Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Sabtu, 14 Mei 2011

GEGAR JANGAN TIDAK GEGAR




PERHATIKAN SIAPA JANTAN INI ?




SUKARELAWAN NGO DI-PUKUL - facebook topeng perak

Sedikit info berkenaan lelaki terbabit.

Berumur dalam lingkungan 40-50an

Nama: Nasir Abdullah atau lebih dikenali dengan panggilan "Nasir Uban" di Kampung Sireh.

Pernah memegang jawatan Ketua Pemuda UMNO Cawangan Kampung Sireh.

Sekarang dipercayai bekerja dengan Dato' Fathmi.

Bertanggungjawab memukul seorang Sukarelawan NGO Gerakan Bertindak Kembalikan Royalti Minyak (Gegar) dalam kejadian di hadapan Masjid Kampung Sireh lebih kurang jam 11.00 pagi tadi.

Alamat mengikut maklumat nombor pendaftaran kereta yang dipandu beliau (semakan JPJ): 5106, Kampung Sireh, Bawah Lembah, 15050, Kota Bharu, Kelantan.


AKTIVIS GEGAR DIPUKUL KETIKA GANTUNG BANER ROYALTI

KOTA BHARU, 13 Mei: Seorang aktivis Gerakan Bertindak Kembalikan Royalti Minyak (Gegar) hari ini dipukul seorang lelaki ketika beliau sedang menggantung kain rentang menuntut royalti minyak negeri itu di Masjid Kampung Sireh di sini tengah hari tadi.

Kejadian berlaku kira-kira jam 11 pagi ketika mangsa, Hisyamuddin Ghazali (gambar) yang ditemani isteri dan ibu sedang memasang kain rentang tersebut tiba-tiba diserang lelaki yang tidak dikenali terbabit.

Menurut mangsa yang juga setiausaha Gegar, penyerang tersebut yang ditemani seorang lagi rakannya secara tiba-tiba datang memberhentikan kereta yang dipandunya dibelakang kereta mangsa, dan terus keluar meluru dan memukul beliau tanpa usul periksa.

"Kejadian berlaku dalam masa yang singkat dan luar jangka. Lelaki itu datang dan terus memukul saya.

"Tumbukkan ala komando menyebabkan saya pitam berberapa saat dan ibu saya ditolak terlentang diatas jalan raya di hadapan Masjid Kampung Sireh", ceritanya.

Selepas menumbuk mangsa beberapa kali di muka, mereka kemudiannya kembali menuju ke keretanya.

Namun selepas menyedari mangsa merakam gambarnya, lelaki tersebut meluru semula mendapatkan mangsa dan memukulnya.

Akibat kejadian itu, mangsa cedera di bahagian perut, kepala, mulut dan mata.

"Saya mengalami bengang di telinga, kabur mata kiri dan sakit di perut akibat ditumbuh di kepala dan perut.

"Adakah salah saya memperjuangkan Royalti untuk rakyat Kelantan?", soalnya sambil memberitahu beliau pitam beberapa minit sebelum bangkit mengambil gambar penyerang terbabit.

Ekoran itu mangsa kemudiannya membuat laporan polis di Ibu Pejabat Polis Daerah Kota Bharu kira-kira jam 1 tengahari tadi.

"Inilah budaya samseng yang Umno cuba bawa di Kelantan.. rakyat kelantan mesti bersatu dalam tuntutan royalti, kita mesti tuntut sampai dapat dari kerajaan zalim", tegasnya.

Bagaimanapun katanya, beliau tidak sesekali takut untuk terus menuntut hak royalti Kelantan itu.

Tindakan bacul

Sementara itu, Ketua Dewan Pemuda PAS negeri, Abdul Latiff Abdul Rahman menyifatkan perbuatan samseng tersebut sebagai bacul dan tidak bertanggungjawab dan yakin ada kaitan dengan pihak yang tidak senang dengan gerakan mendesak royalti Kelantan tersebut.

"Kita kesal dengan sikap tidak bertanggungjawab individu yang tidak dikenali memukul seorang aktivis Gegar pada hari ini.

"Perbuatan samseng seperti ini adalah tindakan bacul dan tidak bertanggungjawab pihak-pihak tertentu yang sangat bermusuh dengan gerakan mendesak royalti minyak dikembalikan kepada Kelantan.," katanya dalam satu kenyataan.

Beliau turut mengingatkan, hasil minyak merupakan hak milik Kelantan dan tindakan memunggah hasil mahsul ini tanpa sebarang bayaran royalti hanyalah merupakan tindakan perompak yang merompak dengan cara yang kononnya sah mengikut undang-undang.

Selain itu beliau turut kesal dengan tindakan kerajaan pusat yang terus membelakangi tuntutan tersebut namun dalam masa yang sama dapat menjelaskan bayaran royalti minyak kepada negeri Terengganu.

Sedangkan katanya perjanjian yang terpakai ialah perjanjian yang sama dan langsung tidak berbeza antara satu sama lain.

"Sewajarnya usaha-usaha NGO seperti Gegar harus disokong oleh semua pihak khususnya di Kelantan dan bukan menanganinya dengan cara samseng yang hanya mengesahkan sifat takut dan pengecut pihak-pihak tertentu.

"Lebih menyedihkan jika tindakan seperti ini dilakukan oleh anak Kelantan yang mengaku berjuang untuk kepentingan bangsa Melayu, nampaknya slogan ini hanyalah retorik semata-mata," katanya.

Untuk rekod, Gegar adalah sebuah badan bertindak yang mengabungkan lebih 57 buah badan-badan bukan kerajaan (NGO).

Ia terdiri dari dua gabungan NGO induk iaitu Gabungan Badan-Badan Bukan Kerajaan Negeri Kelantan (GABUNGAN) dan Majlis Pemuafakatan Rakyat Terengganu (MAMPAT) yang bermatlamat mendapatkan kembali hak royalti berasaskan kepada Akta Kemajuan Petroleum 1974 dan Perjanjian Petroleum menurut Seksyen 4 Akta pada 1975.

16 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

BABI punya orang UMNO.

Hanya tau pukul orang lain.

budaya yang bacul tu lah budaya BABI UMNO!!!!

Undilah PAS, PR di PRU 13. Biarlah kerajaan BABI yang kejam di tumbangkan secepat mungkin.

Tanpa Nama berkata...

kalo aku ibu atau isteri mangsa masa tu, aku akan tendang, pukul samseng tu atau ambil batu dan baling kat dia.

bila bangsat tanya, aku akan kata untuk melindungi anak/suami ku. Tak kan aku nak berdiri diam dan tengok anak/suami ku di pukul/tumbuk samseng.

Memang samseng tu dari puak UMNO.

kita rakyat tak akan aman dan tenang di negara sendiri kalo BABI UMNO tak di tumbangkan!!!!!!

najib hensem berkata...

lanchow ni ramai2 berani lah...cuba one by one tengok amacam ha ha ha

Palir Sener berkata...

sampai kiamat la kelantan xkan dapat hak mereka selagi kite x humban gerombolan.....hahaha...

Tanpa Nama berkata...

Dah macam filem tamil pulak malayasia ni.

Samseng2 umno ni elok diberi santau jer. Kalau kita balas dgn tgn mesti kita kena balik sbb samseng2 umno ni ada payung besar. Kalau santau diorang takde bukti tau2 kojol jer hahaha...

Samseng2 umno mmg pukimakkkk..

JebOn berkata...

ni la rupa anjing tua umporno,menggigit hanya utk mempertahankan bapak segala anjing

siti harapan berkata...

Kenapalah puak-puak MAWAS ni!. Nilah salah satu ciri 'pandy kutty'. Mereng! Jomlah kita tukar tampuk pemerintahan. UBAH JOM UBAH!!!!

siti harapan berkata...

Inikah dia ketuanan Melayu yang nak kita banggakan! Bosanlah! sebab itu kita ni tak dihormati...value sebagai seorang Melayu Islam tak ada dalam diri kita! Bukan ke orang Melayu patutnya penuh dengan adab sopan berbudi bahasa!!! Ajar kurang sungguh!

Tanpa Nama berkata...

Nasir Uban dan Kerajaan Bangsat memang hidup menyusahkan orang...Tembuluk sendiri nak kenyang..oarang lain kasi kebulur...
Dah lah ketua nye pembunuh..pengikut bodoh pun nak jadi samseng!!! Pandi Kutty ko najis!!!!

Tinta Hitam berkata...

Mmg UMNO ni panddykuty...

Tanpa Nama berkata...

penyerang ni manusia ke apa? tu la kalau tuntutan nafsu syaitan menjadi ikutan....

jika benar la apa yang dinyatakan ini...semoga Allah membalas kepada si penyerang...

aku bengang sebab ibu dia kena tolak gak sampai jatuh....

mmg dasar bacul...

Tanpa Nama berkata...

betul ke dia orang umno yang pukul dia jangan main tuduh-tuduh je tapi kalau betul la dia orang umno campak je dia atas jalan raya biar dia kena leyek dengan lori padan dengan muka nya

Tanpa Nama berkata...

betul ke dia orang umno yang pukul dia jangan main tuduh-tuduh je tapi kalau betul la dia orang umno campak je dia atas jalan raya biar dia kena leyek dengan lori padan dengan muka nya

Tanpa Nama berkata...

betul ke dia orang umno yang pukul dia jangan main tuduh-tuduh je tapi kalau betul la dia orang umno campak je dia atas jalan raya biar dia kena leyek dengan lori padan dengan muka nya

Tanpa Nama berkata...

mamat ni da terang2 dlmhidup makan duit haram. tu pasal perangai mcm gampang. kmfm tak kena dakwa....kan memang gampang tu

Tanpa Nama berkata...

alahai semua cakap je lebih, tapi aksi xada pun. pak menteri2 dtg kelantan xada aksi pun, najib pun dtg xada "buat sambutan" pun utk dia?? apsl mana pemuda2 PAS, PKR?? NGO2, Blogger2 kelantan. setakat berdentum dalam alam maya buat geng2 gerombalan gelak je. geng2 gerombalan lagi berani buat.... he.he. aku no partisan, tapi sekadar bg pandangan je...