Khamis, 18 Ogos 2011

MACAM MACAM PUNYA GILA




KANG KONG JADI GILA







UM ALAMI KRISIS KEMEROSOTAN
- meloya

Universiti Malaya (UM) didakwa sedang mengalami krisis kemerosotan ilmuwan dan pakar berikutan peletakan jawatan 146 staf akademik sejak 2009 kerana dikatakan tidak berpuas hati dengan kepimpinan Naib Canselornya, Ghauth Jasmon .

Mereka yang meletak jawatan melibatkan profesor, profesor madya, pensyarah dan ahli akademik dari pelbagai fakulti yang sudah lama menabur bakti dan berkhidmat di universiti itu.

Presiden Persatuan Kakitangan Akademik UM (PKAUM), Prof. Madya Dr. Azmi Sharom semasa mendedahkan perkara itu berkata, antara yang meletakkan jawatan ialah 52 orang dari Fakulti Perubatan, 12 dari Fakulti Perakaunan, 10 Fakulti Sains dan 8 orang dari Fakulti Kejuruteraan.

Pada tahun ini sahaja, katanya, kira-kira 20 staf akademik meletak jawatan atas alasan yang sama.

"Berikutan itu, pihak pengurusan universiti telah melantik 576 pensyarah baru dengan 80 peratus daripada mereka dari negara lain seperti Bangladesh, Nigeria, Filipina, Sri Lanka, India dan Jordan.

KAH KAH KAH
KAH KAH KAH
KAH KAH LAH


woit...KANG KONG DI MALAYSIA INI MACAM MACAM GILA...kah kah kah...

kah kah kah...ADA GILA NAK JADI CALON YB.... kah kah kah..

kah kah kah...ADA GILA NAK BODEK MENTERI.... kah kah kah..

kah kah kah...ADA GILA NAK JADI KETUA BAHAGIAN... kah kah kah...

woit...YANG INI GILA RANGKING..... kah kah kah...

kah kah kah...LIHAT 80 PERATUS TENAGA PENGAJAR DARI MANA... kah kah kah...

woit..DARI NEGARA NEGARA CEKAI.... kah kah kah..

woit...UNIVERSITI DI BANGLADESH KIPAS ANGIN PUN TAK ADA....kah kah kah...

kah kah kah...UNIVERSITI DI NIGERIA.... LAMPU LETERIK PUN ATA ADA.... kah kah kah....

kah kah kah...INDIA...SRI LANGKA... JORDAN... POOORAH.... kah kah kah..

kah kah kah...PATUT LAAA MAHASISWA UM BANGANG.... kah kah kah...

kah kah kah...MI NO SPIK INGLIS.... kah kah kah..

kah kah kah... WAT IS DE BIKAUS.... kah kah kah...

kah kah kah...DIS IS DE BIKAUS.... kah kah kah...


nota:
universiti malaya
telah dibuktikan
semenjak ada gagak
sebagai tenaga pengajar
menjadi lebih unggul
dari universiti oxford street
opsss... lebih tunggul
kah kah kah


MAT TUNGGUL

13 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

if sibuk sangat nak taruk pensyarat luar negara dlm UM..baik taruk nama "International University of MALAYA"..buaT malu jerr..nie kes sibuk nak kejar rangking n rating lahh nie..sampai tergadai habis smua benda.

Tanpa Nama berkata...

TT, hang janganlah dok perli UM tu. aku pun biasa belajar kat situ, tapi aku kantoi.Awal 80an UM memang U terbaik.Susah nak berjaya walaupun aku antara pelajar yang boleh dikatakan cemerlang. Pasal masa tu aku takdela jumpa mat gagak hitam Nigeria yang takde letrik tu. Dan Prof Kangkung yang hang kata tu pun biasa mengajar aku. Sekarang aku dah tak respek lagi UM tu. Soalan exam dia macam soalan budak sekolah tadika. Tak hairan bila lulus semua tak dapat kerja.
Aku frust, tapi nasib baik aku pi ke negara Mat salleh,London.Aku balik malaysia Majikan tengok sijil aku terus aku dapat kerja.Itu pun belum aku sembang banyak dalam interview.Kah..Kah..Kah.

Tanpa Nama berkata...

Cuba check IC diaorang...

Hidup ketuanan PATI.

Tanpa Nama berkata...

IPTA kini menjadi sarang pembiakan Kang Kung, lainlah dulu semasa penubuhan UM atau USM. Mereka menerima input pelajar yang berkualiti untuk tempaoh 10 tahun kerana ramai di antara mereka melalui sistem pendidikan British. Kemudian tu datang DEB/Ketuanan Melayu/Martabat dan Daulat Bahasa Melayu dan sikap acuh-tak acuh oleh UMNO terhadap pendidikan maka proses kehancaian pendidikan berlaku sehingga kini yang mana pelajar tak boleh dengan yakin bertutur dalam bahasa Melayu apatah lagi Bahasa Inggeris meskipun dapat A dalam peperiksaan sementara Naib Canselor lebih bersikap bangan, tak tahu apa itu mutu pendidikan. Ada Naib canselor mahu buka 'free trade zone' dalam kampus! Mangkuk betul. Zaman kehebatan pendidikan tinggi dapat bertahan selama 10 selepas penubuhan universiti kedua negara.Lepas tu dapat pendidikan kang kung! Menteri Pendidikan Tinggi berlagak macam orang terpelajar tapi tak faham apa itu pendidikan kang kung!
Hai tak tahu bagaiman nak memulihkan pendidikan kita yang telah rosak dari darjah satu hingga universiti.

