Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Jumaat, 23 Januari 2009

PERANAN ORANG TENGAH AKAN DIKURANGKAN KATA SHAHRIR - melayau

BETONG (SARAWAK) 22 Jan. — Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna telah mengenal pasti mekanisme bagi mengurangkan peranan orang tengah yang mengawal harga barangan keperluan bersubsidi di kawasan luar bandar.

Menterinya, Datuk Shahrir Abdul Samad berkata, harga barangan meningkat di kawasan pedalaman berikutan tindakan orang tengah mengenakan kos pengangkutan dan caj perkhidmatan.


kah kah kah…. baru sekarang sedar…. kah kah kah…

woit…. orang tengah yang paling cilaka ialah pembekal kuasa leterik…. apa pasal mesti ada orang tengah…kah kah kah…pasal apa beli tenaga dari pembelak.... kenapa tnb tak buat jana kuasa sendiri macam 20 tahun dulu.... pembekal ini orang tengah cilaka..... ini kroni dan anak madey…. kah kah kah

woit… kedai kecik kecik kat kampong…. tok peraih…. mereka bukan orang tengah yang cilaka….kah kah kah...

woit.... kenapa air ada orang tengah.... kenapam perlu ada syarikat orang tengah... ini orang tengah cilaka.... dulu tak ada pun orang tengah jual air.... direk dari jkr...

woit.... kenapa jalan ada orang tengah.... ini orang tengah cilaka.... kenapa kerajaan tak buat jalan macam dulu... dulu jkr yang buat jalan.... semua percuma...tak kan mata buta tak tahu ini orang tengah.... kah kah kah

kah kah kah….kat hospital kenapa ada orang tengah yang belikan ubat untuk kerajaan…. kenapa kerajaan tak boleh beli direk….kenapa nak beli dari anak madey…..kah kah kah….

woit…. hapuskan bernas… ini orang tengah cilaka…. buat duit atas angin… ini orang tengah cilaka…. bukan tok peraih jual beras…..tu pasal harga beras mahal.... ada orang tengah yang monopoli harga beras.... kah kah kah.... tak kan tak sedar.... tak kan mata buta.... kah kah kah...cakap menteri... kalau ngoook bukan menteri.... ini munkeeee.... kah kah kah

woit…. orang tengah macam razak baginda …. kenapa munkee ni beli kapal selam …. kenapa tidak ada urusan antara kerajaan dengan kerajaan…. ini orang tengah cilaka…. B

woit… orang tengah bukan tok peraih jual ikan…. atau tok peraih jual bayam…kah kah kah…ini orang biasa cari makan…. kah kah kah….




19 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

setuju sgt-sgt lah....sial punye menteri bn

wakmeli berkata...

orang tengah ni la geng2 DEB. Konon DEB untuk melayu dan bumiputera tapi bukan... Umnoputra punya. Guna nama melayu. Kaye kroni dan nyusahkan rakyat kena bayar mahal2 pasal dorang jadi orang tengah. pupus la umno hendaknya.

jabsp berkata...

wah Isham,ini kali lu betul betul marah sama cilaka punya orang.
itu shahrir ada bela orang tengah kah?.

Tanpa Nama berkata...

