Jumaat, 29 Mei 2020

KENAPA SETPOL ANWAR TIDAK DI DAKWA



ANWAR 

SERANG SEKSUAL

INI TUDUHAN

AMAT BERAT

KEPADA

PEMIMPIN ISLAM

YANG WARAK

YANG JUJUR

YANG SYUMUL

YG JADI IMAM

YANG BACA

 KHUTUBAH

YG PERGI HAJI

DI MEKAH 



Siapa lindungi Setia Usaha Politik

Anwar Ibrahim hingga kini tidak didakwa kes pukul

PETALING JAYA: Bekas pembantu penyelidik Anwar Ibrahim yang menuduh pemimpin PKR dan pembantunya melakukan jenayah dalam laporan polis yang berasingan kecewa dengan kelewatan yang berterusan oleh pihak berkuasa mengenai hasil siasatan kes-kes tersebut.

Yusoff Rawther juga bertanya sama ada setiausaha politik Anwar Farhash Wafa Salvador Rizal Mubarak, yang dituduhnya menyerangnya tahun lalu, meninggalkannya dengan kecederaan bahu, menikmati "perlindungan", mengatakan bahawa dia masih "berjalan bebas" walaupun ada siasatan di bawah Seksyen 323 dan 506 Kanun Keseksaan.

"Apakah dia tak terkalahkan dan di atas hukum?" Yusoff bertanya ketika dihubungi mengenai status kes tersebut.

Pada 12 Mei, FMT melaporkan bahawa polis telah menyerahkan kertas siasatan mengenai kes penyerangan itu ke Pejabat Peguam Negara, AGC, tiga bulan setelah kes itu dibuka semula.

Polis telah melancarkan siasatan baru pada bulan Februari, beberapa hari sebelum kejatuhan kerajaan Pakatan Harapan (PH) yang menyaksikan PKR dan sekutunya Anwar tercampak dari kuasa kerajaan persekutuan.

Yusoff dipanggil pada 20 Februari oleh polis Petaling Jaya untuk memberikan kenyataan. Kira-kira seminggu kemudian, bagaimanapun, Peguam Negara Tommy Thomas mengundurkan diri, dengan mengatakan bahawa dia tidak akan tetap memegang jawatan kerana PH, yang melantiknya, tidak lagi berkuasa.

Farhash, ketua PKR Perak, berulang kali menolak dakwaan bahawa dia menyerang Yusoff, yang secara terbuka menuduh Anwar melakukan serangan seksual, di pejabat peribadinya pada 16 Mei 2019.

Laporan perubatan dari Hospital Pantai menyatakan bahawa Yusoff mengalami kecederaan dan robekan bahu yang memerlukan pembedahan bernilai RM40,000.

Yusoff, yang merupakan cucu dari aktivis pengguna Pulau Pinang SM Mohamed Idris, juga mengemukakan saman sivil terhadap Farhash pada bulan September, meminta ganti rugi atas kecederaannya.

Yusoff mengatakan dia berharap pengganti Thomas, Peguam Negara Idrus Harun, akan bertindak "tanpa rasa takut atau pilih kasih".

"Sudah lebih dari setahun sejak saya membuat laporan polis dan memberikan semua bukti. Mengapa tiada tindakan diambil? " dia tanya.

Dia mengatakan bahawa dia telah menulis surat kepada Idrus dan menteri undang-undang Takiyuddin Hassan awal bulan ini, untuk membuka kembali kes serangan itu dan juga mengunjungi semula kes serangan seksual yang melibatkan Anwar.

Laporan polis Yusoff terhadap Anwar akhir tahun lalu mencetuskan siasatan oleh polis Bukit Aman di bawah Seksyen 354 Kanun Keseksaan, yang berkaitan dengan penggunaan kekuatan jenayah untuk memalukan kesopanan seseorang.

AGC bagaimanapun mengatakan tidak akan meneruskan kes terhadap Anwar kerana terdapat "percanggahan fakta material".

Dalam suratnya kepada Idrus, Yusoff mengatakan dia bingung dengan keputusan itu, sambil menambahkan bahawa kesnya tidak berbeza dengan kes serupa yang melibatkan keperibadian terkemuka seperti penerbit filem Harvey Wienstein dan pelawak Bill Cosby.

Dia juga mengatakan alasan bahawa tidak ada "fakta yang benar" terhadap tuduhannya tidak dapat diterima.

"Dalam semua kes ini, bukti itu hanyalah keterangan dari saksi di mana tertuduh dihukum.

"Jenis kesalahan ini hampir semuanya dilakukan secara tertutup, dan saya faham bahawa adalah wajar bahawa bukti yang tidak diperlukan dalam keputusan pengadilan.

"Sekiranya ada batasan seperti itu, saya percaya banyak kes yang melibatkan mangsa gangguan seksual tidak dapat dikejar dan mereka akan mengalami kesunyian," kata Yusoff kepada Idrus dalam suratnya.

Yusoff juga meminta tindakan terhadap seorang pegawai polis yang dituduhnya mengancamnya semasa menjalankan siasatan terhadap tuduhannya terhadap Farhash.

"Siapa yang bertanggung jawab untuk itu?" dia menambah.

Yusoff telah mendakwa bahawa seorang pegawai Cawangan Khas masuk ke kamar di balai polis Seapark pada bulan September tahun lalu, mengambil failnya dari pegawai penyiasat, dan bertanya: "Siapa suruh hang buat saman sivil, kan polis siasat?" (Siapa yang meminta anda mengemukakan tuntutan sivil, bukankah polis sudah menyiasat?)

"Dia kemudian meninggalkan bilik dan saya mendengarnya di telefon sambil berkata, 'Jap, dia baru sampai, tengah tengok fail dia sekarang' (Tunggu, dia baru tiba, melihat failnya sekarang)," kata Yusoff kepada FMT pada bulan Januari.

APAKAH INI

FITNAH

JENG JENG JENG

KAH KAH KAH

INI KES  CUBA

JULUR PISANG

KAH KAH KAH

Tiada ulasan: