Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Jumaat, 27 Februari 2009

WASPADA KRISIS EKONOMI YANG AKAN MELANDA





PENGENALAN


Toyota, Nissan, Honda, General Motor, Ford dan Chrysler – adalah nama nama pembuat kereta terbesar dalam alam ini. Semuanya bungkus.

Eropah dalam krisis yang maha hebat. Di Iceland duit tidak laku lagi. Negara kecil ini telah jatuh muflis.

Obama baru sahaja berucap meminta lebih dari 3 trilion dolar untuk memulihkan ekonomi Amerika. .

Hillary Clinton telah datang ke China minggu lalu untuk meminjam duit dari China.

Di China – kilang kilang semakin banyak di tutup. Angka resmi buruh hilang pekerjaan telah melintasi 26 juta – seperti seluruh warga Malaysia tanpa mata pencarian – ini angka resmi. Angka tidak resmi mungkin lebih besar.

Sepanyol yang gempak hebat sebagai penjana ekonomi Eropah 3 tahun dahulu dengan industri membuat rumah kini sudah tenat. Berpuluh ribu telah hilang pekerjaan.

Dubai yang angkuh dengan – kegilaan – membuat hotel dan gedung membeli belah kini jatuh muflis. Dubai sekarang ini telah menjadi museum untuk sesiapa yang ingin melihat crane dan jentolak terdampar tidak bergerak lagi.

Singapura dan Taiwan telah mengambil langkah untuk memberi warga duit agar dapat berbelanja.

Rusia dan Eropah Timur sedang dalam kesakitan. Warga kini bernostalgia dengan hari hari dimana kehidupan mereka terjamin ketika negara di bawah sistem ekonomi sosialis.

German – ekonomi terkuat di Eropah kini sedang sakit tenat.

Britain semenjak di pukul hebat oleh gerakan pembebasan dari negara-negara tanah jajahan pada tahun 50-60’an hanya tinggal dengan nostalgia – Great Britain.

Ini bukan krisis ekonomi. Krisis ini ialah krisis kapitalisma. Yang menghadapi krisis ialah sistem ekonomi kapitalis itu sendiri. Jika TIDAK memahami hakikat ini maka segala langkah untuk membawa kebaikan akan gagal.

Dari minggu ini setiap pagi Obama akan menerima laporan CIA tentang suasana ekonomi dunia.

Dari sejarah pekembangan kapitalisma – apabila dalam krisis maka kaum pemodal akan memulakan perang. Perang Dunia Pertama ( 1916) kerana krisis ekonomi di Eropah. Perang Dunia KeDua kerana zamam meleset di Amerika ( 1929) dan krisis kapitalisma juga di Eropah.

Perang di Iraq dan Afghanistan masih berterusan. Ianya sedang merebak ke Pakistan. Riak-riak perang di sana sini. Timur Tengah dengan Isreal sebagai punca perang – terus mengancam negara-negara Arab. Iran dan Korea Utara sedang dipinggirkan.

Semua ini adalah rintik-rintik perang.

Tukar Tiub dari masa ke masa akan memulakan kuliah untuk kita bersama-sama memahami apakah itu KAPITALISMA. Sila ikuti.




22 ulasan:

pembayar cukai berkata...

Mat Mongol@bibir pink yang otak udang cakap ekonomi kita tarak problem.memanglah ki mak punya ekonomi ni tarak problem sebab dah bikin bilion ringgit.woi dusta punya mat mongol ko ni dah la pembawa malang,jahat,nafsu binatang dan bodoh tahap tenuk tolong la sesiapa berak atas muka anjing paria mongol ni.kita susah bayar tol!paria gerombolan semua senyum poket penuh.

najib berkata...

terima kasih cikgu..

Tanpa Nama berkata...

Kuliah untuk memahami KAPITALISMA, sesuatu yg amat di alu alukan.

Tanpa Nama berkata...

abg isham... bole bagi kat maner sumber sumber yang dijadikan rujukan abg isham bahawasanya betul negara negara dan kompeni kompeni yang abg isham sebutkan tu mmg dah muflis atau tenat....lagi bagus kalau abg isham catitkan sekali sumber sumber rujukan abg isham untuk tatapan orang lain...supaya semua orang tau bahawa ape yang abg isham ceritakan bukan sekadar dongeng yang diciptakan tapi atas dasar fakta dan ingin dikongsi bersama...saya harap abg isham dapat memberi kerjasama kepada kita semua....

