Ahad, 8 November 2009

ILMU PENGETAHUN UNTUK KEBAIKAN UMAT BUKAN BARANG DAGANGAN !



MAHASISWA MULA MUNGUGAT !




SURAT DARI MAHASISWA

Assalamualaikum dan selamat sejahtera dan salam turun yuran...
apabila menyentuh mengenai yuran mahal,saya sendiri sebagai pelajar KUIS juga terkena tempias mengenai isu ini.Saya adalah pelajar semester 2 diploma komunikasi di KUIS.untuk fakta kepada semua,yuran semester 1 yang saya bayar hanyalah RM2776.50.tetapi yuran pada semester ini,yuran yang perlu saya jelaskan ialah RM 3800.maka jelaslah bahawa yuran telah meningkat jauh lebih tinggi dari semester lepas sedangkan saya tidak melakukan penambahan subjek dan perkara-perkara lain yang boleh manjadikan harga yuran naik.cuma yang saya dapati,perkara mengenai yuran naik ini belum sampai kepada Dato' Adnan bin Isman,iaitu rektor KUIS pada sebelum ini.Cuma sampai kepada rektor apabila Gerakan Mahasiswa Sedar (GMS) membuat bantahan pada hari Jumaat yang lepas (6/11/2009).Jadi saya dapat memberi kesimpulan bahawa mungkin Dato' rektor KUIS tidak berkaitan kerana beliau sendiri yang diamanahkan oleh kerajaan negeri Selangor untuk menjaga KUIS sebagai IPT di bawah tadbiran kerajaan Selangor.Cuma yang dapat saya kesan di sini bahawa mungkin sekumpulan "makhluk" dalam Jabatan Pembangunan Mahasiswa (JPM) yang menyelewengkan duit mahasiswa untuk kepentingan mereka.Kerana sebahagian "makhluk" itu merupakan kroni-kroni UMNO/BN yang masih bertugas di dalam KUIS walaupun KUIS telah diurus tadbir oleh kerajaan pakatan rakyat di Selangor.Alasan kenapa mereka dikekalkan di KUIS ialah untuk menjaga keadilan kepada semua pihak tanpa mengira fahaman politik.Namun apabila diberi ruang untuk mereka bekerja,mereka "membalas budi dengan begitu baik sekali".Itulah sebabnya kenapa berkalu kebocoran.Apatah lagi didapati sebahagian staf dalam JPM kecuali Dekannya yang tidak melayan dengan baik persoalan-persoalan dari golongan mahasiswa walaupun mahasiswa yang mengadu kepada mahasiswa itu datang dengan cara yang baik dan beretika.Inilah ulasan dan pemerhatian yang dilakukan oleh saya,mahasiswa KUIS sendiri.Wallu A'lam

nota:
surat ini tidak di edit.
mari kita sama-sama lihat apa perkembangan seterusnya.





25 ulasan:

sketsa sebuah perjuangan berkata...

Brosyam, gua sudah agak la bro..

ini mesti ada kaitan dengan kroni lama. time demonstrasi pasal ISA besar2an dekat KL tempoh hari, bukan main keras lagi amaran yg diberikan oleh pihak JPM. ditampalkan poster ugutan di mana - mana dalam kawasan kolej. Then, tindakan akan diambil terhadap para penganjur demonstrasi yg telah dijalankan di KUIS sehari sebelum demonstarsi ISA itu. (bro boleh tengok dalam blog gua).

JPM adalah musuh utama student di sini. Ada golongan2 tertentu sptmana di ceritakan dalam surat ini adalah dari kalangan kroni BN/UMNO. Gua akan kenali siapa mereka dan sebarkan umum kepada seluruh mahasiswa.

Yuran mahal adalah ada kaitan sedikit sebanyak dengan bangunan2 baru yg gah didirikan. Bangunan swasta. Bila sebut pasal bangunan baru yg diswastakan, bro pon paham2 kan. Tak usah cerita...

Gua akn terus siasat sampai ke lubang cacing bagi membenamkan saki baki puak 'kroni' yang ada dalam JPM itu. Sebagai aktivis, gua akn memobilisasikan massa, dan menyebarkan secara umum kepada seluruh mahasiswa. Biar mahasiswa dan para ibu bapa tahu akan situasi yg berlaku. jangan dok mengangan ajer..

Mahasiswa kena bangkit berjuang. Jangan gentar.

"Ilmu pengetahuan untuk kebaikan umat bukan barang dagangan."

Power to change and Change for a new life!

mn berkata...

