Khamis, 3 Mei 2018

DOAKAN PAS KALAH TEROK






DOA PAS KALAH
Sebagai penyokong Pas, saya memang tak suka pakatan harapan pimpinan tun madey. Saya berdoa agar pas kalah teruk dalam pru14 dan kehilangan kelantan. Oleh sebab saya menyokong pas, maka saya harap ph akan menang dan berdoa supaya hussam atau nik omar menjadi MB kelantan yang baru. Hidup pas!! Takbirr! Terima kasih daun keladi. on
 GST - GASAK SAMPAI TERBURAI
Publish | Delete | Spam
Anonymous
on 4/30/1




-------------------

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Pas hadi kata najib terpalit beberapa skandal. Pas hadi kata mahathir terpalit beberapa skandal. Tapi najib OK jadi PM, mahathir tak OK. Cuba cerita.

Tanpa Nama berkata...

Itu pegangan politik dia semata2. Tak ada kena mengena dgn ajaran islam. Hadi ingat Pas mampu perintah ka? Dua kali diberi peluang, dua kali rakyat reject Pas lepas satu penggal sahaja. Ada apa2 yg berubah?

Tanpa Nama berkata...

Tt penting untuk disebarkan:
Rupanya ada kalangan pengundi samada yang sokong Pakatan ataupun yang atas pagar, tidak begitu 100% faham kaedah mengundi, jadi mereka bukanlah golongan yang buat keputusan atas well-informed decision.
1- Ada pengundi pertama kali atau baru sekali dua mengundi, tak kira muda atau tak, yang masih tak tau cara (dan keperluan) menyemak daftar pengundi masing-masing (guna sesawang spr iaitu https://pengundi.spr.gov.my).
2- Sebab tak tau semak, ada juga individu begini yang tidak tau siapa calon-calon serta parti yang bertanding untuk mereka pilih. Ada yang kata: nanti masuk dalam bilik undi tu dia tengok la siapa ada dalam kertas undi tu, kalau ada yang dia kenal maka itu la yang dia undi!
Tak tau la apa yang akan diundi kalau semua calon tak dikenali, kalau semua muka baru pada dia. Tapi selepas tu baru aku sedar, calon yang dia sangka dia kena pilih untuk mengundi tu sebenarnya calon untuk kawasan parlimen sebelah, poster calon tu ada jugak ditempel sekitar town dia!
Dan individu begitu tak tau pun nombor parlimen pXXX yang tertera atas poster tu adalah kawasan dia mengundi atau bukan.
3- Ada individu yang tak tau kita akan mengundi atas 2 kertas, 1 untuk Dun negeri dan 1 lagi untuk Parlimen persekutuan (kecuali pengundi Wilayah Persekutuan dan negeri Sarawak).
Maknanya untuk semua negeri lain ni, ada 2 undi yang berasingan dan tidak berkait antara keduanya. Jadi ada yang tak faham kalau dia suka la sangat kat calon Dun tempat dia (sebab hensem sangat mamat tu atau sebab datin tu makcik dia sebelah arwah bapak), boleh je dia undi orang parti tu, tapi untuk kerusi Parlimen pulak dia masih boleh undi calon parti lawan. Ini penting untuk orang Sarawak contohnya. Diaorang kan sangat sayang dengan BN lebih lagi sejak CM terdahulu arwah Adenan Satem. Memandangkan Pru14 sekarang takde pun pilihanraya untuk Dun negeri, jadi ini peluang terbaik untuk tetap kekal dengan kerajaan negeri BN yang mereka sayang tu, pada masa sama mengundi calon Pakatan dan bukan BN pula untuk kerusi parlimen kerajaan persekutuan, sebab mengundi calon bukan BN untuk Pru14 ni takde kacau sedikit pun kerajaan negeri sedia ada. Maka mereka tiada masalah la untuk sokong dan undi Pakatan pulak untuk parlimen dalam Pru14 ni supaya kerajaan BN sedar kuasa sebenar adalah pada rakyat baru la depa lebih peka apa orang sarawak mau, dan kalau Pakatan yang berjaya menjadi kerajaan persekutuan dapatlah tolong Sarawak lebih berkesan lagi.
Sebenarnya konsep ni sama je untuk semua negeri lain jugak.
Penting sangat konsep ni, sebab paling penting ialah kabinet najib kerajaan persekutuan BN jatuh dan pakatan tawan putrajaya, barulah MP dari Pakatan dapat menunjukkan program yang mereka cakap mereka perjuangkan selama ini (kerana selagi BN pegang kuasa selagi itulah diskriminasi terhadap kawasan MP Pakatan diteruskan - mengambil alih kerajaan persekutuan (secara demokrasi menerusi Pru14) adalah jauh lebih penting dari Pakatan berjaya menang 6 atau 10 kerajaan negeri!!