Selasa, 3 November 2009

DARI REBAN BRITISH




10 PENCERAMAH TANPA TAULIAH DITAHAN DI SELANGOR
-melayau

Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) telah menahan 10 penceramah di negeri ini kerana mengadakan ceramah agama tanpa tauliah sejak tiga tahun lalu.

Pengarah JAIS, Mohamed Khusrin Munawi berkata, penahanan dibuat tanpa mengira latar belakang penceramah sebaliknya mengikut undang-undang yang dilaksanakan di negeri ini.

Berikutan itu katanya, tindakan JAIS menahan bekas Mufti Perlis, Dr. Mohd. Asri Zainul Abidin ketika berceramah di sebuah banglo di Taman Sri Ukay malam tadi adalah satu perkara biasa.

''Dulu tidak ada nama, tidak masuk akhbar (jika kena tangkap), media pun tidak berminat. Kebetulan kali ini (libatkan) bekas mufti dan ia jadi isu besar. Kita hanya tumpu kes ceramah tanpa tauliah.

''Di Selangor apa juga ceramah berkaitan agama Islam perlu mendapat tauliah tanpa mengira lokasi," katanya pada sidang akhbar di sini hari ini.

TIADA TAULIAH WALAUPUN KETIKA JADI MUFTI – JAIS : melayau

Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) menegaskan tindakannya menahan Dr. Mohd. Asri Zainul Abidin tengah malam tadi tiada kaitan dengan dakwaan bekas Mufti Perlis itu dipercayai menyokong fahaman Wahabi atau dipengaruhi oleh mana-mana pihak.

Sebaliknya Pengarah JAIS, Mohamed Khusrin Munawi menjelaskan, kegiatan Mohd. Asri mengadakan ceramah di Selangor tanpa tauliah JAIS memang telah dipantau sejak tiga tahun lalu iaitu ketika beliau masih memegang jawatan mufti.

Menurutnya, JAIS menerima banyak aduan tentang ceramah-ceramah agama yang diadakan oleh Mohd. Asri yang menimbulkan rasa kurang senang di kalangan masyarakat termasuk penduduk di Taman Sri Ukay.

‘‘Kita ambil tindakan sebab berceramah tanpa tauliah. Kalau masuk ke Selangor sepatutnya (Mohd. Asri) menghormati Majlis Agama Islam Selangor (MAIS) dan JAIS.


Ketika itu kira-kira 200 orang sedang mendengar ceramah tersebut termasuk Ahli Parlimen Ampang, Zuraidah Kamaruddin dan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Hulu Klang, Saari Sungib.

Mohamed Khusrin berkata, mereka yang memberi ceramah agama sepatutnya menghormati Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah sebagai ketua agama Islam di negeri ini dengan mematuhi peraturan JAIS.


TAULIAH ISU LAPUK DIWARISI PENJAJAH –MUFTI PERLIS
: melayau

Isu tauliah mengajar agama adalah isu lapuk yang diwarisi sejak zaman penjajah, kata Mufti Perlis, Dr. Juanda Jaya.

Menurutnya, ia peraturan yang bersifat dua mata yang boleh 'membunuh tuannya' jika disalahgunakan malah lebih parah jika digunakan pihak tertentu yang berselindung di sebalik kedudukan sebagai penemuduga atau penyemak kelayakan sebelum diberi tauliah.

Tambah beliau, mereka yang menapis pemberian tauliah perlu telus dari segi prosedur kerana mereka bertindak bagi pihak jabatan agama dan Ketua Agama Negeri berkenaan.

KAH KAH KAH…. KAH KAH KAH…

woit… TAK SANGKA …. KENA TANYA RAJAGOPAL DULU…kah kah kah..

kah kah kah…. AGAKNYA BERAPA SEKILO TAULIAH INI…. kah kah kah…

woit… MESTI BOLEH BELI… MALAYSIA BOLEEEEH…SEMUA ADA JUAL kah kah kah..

woit… HAIRAN…. MACAM MANA DUA HARI DULU KATA HANYA 100 DATANG… INI DAH JADI 200 …kah kah kah…

kah kah kah…. SEJADAH TERBANG DAH BAWA BALIK 100 ORANG JEMAAH…kah kah kah

kah kah kah… UNDANG LAPOK DARI PENJAJAH INI BUKAN HANYA HAL TAULIAH…. kah kah kah..

woit…. ISA… PENINGGALAN BRITISH… kah kah kah..

woit…. AKTA CETAK… PENINGGALAN BRITISH…. kah kah kah..

kah kah kah… RAJA GOPAL INI PUN PENINGGALAN BRITISH… kah kah kah..

woit… UNITED MALAYS NATIONAL ORGANISATION INI PUN… MENETAS DALAM REBAN BRITISH…. kah kah kah..




11 ulasan:

Tuan Tanah Kedaung berkata...

Kah..Kah..Kah...
Apa punya lahabau pengarah JAIS..
Woi Encik Pengarah lu ada taulaih ka..? kah..kah..kah..Menatang apa tauliah tu..? Kah..kah..kHa...
Geran Tanah Ka.?

Woi Mana Mufti Tua yang nama Harussanasini..? Kah...Kah..kah..
Woi Tanya la apa fatwa dari mufti Tua Harussanasini..kah..kah..kah..

Woi Mat Sembab Dan Mat Monggol ada tauliah ka...kah..kah..kah..

Woi nak jilat Raja Gopal pun pelan-pelan la...Jangan la jilat sampai kering..biarla basah-basah sikit...
kah..kah..kah..

Woi Raja Gopal selalu tak sembahyang korang tak nak tangkap ka..? Atau takut...? kah..kah..kah.. Woi Encik Ketua Pengarah lu dapat berapa komisen...kah..kah..kah..

mn berkata...

KETUANAN MELAYU....kah kah kah kah

TAPI MASIH TAKSUB DENGAN 'BRITISH'

'AP' PUN PENINGGALAN BRITISH...PATUTNYA NEGARA BOLEH DAPAT RM2.5 BILLION...TAPI CUMA DAPAT RM30JUTA ???

INI GUNA TAULIAH GEROMBOLAN UNITED MONKEYS...kah kah kah kah

ostad motto berkata...

Sib baik haku dah tak gi surau ngaji alib bah tah...kalu tak haku musti kena tangkap same ostad yang tak ade toliah ngajor .JAIS cube beri list orang yang layak ngajor ugame islam ni? baru senang kami pergi mesejid semula

Tanpa Nama berkata...

Dia ni pon cakap jer pandai makalihamput....sama cam mufti tua dari...negeri haramjadah....

Tanpa Nama berkata...

"Mohamed Khusrin berkata, mereka yang memberi ceramah agama sepatutnya menghormati Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah sebagai ketua agama Islam di negeri ini dengan mematuhi peraturan JAIS"

ketua agama islam?
saham dalam Hard Rock Cafe apa cerita?tempat minum arak,joget2,carik perempuan segalanya..

tujuh76satu berkata...

wahai ilmuan agama, dalam menyampaikan risalah islam amanah Allah, tak perlulah hormat dan takut kepada manusia samaada ianya menteri ke pegawai ke hatta raja sekali pun kalau mereka sendiri tidak tahu menghormati orang yang berilmu. sultan tu apa sangat tanggungjawabnya kepada agama???? kuatkah pegangan agama mereka??? sepatutnya sultan dan raja rajalah yang mengajar agama kepada rakyat..... bukan mentekedarah keringat rakyat!!!!

Tanpa Nama berkata...

Anjing2 JAIS jadi JAIS ada tauliah ke tidak...ada pedigree mano? Klau takdo pedigree mesti anjing pariah atau pariahdog!

azmie berkata...

last skali dia tai chi pi kat raja. sapa lawan kena chop penderhaka. porrah! pakai la skrip baru, boring betoi

Tanpa Nama berkata...

Woi, kome! Dema suruh hormat tu kat raja. Raja Gopal la!

Keliwontron berkata...

Ho HO Ho , kami dah memerhatikan beliau sampai 3 tahun ...masa dia jadik Mufti Perlis dulu tak berani kacau , sekarang dah berenti berani tangkap ....

Datuk Nakhai tu cakap tak bule audit YADIM sebab apa ? YADIM hanya layak di audit di Padang Masyar saja ka ? kah kah kah ...ingat kepala bapak kao punya YADIM tu ka ? YADIM tu institusi kerajaan jadik layak di audit bila2 masa ...nape kao takut temberang kao pecah ka ?

Khusrin , kalau cakap Sultan sebagai MASKOT atau LOGO ketua agama Islam aku percaya ...case closed

Keliwontron berkata...

Lagi satu pasal tauliah bodoh nie

Kalau Dr Asri keluar kat TV program agama lepas tu siaran tu di pancarkan ke seluruh negara ....jadik masalah nie sebab org kat Selangor pun dapat ...
Aku rasa elok JAIS mintak syarikat TV-TV di Malaysia kena buat satu chip/device supaya bila Dr Asri keluar tv , gelombang TV terbang dan mengelak negeri Selangor baru kool !