Pensyarah kecewa berkata...

Aku dulu geram jugak bila korang kutuk UUM tempat aku cari makan. Tapi akhir2 ni aku rasa memang layak pun UUM jadi bahan sindiran, lagipun bukan UUM @ kerajaan yg bagi aku makan. Rezeki itu dari tuhan.

Situasi di UUM pun hampir sama ngan di UM. Kerana nak mengejar ranking & akreditasi antarabangsa, diambil pensyarah luar dari indon, India, Afrika, Bangla dll. Mereka ini bukan setakat dibayar dibayar gaji tinggi, tetapi mendapat bermcm2 keistimewaan lagi. Ramai di kalangan mereka ini cakap mcm bagus, demand macam2 tapi buat kerja mcm taik. Komplen je lebih... itu tak kena, ini tak kena... mcm lah kat negara diorang tu bagus sangat.

Profesor dan pensyarah tempatan yang bagus pula di anak tirikan. KPI yg diletakkan tinggi tapi sokongan yg diperlukan untuk mencapai KPI tak ada. Nak bentang kertas kerja di seminar luar negara @ menghadiri kursus bagi menambah ilmu tak dibenarkan sebab tiada bajet. Kalau ada pun universiti tak cover penuh... siap 70% kena pakai duit sendiri. Terpaksalah bentang di seminar2 dlm negara. Itupun ramai yg tak berkesempatan sebab adakalanya, baru bulan 6 pun duit dah habis. Mana perginya duit utk pembangunan karier pensyarah? Jawabnya dibazirkan utk bayar pensyarah asing yg kualitinya ada yg lebih teruk dari pensyarah tempatan.. pensyarah kanan dr luar ini dibayar hampir 3 kali ganda gaji pensyarah kanan tempatan dan hampir sama dgn gaji profesor tempatan. Bayangkan betapa besarnya pembaziran wang negara ini... alangkah baiknya jika wang itu dibelanja untuk pembangunan karier pensyarah tempatan.

Akibatnya, ramai profesor dan pensyarah yg bagus telah blah ke universiti swasta @ buat kerja lain. Gaji pensyarah pun dah berapa lama tak naik hinggakan gaji guru pun sekarang lebih dr gaji pensyarah...

Tanpa Nama berkata...

TT, tak tahulah apa nak jadi dengan universiti tempatan. Kes UM dah masuk surat khabar, lepas ni pasti kes UKM dan yang lain-lain akan menyusul.

Inilah akibatnya nak kejar KPI, Ranking, Internalization dan entah apa lagi. VC masing-masing dah meoyan. Asal penerbitan tanya sama ada dalam jurnal berimpak tinggi, ISI. Jurnal tempatan walaupun bertaraf antarabangsa mereka tak pandang. Inilah yang peliknya disuruh keluarkan jurnal sendiri, bila pensyarah sendiri tulis dalam jurnal berkenaan, tak pula diambil kira dalam kenaikan pangkat. Tulis dalam jurnal ISI berapa ramai pelajar boleh baca, almaklumlah tahap penguasaan bahasa Inggeris mereka. Penulisan dalam Bahasa Melayu tak dipandang sedangkan semua tahu bahan bacaan dalam Bahasa sendiri sangat terbatas untuk pelajar.

Cuba tanya berapa banyak artikel dalam jurnal antara bangsa yang sudah ditulis oleh kangkung-kangkung yang ada hingga naik pangkat ke profesor B dan A pula. Masa mereka naik pangkat dulu pun kira kutip-kutip tulisan dalam Utusan Meloya, Berita Hairan, Dewan Masyarakat atau Mastika saja nak panjangkan CV....... Cuba tengok sikit berapa banyak artikel yang ditulis oleh Profesor Ulung yang terbit dalam jurnal impak tinggi. Kalau ya pun ada, apa relevannya atau impaknya tulisan mereka dalam konteks masyarakat Malaysia.

Dengar khabar ada pensyarah yang tak disahkan jawatan sebab tak ada atikel dalam jurnal ISI walaupun dah lulus PhD. PhD nya bukan dari Sintok tapi dari salah sebuah universiti terkemuka di UK. Nampak sangat dasar yang flip-flop, mana satu yang mereka nak, lulus PhD tapi belum sempat terbit artikel atau tak payah susah-susah pergi buat PhD tapi tulislah dalam jurnal. Sekarang ni nampaknya dalam jurnal berbayar pun tak apa, tulislah bersama penulis-penulis lain kongsi satu artikel sampai 10 orang pun tak apa asal ada penerbitan. Walaupun ada profesor (yang bukan kangkung) kelurkan pandangan tentang pembenceng gratis, siapa pun tak ambil pot. Jadi tak hairanlah kalau budaya membonceng terus berlaku.

