Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Selasa, 18 November 2008

KEMENTERIAN PROMOSI BHASA MELAYU - melayau

KUALA LUMPUR 17 Nov. - Kementerian Luar akan mengadakan promosi dan kerjasama dengan Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) untuk memperkenalkan bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi negara ini di negara-negara asing.

Menterinya, Datuk Seri Dr. Rais Yatim berkata, sebanyak 104 buah kedutaan di bawah pihaknya akan digunakan dalam keadaan tertentu bagi tujuan mempromosikan bahasa Melayu mulai tahun depan.

"Kita ada 104 kedutaan di seluruh dunia, tidakkah ini satu jendela yang cukup banyak untuk memperkenalkan seni, budaya dan bahasa kita.


kah kah kah…. satu lagi projek bodoh… kah kah kah…. apa ke jadah nya nak promosi bahasa melayu di luar negara…. kah kah kah….

buat dalam rumah dulu…. kah kah kah….

napa tak ajar ilmu sains dan kira kira kepada anak anak sekolah dalam bahasa melayu…. promosi ini dulu laaaa…. kah kah kah… tak payah pergi luar negara… kah kah kah…

KLCC
apa?... kah kah kah

KL SENTRAL apa?.... kah kah kah…

PALACE OF JUSTICE apa?.... kah kah kah

PRECINT apa?.... kah kah kah

LRT apa?.... kah kah kah

COMMUTER apa?.... kah kah kah

UNITED MALAYS NATIONAL ORGANISATION tu apa?..... kah kah kah

projek ni promosi ni mesti nak dapat kontrek…. kah kah kah…. kontrek untuk dewan bahasa dan petaka…. kah kah kah

tanya sikit dewan bahasa dan petaka ini….. bangunan lama tu dah berulat….dah lupa ke?... kah kah kah…

buat bangunan baru untuk projek bumiputera…. kah kah kah…

bila rakyat marah kata …. tuduh lekehkan melayu…. kah kah kah…

mi no spik inglis … mi no pil pom…. kah kah kah



7 ulasan:

bik najis berkata...

kendati pun begitu,maka saya amat bersetuju dengan cadangan bernas pihak dewan bahasa dan petaka,,adalah lebih baik sekiranya perkataan 'promosi' itu ditukarkan kepada bahasa melayu yang asli,,damn it,,jangan lupa 100 tahun lagi bahasa melayu akan digunakan di MEKAH,walau pun kita tahu bahawasanya bahasa yang digunakan itu bahasa indonesia..tetapi apakan daya manusia yang angkuh dan taksub dengan melayu akan mengatakan itu bahasa 'melayu'...seperti saudara hisyam perkatakan, bahasa bermula dari rumah(malaysia),,jika bahasa melayu letaknya sebagai nombor 2 di rumah sendiri usah bermimpi disiang hari,,sekiranya 104 buah kedutaan kita akan melaksanakan program ini maka teruskanlah untuk kekenyangan perut cucu cicit kroni,jika belum laksanakan,sila laksanakan untuk perut2 ameno...s**t

Tok Moh berkata...

Bro.. Mat Yatim ni nak gi cari anak dia nama Dino yang entot-entot anak dara orang sampai ngandung lepas tu lari...

Kah..kah..kah..
Woi mungkee..sedar la diri..woi..
kat malaysia ni pun hang tak dapat pertahankan bahasa ibunda sendiri ada hati nak buat kat luar negeri..

Ptuih!!.. buat perabih beras je..
Hang sound kat Mat Keris lidah kontot tu dulu..tanya dia apsal math dan sains diajar dalam bahasa omputih..? Hang Bodoh ka..?

Ketuanan melayu kepala bapak hang..
macam la orang luar nak ambik hal dengan bahasa dan budaya kita!!

Dungu punya mungkee..!!
kah..kah..kah..
Woi Anak kau nama Dino dah jumpa ke..?

Alias Mohd Yusof berkata...

Alahai Rais Yatim, cakap berkobar-kobar, sepatah sepatah, tapi habuk pun tarak. Mungkin engkau dah lupo tahun 1978 dulu, eden jumpo ekau dalam pejabat mentori bosar, nak mintak biasiswa kerajaan negeri sembilan, ekau tak layan..... hampeh.

Farouk berkata...

Bukan semua cadangan kerajaan tu tak bagus dan tak elok. Ada yang elok dan memang wajar unutk memartabatkan Melayu. Takkan semua nak kritik? Asyik nak gelak je...

pinokio berkata...

sikit-sikit gelak.sikit-sikit gelak.nyampah aku.hahaha.

bangunan lama DBP dah berulat?hanga ada duit ke nak kasi depa pindah bangunan baru?.nanti bila bagi peruntukan atau bagi bangunan baru untuk dipindah nanti ada la pulak yang membantah kata membazir sebab bangunan yang sedang diduduki masih boleh diguna.huh!.

end berkata...

aloo kawan!

bila masa pulak promosi bahasa Melayu.promosi kesusasteraan Melayulah.jauh bezanya tu.agak-agak la pun kalau nak sensasikan sesuatu berita.janganlah blog yang half-truth.

"Kementerian Luar melalui Jabatan Penerangan dan Diplomasi Awam yang baru dibentuk akan bekerjasama dengan Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) memperkenalkan bahasa Melayu dan kesusasteraan Melayu pada peringkat antarabangsa." - b.harian

Kementerian Luar promosi sastera Melayu.

Fa-T berkata...

Matematik, sains in ENGLISH la bro.. ahaha.. tergelak aku... buat la promosi dgn budak2 skolah... MI SPIK NO INGLISH, MI KEN ANDER STEN