd diri sendiri pula... Lawan tetap lawan, lawan sampai menang!... Huhuhu
Naratif Indonesia ko kuranglah tepat. Hari ini Atjeh, Papua, Maluku dan sebelumnya Timor Lorosae semuanya menentang Pancasila kerana hegemoni Jawa. Naratif sejarah mereka masih ditulis. Aku tak fikir apa yang ko cuba bandingkan antara Malaysia dan Indoensia sangat tepat.
Catat Ulasan