Selasa, 5 Februari 2013

KALAU HINDU LARANG PERKATAAN BIDADARI MACAM MANA?



BUKAN  ANCAMAN
INI JANJI
Add caption

KOMENTAR TUKAR TIUB
banyak konsep agama  yang kita
pakai hari ini berasal dari bahasa sanskrit
ini bahasa indo-aryan yang datang bersama

manusia  melayu mimiliki  konsep agamanya sendiri
kemudian datang agama hindu
kemudian datang agama islam
justeru banyak konsep agama hindu dalam istilah melayu
perkataan AGAMA itu sendiri berasal dari  sanskrit

justeru janganlah kita bangankan orang melayu
jangan kita bodohkan orang melayu
jangan kita takut takut kan orang melayu

memang dah ramai melayu bodoh
memang dah ramai melayu bangang
memang dah ramai melayu takut

bertempur untuk merebut kuasa satu yang baik
bertempur untuk menggulingkan kerajaan haram adalah baik
tapi jangan bodohkan melayu
tapi jangan bangang kan melayu

justeru adalah menjadi jihad 
kita yang memilliki ilmu pengetahuan
para pilologis
para linguistik
para semiotocian
wajib menyatakan tanda dan makna perkataan

adalah tanggung jawab
adalah tugas suci ( suci ini pun dari sanskrit)
untuk para ilmuan membuka minda melayu
untuk sesiapa saja yang jujur 
untuk membawa pencerahan

Haram jika biar bukan Islam persenda takbir      




Kuala Lumpur: Haram bagi umat Islam membuka ruang untuk orang bukan Islam mempersenda kebesaran Allah, kata Mufti Kelantan, Mohamad Shukri Mohamad.

Sehubungan itu katanya, umat Islam berkewajipan mengawal pada peringkat awal daripada berlakunya usaha yang boleh memperlekeh dan mempersenda kalimah suci berkenaan.
  
“Sesuatu itu perlu disekat lebih awal lagi, kalau kita penyebab orang mempersenda agama kita, kita berdosa, haram.
  
“Malah, umat Islam dilarang mengutuk sembahan penganut agama lain supaya mereka tidak mengutuk Allah yang kita sembah, jika umat Islam membenarkan Allah dikutuk, kita yang patut dipersalahkan,” katanya.

Jumaat lalu, Presiden PAS, Datuk Seri Hadi Awang menyatakan bukan Islam yang menghadiri majlis dan ceramah parti itu tidak dihalang menyebut Allahuakbar.

Mohamad Shukri berkata, Kelantan menguatkuasakan Seksyen 9 Bahagian 1 dan 2 Enakmen Kawalan dan Sekatan (Pengembangan Agama Bukan Islam) 1981 melarang perkataan dikaitkan dengan agama bukan Islam.

Katanya, kalimah Allahuakbar antara 10 kalimah yang dinyatakan dalam Seksyen 9 Bahagian 2 iaitu perbahasan (bahasa) yang tidak boleh digunakan oleh bukan Islam.

Enakmen sama turut dikuatkuasakan di sembilan negeri iaitu Terengganu sejak 1980, manakala Kedah, Melaka, Perak dan Selangor sejak 1988, diikuti Pahang (1989), Negeri Sembilan dan Johor pada 1991.

“Allahuakbar perlu diucap dengan penuh keimanan, atas kesedaran Allah Maha Agung, sebab itu dalam enakmen dinyatakan Allahuakbar tidak boleh digunakan oleh orang bukan Islam sebagai satu bentuk kawalan supaya tidak disalah erti dan disalah guna,” katanya.

Sementara itu, Harussani Zakaria, berkata Allahuakbar hanya boleh dilaungkan oleh orang bukan Islam yang mengakui, memahami dan menerima Islam sebagai agama suci dan benar.

Katanya, mereka yang menyebut kalimah suci itu tetapi enggan mengakui Allah itu Maha Besar dan kebesaran Islam dianggap cuba merendahkan martabat dan kesucian Islam.

“Mungkin penganut agama lain akan lebih dekat dengan Islam jika mengucapkan kalimah suci itu tetapi jika mereka sekadar mempermainkan kalimah itu, tidak dibenarkan dalam Islam.