'KUIS' TU APA MAKSUDNYA PAK LONG TT?

'KOTAK UNTUK ISI SURAT' DARIPADA PUTERA SAUDI KA??

kah kah kah kah..kah kah kah

Tanpa Nama berkata...

rocker la budak2 KUIS nie..
jeles gua tengok lu orang buat demo.. korang kasi sebar tau peristiwa korang supaya budak2 dekat UTM pun berani bertindak macam korang... budak UTM ni penakut sikit..

Tanpa Nama berkata...

PKR ni lembab, masih tidak efisien, baik hati konon! Berurusan dengan iblis secara lembik akibat nak mampos!PKR/PR belum sedar?

Keliwontron berkata...

Yuhuu, bagus surat ini ..yuran inflasi sampai 35 % ...apeko gilo ke apa ... ini yuran dalam negeri pun nak cekik darah rakyat Malaysia ... gaji staff kerajaan dah bayar apeke jadahnya nak yuran mahal2 lagi ... kalau rakyat tak mampu bayar jadik sampah masyarakat baru tau !

Ini mesti kes nak sabotah PKR nie ..target nak jatuhkan Jan 2010 .
MMg dasar anjing BN !

Nape tak guna duit Badak Rosmah dapat dari Putera Kondomi saja utk tidak naikkan yuran ?

Tanpa Nama berkata...

salamz.satu lg drama yg diarah olh umnogok supaya mahasiswa/i agar membantah dan menyalahkan kerajaan Selangor sedia ada.Agenda yg di create kan supaya pentadbiran kerajaan negeri jd kelemkabut.waspada agenda rampasankuasa haram dr bee endumnogokkkkkkk..............

Tanpa Nama berkata...

Bro syam, TENNO here.
aku ada adik sedara yg hanya study sampai SPM je. Result ok, tapi tak nak sambung study. Bila aku tanya kenapa, jawapannya sangat mudah dan benar. Katanya "aku kerja gaji kecil, tapi aku akan bergaji sama dengan org2 yg habis study 5 tahun nanti. Bezanya, 5 tahun akan datang aku tiada hutang belajar (PTPTN/JPA?etc.) Hutang aku 5 tahun akan datang cuma hutang permulaan niaga." Kini telah lebih 8 tahun berlalu dan benar katanya, dia tiada hutang belajar...tapi aku yg ada diploma ni menanggung hutang belajar. Negara kaya, tapi mana bahagian utk belajar percuma? Mana perginya hak pelajar dalam wang zakat? Mana perginya set2 MALAY POWER? Moga kerajaan PR keluarkan wang zakat utk pelajar2 ISLAM (bukannya pelajar MELAYU). Ingat! ISLAM bukan MELAYU.

freDDy berkata...

Pak isham

Saya teringat ttg segelintir mahasiswa yakni budak2 perempuan yg terpaksa menggadaikan maruah kerama mereka mungkin terpaksa untuk berbuat demikian atas faktor kos kehidupan yg sgt tinggi.Hendak byr rumah sewa lagi,mau beli buku lagi,soal mkn minum lagi,hal transport lagi,ttg yuran yg tidak masuk akallagi dan seribu satu masalah yg terpaksa ditanggung oleh golongan mahasiswa pada masa kini.Semoga kebangkitan mahasiswa ini bisa menyemarakkan lagi api semangat yg telah hilang puluhan tahun dahulu

Tanpa Nama berkata...

NI LAH MASALAH BN-UMNO HARAMJADAH NI, KITA KEKALKAN MEREKA UNTUK MENJAGA KEADILAN DAN MEMBERI MEREKA RUANG DAN PELUANG, TUP TUP... MEREKA BERTINDAK MENJADI BARUA DAN LALAT DALAM PENTADBIRAN, SUDAHLAH INSTITUSI UNIVERSITI TAK UBAH MACAM SEKOLAH TADIKA KEMAS PENTADBIRANNNYA, MEREKA CUBA PULA UNTUK MENGGANGGU KOLEJ 2 YANG DITADBIR PAKATAN, APA PUNYA PUKIMAK KERAJAAN HARAMJADAH NI. AKU PELAJAR UNIVERSITI AWAN PUN AMAT TERASA KEBENCIAN DENGAN UNIVERSITI YANG DIKAWAL SEPERTI LEMBU PAWAH , DICUCUK DITOSOK HIDUNGNYA UNTUK MENDENGAR ARAHAN PEMIMPIN CELAKA BN-UMNO PUKIMAK HARAMJADAH! , INILAH GELARAN INTELEK TERBAIK UNTUK MUNKEE MUNKEE NI , KERANA TIADA GELARAN YANG TERBAIK LAGI BUAT MEREKA SETELAH MENGGADAI NASIB ANAK BANGSA DAN MENJADO PENGKHIANAT NEGARA DAN AGAMA, MOGA SANG TUHAN MELAKNATI MEREKA ADANYA. AMIN

Tanpa Nama berkata...

Salam Bro,

Biasanya, bab-bab yuran pengajian ditentukan oleh pihak tertingi universiti. Pihak lain tidak ada kuasa. Kalau di universiti tersebut ada Senat, maka Senat yang menentukannya. Kalau U tersebut ada Lembaga Pengarah (LPU), maka LPUlah yang berkuasa.

Truckster berkata...

ada gerombolan eee yg mahu menipu Melayu

sampai anak Melayu nak belajar pon kena tipu

Tanpa Nama berkata...

MAHASISWA UTM SUPPORT DEMONSTRASI!!!

BERGERAK KE ARAH PERUBAHAN DAN KEBEBASAN!

apek berkata...

giler ganas.. buat demo.. tapi betul ke demo tu.. ke gambar hiasan semata2..?

tajuk : SURAT DARI MAHASISWA (surat ni tuju pada siapa?? kurang faham..)

macamana la yuran naik tapi presiden tak tau.. betul ke ada kroni2 tertentu yg main pusing2.. ataupun ni cuma serkap jarang.. ada bukti tak..? hum humm..

aku bukan nak kondem cuma nak tahu keadaan sebenar dengan penjelasan yg seneutral mungkin.. (aku bukan pro mana2 parti politik dan aku x-kisdar)

tq

Tanpa Nama berkata...

minta mereka2 yang masih dgn gerombolan letak jawatan.

Tanpa Nama berkata...

tak ramai pon yg demo. adelah 400 org, kebanyakan budak2 cgpa nye cukup2 makan. perhiasan atau lanskap semue die kate pakai duet pelajar, then dioang bezakan yuran IPTA ngan KUIS?? hahaa.. Yuran adalah dh selaras dr senat. JPM tak pegang pon duet. sbnrnye pinjaman melebihi yuran pengajian kecuali nursing jek. Selebihnya pakai HP bapak deVAS! ni budak2 nyusahkan org lain kesian student2 yg nak praktikal dh kene reject akibat berita samdol2 ni.. semoga Allah membalas ape yg korang2 lakukan itu!!!

Tanpa Nama berkata...

set MALAY POWER? tu dlu bebudak skinhead je ada title tu.. 'malay power or nazi punk yg jaket ada swastika or tali but warna merah.. paling dasyat, KL Trooper. psal diowg ni pantang jumpa budah SHARP sure belasah x hingat punyer.. kahkahkah..
yg ni ler bila dh matang skit (konon) join ketuanan melayu bagai.. bebudak yg x pakai otak masa bertindak..
segan aku bila tau bebudak KUIS berani berdemo mcm ni.. respek beb.. bebudak UiTM jgn harap arr nk berani mcm ni.. yg bebaru masuk suma dh kene brainwash sesiap , kene warning, ugut, sebagainya utk terus di cucuk hidung.. kesian..
dlam pala hotak dah set dah 'kita datang nak belajar, bukan nak berdemo'.. huhuhh..

Tanpa Nama berkata...

wei budak GMS bwh sedar…korang punyer pasal aku kena reject praktikel….lepas muka2 bangang tu kuar TV3 suku bangang tu…aku dpt call yang praktikel aku kena cancel…diorang taknak student yang suka demo..apelah bangang korang ni,,,buat keje tak pakai otak….kalau korng ade masalah ngan ptptn..nape korang bwak masalah ni kat kitaorang…..dah tahu…takde duit wat pe masuk kolej swasta…belajar2 rajin masuk ipta…abg aku dulu dpt ijazah kat ITM pun tolak sebab takde duit…menangis mak aku tau..tapi kitaorang tak susahkan orang…….mcm korang semua budak GMS, sekarang ni dia dah berjaya dan buat degree part time…guna duit sendiri…mcm tulah baru sedar tak menyusahkan orang…menteliti orang melayu semua nak free dan murah sebab tu lah kena tindas…

UIAS berkata...

Assalamualaikum,

JIWA kita ni jangan lah diPENUHI dengan sifat BURUKSANGKA, lama kelamaan HATI akan menjadi HITAM.

Berilah pandangan yang POSITIF yang BERSIFAT seperti orang yang BERPENDIDIKAN TINGGI seperti pelajar yang lain.

