Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Rabu, 29 April 2009

MENGENAL KAPITALISMA GLOBAL




GLOBALISASI MODAL


PUTRAJAYA 22 April - Kerajaan hari ini memutuskan untuk meliberalisasikan 27 subsektor perkhidmatan berkuat kuasa serta-merta tanpa sebarang syarat ekuiti dikenakan. Ini bermakna syarat peruntukan ekuiti 30 peratus tempatan untuk subsektor berkenaan tidak lagi terpakai.Mengumumkan perkara itu di sini, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, subsektor yang diliberalisasikan itu adalah dalam bidang perkhidmatan kesihatan dan sosial, pelancongan, pengangkutan, perniagaan, komputer dan yang berkaitan. Kata beliau, liberalisasi sektor perkhidmatan bertujuan membentuk satu persekitaran perniagaan yang kondusif bagi menarik pelaburan, teknologi serta menjana peluang pekerjaan bertaraf tinggi. – DI PUNGUT DARI UTUSAN MELAYU

Minggu ini kita terbaca bagaimana Najib Razak terpaksa membuka lagi pasaran Malaysia kepada syarikat multinasional. Kaum pemodal luar negara kini dibenarkan membawa masuk modal untuk melabor dalam 27 subsektor termasuk juga bank dan hospital. Kalau dulu pelaboran luar hanya dibenarkan memiliki kepentingan pelaboran tidak lebih dari 30% kini dinding dan atap itu telah diruntuh.

Ini buktinya bagaimana perancangan kapitalisma global telah berjaya untuk memindahkan harta kekayaan rakyat dari Asia, Afrika dan Amerika Latin ke saku para banker dan pemodal Anglo-Amerika. Inilah buktinya bagaimana dasar pasaran terbuka dapat menerbus masuk ke dalam Dunia Ketiga.

Hujah memberi peluang pekerjaan selalu digunakan sebagai khidmat yang akan kita terima jika kaum pemodal antarabangsa ini masuk melabor. Kapitalis antarabangsa ini juga dikatakan akan membawa modal. Apakah ini betul ? Untuk memahami mari kita melihat dan memahami kembali apa itu duit dan apa itu modal.

Seperti yang telah saya terangkan dahulu duit yang kita gunakan ini adalah fiat money - kertas yang nilainya dipaksakan ke atas kita. Kertas ini dipaksakan ke atas kita kerana kita terikat dalam sistem kapitalis global. Kita menjerut leher kita dengan menerima dasar Bank Dunia, International Monetary Fund ( IMF) dan World Trade Organisation.

Dasar yang diajukan oleh lembaga-lembaga ini tidak pernah berniat untuk membantu kita. Tugas kapitalisma bukan membantu umat manusia tetapi membuat untung. Tidak ada orang yang memulakan satu perniagaan dengan tujuan untuk membantu. Kapitalisma bukan badan amal seperti Food Not Bomb.

Kita selalu mendengar bahawa banyak kilang ditutup di Singapura, Pulau Pinang atau Thailand kerana berpindah ke China atau Vietnam. Kenapa? Kerana upah buruh lebih murah di sana. Inilah buktinya bahawa kapitalisma bukan datang untuk membantu tetapi mencari untung. Jadi hujah mengatakan modal luar membuka peluang pekerjaan terbukti satu dongeng.

Dari mana modal datang? Modal ialah tenaga manusia. Justeru tidak munasabah jika kita katakan Malaysia tidak memiliki modal. Ini bohong. Di Malaysia ada lebih dari 20 juta warga – semua ini adalah modal. Apabila politikus mengatakan kita tidak memiliki modal atau dana – apa yang dimaksudkan ialah kita tidak memiliki kertas dolar.

Juga jangan lupa - keuntungan yang dibuat oleh kaum pemodal antrabangsa akan dibawa pulang ke negara masing-masing. Yang dibawa pulang itu ialah modal. Inilah sebab utama kenapa negara di Asia, Afrika dan Amerika Latin terus menjadi miskin. Tenaga yang dicurahkan oleh warga dihisap oleh lintah-lintah darat ini.

