Sabtu, 3 September 2011

LAGI FAKTA TENTANG MAT INDERA PEJUANG BANGSA




MAT INDERA PEJUANG KEMERDEKAAN






nota:
lihat gambar ini
nasionalis pejuang bangsa
sedang di kawal oleh mata mata upahan british




MAT INDERA DAPAT TAULIAH AGAMA DARI KERAJAAN JOHOR - harakah daily

Mat Indera adalah seorang guru agama yang mendapat tauliah agama dari kerajaan negeri Johor, kata AJK PAS Pusat, Abu Bakar Chik

"Umno dan penjajah yang tuduh Mat Indera komunis," kata beliau ketika bercakap kepada kira-kira 500 perantau Terengganu yang pulang beraya di kampung semalam.

Beliau mengulas serangan Umno dan medianya yang bertubi-tubi terhadap timbalan presiden PAS, Haji Mohamad Sabu yang mancadangkan agar sejarah negara dikaji semula.

Ini berikutan dari dakwaan bahawa Umno melakarkan sejarah negara berdasarkan kepentingannya tetapi bukan cerita yang sebenar.

Mohamad Sabu berkata, isu serangan ke atas Balai Polis Bukit Kepong pada tahun 1950 telah diceritakan Umno sebagai penjahat menyerang hero iaitu polis yang mempertahankan balai itu.


Ia menjadi satu kepercayaan ramai apabila Jins Samsudin membuat filem Bukit Kepong pula berdasarkan persepsi itu.

Antara yang menyerangnya adalah kumpulan yang dipimpin oleh Mat Indera di samping komunis yang juga melawan penjajah British ketika itu.

Polis ketika itu adalah bertugas dengan penjajah Inggeris yang menjajah Tanah Melayu pada waktu itu.

Antara pihak yang menentang Inggeris adalah pejuang Islam yang dipelopori oleh Abu Bakar Al Bakir, kumpulan Nasionalis Melayu pimpin Ahmad Boestaman dan juga komunis.

Namun kesemua mereka tidak menjadi hero yang memperjuangkan kemerdekaan dan melawab bagi pengkisah sejarah negara yang dipimpin Umno tetapi yang menjadi hero adalah Datuk Onn Jaffar dan Tunku Abdul Rahman.

Padahal Datuk Onn adalah menteri besar yang dilantik Inggeris untuk mentadbir Johor. Tunku Abdul Rahman pula adalah pegawai British.

Akibat salah faham ini, Abu Bakar Chik yang juga Pengerusi Lajnah Pendidikan PAS Pusat berkata, pihaknya akan menganjurkan satu seminar khas bagi mengkaji balik sejarah ini.

"Kita akan adakan seminar untuk mengkaji balik sejarah ini, antaranya kes Mat Indera yang akan kita kaji semula.

"Kita akan kaji dan nilai siapa pejuang kemerdekaan sebenarnya," kata beliau dalam majlis itu.

Bagi beliau, apa yang cuba dikatakan oleh Mohamad Sabu adalah meminta rakyat negara ini mengkaji semula sejarah yang ditulis selama ini oleh kerajaan Umno untuk kepentingan politik parti itu.

nota:
mana dia tengku juh
dan tengku rak
kah kah kah

10 ulasan:

Monkey Shooter berkata...

Kalau UMNO tak puas hati, sila hantar Jins Shamsudin sebagai wakil untuk berdebat dengan Mat Sabu berhubung senario tersebut. Beranikah UMNO berbuat demikian? Sila pihak Sinar Harian atau media massa dan cetak yang lain menjadi orang tengah dalam menganjurkan perdebatan tersebut. Tapi kalau memang dasar bapok, mana berani nak berdepan, hanya berani depan lensa kamera atau membuat kenyataan di akhbar pembodek atau talibarut sahaja.

Tanpa Nama berkata...

someone bijak pandai in history kena buat satu thesis PhD pasal mat indera, jgn buat kat universiti dlm malaysia - sure kangkong tak bagi pass punya. buat kat UK, bahan melambak kat British Library, omputih open minded byk, kalo kena the theory and the evidence sure boley pass punya, yg penting academic rigour cukup, analysis mantap, conclusion is convincing. nak suruh aku buat phd ni aku tak tahu sbb theories sejarah mana aku reti, kena ngaji dari 1st degree. theories duit aku tau la :)

Tanpa Nama berkata...

apa tak ajak prof khoo sekali yg khabarnya dia saja yg celik sejara, org lain buta??? kuminis masa tu hanya sbg parti-parti cina di msia hari ini malah partinya pun takde, ketuanya org melayu mcm juga parti pati-parti melayu hari ini.tapi prejudis terhadap cina inilah kuminis dijadikan mangsa. tak caya? tanya mana-mana melayu: kuminis tu cina, cina tu kuminis. itu dulu. hari ini umno cuba buka episod itu kembali in the subtlteliest form of racial slurr of ketuanan. maka itu jgn sekali-kali mana-mana parti cina cuba-cuba nak buka mulut utk sokong mat sabu, apa lagi parti dap. prof khoo, gua hanya budak jalanan merempat kat pasar seni, tak payah la nak baca sejarah utk tau ini punya celita! prof ada pergi itu sekolah pondok kat bukit ganyang ke cari bahan sejarah tentang perjuangan melayu? ada satu olang bernama tok janggut, dia ada celita sama gua bermula dari hang li po tentang politik cina sebelum kuminis lagi.... lu tau apa dia dapat? satu bukit cina! sapa bagi? rajagopal la kah kah kah.ini mat indera bukan saja aktivis politik tapi aktivis islam! macam hari ini lu panggil militant. apa pun gerakan islam dulu dan sekarang agenda sama juga:humban barua penjajah dlm longkang kah kah. itu kuminis hanya mau tumpang sekaki main pakau lo! mau hantam babi-babi imperialis. mat indera kata itu mcm libeh baik lo!pucuk dicita ulam mendatang jepun ka, inggeris ka kasi hantam!tapi itu melayu jadi mata-mata apa macam? aya, itu semua barua ingeris tak cukup makan. mau kongsi-kongsi ini tanah sama itu queen n co.itu jins? apa jin? jin bikin itu bkt kepong? woit, dia belum jadi mata-mata lagi le!!! ini cerita tak payah la nak baca buku, lu tanya org asli sudah cukup. the aborigine don't bother what the fucking u all were fighting about because they know history better as the earliest settlers. prof, today is what the moslems say: the falsified (batil) shall be revealed and damned. mat sabu is just a simple agent of truth. umno mungkin untung tapi milayoo la paling rugi!! sbb apo rugi? jiko ikut negaro kobajikan, badak boleh diporah-porah, susu eh diboei kek n***b kah kah kah

Tanpa Nama berkata...

Yang jelasnya mt indera seorang geurilla....
nampak jelas perbezaan dgn komunis...
kalau tak paham juga ...
minum air jamban....
kah...kah..kah

Tanpa Nama berkata...

Malu jadi mata mata upahan bloody british....pengkhianat bangsa kerana gaji yang tak seberapa.....

piut ngah layor berkata...

aku malu baca sejarah UMNO sebagai budak pengecut...dalam buku sejarah tulis malaya 'merdeka' tanpa pertumpahan darah,dengan hanya 'jilat' jubor penjajah dah dapat 'merdeka'...malu lah aku merdeka takde telor...nasib baik abg Mat Sabu n TT bukak 'buku' balik.

ComOt berkata...

teringat balik kata2 cikgu sejarah, malaysia buat perjanjian dgn British utk merdeka.perjanjian itu berlaku di dalam bilik sulit. cuba buka sedikit otak. perjanjian apa itu? jengjengjeng. pastilah yg menguntungkan british dan Umno. bukan org melayu,cina dan india atau rakyat marhean

Tanpa Nama berkata...

malu nak cakap mat indera tu gerila
kalau gorila mungkin juga lah

jika dia gorila.. dia mmg lah tak kenal komunis.. agak mustahil pulak gerila tak cam tanda bintang kat topi komunis..

apalagi jika dia seorang lebai???
takde otak ke???

Lu pikir sendiri lah beb..

Tanpa Nama berkata...

TT

Pendapat saya elok kalu TT buat satu artikel tentang bentuk politik sesuatu negara seperti penerangan apa itu oligarki, repablik, demokrasi, sosialis, komunis, anarki sebagai contoh. Bagi juga penerangan apa yang dimaksudkan dengan sistem ekonomi yang terdapat disesebuah negara. Dalam seminggu dua ni asyik-asyik sebut perkataan komunis, demokrasi diterjemahkan ikut faham masing-masing ini lah masalah masyarakat kita.

lagi satu untuk makluman, ada yang berpendapat, selagi umat islam tak dapat berada di dalam satu jemaah.. selagi itu kita tak dapat bersatu. bandingkan sahaja jumlah jemaah solat subuh dengan sembahyang raya... cukup untuk kita fikir dan renungkan..

agenda musuh (mungkin yahudi...)mengikut kata ulamak.. sentiasa berusaha dan memastikan jumlah jemaah subuh tak seramai dengan solat jumaat dan umat islam leka dengan hiburan dan duniawi......
wallahualam...

revolusi_malaysia berkata...

kan aku cakap,

SEMUA YANG PERCAYA APA PUKIMAK PUNYA UMNO CAKAP, DIA- DIA JUGAK JADI PUKIMAK!!!

TERUTAMA SEKALI KU SEMAN!