Khamis, 18 April 2024

HOT TER NOWW - GUNUNG BERAPI MELEDAK DI INDONESIA


Indonesia volcano eruption sparks tsunami fears

Mount Ruang has repeatedly erupted, and officials fear it could collapse and create a tsunami, with hundreds evacuated from the


Pihak berkuasa di Indonesia telah mengeluarkan amaran tsunami selepas gunung berapi meletus beberapa kali di wilayah Sulawesi Utara, memuntahkan tiang asap lebih satu batu ke langit dan memaksa ratusan orang dipindahkan dari rumah mereka.

Gunung Ruang, gunung berapi strato, pertama kali meletus pada 9.45 malam waktu tempatan pada hari Selasa dan kemudian empat kali pada hari Rabu, kata agensi volkanologi Indonesia.

Pegawai bimbang bahawa sebahagian daripada gunung berapi itu boleh runtuh ke laut dan menyebabkan tsunami, seperti yang berlaku pada tahun 1871. Pulau Tagulandang di timur laut gunung berapi itu sekali lagi berisiko, dan penduduknya adalah antara yang diarah untuk berpindah.

Paras amaran untuk gunung berapi itu, yang mempunyai puncak 725 meter di atas paras laut, dinaikkan pada petang Rabu daripada tiga kepada empat, paras tertinggi dalam sistem empat peringkat itu.


Tiada ulasan: