Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Selasa, 23 Oktober 2012

APA DIA SUKUK - APA DIA PENIPUAN

Sukuk Global dapat langganan lebih AS$6 bilion

Cetak
SUKUK Global Malaysia dikenali sebagai ‘Emas’ yang dilancarkan pada 19 Mei lalu mendapat sambutan memberangsangkan dengan menyaksikan saiz terbitannya ditingkatkan kepada AS$1.25 bilion berbanding cadangan awal AS$1 bilion. 

EKONOMI Sukuk Global dapat langganan lebih AS$6 bilion 2010/05/29 - 06:09:01 AM Cetak Emel Kawan SUKUK Global Malaysia dikenali sebagai ‘Emas’ yang dilancarkan pada 19 Mei lalu mendapat sambutan memberangsangkan dengan menyaksikan saiz terbitannya ditingkatkan kepada AS$1.25 bilion berbanding cadangan awal AS$1 bilion. 


KOMENTAR TUKAR TIUB
berita ini muncul dua minngu lalu
ketika itu tukar tiub tak faham apa itu sukuk

tukar tiub buat kajian maka ditemui makna sukuk

SUKUK IALAH CAKAP ARAB BERMAKNA BOND

menggunakan bahasa arab untuk menipu orang melayu
sukuk ini tak ada beza dari jual bond
dua dua pinjam duit
satu cakap arab
satu cakap orang puteh

APA MAKNA JUAL BOND

jual bond maknanya pinjam duit

berikan surat akuan janji
dengan bunga tahunan
lebih tinggi bunga
lebih banyak bond terjual

APA MAKNA JUAL SUKUK

jual sukuk maknanya pinjam duit

berikan surat akuan janji
dengan bunga tahuanan
lebih tinngi bunga
lebih banyak sukuk terjual

MENGGUNA BAHASA ARAB
tujuan guna bahasa arab ini untuk menipu
kerana orang ramai faham makna bond
bila kerajaan jual bond
maknanya kerajaan tak ada duit
jual bond ertinya pinjam duit

JUAL SUKUK GLOBAL MALAYSIA
dengan nama emas ke
dengan nama intan ke
dengan nama tempoyak ke
semua tak penting
yang penting kerajaan sudah tak ada duit
kerana itu pinjam duit

KEMANA DUIT PERGI
beli kapal selam
beli jet pejuang
mengalir keluar kerana saham sawit jatuh
kerana saham sawit jatuh dan dan dan..

kerajaan secara senyap senyap telah arahkan
kwsp beli saham kalau tidak runtuh lagi

SUKUK SAMA DENGAN CUKAI DAN SAMAN
sukuk ini pinjam dengan bunga 
dalam negara kerana tak ada duit
kerajaan gunakan saman
kerajaan kenakan cukai Gasak Sampai Terbarai


NOTA:
orang ramai tak ada pilihan
kita wajib ke jalan raya
sebelem ke pilihan raya





4 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Bond aku tak tau. James Bond aku tau lah.

kampong lad berkata...

tukaq nama (label) saja, dah jadi halal ka? bila jantan jadi pompuan & sebaliknya, tau haram pulak. memang haramjadah!

average joe berkata...

dedua halal.
bond dah lama dah halal.
sebabkan bond halal, dapat la lesen.
james bond halal, dapat lesen to kill.
bond kera malaysia halal, dapat lesen dari mau-ufti harussana harussini.
dah bertahun2 pegang cop mau-ufti, takpernah pulak aku dengar ada fatwa harussana harussini cop bond kera malaysia tak halal.

sukuk, takpayah cakap la, dah nama pun nama arab, otomatik halal.
takperlu cop halal harussana harussini, mana2 pegi semalaysia semua pakcik2 makcik2 tak akan persoal sukuk tu halal ke tak.
kalau ada yg menyoal pun, depa akan tanya macam tt tnya, sukuk tu menatang apa? macam dhab ke? atau macam boraq ke? mujarab ke khasiat minyak dia? mahal ke?

jadi tak perlu persoal halal ke tak, itu bukan satu isu.
isunya, kenapa kera terbitkan bond atau sukuk, ke mana kera nak salurkan duit dari langganan bond atau sukuk tu?

-average joe-
klakka-la.blogspot: HOW ADVANCED! Part 3 (MAJU LAH SANGAT! Bhg 3)

didi kota belud berkata...

LAAAA SUKUK TU BAHASA ARAB RUPANYA...INGATKAN YANG TERLIBAT SEMUA TU MANGKUK...OOOO BARU ANA TAUUUUU.....SUKUK...ASAL TAK GUNA PERKATAAN MANGKUK...KAN SAMA BUNYI NYER TU......TANK Q TT SEBAB BAGITAU.