Kerana kita tidak memiliki kertas dolar maka kerajaan kita ke hulu ke hilar meminjam dari Bank Dunia, IMF, bank-bank dari Eropah atau negara menjual bond. Ertinya kita meminjam duit dari para banker dan pelabur dari luar negara. Mereka sedia meminjamkan kepada kita untuk mendapat untung buta melalui bunga dan riba.

Mari kita lihat satu contoh sejarah yang berlaku di zaman Perang Saudara ( 1861-1865) di Amerika Syarikat. Ketika itu Presiden Abraham Lincoln cukup terdesak. Presiden Lincoln mungkin terpaksa meminjam duit dari para banker di Eropah yang amat bersedia meminjamkan duit dengan riba dan bunga yang tinggi.

Lincoln telah dinasehatkan untuk mencetak duit sendiri agar dapat membebaskan diri dari lintah darat para banker yang sedang memasang lukah di Pasar Selayang. Sebanyak 450 juta dolar - yang dipanggil greenbacks - telah dicetak. Wang ini berjaya membantu Lincoln membayar hutang piutang negara. Amerika di zamam Lincoln telah bebas dari berhutang dengan para banker dari Eropah. Dari segi sejarah ketika Lincoln menjadi Presiden ekonomi Amerika berkembang permai.

Ringgit yang kita gunakan hari ini dinilaikan dengan bandingan kertas dolar. Tetapi kertas dolar yang menilai ringgit ini pada hakikatnya tidak memiliki apa-apa nilai. Majoriti warga Malaysia hanya memiliki nilai keyakinan untuk menjalankan pertukaran melalui ringgit. Kertas ringgit ini bertujuan untuk menyenangkan kita berjual beli tidak lebih dari itu. Kertas ringgit ini juga adalah fiat money yang tidak berasaskan emas atau perak. Ia hanya berasaskan keyakinan warga Malaysia.

Justeru jika sesebuah negara dapat membebaskan dari belenggu kertas dolar maka negara itu boleh mencetak duit mereka sendiri – seperti yang telah dilakukan oleh Abraham Lincoln. Jika negara mencetak duit sendiri maka negara tidak akan memiliki masalah hutang. Kita mencetak kertas ringgit kita sendiri tanpa merujuk kepada Bank Dunia atau IMF. Atau meminjam dari mereka.

Saya yakin warga akan menerima pakai kertas ringgit yang kita cetak untuk kita bersama membangunkan negara. Tidak timbul masalah negara tidak memiliki modal. Tidak timbul masalah negara tidak ada dana. Kenapa kita menjadi bodoh meminjam kertas dolar dari IMF atau Bank Dunia atau menyimpan dolar sebagai duit simpanan negara walhal kertas dolar ini juga tidak bersandarkan emas atau perak. Nilainya dipaksakan ke atas kita.

Amat jelas - Bank Dunia, World Bank dan IMF adalah lembaga kapitalis yang menjual kertas kosong kepada kita. Kenapa kita membeli kertas kosong dengan harga yang mahal walhal kita boleh membuat kertas itu sendiri.

Apa yang saya katakan ini kelihatan cukup enteng. Lalu timbul persoalan – kalau bagini senang kenapa kerajaan tidak melakukan sesuatu? Jawabnya juga cukup enteng – kerajaan Malaysia hari ini sedang mengamalkan sistem ekonomi kapitalis. Negara kita terikat dalam satu sistem kapitalis global.

Perangkap kapitalis global ini telah dipasang oleh kabal Illuminati untuk kepentingan para banker seperti Rockefeller dan Rothschild telah memerangkap kita. Pemimpin politik kita tahu jika mereka cuba membebaskan diri dari sistem kapitalis global ini maka mereka akan dijatuhkan.

Sejarah menunjukkan bahawa United Malays National Organisation ini dinaikkan oleh penjajah British melalui Tunku kerana gerombolan ini tidak akan melawan atau menentang kepentingan kaum pemodal Anglo-Amerika. Gerombolan ini dipilih oleh British kerana mereka akan menjaga kepentingan kaum pemodal melalui seribu satu macam undang-undang yang bukan bertujuan menjaga kepentingan kaum pekerja dan buruh tetapi menjaga kepentingan kaum pemodal.

Hanya sebuah kerajaan rakyat yang berpaksikan kekuatan rakyat sahaja yang dapat membebaskan diri dari belenggu kapitalis global. Satu ketika dahulu Indonesia dibawah pimpinan arwah Bung Karno adalah contohnya. Iran di bawah pimpinan arwah Mussadigh satu lagi contoh.

Hari ini contoh terdekat ialah Cuba yang dipimpin oleh Castro, Korea Utara yang dipimpin oleh Kim Jong-il , Venuzuela di bawah Chavez dan Iran di bawah Ahmadinejad – adalah negara-negara yang cuba membebaskan dari sistem kapitalis global. Lihatlah berapa banyak konspirasi dan propaganda telah, sedang dan akan dilakukan untuk merobohkan benteng ekonomi negara-negara ini. Modal global melihat negara-negara yang ekonominya berdiri bebas sebagai musuh mereka.

Lalu persoalan timbul kenapa kita semua tidak melakukan sesuatu dan membiarkan diri kita terus ditipu bulat-bulat untuk sekian lama?

Sesiapa yang berani mengeluarkan soalan seperti ini maka susuk ini adalah susuk yang memiliki fikrah merdeka. Susuk ini berfikiran progresif kerana ingin membebaskan diri dari belenggu kapitalisma. Susuk-susuk yang sedar dan tidak mahu ditipu oleh kertas dolar. Jika semakin ramai yang menimbulkan soalan ini ada kemungkinan Malaysia negara kita ini akan menuju ke zaman pencerahan. (TT) Tulisan ini boleh diambil untuk membuat kebaikan.



20 ulasan:

asrullita berkata...

betul dan bernas!!...tp bro ada ke org malaysia sendiri sekrg ni xsuka kan ekonomi kapitalisma??..sape xnak untung maksima??...sape xnak pakai ferari??...sbb ekkonomi ini telah diterapkan berpuluh tahun..dlm negara kita...mungkin sesuatu yg luar biasa kalau ada yg berani berbuat demikian...sy sendiri pun pernah berusaha untuk menyedarkn rakan2 ttg mslah ini...tp ape yg mereka pikir "duit byk,untung maksima"...

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum,alangkah bagusnya kalau semua penulisan kau berbentuk begini..& terima kasih di atas maklumat yang diberikan..


Ras

Ultraman Tiga berkata...

hahaha...Abg. Isham baca Utusan Melayu ke..hahahha

shakir berkata...

abg isham,

Banyak saya pelajari dari artikel2 abg....keep up the good work...it's good that ppl like u exist to educate us on what is actually happening...i learned a lot...thanks a lot man!

Napi berkata...

most of our leader are running the script which is draft in 1776(around that)by adam weisphaut.

Friends, u should google this guy.

Q: who is/are the founder of Illuminati?

Tanpa Nama berkata...

artikel yang sangat bagus abang isham. padat dan bernas.

Tanpa Nama berkata...

SATU LAGGI ARTIKEL BEROTAK DARI HISHAMUDDIN RAIS " KEEP IT UP MAN "

Tanpa Nama berkata...

Bro kalau x ikut kapitalis barat makcik2 gedebab gelang sampai ke dada xdela nan rekemen anak dare die bro

nak melebong tuk pecahkan dara pun xjalan bro sebab xde kereta xde itu xde ini

ini semua pemikiran orang skg, pemikiran bodoh yang hipokrit,

xde untun xbole buat cek nak beli anak dara orang bro,, kurang2 skg RM 8,888 bro...

ini sudah leceh...

ha ha ha berkata...

Bro Isham..

Good works....apa lagi ..lepas ni ulas pasal Utusan Melayau..pasal lebralisasi sektor per bankan pulak...

Nampaknya Kapatalis juba membuat onar di sektor Perbankan Islam yang mana buat masa ini belum tergugat...

Mungkin Sdr Isham boleh ulas sedikit tentang perkara ini ..kerana Jumlah Dana dalam Perbankan Islam sangat Banyak dan belum sepenuhnya di explotasikan oleh Kaum Pemodal. Saya yakin pihak Kapatalis akan berusaha bersama dengan Ulamak yang bersekongkol dengan mereka menghalalkan riba macam meletak logo halal pada dagging babi ..hehehhe

Wassalammmmm

amanlegend berkata...

tahniah..article bernas, dewasa ini mengapa tidak banyak article sebegini disebarkan kepada seluruh warga yang hendak berfikir, atau untuk mereka yang tidak mahu ambil peduli disebabkan kepentingan atau sememangnya dungu untuk berfikir.

"Perangkap kapitalis global ini telah dipasang oleh kabal Illuminati untuk kepentingan para banker seperti Rockefeller dan Rothschild telah memerangkap kita.
Kertas ringgit ini juga adalah fiat money yang tidak berasaskan emas atau perak. Ia hanya berasaskan keyakinan warga Malaysia."TT

matawang yang tidak bersandarkan emas dan perak tidak ada harga.
perangkap kabal illuminati ini telah melanggar hak asasi manusia dan berjaya menbelengu seluruh dunia dari kembali kepada nilai2 kehidupan sebenar..

kucingsiam berkata...

meow~

Ekonomi US buruk, tapi nilai dolarnya lebih tinggi berbanding sebelum krisis (dah 1USD = RM3.60; sebelum pernah ke takat 1US = RM 3.30 kalu tak silap).

Tetapi inilah dia silap mata US, kekuatannya berdasarkan "keyakinan", yang perlu sepanjang masa dikuatkan melalui operasi milternya di seluruh dunia.

Dunia memerlukan pemikir ekonomi baru yang bukan membesar dengan teori ekonomi kapitalisme serta nilai-nilai hidup yang dibawa olehnya. Kucingsiam tak yakin dengan profesor ekonomi yang peranannya lebih kepada menjadi sami / paderi menghalalkan sistem itu, tanpa membincangkan apakah alternatif yang ada. Malangnya orang-orang ini berkeliaran di pusat pengajian tinggi di seluruh dunia, dan anak muda Malaysia pergi belajar di situ ...

pak yatim berkata...

terima kasih pak hisham yg baik hati..

artikel yg sungguh berguna untuk cucu saya..

Keylee Daud berkata...

ertubuhan mata satu ke [ertubuhn alat geometri kekee

fudzail berkata...

Isham
Satu lagi mangsa kapitalism, dubai, dan tengok
si muflis berbogel di dubai

Edyes berkata...

Pakatan Rakyat Menuju Kehancuran?

Komunis berkata...

kalau hanya segelintir yang sedar tapi puak atasan terus dibuai oleh kapitalis,bolehkah kita impikan kewujudan republik sosialis malaysia dalam masa 20-30 tahun lagi?

aku takut isham.takut generasi selepas kita tidak punyai negara lagi sebab lelongan negara kita telah berlaku sekarang.negara kita telah dijual kepada kabal2 kapitalis.

Tanpa Nama berkata...

