Isnin, 31 Januari 2011

MENUNGGU KEJATUHAN MAHAFIRAUN



SALUT UNTUK ANAK MUDA




nota:
bila agaknya mat sabu akan memakai denim blue
bila agaknya arul akan memakai denim blue
jangan jadi poyo
denim blue
dan sneaker
adalah sebahagian dari ikon cool
untuk memberontak

bila mat sabu pakai denim blue
bila arul pakai denim blue
barulah malaysia akan berubah
kah kah kah




HARI HARI AKHIR SAEKOR MUBARAK
– guardian london

warga mesir benci dengan first lady mesir
warga mesir benci dengan mahafiraun

kebencian ini telah diterjemahkan dengan turun ke jalan raya
rakyat mesir telah berpuluh kali ditipu dengan pilihanraya
seluruh negara arab sedang berubah dan menunggu berita dari cairo
seluruh warga arab sedang menunggu kejatuhan mubarak
telah diberitakan bahawa kapalterbang yang akan
membawa mubarak lari telah sedia menunggu

kalau first lady tunisia lari dengan 1.5 tan emas
berapa pula yang akan di bawa lari oleh first lady mesir

nota:
flom: fat lady of malaysia

HARI KE 5 RAKYAT MESIR TURUN KE JALAN RAYA

As Egypt erupted in a fifth day of dissent and popular anger, the square nursed its wounds of revolution – as did the people, bandaged and bruised, who turned up to fill it again.

Streets were littered with debris, glass, rocks and shotgun casings. Charred fire engines and two army scout cars, torched on Friday night, were towed away with the help of the crowd. And throughout the day, a vast pall of smoke hung in the sky over the capital: set alight the night before, the headquarters of Mubarak's National Democratic Party were still blazing despite the efforts of firemen.

For the protesters, Mubarak's address to the nation in the early hours, in which he announced that he was firing his entire government but not himself, meant little. Indeed, for many, it merely rubbed salt into their wounds.

"All he said was empty promises and lies. He appointed a new government of thieves, one thief goes and one thief comes to loot the country," said Mahmoud Mohammed Imam, a 26-year-old taxi driver. "This is the revolution of the people who are hungry, this is the revolution of the people who have no money against those with a lot of money."
Mubarak's broadcast was almost surreal in its lack of awareness of the crisis that is engulfing Egypt's creaking 30-year leadership: a crisis that, while it has many points of tension, is held together by a single issue – the desire of so many to depose him.



12 ulasan:

Beruk Ketawa berkata...

Kenapa Rakyat Mesir memberontak terhadap Presiden Mubarak?

1. Rakyat Mesir meluat sebab Presiden mereka TAKUT BINI

2. Mereka marah kerana 'Mubarak' telah melantik ramai Senator BANGANG jadi Menteri. Sedangkan Wakil Rakyat yang dipilih rakyat diketepikan.

3. Rakyat Mesir kecewa kerana 'KJ' tidak dilantik sebagai Menteri. Sedangkan anak Mahafiraun yang kalah dilantik Tim Menteri.

kah kah kah kah..kah kah

tungkaran hati.blogspot berkata...

Saya masih mengharapkan perjuangan PAS seperti dahulu, perjuangan yang jelas untuk diperjuangkan...tetapi kini setelah Nik Aziz menjadi penentu, dasar perjuangan PAS telah tersasar jauh....! juga jauh dihati saya.
Berdirilah PAS dengan bermaruah tanpa PKR dan DAP terutamanya, janganlah diperbodohkan oleh mereka...! kembalilah pada perjuangan asal semoga kita rakyat Malaysia dapat keberkatan daripada perjuangan PAS.
Kembalilah kepada perjuangan asal....sebuah negara Islam yang berdaulat!

Tanpa Nama berkata...

kesemua perdana menteri yang jatuh adalah buatan bini sendiri.
philipine ada imelda
tunisia ada puan ben ali
mesir ada mem mubarak
tungguuuu.........

Tanpa Nama berkata...

""Kedutaan Besar Malaysia di Kaherah hari ini mengesahkan bahawa semua pelajar dan rakyat Malaysia di Mesir selamat setakat 4.30 petang ini (waktu di Malaysia). Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin ketika di Labis hari ini memberitahu bahawa tiada keperluan untuk membawa balik pelajar-pelajar Malaysia buat masa ini. Jika pelajar-pelajar berkenaan ingin pulang, mereka boleh melakukannya dengan membiayai sendiri perjalanan pergi dan balik dari negara itu, menurut Muhyiddin lagi.

Wisma Putra dalam satu kenyataan pula turut menasihati ibu bapa dan anggota keluarga agar tidak terlalu bimbang kerana kedutaan serta Jabatan Penuntut Malaysia sentiasa memantau perkembangan terkini, selain berhubung dengan pelajar dan rakyat Malaysia berkenaan.
Namun begitu tindakan oleh kerajaan Malaysia, ibu bapa kepada para pelajar Malaysia di sana dimaklumkan oleh kebanyakan anak-anak mereka ialah keadaan mereka di sana dalam keadaan yang perang yang menyebabkan mereka terpaksa tinggal di dalam kediaman mereka sahaja.Malah, pelajar-pelajar Malaysia semakin kekurangan bekalan makanan kerana keadaan anarki di Mesir menyebabkan banyak kedai dan pasaraya ditutup. Tindakan kerajaan Malaysia yang enggan menghantar kapal terbang tentera udara bagi mengambil pelajar Malaysia adalah dikesali, menurut kebanyakan ibu bapa di sini.

Mereka hairan tindakan kerajaan Malaysia yang ada hingga menyifatkan kerajaan BN berbuat demikian kerana ‘menghukum’ pelajar-pelajar Malaysia di Mesir yang didakwa mereka ramai yang tidak menyokong parti pemerintah BN. Malah, ada yang beranggapan kerajaan BN bimbang pelajar-pelajar ini akan membawa sentimen yang berlaku di Mesir dan Tunisia yang boleh menggugat kerajaan BN.""

pening kepala muhyidin..takut pn ada..bala ap yg nk sampai..menang ditenang tp hati x tenang..banjir melanda johor plak..nk prk merlimau plak..duit peruntukan mn nk cr..sbb 2 ckp xde keperluan nk bw blik pelajar dr mesir..

semuanya kerana takut...dan pening..

Najiro berkata...

kebangkitan memerlukan pengorbanan.
bangkit demi mendapatkan hak. Malaysia?

SHreK_MaN berkata...

http://krisismesirnasibrakyatkita.blogspot.com/

news frm sahabat dari mesir....sama2 la kite doa...

Tanpa Nama berkata...

bhai tt lihat di sini untuk denim blues yang lebih jelas.

http://www.nytimes.com/2011/01/27/world/middleeast/27egypt.html?_r=2&ref=global-home

Tanpa Nama berkata...

LOTUS REVOLUTION!!!!!!!!!!!

Tanpa Nama berkata...

MAHAFIRAUN DAH GILA..
SEKARAN DOK MERACAU DALAM BLOK DIA ...DIA DAH KENA SAWAN BABI...

Geng Kartun berkata...

mubarak akan jadi murtabak..

Geng Kartun berkata...

mubarak akan jadi murtabak.!!!!

Tanpa Nama berkata...

Mahafirau keluar kenyataan untuk semarakkan semangat melayu yg selama ini telah dibunuh oleh beliau..dengan harpan untuk mengangkat naik firaun keci ( MUKHRIZ) yg akan cuba untuk menjadi wira melayu konon...apalah tolol nye umno kedah..yg mengangkat org kalah menjadi timbalan ketua perhubungan negeri..apalah bangang nya najib menjadikan muhriz ini menjadi timbalan menteri..org melayu terutama dikedah menolak firaun kecil ini (mukhriz) supaya pisang tidak berbuah 2 kali...sedarlah..bahwa dibelakang mukhriz ini adalah tokey tokey judi..yg mendapat lesen dari mahafiraun..