Selasa, 22 September 2020

BUKAN KONSPIRASI POLITIK

 


BUKAN KONSPIRASI

POLITIK


Rising temperatures shrink 

Arctic sea ice to second-lowest 

level on record

Sea ice minimum has fallen below 4m sq km for the second time in 40 years as the climate crisis rapidly transforms the region

Kenaikan suhu di Kutub Utara mencair dan mengecilkan ais yang meliputi lautan kutub tahun ini hingga tahap kedua terendah dalam empat dekad, para saintis telah mengumumkan, dalam satu lagi tanda bagaimana krisis iklim mengubah wilayah dengan cepat.

Satelit mencatatkan minimum pada laut tahun ini pada 3.74m km persegi pada 15 September, hanya kali kedua ais diukur di bawah 4m km persegi dalam 40 tahun penyimpanan rekod, kata para penyelidik di Pusat Data Salji dan Ais Nasional.

"Sangat menghancurkan bahawa kita mempunyai ais laut rendah secara konsisten. Tetapi sayangnya, itu tidak menghairankan, ”kata Twila Moon, pakar glasiologi di pusat penyelidikan di Boulder, Colorado.



1 ulasan:

panglimo potaseh berkata...

Betul .. kata omputeh ais makin kechil di Kutub ..tapi kita pulak yang panik tak tentu arah aposal. Yg gwa tau ais makin banyak ..tiap2 rumah MUSTI ada ais ..cobak lu kira sudah ada borapo juta KOPOK tambahan ais ..kahkahkah ..BUNGKO AMEK.