Isnin, 5 September 2011

NOM DE GURRE PILUS




INI TANDA PENGHORMATAN




SIAPA DI OSMAN BIN TEH atau NOM DE GUERRE : PILUS


Kawan kita ini berasal dari Sanglang, Kedah. Bergerak aktif dalam Angkatan Pemuda Insaf.

Kemudian menyertai platun Melayu Rejimen ke 8 PKM berpengkalan di Kedah, antara beberapa lokasi yang pernah dijadikan pengkalan ialah Padang Lembu, Gunung Bongsu, - sebelum bedrpindah ke Bukit Tangga.

Seterus beliau berhijrah ke Rejimen ke 10 di Sukhirin. Satelah perjanjian damai, beliau membuat keputusan pulang ke tanahair dan sekarang menetap di Padang Besar.

Sijil Pejuang Kemerdekaan ini di hadiahkan oleh Menteri Besar Perlis, Sahidan Kassim pada tahun tahun 2007 sempena menyambut ulang tahun kemerdekaan ke 50.



NOM DE GUERRE - PILUS



NOTA:

angkat senjata lawan britisg
bukan berunding
bukan bodek
nak halau british
kena buru mereka dari tanah air!


NOTA:
sepfintau fintau shahidan kassim
dia sedar akan sejarah perjuangan
syabas shahidan a.k.a shahidan ball ( ini cerita lain)


7 ulasan:

ComOt berkata...

erm..baguih jugak Pak Dan ni ek..

Tanpa Nama berkata...

UMNO terketut-kentut sekarang, kohong pulak tu! Pesan orang-orang tua,jangan jolok sarang tebuan nanti merana badan.

Mustaqim berkata...

Baguih apa?

Dua Tok Pengulu Kuala Ketil dan Kuala Pegang mati ditanam hidup2 bawah undang2 kangaro. Dgn tuduhan dan penghakiman depan org kampung.

Inikah pejuang kemerdekaan Melayu?

Pi cuci otak dulu bersih2 kot?

Tanpa Nama berkata...

shahidan ball?
ni bahaso oghang puteh ni kalau dalam bahaso negoghi 9, di sobut apo tt?
bola ko, atau guli?
atau majlis tari-menari?
tolong lah ceghito apo kesah ball ni,
begaghit-gaghit telingo den tak soba ndak tau ceghito ni sebolum game epl minggu ni!

Tanpa Nama berkata...

Lepaih ni ada isu lain la nak katup isu ni. Bila ada isu baru mudahlah kita lupa isu lain, permata duit tabung simpanan RM, pilihanraya yang disangsikan ketulenan dan keadilannya dan banyak laigi isu. 6P pun isu juga. Malaysia negara yang paling mudah pendatang haram jadi warga terus buleh mengundi.

Tanpa Nama berkata...

isham, gua cadangkan kau teruskan seminggu dua sampai hari malaysia nanti, supaya post entri yang perkenalkan pejuang-pejuang/unsung hero seperti osman teh ini... tokoh seperti shamsiah, rashid, abdullah cd,bostamam, burhanuddin ramai dah kenal...watak macam osman teh ni yang jarang kita dengar..

lagi satu post semula artikel lama-lama kau yang pasal sejarah merdeka dulu atau lagi best kau tulis la yang baru....post-post bersifat macam ni kena lebih agresiv sikit menjelang hari malaysieeeee hahahaha

Tanpa Nama berkata...

Ala biasa la dulu masa zaman jopun ramai melayu jadi barua neh..

Tu british sponsor senjato Api kat MPAJA bintang 3 dan seumpamanya.. ala sekarang kalau tgk afghan iraq lebih kurang camtu la modus operandi dio..

Lopas Jopun kena bom menyerah kalah.. Geng2 yang diberi senjato ni nih lawan British pulak halau balik.. samo jugo la apo berlaku kat Iraq.. lepas Saddam Husein jatuh...

tu kalo belajar sejarah la.. masa tuhan nak cipto manusio ni azazil pon dah pertikai pasal manusia ni yang suko berperang..