“Masalahnya bagaimana kita boleh mengetahui sama ada mereka ikhlas menyebut kalimah itu (bagaimanapun) kita perlu bersangka baik,” katanya.



KAH KAH KAH
KAH KAH KAH
KAH KAH KAH


woit... AMBO NAK TANYO.... kah kah kah..

kah kah kah...KALAU HINDU LARANG GUNA PERIKATAAN NERAKA MACAM  MANA?.... kah kah kah..

kah kah kah...KALAU HINDU LARANG GUNA PERJKATAAN SYURGA MACAM MANA?.... kah kah kah..

kah kah akh...KALAU HINDU LARANG PERKATAAN PAHALA MACAM MANA?.... kah kah kah...

kah kah kah...KALAU HINDU LARANG PERKATAAN BIDADARI MACAM MANA?.... kah kah kah





---------

8 ulasan:

DIDI KOTA BELUD YANG SEBENAR berkata...

Kalau agama hindu melarang aku guna perkataan bidadari.....ENTAHLAH....AKU NAK PANGIL APA ANAK ANAK AKU....AHHHHHHH LEABEY...PERKATAAN PUN BERKIRA....BUAT AKTA PERKATAAN LAH KAT MALAYSIA NI.....NNAK BRKONGSI PUN SUSAH...SENSITIF SANGAT.....KAURANG MELAYU INGAT CINA DENGAN ORANG TAMIL TAK TAHU KE HORMAT AGAMA ISLAM.....KADANG KADANG PANGIL CINA TU KOMUNIS...TAMIL TU HINDU...WEI HINDU TU AGAMALAH...TAMIL TU BANGSA DIA......APALAH.....MANA ADA ORANG YANG CERDIM CERDIK DALAM DUNIA NI NAK MAIN MAIN DALAM SOAL AGAMA......cumo orang bodoh yang puas hidup je buat macam tu.....macam serail tu....

Tanpa Nama berkata...

ada nas alQur'an atau hadis mengenainya? TT aku nak tanya ko la... sblm lahirnya imam hanafi, umat islam bermazhab apa?

Tanpa Nama berkata...

Aku pun tak paham macamana nak berdakwah kalau orang bukan Islam takleh sebut? takleh baca Quran takleh penang Quran..

hohoho..

Tanpa Nama berkata...

soalan panas buat geng2 jual agama..buat mereka yg mngaji tetapi tidak fhm..buat yg bertasbih tetapi tidak mengerti...buat pak janggut dan pak jubah yg halau hantu konon bajet terer? mana lu punya Allah ketika syria kena hentam dgn israel? mana lu punya allah ketika palestin dipijak? mana lu punya allah ketika iraq dibedil amerika? mana lu punya allah ketika etnik rohinya dilakukan seperti anjing? lu bertuhan kan allah ka? atau lu bertuhan kan duit dan kapitalis? lu baca kitab lu ka tarak baca?...ka allah ni mcm2 version? allah palestin lain..allah melayu lain..allah israel lain..allah arab lain?... jgn syiok sorang2 sujud angguk rukuk tapi cakap satu apa pun tidak faham!!!!... kah kah kah ..lu ada otak fikir ha..jgn emo!! huhu ...katak melala byk kar cini -indah hidup jika tiada kapitalis

Tanpa Nama berkata...

apsal la bodoh sgt tukar tiub ni...

Tanpa Nama berkata...

kata GURU
merujuk TUHAN DEWA BATARA GURU.
i panggil teacher jer

bapa orang melayu berkata...

Entahlah......selalu juga aku tengok bebudak MELAYU kita ni guna perkataan bodoh lah babilah kat sesama mereka...:-(.....aku tegur juga...ntah...mak bapak dorang galak kot.....JANGANLAH BODOH....CEPATLAH BABI.....SIAPA TU BABI....SI POLAN LE BODOH........INI LAH CARA MEREKA BERCAKAP....HORMATKAN......KALAU INI ANAK ANAK AKU...DAH LAMA TAKDE LIDAH BEBUDAK TU.............

Budak longkang berkata...

Kalo dia(tt) bodo bak mai la hujah ke,pape ke,tak yah bnyk.sebaris da ckup.tkat ayat kao tukis tu.sambil cirit pon ley wat,nmpk sgt kao yg bodo,mls fikir,nie mesti geng united2 membangang ngara opahkao