Jumaat, 25 September 2015

AL-FATIHAH










Insiden rempuh di Mina, kematian meningkat kepada 717

Angka kematian dalam kejadian rempuhan ketika ibadah melontar jamrah di Mina, Arab Saudi, hari ini, telah meningkat kepada 717 jemaah, menurut Direktorat Jeneral Jabatan Pertahanan Awam Arab Saudi.





------------

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Berpuluh2 tahun jamaah tabliq buat istimak tak jadi macam ini pun walau berjuta2 ahlinya berkumpul berhari2 di tempat yang sempit dan becak. Ini kerana jamaah tabliq memiliki sifat ikram yakni mendahului orang lain. Kerana mereka ada sifat insaniah, berkasih sayang sesama makhluk.

Malangnya ummat yang datang ke mekah hatinya berpecah2, pentingkan kumpulan sendiri, tiada belas kasihan kepada saudara2 berbangsa lain. Perangai betul2 macam kerbau gila terlepas kandang.

Kerajaan arab saudi kaya raya kuncu amirrika mesti pasang sebanyak2nya layar lebar untuk tayangan siaran langsung. Agar memberi panduan kepada jemaah haji. Agar mereka segera berhenti dari pergerakkan kalau berlaku rempuhan. Pasang juga lampu2 amaran agar jemaah boleh bertindak macam lampu isyarat jalan raya. Tangkap serta merta kepala2 jemaah yang membawa rombongannya macam kerbau gila ini.

Agama islam ini hidup, berkemajuan dan murni sepanjang masa. Biar berkumpul 20 juta pun tidak akan berlaku peristiwa pembunuhan besar2an macam ini. Kena ada hati yang penyayang baru boleh dapat haji mabrol.

Tanpa Nama berkata...

Al Fathihah

Ada BON BON......

Bukan semua Haji itu Hajji Mabror


Ongkos to kerja Hajji itu sendiri mesti bersih Halal dan Mabrur


Kalau punca ongkos pon ada BON BON sudah pasti hati nya ada BON BON

Tak bersih bah !!!!!!

Haji dari 1 Mat Dah Bahalol apa cerita nya

Mabrur ke tidak ??????

Sama lah cerita Haji Mat Bahalol....

Tak perlu Online Tuhan , ini common sense aja bah.....

Tanpa Nama berkata...

Kalau berpandukan Al-Quran
Sura 2 Al-Baqarah ayat 197, haji tu beberapa bulan. Sepatutnya 4 bulan tempoh untuk mengerjakan haji.
Baru logic untuk berjuta-juta jemaah buat dalam tempoh 4 bulan.
Macammana pula sekarangn ini Haji terhad kepada beberapa hari sahaja???
Memang cari pasal, semua berjuta-juta buat serentak
Kenapa tak ikut Quran?

4 bulan haram/4 bulan dihormati - 2:194, 2:217, 5:2, 9:5
Pertama: Bulan ke12 Zul-Hijjah (Nama pun ada kena mengena dgn Haji)
Kedua: Bulan No 1 Muharram
Ketiga: Bulan No 2 Safar
Keempat: Bulan No 3 Rabiul Awal (Rabiul = keempat),
(Bulan No 4 dalam kelender Islam adalah Rabiul Akhir)

[197]
(Masa untuk mengerjakan ibadat) Haji itu ialah beberapa bulan yang termaklum. Oleh yang demikian sesiapa yang telah mewajibkan dirinya (dengan niat mengerjakan) ibadat Haji itu, maka tidak boleh mencampuri isteri, dan tidak boleh membuat maksiat, dan tidak boleh bertengkar, dalam masa mengerjakan ibadat Haji. Dan apa jua kebaikan yang kamu kerjakan adalah diketahui oleh Allah; dan hendaklah kamu membawa bekal dengan cukupnya kerana sesungguhnya sebaik-baik bekal itu ialah memelihara diri (dari keaiban meminta sedekah); dan bertaqwalah kepadaKu wahai orang-orang yang berakal (yang dapat memikir dan memahaminya).

[9:36]
Sesungguhnya bilangan bulan-bulan di sisi (hukum) Allah ialah dua belas bulan, (yang telah ditetapkan) dalam Kitab Allah semasa Ia menciptakan langit dan bumi, di antaranya empat bulan yang dihormati. Ketetapan yang demikian itu ialah ugama yang betul lurus, maka janganlah kamu menganiaya diri kamu dalam bulan-bulan yang dihormati itu (dengan melanggar laranganNya); dan perangilah kaum kafir musyrik seluruhnya sebagaimana mereka memerangi kamu seluruhnya; dan ketahuilah sesungguhnya Allah beserta orang-orang yang bertaqwa.
[9:37]
Sesungguhnya perbuatan mengundurkan (kehormatan itu dari satu bulan ke satu bulan yang lain) adalah menambah kekufuran yang menjadikan orang-orang kafir itu tersesat kerananya. Mereka menghalalkannya pada satu tahun dan mengharamkannya pada tahun yang lain, supaya mereka dapat menyesuaikan bilangan (bulan-bulan yang empat) yang telah diharamkan Allah (berperang di dalamnya); dengan itu mereka menghalalkan apa yang telah diharamkan oleh Allah. Perbuatan buruk mereka itu dihias dan dijadikan indah (oleh Syaitan) untuk dipandang baik oleh mereka. Dan (ingatlah) Allah tidak memberi hidayah petunjuk kepada orang-orang yang kafir.