Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Ahad, 8 November 2009

PELAJAR PULAK TURUN BERDEMO



TANAMKAN BUDAYA BERDEMO DI JALAN RAYA




PELAJAR KUIS BANTAH YURAN MAHAL – berita hairan

Lebih 2,000 pelajar Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor (Kuis) yang menggelarkan diri mereka Gerakan Mahasiswa Sedar (GMS) mengadakan demonstrasi di pekarangan kolej itu semalam, bagi membantah kenaikan yuran pengajian yang dikenakan ke atas mereka.

Kumpulan pelajar terbabit berarak membawa poster, membantah tindakan Kuis menaikkan yurannya secara beperingkat bermula pada 2006 dan lebih 50 peratus pada 2007.

KAH KAH KAH..

kah kah kah… HEBAT.. PELAJAR TELAH BERDEMO…kah kah kah..

kah kah kah… JADI KAN BERDEMO BUDAYA ANAK MUDA…kah kah kah..

kah kah kah… TUNTUT PELAJARAN PERCUMA UNTUK SEMUA…kah kah kah..

kah kah kah… BELAJAR ADALAH HAK ASASI… BUKAN UNTUK CARI UNTUNG… kah kah kah…

kah kah kah… KAMPUS KAMPUS LAIN PATUT BELAJAR TURUN BERDEMO…kah kah kah..

kah kah kah… HANYA DEMO YANG AKAN MENJULANGKAN TUNTUTAN…kah kah kah..

woit... PELAJAR UKM... JANGAN REBUS TELOR... kah kah kah..

woit... PELAJAR UM... JANGAN GINTIL HIDUNG...kah kah kah...

kah kah kah...PERLAJAR UITM... JANGAN TAKUT EEE MISAI PANJANG... kah kah kah...

kah kah kah... SAMPAI BILA NAK KENA BULI...kah kah kah



13 ulasan:

نيك حافيظول berkata...

woit tukar tiub. itu kolej aku kah kah kah kah. aku ada la sekali bro!

presiden gms tu naqib usrah aku kah kah kah kah

نيك حافيظول berkata...

apapun bro gua amat2 bersetuju dengan bro.

"Belajar adalah hak asasi. Bukan untuk cari untung"

*gua tgh siasat pasai apa dinaikkan sgt yuran tu. gua nak cari bukti yg kukuh. mungkin ada kaitan dengan kroni lama*

Sukj berkata...

CEUPACS...JANGAN BERSABAR SAMPAI 10KILO?

OMAR GAGAP...JANGAN GAGAP SAMPAI BENGONG 8 KILO...kah kah kah kah

LembuKenyang berkata...

...uk!uk!ak!ak!...zaman menjadi pelajar inilah nak berbuat sesuatu...uk!uk!ak!ak!...

...uk!uk!ak!ak!...jangan tunggu jadi menteri baru nak buat...uk!uk!ak!ak!...

...uk!uk!ak!ak!...ini mentaliti gerombolan...uk!uk!ak!ak!...

...uk!uk!ak!ak!...kena ada pangkat dan apa pukimak...uk!uk!ak!ak!...

...uk!uk!ak!ak!...baru boleh laksanakan sesuatu...uk!uk!ak!ak!...

...uk!uk!ak!ak!...takdak jawatan, alamatnya duduk melahu ajerlah...uk!uk!ak!ak!...

...uk!uk!ak!ak!...biar kene buang sekolah...uk!uk!ak!ak!...

...uk!uk!ak!ak!...janji anak cucu dapat pelajaran free...uk!uk!ak!ak!...

...uk!uk!ak!ak!...ini malaysia sistem kapitalis...uk!uk!ak!ak!...

...uk!uk!ak!ak!...lebih teruk dari sistem kapir yahudi...uk!uk!ak!ak!...

...uk!uk!ak!ak!...yahudi yang dilaknat ALLAH pun jauh lebih bertamadun dan menjaga kebajikan rakyatnya...uk!uk!ak!ak!...

...uk!uk!ak!ak!...ini kerajaan ISLAM PUKIMAK yang disayangi ALLAH...uk!uk!ak!ak!...

...uk!uk!ak!ak!...tak mampu buat sistem sendiri...uk!uk!ak!ak!...

...uk!uk!ak!ak!...kononnya nak ikut yahudi...uk!uk!ak!ak!...

...uk!uk!ak!ak!...malah terjuta2 buruk dari yahudi...uk!uk!ak!ak!...

...uk!uk!ak!ak!...tupun jangan......uk!uk!ak!ak!...

...uk!uk!ak!ak!...bersyukur-bersyukur-bersyukur...uk!uk!ak!ak!...

...uk!uk!ak!ak!...lepas ni...entah apa pukimak lagi disuruh rakyat bersyukur dan terus lena dibuai mimpi pembangunan...uk!uk!ak!ak!...

LembuKenyang berkata...

...uk!uk!ak!ak!...http://www.malaysiakini.com/news/116917...uk!uk!ak!ak!...

...uk!uk!ak!ak!...mentaliti gerombolan...uk!uk!ak!ak!...

...uk!uk!ak!ak!...ini pun nak kene berdemo jugak ka...uk!uk!ak!ak!...

...uk!uk!ak!ak!...baru dia nak paham...uk!uk!ak!ak!...

...uk!uk!ak!ak!...sian orang melayu...tak abis2 masalah bertimpa...uk!uk!ak!ak!...

...uk!uk!ak!ak!...dulu dan sekarang: GEROMBOLAN...uk!uk!ak!ak!...

sekarang dan akan datang: beberapa kerat dalam PAS dan PKR...uk!uk!ak!ak!...