Yo! Bro! betulkah liberalization ni takde kena mengena ngan hantu altantuya? munkee bini C4 nak pujuk geng rupert murdoch supaya jangan heboh heboh pasal hantu, maka di rasuahnya ngan 'semua buka macam jalang punya policy'supaya cite hantu hilang di dada dada akhbar 1st world.....mat monggol dah tersepit, hau hau hau hau.....semua kasi! dia apa peduli bukan dia rugi, lagi untung klau orang tak sebut antu....hau hau hau hau

Tanpa Nama berkata...

ulasan yg bagus bro. kena publish bagi org kpg baca ni.
skali lagi 1Malaysia tak paham isu sebenarnya. mula-mula liberalisasi sektor perkhidmatan, lepas tu liberalisasi spesifik utk perbankan, insuran dan permodalan. 1Malaysia kena ambik tau, puak-puak perbankan, insuran dan permodalan ni la yg initiate krisis subprima yg menyebabkan runtuhnya ekonomi bermula di Amerika. Sekarang kita panggil pulak depa masuk dengan melonggarkan syarat. last skali besok.... semua mampuih

Sudin berkata...

13 mei sebelum dan selepas,
Tunku Abdul Rahman.
Terbitan Utusan Publication.
Berpuluh-puluh perkataan komunis tercatat dalam buku tersebut.

Maka melayu pun mati masuk kubur dengan membawa kepercayaan komunis itu jahat,pengganas,perogol,perompak dan penyamun sebagaimana propaganda UMNO/BN British.

Maka rakyat Russia,Cina,Cuba.... adalah manusia bodoh kerana memilih pemimpin mereka berfahaman komunis.
Maka rakyat negara tersebut mundur,kebuluran,miskin,bahlul,
bodoh,tolol,tengin,keldai.....kerana percaya dan yakin pada dasar yang dibawa oleh pemimpin pilihan mereka.

Maka melayu pun hidup dan matilah dalam fahaman yang ditiup oleh pemimpin UMNO/BN British.

Russia,China,Cuba,Korea terus maju...
Orang melayu hairan kenapa negara tersebut maju sedangkan pemimpin UMNO/BN British kata komunis lanun dan penyamun.

Maka pemimpin UMNO/BN British akan ketawa beramai-ramai kerana telah dapat menipu hidup-hidup orang melayu yang mati-mati percaya propaganda komunis yang dibawa oleh gerombolan mereka.

Kebodohan orang melayu mamasuki tahun yang ke-53.
Dalam tempuh itu,mana-mana rakyat yang bertanya akan soal dasar negara akan disumbat dalam jail.

Dan pada hari ini pemimpin UMNO/BN British melancarkan propaganda yang mana kali ini slogannya 1Malaysia.
Ekuiti 30% dimansuh dengan alasan dapat bersaing dalam sektor pengeluaran.
Kah,kah,kah.........
K/Tangan kerajaan kena buat kereta,almari,bangku,batu-bata maka dapatlah bersaing dalam sektor pembuatan dan pengeluran dengan standard ISO 9000/9001 diperakui oleh SIRIM.

Sudahlah UMNO/BN !
1Malaysia apa benda,kalau ISA,OSA,AUKU,Akta hasutan(komunis),Akta polis,dll terus kekal.
Melainkan rakyat bangkit dan menendang ponggong/bontot pemimpin UMNO/BN barulah tercapai cita-cita luhur kearah Malaysia maju dan makmur.

Selagi pemimpin UMNO/BN British,Anglo-Amerika kekal memerintah negara,rakyat tak kemana,kekal dalam kebodohan,terutama ahli-ahli gerombolan UMNO/BN.

Harga yang harus dibayar oleh rakyat dalam menuju kearah itu terlalu mahal,malah nyawa menjadi taruhan kerana arah itu adalah peperangan keatas gerombolan UMNO/BN British,Anglo-Amerika.

Terima kasih isham atas penulisan yang menyedarkan mereka yang benak.

Tanpa Nama berkata...

minta maap selama nie aku aku dok baca blog pak hisham. wakakaa aku tak tau pon nie blog pak hisham.wakakaka minta maap berjuta lemon. untuk info terima kasih.