Che Guevara berkata...

Thanks saudara Sham. Teruskan menyampai info yg sgt berguna dan membuka minda.

ummi berkata...

Tuan TT,

Satu ulasan yang amat benar dan menakutkan. Hanya kepadaNya kita berserah dan hanya kepadaNya kita memohon pertolongan (al-Baqarah:5).

Tak dapat dibayangkan jika Perang Dunia ke 3 tercetus......na'uzubillah

fredo berkata...

molek2..

aku dr zaman skinheads dlu lg da dgr pasal kapitalis nih..

tp xde rungkaian yg tepat..

kalo ko nk kongsi tu da kira bagus.. hikSss!!

Tanpa Nama berkata...

hahahaha... kate ekonomi malaysia yg aman dn makmur nh kuat... cam ne leh jadi cam nh??? apa dah jadi??

Tanpa Nama berkata...

mantap kau bro!!

guru besar haneem kaydeen berkata...

tiusyen free..yay!

yoshz berkata...

tolong lebihkan artikel camni. lagi bagus.hari-hari citer bini rosmah jer bosan jugak. TT rocks!

Tanpa Nama berkata...

Malaysia OK lah!
Malaysia Boleh!
Our fundamentals are still strong!
kah kah kah!

Tanpa Nama berkata...

you want to start from the beginning of the bank fo england, or maybe study how the likes of how the roman empire was brought down by some form of fiancial crisis...

http://en.wikipedia.org/wiki/Bank_of_England

CWI MALAYSIA berkata...

Hi saudara,

Pandangan yang membernaskan minda...kita memerlukan perubahan ke atas kezaliman kapitalisma.

Ravi
http://asocialistmalaysia.blogspot.com/

khairulnizambakeri berkata...

Can't wait.
Go Isham!

Tanpa Nama berkata...

TT

hv u heard of chemtrail? if u hv, hv u seen such things in our malaysian skies?

i've seen picts of the so-called chemtrail, and am wondering why our sky also got similar trails whether in the morning, afternoon or evening.

i'm from balakong, working at subang jaya...hv seens a plane very high altitude with trails coming out and there are similar with those that i've seen taken from usa.

whaddya think? banyak sangat ke "ulat-ulat perosak" kat "ladang" Malaysia ni?

Saudagar Garam dari Timur Kazakhstan berkata...

HOT HOT PANAS PANAS MENGELEGAK!!!

Karpal Singh telah memberi pita rakaman Ketua Hakim yang mengaku rasuah kepada Agong!!

Lihat di sini.

HOT PANAS LAGI MELECUR!!!

Speaker Perak V. Sivakumar telah meminta agar sidang tergempar Dewan Undangan Perak diadakan pada hari Selasa untuk mengundi usul percaya/tidak percaya kepada Dato' Seri Nizar dan usul memansuhkan Dewan!

Lihat di sini.

iceburn berkata...

Tewaslah beruk-beruk kapitalis ini..

Cerita Seorang Zaidi
http://mindabersaru.blogspot.com/2009/02/cerita-seorang-zaidi.html

Nor berkata...

Subhanallah. Kita dalam kegawatan yg lebih dasyhat dari 1998 crash. Moga Allah selamatkan kita. Harapnya kerajaan akan memiliknegarakan TNB, TM, Syabas, Indahwater dan lain2 khidmat utiliti dgn segera!

hady berkata...

eh, siapa kata dubai kini jadi museum?
iya, betul krisis ekonomi memang meruncing dan teruk di dubai dan serata dunia
tapi setakat ini, tidaklah sehingga semua projek dihentikan
kebanyakan proposal projek mega sahaja yang dibekukan
project yang 'ongoing' tetap diteruskan
cuma tempoh pembinaan dipanjangkan
dan kebanyakan design di 'simplified' kan
tidak lagi semewah dulu

saya masih di dubai - bekerja.

Tanpa Nama berkata...

http://en.wikipedia.org/wiki/Islamic_economics

Mat Mongol minggu nak tiru bapak dia .. buku hijau... kali ni ada kuning dan merah.. haha pekida

Tanpa Nama berkata...

TQ, kapitalis Vs Sosialis... Dulu semua kita punya, la nih pak death yg swastakan. Mungkin sekarang baru kita nampak kesannya. Camner nk buat nie.. rakyat semua dah kena gula2 dgn TV3... polling day, dont know...lah