Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Isnin, 10 Mei 2010

LIMA PULUH TAHUN DI BODOHKAN - INI HASILNYA !



KALIMAH DARI BUKU - TIDAK DI HAYATI




KALIMAH LONGKANG LEBIH DIMINATI




TULISAN MENYERUPAI KALIMAH DI TEMUI - melayau

JERANTUT 9 Mei – Guru dan pelajar Sekolah Kebangsaan (SK) Jerantut Jaya di sini gempar apabila menemui kalimah huruf jawi menyerupai perkataan Allah, Nabi Muhammad dan masjid pada batu konkrit tembok longkang berdekatan surau sekolah itu baru-baru ini.

Tiga perkataan tersebut ditemui murid tahun tiga ketika mereka menuju ke surau untuk mengambil wuduk sebelum mengikuti kelas al-Quran di sekolah itu kira-kira pukul 3.30 petang.

Perkataan itu terletak berdekatan antara satu sama lain mengikut turutan bermula dengan kalimah Allah, Nabi Muhammad dan masjid di batu konkrit penahan longkang berukuran 20 sentimeter lebar dan 50 sentimeter panjang.

nota:

melayu ini sudah teruk
50 tahun dibodohkan oleh gerombolan apno
bila agaknya nak BANGKIT
bila nak sedar


bayangkan mereka hairan dan gempar
dengan tulisan jawi di tepi longkang
tapi mereka tak ambil pot
berkepuk kepuk buku dalam perpustakaan
mereka tidak membaca dan
tidak menyelidik pun kitab lama
jauh sekali memahami teks kitab-kitab suci


buku buku dan kitab dalam perpustakaan tulisan jawinya
lebih jelas dan lebih senang di baca
dari tulisan tepi longkang
kalau buku dibaca ada ilmu pengetahuan

tulis ditepi longkang ini nak buat apa?

sedih melihat manusia melayu yang telah dibodohkan
sedih melihat mansuia melayu tanpa ilmu pengetahuan
mereka berminat dengan ayat-ayat longkang
tidak berminat dengan bergunung-gunung
buku-buku ilmu peninggalan warisan manusia beribu-ribu tahun !


nota:
lain kali sapa dapat buat kontrek masjid
tolong jangan tulis apa apa pada simin basah
nanti jadi tumpuan orang melayu
nak minta numbor ekor kah kah kah


BAGAIMANA DENGAN KALIMAH INI - DI TEMBOK SUNGAI KLANG



KAH KAH KAH..

woit... KALIMAH INI PUN BANYAK... kah kah kah..

kah kah kah... JANGAN TERPERANJAT... kah kah kah..

31 ulasan:

Penanggah berkata...

tulisan tu x pelik.. tapi perangai orang yg jumpa tulisan tu yg pelik..

Tanpa Nama berkata...

amno ni memang babi betul... dasar pelajaran pon suka suka dia ubah. dulu masa aku sekolah, tak pas srp tak boleh naik tingkatan 4. sekarang ni tak pas nspm pon boleh masuk u... janji ada duit!!!! soal ko pandai ke tak, boleh dapat kerja ke tak kerajaan tak mau tau.

Tanpa Nama berkata...

zaman dah berubah.... apapun, asalkan melayu, mestilah menunjuk-nunjuk sifat kebodohan dan kebangangan yang sedia ada. malah perlu riyak dan sombong dengan kebodohan dan kebangangan supaya orang lain tahu yang kita itu bodoh dan bangang.

apa kita nak sesalkan, memang orang melayu bangga menjadi bodoh dan bangang. dah tahu bende tu bodoh dan bangang, itulah yang dia dok cari2 sangat. barulah dia dapat umphhh betul2 bilamana menjadi semakin bodoh dan bangang ini.

tapi aku akan terperanjat besar kalau aku jumpa melayu yang cerdik. jika dia cerdik, kita sama2lah membodohkan si cerdik itu. boring la jadi cerdik ini. kalau kita pergi ke kampung2, orang gila dan "tak cukup sikit" aka "weng" akan dipermain2kan oleh orang yang cerdik. ini menunjukkan orang melayu memang suka kalau orang jadi kurang cerdik aka bodoh aka bangang. dia takkan biarkan orang yang kurang cerdik itu menjadi pandai, akan diperbodoh2kan pula jika seseorang itu cerdik pandai nanti.

ini adalah sunnah hidup bahawa memang masyarakat melayu kita memang suka dan amat sukakan orang melayu menjadi bodoh dan bangang.

kalau pula ada anak2 melayu membaca buku dan menjadi pandai, dia mesti pulak akan membodohkan orang melayu lain supaya tidak menjadi pandai macam dia. kalau pandai macam dia, maka susahlah dia nak cari makan. tak wujud orang kaya membantu orang miskin menjadi kaya macam beliau. ini kerana jika dia kaya, bantu pula orang lain menjadi kaya, maka kesenangan hidup terpaksa dikongsi dan berkemungkinan si kaya baru akan menjatuhkan si kaya lama.

mentaliti sebeginilah sudah lama menjadi minat melayu sesama sendiri. tiada siapa yang tolong ajar, akan tetapi inilah yang mereka suka. nak buat macam mana? mereka dan kita memang suka menjadi bodoh dan bangang, kerana bila semua orang menjadi cerdik, siapalah pula akan menjadi si bodoh dan si bangang?

hahaha, rak2 buku camtu, memang biasa kalo kita singgah kat pejabat kadhi dan jabatan agama islam. aku tau sbb ramai kengkawan aku memang jadi kadhi... rumah dia orang ada perpustakaan dan di pejabat juga penuh dengan buku2 menakut2 diri dengan api neraka dan serta mencari rakmat ilahi. mereka membaca buku ini pula untuk menjadi lebih penakut bukan untuk menjadi lebih berani. semua buku2 ini menceritakan kebobrokan masyarakat sekeliling, namun ini hanyalah untuk cari makan dan jika dilaksanakan, hanya akan menyusahkan diri mereka sahaja. siapa yang suka bersusah payah membaca buku, kemudiannya akhirnya ianya mendapat kesusahan kepada diri sendiri, keluarga sendiri dan anak beranak sendiri?

bila kesusahan, takder siapa pulak akan datang menolong? tak dapat makan, dikatakan pemalas. tak dapat kerja, dikatakan malas berusaha. disebabkan pendangan masyarakat kita dididik sebegini, tak dapeklah semua orang mampu berbuat sesuatu dengan ilmu yang dia ada melainkan terus membodek dan terus membodek. nak lawan? buat apa mencari nahas yang sia2...

SayNoToAPCO berkata...

ustaz saifool x mandi junub sebab 'darurat'..belajar dengan ustazah masyitah melacur xpe kerana 'darurat'.

Apo ni??!!! Ugama baru yg nak membodohkan lagi org melayu ke? setahu aku yg ubah2 hukum Islam ni org2 'berbangsa apco' je....cilako boto la dio oghang tu...!!!

Tanpa Nama berkata...

Salam, asyik-asyik benda yg macam ni yg nak diheboh, memang dasar nak memperbodohkan melayu. Jadilah orang Islam dan melayu yang berilmu. Dengan ilmu, umat Islam boleh maju seperti zaman kegemilang Islam.

mae1000 berkata...

apa kena mengena dgn UMNo ?

Tanpa Nama berkata...

aikkkk... jumpa tulisan jawi di longkang pun salah umno....ekekeke

ko kaki melancap ko taknak salahkan umno ke, hisamm....ekekeke

Ez Puella Sapiens berkata...

hik hik!Hisham,you made my day..

Those people banyak sangat baca buku Mastika,Harian Metro..hik hik!

So,what's a semiotic analysis from here?God emerges in longkang?Or what?hik hik!

Malaysian news is funnier than watching Three Stooges.hik hik!

shahmetal berkata...

mmg bodoh.

fanatik gila.

tapi pe kaitan ngan umno?

adoi kahkahkah sama la ko membodohkan melayu. umno bodohkan melayu, ko plak membodohkan orang anti-umno.. cantekkkkk.. kahkahakh

yg termakan ckp ko ni mmg melayu akal singkat.. pelajaran taraf rempit je.. kahkahkaakh

Tanpa Nama berkata...

Ini lagi berita bangang! Apalah halnya ada tulis kabur mirip Tuhan. Lihat awan boleh membuat formasi apa saja ayat termasuk Tuhan atau yang terlucah, tak membawa apa-apa makna pun, kenapa hairan? Bukan awan, pepohon, tahi nyang keluar dari jubur saiful pun boleh membuat formasi nama Tuhan atau nama siapa saja termasuk nama bik mamam atau Madey. What is the big deal man! Bagaimana ustaz, mufti, pak imam, pendakwah, ulamak atau motivasi agama memberi respons?

Lang berkata...

sejak kecil udah dimomokan... bila besar jumpa yang tak pelik tapi nampak pelik.. macam nampak momok... riuh seantero dunio...

apa nak heran, mentaliti dan budaya dah macam tu. Kalau benda pelik heran bangat. Pernah tak kita pelik pada diri sendiri... macam mana darah dalam tubuh boleh bergerak sedangkan tiada mesin pon dipasang dalam jantung. kenapa napas tu masuk keluar dengan sendiri, tak pulak kita kawal napas tu siang dan malam...

bab buku banyak tersimpan dengan rapinya tapi tak dibaca tu mcm biasa dengar... mak aku dulu pon ada sifat macam tu... simpan pinggan mangkuk dalam almari, tapi tak pernah digunakan... perhiasan katanya. Nasib baik perangai tu dah tak lekat kat mak aku.

AzamDin berkata...

kalau time raya haji lak..pantang disembelih daging adalak kalimah Allah...

alahai..di awetkannya plak.....tak nak makan..sayang...Allah hai...Al-Quran kat rumah dah berabuk2 idak dikabusnya..

Tanpa Nama berkata...

hahahahahahahahahaha..............padan la rmy bdk2 skolah smpai drjah tiga tak boleh membaca lg,rupa2nya cikgu2 mereka asyik dok bt penyelidikan kt longkang2 keliling skolah.

Tanpa Nama berkata...

ABUYA = (Asalkan Bukan Umno) Ya Ampooon.....

IbnAbdHalim berkata...

Apa nak katakan, Isham? Perkara macam ni dah lama berlaku di kalangan orang melayu. Itu kisah murid tahun 3 tapi kisah-kisah terdahulu melibatkan mufti langsung. Ingat tak kisah kalimah-kalimah yang perpancar di awan (langit) sedikit masa dulu? Heboh satu negara (1Malaysia?)Top-top rupanya kerja orang-orang 'nakal'.

Bab baca ni memang satu masalah besar. Orang melayu memang malas nak baca buku atau kitab-kitab ilmu. Mereka hanya rajin baca majalah seperti majalah gila-gila atau surat khabar kertas tandas seperti UM dan BH saja.

Hatta Al-Quran sendiri hanya ditilawah tanpa memahami maknanya langsung. Penyakit ini sememangnya ditanam oleh UMNO, sebab kalau orang melayu rajin menelaah buku-buku ilmiah dan kitab-kitab muktabar UMNO dah lama lingkup.

Tanpa Nama berkata...

baca quran berlagu-lagu tapi tak pernah nak tau makna.

-:: zeNGoth ::- berkata...

Aku slalu nampak kalimah Tukar Tiub kat dinding, longkang & jalan-raya...kah kah kah

kat Bangsar ada satu kalimah baru muncul "Pant*t Tower"...kah kah kah

Jebat_Musibat berkata...

patut la jadi kambing hitam.

bodoh nak mampus si se'fool' nih rupenye!