Macam mana kalau kita suruh lebai Google senaraikan penyelidikan dan artikel yang semua VC kat universiti negara ini pernah buat. Mari kita pakat-pakat tengok. Dan Pak Menteri pun jangan buat tak nampak pula.....

Tanpa Nama berkata...

budak-budak UM pun bukan pandai sangat pun..asyik2 nak bangga UM pun dipetik cerita zaman kegemilangan Anwar.

Tanpa Nama berkata...

Well said 18 Ogos 2011 4:44 PM!

Ni bab-bab pembonceng lagi teruk, satu article sampai 10 org authors, apa yg 10 org ni tulis?? satu perenggan sorang?? frankly, these pemboncengs are the kangkongs in the making!

nak tengok real example of kangkong pembonceng: tanya lebai google mamat ni Kamaruzaman Jusoff - fakulti hutan UPM tapi boleh tulis dlm mcm-mcm areas: management, marketing, finance, economics, education, tsunami, languages etc. power betul org hutan nih!

Tanpa Nama berkata...

saya kecewa dengan tulisan tt kali ini ... dan juga reaksi pembaca yang prejudis dengan pensyarah asing dari negara yang dianggap lebih mundur, tanpa mengetahui sama ada mereka graduan dari mana.

apakah seorang pensyarah bangla / indon / filipina / nigeria dari Cambridge atau Harvard tidak lebih tinggi keilmuannya drp seorang lulusan UUM (mahupun UM!) yang bertaraf warganegara?

periksa betul-betul sebelum menghentam ... nampak sangat otak org malaysia tak boleh lepas drp melihat ciri-ciri luaran!

Tanpa Nama berkata...

Eloklah tu bawa lagi Mat Bangla, Gagak Nigger, Alhabib Jordan, Mat EEE dari India . Semuanya akan menetap di Malaysia. Akan bodek VC anak Jawa kontrek itu.
UMENO tak sedar ke orang pilihan UMENO yang macam inilah akan menjahanamkan UM dan kredibiliti UMENO. Biarkan biarkan...akan kalah PRU nanti.
Anak Jawa Jasmon ini telah membawa penyangak masuk tetapi melalui menara gading.
UMENO...biarkan si Ghauth Jasmon...biarkan.

Revolusi_Malaysia berkata...

Tanpa nama 19 Ogos 2011 12:46 PM

you got one point there! kemungkinan diorang dari harvard/oxford... (sila lihat ujung hujah saya sebagai kepastian).

"nampak sangat otak org malaysia tak boleh lepas drp melihat ciri-ciri luaran!"

anda pun sama, sebab ingat diorang dari harvard/oxford. memang majoriti yang membaca TT ini orang Malaysia tapi kelakarlah, ada lagi orang cam tuan di zaman sekarang. Tak ubah seperti mahathir. Hanya kerana terdapat perbezaan pendapat, akan keluar point2 "inilah melayu, itulah melayu, inilah malaysia, itulah malaysia"
"paradigm shift" la... sorry beb, itu kuno punya gaya... zaman sekarang zaman lawan mengikut fakta. fakta tuan buruk dari segi statistik dan semantik.

apa-apa pun, tuan sendiri terkene tempias air liur tuan sendiri. atau tuan ludah muka tuan sendiri?

(berdasarkan hujan tuan), bolehlah saya samakan tuan "inilah orang Malaysia, ingat semua graduate Oxford/harvard bagus ke?"

Hujah kawan:
orang nak tengok kajian dan tulisan yang dihasilkan sebelum mengajar anak warga agar yang benar-benar terbaik untuk jadikan anak-anak warga terbaik. Tak kiralah bangla, indon, malaysia, nigeria atau england.

Lagipun "Oxford/cambridge/harvard/yale" sudah ada kolej2 yang jalankan MoU dengan Uni2 ni (masing2 dirasuk kapitalis sudah, ketamakan menghantui). jadi integriti dan kapasiti mereka juga bole dipersoalkan. (ingat KJ?)

Fuad berkata...

Salam semua, TT tak perasan ke? kenapa ambil warga asing beramai-ramai mengajar? sehingga 80%. Kahkahkah, apa kata kalau saya kata pengajar asing pula backup terkini gerombolan untuk kemenangan mereka semasa PRU13 nanti? sekarang kan sistem cepat. Tak sampai satu hari, dapat taraf penduduk tetap + bonus hak mengundi..bak kata TT, dekat negara diorg, kelas takda lampu, takda kipas..kahkahkah..

Tanpa Tiub berkata...

kah kah...tukar tiub nih apa? amik berita, perli, kutuk, gelak...tu ja keja hang...pelajar ipta hang kata bangang..pelajar ipts hang kata bangang..pelajar luar negara pun hang kata bangang..semua salah...silap2 hang pun bangang kot? boring dah aku baca tukar tiub nih..asyik komen bangang2..