Isnin, 24 Disember 2012

SUSILO BINCANG KES ROGOL AMAH DAN KES ZAINUDDIN MAIDIN



Pembantu Rumah Asing Pilih Negara Lain Bayar Upah Lebih Tinggi

Dengan negara-negara lain yang membayar gaji lebih tinggi dan kadar pertukaran semasa rendah ringgit, pembantu rumah boleh memilih untuk pergi ke tempat lain, kata pakar ekonomi.
Ketua Ekonomi Kumpulan RAM Holdings, Yeah Kim Leng berkata, walaupun akan ada permintaan lebih besar untuk pembantu rumah, terutama dengan penduduk yang semakin berusia, ia akan menjadi lebih sukar untuk mengupah mereka.
"Melainkan jika pendapatan kita dapat bersaing dengan kos yang semakin meningkat, semakin kurang orang akan mampu untuk mendapatkan pembantu rumah," katanya.
Beliau berkata, dengan peningkatan ekonomi di negara-negara seperti Indonesia, Malaysia tidak lagi boleh dilihat sebagai pasaran kerja yang berpotensi.

KAH KAH KAH
KAH KAH KAH
KAH KAH KAH



woit... SELAIN DARI GAJI MURAH ...ADA LAGI.... kah kah kah..

kah kah kah...JANGAN BUAT BUAT TAK TAHU.... kah kah kah...

woit... KAH  KAH KAH KAH....kah kah kah

kah kah kah...PEMBANTU RUMAH TAKUT KENA ROGOL.... kah kah kah...

kah kah kah... TAK CAYA... TANYA ORANG JELEBU.... kah kah kah..

kah kah kah...TAK JUMPA ORANG JELEBU... TANYA RAIS YATIM... kah kah kah

kah kah kah... TAK JUMPA RAIS YATIM... TANYA ROCKY BRU.... kah kah kah..

kah kah kah..TAK JUMPA ROCKY... BACA WIKILEAKS... kah kah kah..


---------

4 ulasan:

insafdoh67 berkata...

Indo takut blke nk mri keja.. Takut kena rogol.. Dera... Dok bayar gaji.. Tipu.. Ada blke... Malaysia Boleh..... Kih.kih.kih......

Kucing Kurap berkata...

Bro TT,

Amah Indonesia bukan sahaja dirogol sesuka hati di Malaysia malah mereka juga selalu dirogol sesuka hati di Arab Saudi dan negara-negara Arab yang lain.

Baru-baru ini, kerajaan Indonesia melarang TKI daripada bekerja di Arab Saudi kerana terlalu banyak kes rogol, pukul amah, dan majikan tak nak bayar gagi yang berlaku. Amah dilayani macam hamba abdi dan hamba seks.

Sila baca:

http://www.bbc.co.uk/indonesia/berita_indonesia/2011/06/110625_saudidevisa.shtml

Soalan (terutama kepada mereka yang mengagong-agongkan bangsa Arab dan nak jadi lebih Arab daripada Arab):

(1) Mengapakah negara kafir melayani amah Indonesia jauh lebih baik daripada negara-negara Islam yang tidak makan babi?

(2) Mengapakah amah Indonesia jauh lebih selamat daripada jenayah rogol jika mereka bekerja dengan majikan kafir daripada majikan Muslim?

(3) Mengapakah amah Indonesia tidak dibayar gaji oleh majikan-majikan Muslim? Dan majikan Muslim ini bukan sebarang Muslim tetapi berbangsa Arab dan dari negara kaya Arab Saudi? Kalau majikan tidak bayar gaji di Singapura, sudah tentu majikan akan dipenjarakan.

(4) Adakah majikan Melayu melakukan perkara-perkara terkutuk dan kejam terhadap amah Indonesia yang serumpun bangsa dengan mereka kerana gara-gara nak jadi lebih Arab daripada Arab?

(5) Di Malaysia, kita orang Melayu menyanjungi orang Arab tetapi mengapakah saudara serumpun kita di Indonesia lebih suka bekerja di negara kafir macam Singapura dan Hong Kong daripada negara Islam macam Arab Saudi?

(6) Mengapakah negara kafir lebih pemurah dan sanggup bagi gaji lebih tinggi daripada negara Islam. Malah ramai majikan Arab yang tak bayar gaji amah.

Tanpa Nama berkata...

Masalah ni sebenarnya tak lah seteruk mana.
1. Bayar gaji lebih pada pekerja tempatan termasuk subsidi kerajaan caruman dalam KWSP yang boleh dikeluarkan bila usia mereka 50 tahun.
2. Potongan cukai pendapatan kepada keluarga mengambil pembantu rumah tempatan sehingga RM5000 setahun.
3. Beri insentif kepada surau, rumah ibadat yang adakan nurseri dengan subsidi sehingga RM500 setiap pekerja di nurseri ini.
4. Melatih budak2 PLKN untuk menjadi pekerja pembantu rumah waktu pejabat dan hujung minggu dengan sekim gaji dan KWSP yang sama.
SEKURANG-KURANG RM15 bilion akan berada di Malaysia dan tidak mengalir ke Indonesia dan Filipina.

DIDI KOTA BELUD yang sebenar berkata...

neng robengah berkata.." LOH..MASA ESBEWEY BILANG GITU KOK..MANA MUNGKIN KOK GEMBARA JAUH JAUH,NANTI GIMANA MAU KEMBALI..NAAA..TENGOK GUE NI...PEPEK GUE ..GUE SANDARIN...YAA..HARUS PINTERRR KOK KAYA GITU..MANA TAHAN MAS RAIS NGELIHAT BETIS GUE YANG MULUS NI..LEBIH LEBIH LAGI KALAU SI BURUNG KAKAK TUA ITU LAGI LIBUR...HEHEHEHHE...IKUT GUE DONG KALAU MAO SENENG..SANDARIN AJA PEPEK NYA...HEHEH...BODOH JUGA MAS RAIS YA..UDAH SEKUND HAND PEPEK INI LAGI MAU DITABRAKIN...MMM ..PEPES LAGI..KIKIKIK..UNTUNG BISA BUAT BANGLO....