Tanpa Nama berkata...

benda kecik dibesarkan
benda besar dikecikkan

tulisan kat Quran dah lama tak diindahkan
tulisan tepi longkang pulak dibanggakan

bodo punya media amco nih
sama bodo dgn tuan dia

dariana berkata...

Kata orang:
Bangsa Melayu malas membaca. Kalu membaca, tak faham. Kalu faham, tak amal. Kalu amal, tak jadi. Kalu jadi tak sempurna...

Barangkali benar.

Tanpa Nama berkata...

kerana orang melayu banganglaa umno terus memperbodohkan melayu
klau zaman2 dulu
klau korang undi pas anak tak masuk universiti
kerana mentaliti melayu yang mcam nie inilah umno mudah kelentongkan melayu
walhal berapa ramai anak orang pas yang berjaya

mbahsoyot berkata...

mungkin shahmetal kurg faham ape yg TT maksudkan

Tanpa Nama berkata...

Brother hisyam,
Ziarahlah laman-laman halau hantu dan jin. Orang melayu boleh masukkan jin dalam botol, halau jin dgn sereban, dakwa semua penyakit disebabkan oleh jin, saka, khadam. org melayu terlopong mempercayai cerita karut ni.
Melayu ditipu lagi!
Kerja menipu ini dipelopori oleh agamawan dan ustaz dan mastaz, Guna ugama pula tu, hakikatnya kerja ini kerja menipu melayu, kerja mudah nak dapat duit poket, dapat nama dan anak kaki pula.
Nak suruh orang melayu pecaya guna ayat quran, kalau zaman nabi jin datang nak dengan quran, tapi penipu zaman moden halau jin guna ayat quran.
Melayu seronok ditipu,
Ada org kuat PAS buat klinik, buka kelas perubatan, tak payah pergi belajar perubatan di U, dapat buka klinik perubatan, kemudian namakan perubatan islam pula tu, hairannya yang kat hospital tu perubatan apa.. kafir agaknya.
Aku percaya mereka ni pembohong besar, penipu melayu no 1, kerana aku turut serta dalam usaha tipu melayu, siapa nak halau makhluk halus aku kenakan RM50, nak pulih santau, saka atau sihir RM200,
Melayu padan muka kamu asyik kena tipu..
Jangan durhaka pada ulamak, nanti mati jadi babi, .....
Anakoregedebe.

me,myself n all around da world berkata...

Kritikan yang paling sangat membina dari TT.

Thanks.

Tanpa Nama berkata...

anak orang gedebe!

ada sesiapa menafikan bahawa ayat al-Quran banyak gunanya?

barangkali anak org gedebe kurang membaca.

sila rujuk penggunaan ayat al-Quran dalam perubatan pada zaman nabi. (sila rujuk lebai google)

cuma silapnya mungkin
zaman kini ayat Quran dalam perubatan telah dikomersialkan.
Harganya pulak bukan kepalang.
Yang ini mungkin tak kena dengan kehendak Islam.
Mungkin!


Melawan cakap ulamak mati jadi babi??? Menarik kenyataan anak org gedebe ni!
Dari mana dan siapa pulak yang berkata demikian wahai anak orang gedebe?
mungkin anak orang gedebe yang mencipta ayat itu dan berkata begitu.
ingat! tak baik jadi gunting dalam lipatan.

sardindalamtin berkata...

tak kire la amno atau pas, kalo dah melayu tu tetap bangang.

dlm harakah penah keluar iklan dan berita tentang pesta buku yg dibuat di taman melewar( dekat ngan rumah aku). slogannya utk memertabatkan ilmu umat islam.

aku pon pg la ke sana, mana tau ada buku yg aku leh beli.

tp bila sampai aku tgk xdak satu pon buku ensiklopedia atau buku2 sains. yang ada hukum haji, tauhid, tilawah dan bermcm2 lagi yg berkaitan agama.

