Isnin, 10 Jun 2024

ZAHID APA CERITA ?


Tiada kenaikan pangkat ketua jabatan tutup mata terhadap rasuah, kata PM


KETUA jabatan atau unit kerajaan yang gagal melaporkan kes rasuah di jabatan mereka tidak akan dinaikkan pangkat, kata Perdana Menteri Anwar Ibrahim.

Beliau berkata adalah mustahil ketua jabatan atau ketua unit tidak mengetahui sebarang kes salah laku dalam pentadbiran masing-masing.

“Saya akan mencadangkan kepada Ketua Setiausaha Negara semasa mesyuarat dalam tempoh satu atau dua hari akan datang keputusan berkaitan pelarasan gaji penjawat awam.

“Kami akan mewujudkan satu peraturan yang menghalang ketua jabatan atau unit kerajaan daripada dinaikkan pangkat jika mereka gagal melaporkan atau menangani rasuah dalam sistem mereka,” katanya.

Bercakap semasa perhimpunan bulanan Jabatan Perdana Menteri (JPM) di Putrajaya, Anwar berkata walaupun Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dan pihak berkuasa lain menjalankan tugas dengan baik, ketua jabatan dan unit kerajaan juga perlu memainkan peranan mereka.

Beliau juga melahirkan kebimbangan mengenai kekurangan maklumat walaupun terdapat penyelewengan yang berleluasa dan menggesa ketua jabatan menunjukkan kepimpinan dengan segera melaporkan sebarang penyelewengan.

“Kita tidak boleh bergantung kepada menteri atau timbalan menteri semata-mata untuk menyelia setiap aspek. Ketua jabatan mesti meningkat. Jika tanggungjawab terbukti memberangsangkan kerana amalan buruk yang berakar umbi, berundur adalah pilihan yang berdaya maju.

“Kalau jelas jabatan-jabatan tertentu buat salah, kenapa ketua tidak laporkan? Kenapa ketua jabatan tidak sedar? Mereka tidak boleh tidak sedar tentang amalan sebegitu yang telah berlaku selama bertahun-tahun,” Anwar tambah.

Beliau berkata, walaupun terdapat beberapa penambahbaikan dalam laporan Ketua Audit Negara berbanding tahun-tahun sebelumnya, lebih banyak perlu dilakukan untuk memperbaiki keadaan negara dan menjadikannya negara yang bersih dan mempunyai sedikit kes rasuah. – 10 Jun, 2024.

WOIT

APA JADI 

 DENGAN  SAIPOL

OPPS... DGN ZAHID ?

KAH KAH KAH

DIA NAIK PANGKAT

ATAU  TIDAK

KHALAS

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Mana ada ? Siapa jilat siapa cium terus dipelihara terus dinaungi begitu baik, ini sistem feudal kuno sampai sekarang, kalau tak percaya kenapa Azam terus kekal walaupun banyak kes rasuah? Kenapalah ketua polis yang melakukan pelbagai kesalahan terus diangkat naik menerusi legenda karut kamu semua kah kah kah