...uk!uk!ak!ak!...ini punca Melayu tak mampu berjalan...uk!uk!ak!ak!...

...uk!uk!ak!ak!...lumpuh dan sudah macam kene stroke...uk!uk!ak!ak!...

...uk!uk!ak!ak!...kendian kene kanser lagi...uk!uk!ak!ak!...

...uk!uk!ak!ak!...pastu ada kene sakit jantung dan siplis...uk!uk!ak!ak!...

...uk!uk!ak!ak!...PENAT LA MEDULA OBLONGATA aku skrg ni...uk!uk!ak!ak!...

...uk!uk!ak!ak!...abih sengal sumer urat2 serebrum...uk!uk!ak!ak!...

...uk!uk!ak!ak!...banyak lagi guru2 pondok yang lebih bergetah...uk!uk!ak!ak!...

...uk!uk!ak!ak!...ada muda dan ada tua sama macam pok nik...uk!uk!ak!ak!...

...uk!uk!ak!ak!...tapi idea lagi jauh pukimak bernas lagi...uk!uk!ak!ak!...

Tanpa Nama berkata...

huish..aku student UTM kagum tengok gadis2 KUIS nie.. jelesnya akue tengok dorang demo..aku pun nak demo..yuran mahal tau huhuhu

nie-zarm berkata...

Assalamualaikum dan selamat sejahtera dan salam turun yuran...
apabila menyentuh mengenai yuran mahal,saya sendiri sebagai pelajar KUIS juga terkena tempias mengenai isu ini.Saya adalah pelajar semester 2 diploma komunikasi di KUIS.untuk fakta kepada semua,yuran semester 1 yang saya bayar hanyalah RM2776.50.tetapi yuran pada semester ini,yuran yang perlu saya jelaskan ialah RM 3800.maka jelaslah bahawa yuran telah meningkat jauh lebih tinggi dari semester lepas sedangkan saya tidak melakukan penambahan subjek dan perkara-perkara lain yang boleh manjadikan harga yuran naik.cuma yang saya dapati,perkara mengenai yuran naik ini belum sampai kepada Dato' Adnan bin Isman,iaitu rektor KUIS pada sebelum ini.Cuma sampai kepada rektor apabila Gerakan Mahasiswa Sedar (GMS) membuat bantahan pada hari Jumaat yang lepas (6/11/2009).Jadi saya dapat memberi kesimpulan bahawa mungkin Dato' rektor KUIS tidak berkaitan kerana beliau sendiri yang diamanahkan oleh kerajaan negeri Selangor untuk menjaga KUIS sebagai IPT di bawah tadbiran kerajaan Selangor.Cuma yang dapat saya kesan di sini bahawa mungkin sekumpulan "makhluk" dalam Jabatan Pembangunan Mahasiswa (JPM) yang menyelewengkan duit mahasiswa untuk kepentingan mereka.Kerana sebahagian "makhluk" itu merupakan kroni-kroni UMNO/BN yang masih bertugas di dalam KUIS walaupun KUIS telah diurus tadbir oleh kerajaan pakatan rakyat di Selangor.Alasan kenapa mereka dikekalkan di KUIS ialah untuk menjaga keadilan kepada semua pihak tanpa mengira fahaman politik.Namun apabila diberi ruang untuk mereka bekerja,mereka "membalas budi dengan begitu baik sekali".Itulah sebabnya kenapa berkalu kebocoran.Apatah lagi didapati sebahagian staf dalam JPM kecuali Dekannya yang tidak melayan dengan baik persoalan-persoalan dari golongan mahasiswa walaupun mahasiswa yang mengadu kepada mahasiswa itu datang dengan cara yang baik dan beretika.Inilah ulasan dan pemerhatian yang dilakukan oleh saya,mahasiswa KUIS sendiri.Wallu A'lam

Tanpa Nama berkata...

Kalau korang nak tau sebab apa yuran KUIS naik 50%? Sebabnya ialah KUIS dah buat hostel 13 tingkat... Padahal student takde laa ramai mana... Apa kejadahnya buat hostel besar-besar? Ni mesti nak masuk kocek kroni ni...

Tanpa Nama berkata...

Aku student UKM...dengar tuu dak UKM...jgn dok rebus telur je tau....hahahhahaha

Tanpa Nama berkata...

Berani betul budak-budak tu demo. Tak takut ke dengan AUKU? kah kah kah......

Tanpa Nama berkata...

salam to all..

apa pun aku komen ni kuar tajuk la..

aku ex student UM.tapi aku terpikir gak.belajar tinggi pun keje susah nak dapat.nak keje kerajaan pun kena ada orang dalam.minta keje je kena ada orang dalam.kalo sedara dia tu puak2 umno konpem dapat keje punya.siap jd pegawai lagi 2.tambah lg sedara dia tu adun or mp UMNO.ada spm pun leh jadi pegawai kerajaan..sape2 leh komen tak PERMASALAHAN ni..

Tanpa Nama berkata...

Takat berdemo pasal yuran kira cikai lagi bro. Lepas ni kena demo pasal masyarakat. Macam Demo Baling dll lewat 70an, baru power bro.

Tanpa Nama berkata...

Tengok dah berapa ramai lepasan U yg amik PTPTN kena blacklist,tak leh ke luar negara atau amik loan. Dah la awal2 kena 4%. Pas tu dah grad masa bayar kalau lewat kena charge lewat last2 awal2 dah kena 4% lepas grad late pyt charges...sampai bila bayar loan nak habis. Kata rakyat di dahulukan...pas ni stud kite masa belajar azab yuran tinggi lepas belajar azab nak bayar PTPTN...tukar tiub tolong ulas pasal PTPTN masalah lepasan U ni ramai yg tak ketengahkan