Sabtu, 6 April 2024

HAPUSKAN AKTA HASUTAN


Pendirian Dr Akmal bukan menghasut – MADPET


KUALA LUMPUR – Badan bukan Kerajaan Rakyat Malaysia Menentang Hukuman Mati dan Penyeksaan(MADPET) terkejut dengan penggunaan Akta Hasutan dan Seksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 terhadap Ketua Pemuda UMNO, Dr Akmal Saleh.

Jurucakap badan bukan kerajaan, Charles Hector Fernandez mendakwa, Dr Akmal tidak melakukan kesalahan dalam membangkitkan isu stoking tertera kalimah Allah kerana beliau menyatakan pendapatnya yang mana hak itu dijamin dalam Perkara 8(1)(a) Perlembagaan Persekutuan yang mengatakan bahawa ‘…setiap warganegara mempunyai hak untuk kebebasan bersuara dan bersuara…’

Menurutnya, Artikel 19 Deklarasi Hak Asasi Manusia Sejagat (UDHR) juga menyatakan ‘Setiap orang mempunyai hak untuk kebebasan berpendapat dan bersuara; hak ini termasuk kebebasan untuk memegang pendapat tanpa campur tangan dan untuk mencari, menerima dan menyampaikan maklumat dan idea melalui mana-mana media dan tanpa mengira sempadan.

Kebebasan bersuara dan bersuara ini adalah hak penting dalam mana-mana demokrasi.

Walaupun kenyataan atau pendapat seseorang itu bertentangan dengan pendirian kerajaan hari ini, atau pandangan majoriti penduduk, hak individu ini mesti sentiasa dihormati dan tidak dihalang.

Respons terhadap kebebasan bersuara ini mestilah dibuat bentuk menyangkal, dan bukannya penangkapan, penahanan atau pendakwaan melainkan jika ia melanggar undang-undang tertentu.

Begitu juga dengan seruan untuk memboikot pertubuhan tertentu atau produk tertentu adalah hak untuk dihormati.

Malah, Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) telah mengenakan sekatan ekonomi dan juga ‘boikot’ terhadap negara-negara yang mereka percaya telah melakukan kesalahan.

Sesebuah negara boleh mengenakan sekatan atau ‘boikot’ sedemikian.

“Di Malaysia, kita telah menghalang kemasukan produk, dan juga kapal/pesawat dari Israel selaras dengan pendirian kuat Malaysia terhadap Israel atas ketidakadilan yang berlaku kepada rakyat Palestin.

“Boikot adalah alat rakyat sebagai satu bentuk protes terhadap syarikat dan mereka yang berada dalam rantaian bekalan mereka sebagai protes terhadap pencabulan hak asasi manusia dan/atau ketidakadilan yang dilakukan terhadap pekerja, komuniti atau alam sekitar.

AKTA HASUTAN

INI KARUT

AMIN

MENHASUT BUKAN

SATU KESALAHAN

AMIN

USTAD DI U TUBE

HASUT UNTUK

BUAT KEBAJIKAN

AMIN

IKLAN JUGA

MENGHASUT

KENAPA TAK

TANGKAP IKLAN

AMIN

KHALAS

Tiada ulasan: