Khamis, 17 Disember 2020

TAHNIAH SARAWAK



 

TAHNIAH

SARAWAK 

BERI OXYGEN

 UNTUK SEMUA

UMAT MANUSIA 

 AMIN

ANAK SEMUA

 BANGSA 

BANGSA SEMUA 

AGAMA 

DAPAT OXYGEN 

AMIN




Inisiatif hutan Baram terima 

sokongan antarabangsa

PERTUBUHAN Kayu Tropika Antarabangsa (ITTO) secara rasminya mengiktiraf cadangan daripada masyarakat di Lembangan Sungai Baram untuk Taman Damai Baram.

Cadangan itu adalah untuk menjadikan 280,000 hektar hutan dan tanah pertanian, yang didiami lebih 30 etnik orang asal terdiri daripada masyarakat Penan, Kenyah, Kelabit, dan Saban, sebagai kawasan pemuliharaan yang bebas daripada pembalakan komersial.

Jabatan Hutan Sarawak akan memimpin dalam program pemuliharaan dengan input dari masyarakat setempat dan masyarakat sivil.

Ia termasuk kawasan terakhir yang hutannya belum pernah diteroka di negeri itu, menurut kumpulan konservasi Save Rivers dan Bruno Manser Fund.

Kumpulan itu menyatakan kerajaan Malaysia secara rasmi telah cadangan untuk dipertimbangkan di mesyuarat ITTO kali ke-56 pada 9 November hingga 13 November di Yokohama, Jepun.

Pengerusi Save Rivers, Peter Kallang memuji keputusan itu.

“Masyarakat di sini mengalu-alukan inisiatif Jabatan Hutan Sarawak dan pengesahan ITTO. Ini merupakan petanda penting kepada komuniti yang menunggu untuk projek itu diteruskan,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Menurut Peter, sokongan itu menunjukkan bahawa kerajaan dan masyarakat antarabangsa memandang serius masalah penduduk. – 16 Disember, 2020.


KEDAH YANG

NGAKU ISLAM

WAJIB IKUT 

SARAWAK YANG

ANIMIS

AMIN

SELAMATKAN

HUTAN BELUM

KHALAS



Tiada ulasan: