Jumaat, 9 November 2018

PEDOFILIA




PEDOFILIA
TULISAN INI TIDAK KAITAN
DENGAN MEREKA YANG SEDANG HIDUP
ATAU
YANG SEDANG MATI
ATAU
YANG DUDUK DI PERLIS
ATAU
DUDUK DI MELAKA
ATAU
DI SAUDI ARABIA

Pedofilia
Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Pedofilia ialah sejenis gangguan psikologi di mana individu dewasa atau atau remaja yang lebih tua tertarik secara seksual atau eksklusif kepada kanak-kanak yang belum baligh (prepubescent). Orang yang mempunyai pedofilia melakukan seks dengan kanak-kanak atau menggunakan kanak-kanak untuk seks. Ini juga boleh dipanggil penderaan seks kanak-kanak. Sesetengah orang mempunyai perasaan pedofilia tetapi tidak melakukan seks atau mendera kanak-kanak secara seksual. 

Walaupun kanak-kanak perempuan biasanya memulakan proses akil baligh pada usia 10 atau 11, dan kanak-kanak lelaki pada usia 11 atau 12, kriteria untuk pedofilia melanjutkan titik akhir untuk prepubescence ialah berumur 13. Seseorang yang menghidap pedofilia mestilah berumur sekurang-kurangnya 16 tahun, tetapi remaja mestilah sekurang-kurangnya lima tahun lebih tua daripada anak prepubescent untuk tarikan untuk didiagnosis sebagai pedofilia.

Pedofilia dipanggil gangguan pedofilia dalam Manual Diagnostik dan Statistik Masalah Mental (DSM-5), dan manual mentakrifkannya sebagai paraphilia yang melibatkan nafsu seksual yang kuat dan berulang ke arah dan fantasi mengenai anak-anak prepubescent yang telah sama ada telah diambil tindakan atau yang menyebabkan orang dengan kesusahan tarikan atau kesukaran interpersonal. Klasifikasi Penyakit Antarabangsa (ICD-10) mendefinisikannya sebagai keutamaan seksual untuk kanak-kanak prepubertal atau awal usia kedewasaan.






---------------

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Pundek kau la TT
Kau nie dah tua pong bodo mcm Mazlee Maliki jugak (bodo sebab simpan org UMNO jaga UKM)
Kalu ikut ajaran mertua din Ayam, apa jua amalan jika kita mulai dgn bismillah dan disudahi dgn alhamdulillah hukumnya Halalan dan toiyiba.