Wassalam

Tanpa Nama berkata...

yg dtg demo 400 org je ke.....la aku tgk gmbar cm riban2 dtg demo....tp aku cm pnah tgk je gmbar ni....bkn ke gmbar budak2 UITM wat demo kt dataran shah alam?????klu dh bangan2 smua xya la wat demo.....g la blajar pndai2 leh bdemo dgn pndai...

Tanpa Nama berkata...

Salam Bro,
Sebelum nak menuduh tu siasat dulu, cari buktinya...kalo ko nak siasat dalam2 pun jgn la nak babitkan parti politik..korang nie nak belajar ke nak berpolitik...

Dah tahu KUIS nie IPTS yuran mahal watpe korang sibuk2 masuk belajo kat KUIS....pegila belajo kat tempat yang korang kate yuran lebih murah dari KUIS...

Kalo dah makhluk subsidi tu subsidi la jugak....

Lagipun aku dengo ketua GMS nie ade yg kene buang daripada IPTA pastu masuk KUIS balik betul ke?...aku x berpihak pada mane2 walaupun aku ni ex-kisdar...tapi korang dah melibatkan reputasi KISDAR-KUIS...

Kalo korang tak puashati pun berbincanglah cara baik..bukannya dengan buat demo...aku dengo korang baru buat satu perjumpaan tapi war2kan dah berkali2 jumpe pengurusan...betul ke bro...???

Aku tak tau la mane cerita yang betul dan mane yang salah...kalo korang ade buktinye ...tunjukkan pada pengurusan KUIS tu bior die tahu...bior diaorang jelaskan..

Aku harap isu ini dapat diselesaikan dengan cara yang baik...

Adios

apek berkata...

hurm.. time demo dah tak fikir apa dah kot.. yg jadi mangsa dlm masa terdekat lepasan kuis@kisdar.. susah nak dapat job dan praktikal..

tak silap aku.. kalau skarang ni kalau cgpa tinggi.. kuis akan support yuran pengajian dan asrama.. cuma kena bayar sikit jer.. patutnya bila jadi cam ni.. mahasiswa kena berusaha lebih lagi..

kalau betul pun nak tuntut hak pelajar.. guna saluran yg betul.. banyak lagi cara.. contoh buat petition.. mpp pun kena mainkan peranan jadi pengantara antara pihak admin dan pelajar.. jernihkan yg keruh..

aku pun harap isu ni leh selesai dgn cara yg baik.. bersihkan nama kuis balik.. ;)

Pemohon SLAK KUIS berkata...

memang betul.. yg demo ni ramai yg CGPA teruk..kena potong PTPTN lau tak mampu byr yuran lah...yg ok CGPA tenangjer..sebab masih dapat PTPTN...

mas asmar ashraf berkata...

Start aku masuk KUIS ni. Sepatutnya MPM memainkan peranan dieorang untuk membela pelajar. kat mana-mana IPT pun MPM tugas die adalah membela pelajar. Tapi, kat KUIS, its a reverse situasion. MPM bersetogkol dengan pihak kolej untuk menjatuhkan mahasiswa. MPM tidak mainkan peranan dengan betul. Sepatutnya MPM menuntut hak-hak pelajar dari pihak kolej.

satu lagi. Kita tidak diberi pilihan untuk memilih mana-mana parti yang kita nak kerana calon-calon yang bertanding sudah pun dipilih oleh JPM. Di mana-mana IPT mestilah mempunyai parti pembangkang dan juga kerajaan. Kat kuis? 1 parti jer bertanding. Buat apa kita nak undi. Kita pun tau yang dipilih tu adalah Barua kolej

Jadi, mana hak-hak kita nak dieorang bangkitkan. Asal dieorang selamat, dapat sijil yang baik, dan mendapat pujian yang tak sepatutnya dieorang dapat. Dok dalam bilik MPM yang berhawa dingin, mana nak nampak apa masalah pelajar. Kalau pelajar ada masalah, dieorang tak turun padang kot.

KUIS pun salah gak, kalau dia betul, dia akan wat press confrence hari berikutnya. Tapi, tak buat-buat. lagi tambah keroh la keadaan.

apa pun ni hanyalah pandangan aku jer. so kalau ada salah silap, tegor yerk.

Tanpa Nama berkata...

KUIS mengong....sistem pendidikan macam sekolah!!

Tanpa Nama berkata...

WOI...pointer aku 3.93 lak...aku join jugak demo kambing!!!! ko tu yg tolol.anjing JPM ko taik.