Bro,
Permasalahan orang tengah ini bukanlah perkara baru yang berlaku di Malaysia tetapi telah berakar umbi boleh dikatakan dalam semua bidang.Saya melihat perkara ini adalah satu barah yang telah lama wujud tetapi tiada langsung sebarang tindakan positif dari kerajaan untuk menghapuskannya.Kenapa? Seperti yang umum ketahui ialah kerana untuk kesinambungan hidup kaum kerabat dan kroni pemimpin.
Inilah antara sebab musabab mengapa PLUS diberi nyawa dan ditatang bagai minyak yang penuh.Begitu juga banyak lagi syarikat kroni yang amat berkuasa sehinggakan tidak boleh disanggah oleh sesiapa pun. Siapa yang menyanggah maka orang itu akan ditunjal habis-habisan seoalah seperti anti pembangunan, anti pembaharuan, dan yang hebatnya mereka yang cuba memprotes syarikat-syarikat yang menjadi orang tengah ini akan diberi asakan maksimum sehingga rakyat yang tertindas pun memandang serong terhadap pejuang-pejuang ini.
Lihatlah media-media arus perdana seperti Berita Harian, Utusan Melayu, RTM, TV3 dan yang sewaktunya dengannya.Media-media ini amat jijik dan jelek sekali memainkan peranan menyokong pemimpin-pemimpin korup dan kroni mereka sehingga melupakan tanggungjawab sosial mereka sebagai ejen dan elemen yang sepatutnya menjadi suara rakyat menyatakan kebobrokan yang telah berlaku dalam masyarakat dan kerajaan.Oleh kerana asyik dengan budaya bodek dan ampu yang diamalkan oleh media arus perdana itu maka rakyat menderita akibat kesan kenaikan harga barang dan perkhidmatan.
Maka oleh sebab itulah seandainnya hendak memerangi orang tengah, maka media-media arus perdana ini pun perlu diperangi.Dan kejayaan memerangi media arus perdana ini telah berjaya menampakkan hasil apabila Pakatan Rakyat telah berjaya menguasi 5 negeri dalam PRU 12 dan kemenangan cemerlang dalam PRK Permatang Pauh dan Kuala Terengganu.
Bro,
Kewujudan orang tengah ini juga berpunca dari politik 'ingin kekal sepanjang hayat.' Maksud saya ialah cuba perhatikan ahli-ahli politik BN yang wujud hari ini terutama pemimpin-pemimpin mereka(Termasuk juga bekas pemimpin). Contoh terbaik ialah Dr Mahathir, Rafidah,Samy,Mat Taib dan ramai lagi.Mereka ini hidup dengan menganggap jawatan dan kemenangan mereka adalah hak mutlak mereka sepanjang hayat. Itulah sebabnya mereka ingin terus memegang jawatan mereka selagi hayat dikandung badan. Alasan mereka ialah mereka masih diperlukan oleh rakyat.Dengan alasan keramat itulah meeka ini dapat berkuasa seolah tidak boleh dicabar lagi.
Dengan kekuasaan mereka yang berterusan, maka di sinilah timbulnya kesan-kesan negatif dimana akan wujudlah syarikat yang dinaungi oleh mereka atau kroni-kroni mereka. Bila wujud sahaja syarikat -syarikat ini maka berlakulah monopoli dan manipulasi harga. Maka kebajikan rakyat langsung tidak dihiraukan memandangkan mereka telah hanyaut dalam arus kemewahan bersebab dari dokongan orang tengah yang dilahirkan oleh pemimpin-pemimpin korup itu.
Bro,
Mereka tidak sedar betapa tersiksanya himpitan ekonomi sekarang kerana mereka bergelumang dengan kemewahan. Tetapi mereka harus sedar. Dari kesempitan inilah lahirnya generasi-generasi baru yang mahu melihat perubahan diperingakat keluarga, komuniti dan negara.Kesusahan dan kesempitan hidup generasi lepas akhirnya sedikit-demi sedikit diturunkan kepada generasi baru yang lebih berpendidikan dan lebih kritis pemikiran mereka. Oleh kerana pemimpin di atas kayangan sana telah bergelumang dengan kemewahan, mereka gagal melihat aliran perubahan yang berlaku dalam generasi baru. Maka itulah sebabnya kita dapati suara generasi baru telah berjaya menendang dengan hinanya BN dan gerombolan-gerombolan mereka di 5 negeri.
Syabas generasi muda! Ini bukan bererti generasi tua kaku.Saya dapat melihat ramai rakan-rakan seangkatan saya beralih sokongan kepada pakatan rakyat kerana kebencian mereka terhadap pemimpin-pemimpin yang korup.
Seruan kepada pemimpin-pemimpin BN dan gerombolan mereka,hayatilah bait-bait ayat dalam bacaan talkin yang dibacakan selepas upacara pengkebumian.Kamu bacalah talkin itu untuk diri kamu sendiri sebelum talkin itu dibacakan kepada kamu. Ingatlah wahai pemimpin-pemimpin di atas sana. MASA KAMU AKAN SAMPAI!!!!

asrumi berkata...

Tukar Tiub..

You are correct....very excellent point of views...
why our goment appoint the middle-man to deal with our marhain people@rakyat..this suppose to be called services from goment to rakyat..!!!

Tanpa Nama berkata...

woit... kenapa beli kapal selam guna orang tengah.. lepas tu..orang tengah guna lagi orang tengah.. lepas tu orang tengah tu dibahagi seorang setengah.. lepas tu orang tengah tu habis lansung hancur.. setengah pun tak tinggal..

Tanpa Nama berkata...

Dulu sebelum jadi Pak Menteri banyak cadangan, idea dan kritikan Shahrir boleh diterima pakai, tapi sejak dia dah kena 'penangan' daripada kalangan peniaga besar apa yang dicakap atau disaran sudah banyak lari dan menjadi bahan lawak aje, banyak tak logik.

jawa peranakan berkata...

kita kumpulkan kesemua ORANG TENGAH ni dan kita tinggalkan kat TENGAH LAUT..

Jarri berkata...

bro TT.
aku terjumpa artikel pasal barrack obama. tolong komen sket.

http://haluanpalestin.haluan.org.my/?p=1524

Poktehzul berkata...

orang tengah memang cilaker.. meraih keuntungan dari penat lelah orang.. DO IT UR SELF PUNK... CAPITALIST SUCK

MELAYU COOL berkata...

Sebenarnya timbul pertanyaan kenapa sistem pembelian oleh kerajaan memerlukan SYARIKAT KETIGA, memang betul yang abg Hisham katakan kenapa kerjaan tidak beli direct dari kilang? Misalnya kerajaan atau jabatan kerjaan memerlukan TOPI...kenapa jabatan tersebut tidak terus pergi kekilang topi, kenapa perlu ada syarikat pembekal (Conth Syarikat BUMIMELAYUSEJATI) yang mengambil barang dari syarikat AHBEE yang mana juga membeli dari syarikat AHKONG yang juga mengimport dari sebuah kilang di shenzen? Atas kertas kerajaan membeli topi dari pembekal bumiputera, tapi hanya atas kertas kerana TOPI TERSEBUT hanya melalui sahaja syarikat BUMIMELAYUSEJATI.

Bukankah lebih jimat kalau KERAJAAN TERUS MEMBELI DARI KILANG TOPI CUKIA DARI SHENZEN?

Ini contoh yang memang sudah disedari oleh semua orang dalam kerajaan!

Pok Leh berkata...

Isham,
Ni semua kaki bodek punya hal lah.Menteri-menteri, Pengarah-pengarah, ketua jabatan yang dah pencen ni sibuk nak duit lagi banyak. Celaka betul. Pencen dah dapat sudah laa.. Duduk diam-diam sudah. Berbakti pada tanah. Pegi tanam tebu. Nanti harga gula tak lah naik.

Ini sibuk jadi Eksekutif Direktor Company GLC sana lah, jadi Pengerusi GLC sini lah..

Tu pasal ada orang tengah.
"Lu sudah lama kerja sama kerajaan, lu sudah banyak tolong gua kasik projek juta-juta.Lu sudah banyak belanja gua karaoke Yow Chuan sana.Sekarang gua lantik lu jadi Eksekutif Direktor lahh.. Lu jadi orang tengah.Banyak duit wooo!"

Celaka sungguh!

Tanpa Nama berkata...

orang kimak macam tu patut di hapuskan jak..
jangan kasik chan
duit untu raih rasuah bikin orang kaya makin kaya..
yang miskin terus beciciran macam mana orang melayu nak maju kaluasyik pakai orang tengah(orang kimak)..

Capitalist Muda berkata...

Pok Leh,
Lu kalau mau karaoke, wa nak ajak lu pi Champion, kat area Pudu sana.

Situ lu cari Lulu. Dia buat lapdance, dia punya crotch siap gelek kat hidung gua. Terasa berbiji je. Memang cool sioutt..

Kalau nak tikam daging, dia ada bilik kecik dalam karaoke room...

azri fickry berkata...

stail tulis direct daripada hati ni..hehe..

Pak Sako berkata...

Fenomena yang digambarkan oleh Pok Leh di atas, dan yang dirujuk oleh Tukar Tiub secara am adalah manifestasi kapitalisma kroni di mana wujudnya hubungan rapat antara orang politik dan golongan korporat/elit/bangsawan, di mana masing-masing menggaru belakang satu sama lain (hubungan "patron-client").

Yang dibelakangkan adalah: kebajikan dan hak rakyat biasa. Yang digunakan untuk memuaskan kerakusan masing-masing adalah: wang rakyat dan sumber alam negara, undang-undang untuk memijak kepala dan menghamba rakyat, dan budaya kerahsiaan tanpa ketelusan.

Semudah itu sahaja sistemnya.

Soal yang paling penting adalah keberanian rakyat untuk menyoal dan bertindak mengubah sistem ini.

Tapi ingat. Rakyat juga harus merenungi perubahan yang dimahukan. Sekiranya tidak, apa yang berlaku di Iran semasa revolusinya pada 1979 boleh berlaku di sini, di mana rakyat dengan buta-buta menyokong golongan tertentu untuk menggulingkan kerajaan lama, dan setelah itu mereka terus diperintah oleh satu lagi kerajaan yang menindas mereka dengan cara yang berbeza pula.

Ini adalah sesuatu yang kita di Malaysia harus dengan sesungguh-sungguhnya elak.

Pok Leh berkata...

Gua kasi nyanyi karaoke kotak pun sudah cukup meh. Sorang-sorang. Syok meh. Satu linggit satu lagu. Kasi lagu itu Edwin McCain. Itu Jazz punya lagu..

Tanpa Nama berkata...

chek dengaq cerita pulak ada depa dari puak2 kroni yg ada kaitan dgn tol lebuhraya kononnya bila poket dah berlubang, maka depa sound kat puak2 plus mintak naikkan tol ... bukan banyak dia nak sekupang saja bagi tiap2 collection tol .... sebab tu lah aku pun naik heran apa pasai tol ni tiba2 dikenakan dgn harga nak kena bayaq oleh pengguna lebuhraya dgn harga rm1.10 .... sekupang pun ditokok untuk pihak kroni yg dok sound yg dia nak bukan banyak .... cuma rm0.10 (sekupang aje)..... dulu2 zaman mahafiruan memerintah pun ... ramai gak jenis mintak ... aku cuma mau limaret saja .... daim cuma mau sekupang cukuplah .... menantu aku plak nak sikit saja cuma seduit pun takpa ... jadi .... kalau dah lima orang menantu ... maka jadi limaduit campoq pulak dgn lima lagi puak2 sukusakat kroni ipaq duai sepupu dua pupu tiga pupu empat pupu lima pupu .... maka jadi lah duit kena bayaq tol oleh pihak pengguna lebuhraya sbyk rm1.20 la ... rm2.30 la .... rm3.70 la ... semua ada saja kupang2 .... maknanya yg kupang2 tu lah habuan bonus yg depa dok sound untuk kenaikan yg depa dok pulun masuk poket depa la tu .... semua jenis blood suckers ... lintah-darat punya melayu .... melayu telan melayu .....

Farouk berkata...

Kadang-kadang orang tengah memang perlu untuk memudahkan urusan. Walau bagaimanapun orang tengah tidak sepatutnya makan untung yang terlalu banyak sehingga orang bawahan tersepit...