ini memang dasar bangang org melayu. ilmu sains xnak percaya tp kalo cerita hantu atau toyol pasti diorg akan tekun mendengar.

aku pernah beli sebuah buku ensiklopedia jet pejuang. 500 mukasurat. harge rm150. masa aku nak bayar kat kaunter akak cashier tu boleh cakap,

'buku nie untuk org pandai je. budak2 takleh bace.'

masa tu aku form 5. aku terus kuar duit dari wallet dan dia terkejut. dia tanya aku serius ke nak beli.

betapa sakitnya hati aku. aku pon panggil mak aku yg ada dlm kedai buku tersebut kat bahagian buku resipi. mak aku datang tros sound akak nie.

akak tu jawab;

'buku mcam nie org putih je yg bace.'

tp aku tetap gak beli buku tu.

betapa bangangnye org2 melayu nie. masalahnya org melayu kurang berfikir dan tak berani nak buat perubahan minda.

dulu aku blaja di universiti. sampai 3 sem aku berhenti.

sbbnye aku x nampak masa depan aku dlm sistem pendidikan di malaysia. ditambah pula dgn pasaran kerja yg merosot terok.

ramai kawan2 pandang rendah kat aku sebab xde diploma. tp skrg diorg habis blaja, keluar u xde kerja.

diorg blaja bukan kos selekeh tp engineering. ijazah plak tu. ade jgk yg diploma. keluar u baru tau langit tinggi mana.

aku xde diploma atau ijazah pon leh hidup senang. wat bisnes la.

tp org melayu nie bangang. tak ramai yg berani bertindak mcm aku.

tak pernah aku dengar kalo kite wat loan beli kereta, banker minta diploma. kalo diploma x bagos xleh buat loan. diploma bagos leh dapat loan. ade ke mcm tu?

yg aku tau banker nak tgk kite nye IC/LESEN dan penyata akaun 6 bulan/slip pendapatan.

kawan2 aku tu skrg semua tgh pokai. keje xde duit pon xde. aku wat bisnes dpt simpan duit...

dasar pendidikan di sekolah dan u hanyalah semata-mata komplot kerajaan nak hasilkan pekerja/buruh yang baik. cube kalo kat sekolah semua budak2 diajar jadi usahawan. mampuih xde org nak keje kerajaan, polis, askar, cikgu, kerja kilang dll.

nasib baik aku sedar dan cepat bertindak.

Pak Isyam, cube ko cari buku 'If you want to be rich and happy, don't go to school'-robert kiyosaki. aku dah bace buku nie dan mmg ade bukti kukuh tentang komplot nie. buku nie haram kt malaysia. tp leh cari di amazon.com

Tanpa Nama berkata...

nape salahkan UMNO??..bkn utusan pitnah tuh majoriti shareholder kroni UMNO ka??..bengap!..wakakakaka

Tanpa Nama berkata...

brother!
" kitab banyak untuk jadikan diri takut kepada Allah, tapi berani menegakkan kebenaran. Bukan berani dengan Allah, tapi takut menengakkan kebenaran".
kritikan paling ngeri yang kau beri, aku ucap terima kasih, kerana kitab yang aku miliki lebih banyak dari gambar kau.

AMIR SHAFIQ ADHAM berkata...

ak x skong PR tp artikel ney mmg bes!! melayu ney btoi2 bangang bla bnda cmni pon dk bwat bes..ak x pham klau cmni pmikiran kta smpi bla nk maju??

rentaka berkata...

MACAM BIASA...NI SEMUA SALAH UMNO..!
Bodoh punya pencacai pakatan..!

rakuban berkata...

yela salah umno la,xkn salah yahudi kt israel pulak.tp myb salah yahudi israel kot sbb bg contoh xbaik.

singkat sangat la akal.yg tentukn dasar pendidikn tentula kerajaan memerintah.yg memerintah negara ni bukn umno ke?xkn yahudi israel pulak kan?salah umno la..