Sabtu, 20 Disember 2008

KEMPEN PETAKA - KILANG DI PULAU PINANG CUTI LAMA


Banyak kilang di Pulau Pinang telah mula menghantar pulang buruh dari luar kerana keadaan ekonomi merosot.

Cuti Krismas dan tahun baru kali ini banyak kilang-kilang akan memberikan cuti panjang kepada pekerja. Ada yang ditutup sampai dua minggu.


kah kah kah… woit mat mongol….BUT OUR ECONOMY HAS NO PROBLEMS…. kah kah kah… OUR DUNDAMENTALS IS STRONG…. kah kah kah..



5 ulasan:

broooo... berkata...

saj nk kongsi maklumat...

Malaysia tidak terjejas krisis ekonomi global... kata TPM.

tapi akan punya kilang WDC shut down 12/22 hingga 12/28...

tk caya lawat di wdc.com.

Khun Pana aka johanssm berkata...

" Our ekor no mee no problem , fundumental very strong " kata Datuk seri Najis .

Sila tempeling muka Najis atau baling kasut.
Sebab Western Digital tutup kilang dan lebeh 1500 yang hilang kerja boleh pi beratur depan rumah Najis minta bantuan dari 5 beliyon yang Najis baru sapu dari EPF.

Kita ingin tengok sampai mana rakyat Sabah dan Sarawak boleh ber diam diri. Pada hal , kami di semenanjung sudah tendang umno keluar.

Siapa bilang tak ada kilang bungkus? Na,ini dia kilang sudah lingkup >>>http://thestar.com.my/news/story.asp?file=/2008/12/20/nation/20081220150337&sec=nation

Tanpa Nama berkata...

Bro...Salam,
Kilang tpt gua kerja shutdown dari 25/12/08 hingga 04/01/09.....lama tu.

zaini76

Tanpa Nama berkata...

texas instruments hulu kelang shutdown 2 minggu krismas ni...

Tanpa Nama berkata...

salam bro isham,

aku keja kt penang and aku tau perkara ni mmg betul. kebanyakan kilang including kilang elektronik, perabot, dan juga freight forwarders mmg akan bercuti start minggu depan sampai 5/1/09. Depa akan potong cuti tahunan pekerja dan yg takda cuti lagi tu kena la potong gaji. ada kilang2 area bukit minyak pulak, keja 3-4 hari aja seminggu, hari lain tu cuti. So, tu pon sama potong cuti atau gaji.

Selain tu, dengar ceritanya Sony akan buang lebih kurang 8000 pekerja di M'sia sahaja dan worldwide 22,000. Kt penang sahaja 500 org. Kilang Silterra kt Kulim pulak dengar ceritanya mmg akan tutup next year. Tu yg buat microchip la. Lelain tu, mmg dah start offer vss. Mmg ada antara kawan2 aku kena.

Teruk tak teruk, kat area Prai ni dulu cukup meriah dengan lori kontena. Sekarang ni nk dapat 10 biji sejam pon payah. kalau dulu eksport dalam 2-3 ratus kontena, sekarang tinggal 2-3 puluh aja. 10%! Bayangkan betapa senaknya ekonomi M'sia sekarang. Kt S'pore pulak, aroun 150,000 pekerja rakyat M'sia yg akan diberhentikan. Umah, keta, sekolah anak, mkn hari2 sapa nk tanggung?

Dlm pada tu boleh pulak depa sebok nk swastakan IJN. Satu perkataan aja untuk golongan MA (mangkuk ayun) ni: GILA

-pisang susu-