Selasa, 29 Disember 2020

TERBUKTI ISLAM HANYA PROPAGANDA CARI SOKONGAN

 

 TERBUKTI SAHEH

ISLAM HANYA 

ALAT PROPAGANDA

CARI SOKONGAN

AMIN

SOKONG ISLAM

ROHINGYA HANYA

MENGOLAH 

PERSETUJUAN 

KAH KAH KAH

YANG BETUL 

YANG SAHEH

IALAH  KUASA

KAH KAH KAH

KUASA UNTUK

DAPAT FULUS

KAH KAH KAH



Muafakat Nasional retak menanti belah, kata penganalisis

PENYATUAN Muafakat Nasional (MN) antara Umno dan PAS kelihatannya ibarat retak menanti belah, lebih setahun selepas piagam kerjasama antara dua parti politik Melayu Islam itu dimeterai, kata penganalisis.

Mereka berpendapat hubungan antara Umno dan PAS dilihat seolah-olah tidak lagi dapat mencari kesepakatan selepas parti Islam itu menjadi sebahagian daripada komponen Perikatan Nasional (PN) yang turut dianggotai Bersatu.

Penganalisis dari Universiti Teknologi Malaysia (UTM) Dr Mazlan Ali tidak menolak keretakan itu berpunca apabila Umno dilihat berat untuk menerima Bersatu bersama MN manakala PAS pula tidak akan meminggirkan Bersatu.

“PAS dan Umno tak dapat mencari kesepakatan. Umno tak nak Bersatu masuk MN, Umno juga tak nak masuk PN.

“Boleh kata MN sedang di ambang perpecahan, sebab realiti politik sekarang… mereka tidak semesra dahulu,” katanya kepada The Malaysian Insight.

Mazlan mengambil contoh situasi semasa krisis di Perak apabila Umno dan PAS mengambil pendirian berbeza sehingga mengakibatkan Ahmad Faizal Azumu gugur sebagai menteri besar.

“Tindakan Umno jatuhkan menteri besar Bersatu agak luar biasa. PAS beri respons agak keras, dengan berkata mereka tak sertai kerajaan baru. Itu maknanya PAS tak setuju tindakan Umno.

“Umno Perak pun tak lantik exco agama daripada PAS seperti kebiasannya,” kata Mazlan.

Umno terpinggir

Mazlan tidak menolak kemungkinan hubungan akrab antara PAS dan Bersatu juga menyebabkan Umno seperti merasakan mereka terpinggir.

Perasaan itu katanya juga tercermin melalui kenyataan Ketua Pemuda Umno Asyraf Wajdi Dusuki baru-baru ini yang berkata rundingan kerusi tidak lagi antara Umno dan PAS sebaliknya antara Barisan Nasional (BN) dan PN.

“Apabila Asyraf buat kenyataan seperti itu menunjukkan Umno rasa kecil hati dengan PAS, ada perasaan terkilan apabila PAS semakin akrab dengan Bersatu.

“Apabila PAS menjadi komponen penting PN, respons Umno itu menunjukkan seolah-olah PN adalah perikatan rasmi, jadi sebarang perbincangan adalah dengan PN bukan lagi MN.

“Kalau kata MN itu berkubur tidak lagi, tapi retak… sebab sekarang PAS lihat Bersatu sebagai rakan strategik untuk mereka,” kata Mazlan lagi.

Umno dan PAS membentuk kerjasama atas nama MN pada September 2019, semasa jadi pembangkang.

Selepas mengambil alih Putrajaya susulan percaturan politik pada hujung Februari, PAS menyertai Bersatu untuk mendaftarkan PN bersama dua parti dari Sabah. PN diluluskan pendaftarannya pada awal Ogos.

Umno dan BN bagaimanapun tidak menyertai PN.

 TERBUKTI

ISLAM KE

MELAYU KE

SEMUA KARUT

AMIN

ISLAM MELAYU

HANYA ALAT

AMIN

YANG PENTING

DAPAT KUASA

DENGAN KUASA

DAPAT  FULUS

AMIN



Tiada ulasan: